תנ"ך - למען
תזכרי
ובשת
ולא
יהיה־לך
עוד
פתחון
פה
מפני
כלמתך
בכפרי־לך
לכל־אשר
עשית
נאם
אדני
ה':
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לְמַ֤עַן
תִּזְכְּרִי֙
וָבֹ֔שְׁתְּ
וְלֹ֨א
יִֽהְיֶה־לָּ֥ךְ
עוֹד֙
פִּתְח֣וֹן
פֶּ֔ה
מִפְּנֵ֖י
כְּלִמָּתֵ֑ךְ
בְּכַפְּרִי־לָךְ֙
לְכָל־אֲשֶׁ֣ר
עָשִׂ֔ית
נְאֻ֖ם
אֲדנָ֥י
יְהֹוִֽה:
פ
(יחזקאל פרק טז פסוק סג)
לְמַעַן
תִּזְכְּרִי
וָבֹשְׁתְּ
וְלֹא
יִהְיֶה־לָּךְ
עוֹד
פִּתְחוֹן
פֶּה
מִפְּנֵי
כְּלִמָּתֵךְ
בְּכַפְּרִי־לָךְ
לְכָל־אֲשֶׁר
עָשִׂית
נְאֻם
אֲדנָי
יְהֹוִה:
פ
(יחזקאל פרק טז פסוק סג)
למען
תזכרי
ובשת
ולא
יהיה־לך
עוד
פתחון
פה
מפני
כלמתך
בכפרי־לך
לכל־אשר
עשית
נאם
אדני
ה':
פ
(יחזקאל פרק טז פסוק סג)
למען
תזכרי
ובשת
ולא
יהיה־לך
עוד
פתחון
פה
מפני
כלמתך
בכפרי־לך
לכל־אשר
עשית
נאם
אדני
יהוה:
פ
(יחזקאל פרק טז פסוק סג)
בְּדִיל
דְּתִדכְרִין
וְתִבַּהתִּין
וְלָא
יְהֵי
לִיך
עוֹד
אִתרַברָבָא
בְּמִלֵי
פוּמִיך
מִן
קֳדָם
אִתכְּנָעוּתִיך
כַּד
אֶשׁבּוֹק
לִיך
לְכָל
דַּעֲבַדתּ
אֲמַר
יְיָ
אֱלֹהִים
:
פתחון
פה
-
ב':
יח'
טז
,
סג;
כט
,
כא.
ובשת
-
ל';
פתחון
פה
-
ב';
בכפרי
-
ל'.
למען
תזכרי
-
דרכך
,
בהטיבי
לך.
ובושת
-
להרים
פנים
אלי.
בכפרי
לך
-
בסלחי
לך
את
אשר
עשית
,
תבושי
ותדעי
,
כי
לא
מגמולך
הטוב
הטיבותי
לך.
למען
תזכרי
ובושת
-
כשגומלך
אדם
רעה
ואת
גומלו
טובה
,
ואז
הוא
נכלם
מפניך.
ואימתי?
בהיכנע
לבבך
הערל
(ע"פ
וי'
כו
,
מא)
,
וזכרת
את
דרכיך
ונכלמת
,
אף
בקחתך
את
אחותיך
הגדולות
ממך
-
למשול
אף
על
הגדולות
עם
הקטנות.
ונתתי
-
שאותן
אתן
לך
לבנות
,
למשול
עליהן.
ולא
מבריתך
ששמרת
לי
,
אלא
שאקיים
אני
מעצמי
בריתי
אתך.
וידעת
כי
אני
יי'
-
אף
במשלך
על
כלנה
(ע"פ
מש'
לא
,
כט);
ולא
תתגאי
על
ידי
,
למען
שתזכרי
ובשת
אף
בעת
גדולתך
,
ולא
יהיה
לך
עוד
פתחון
פה
אף
בכפרי
לך
על
כל
אשר
עשית
ואשיב
שבותך
ואגדלך.
ולא
כימים
הראשונים
,
שבראותכם
הרוחה
,
מיד
"ויוסיפו
בני
ישראל
לעשות
הרע"
(שו'
ג
,
יב)
,
אלא
אף
בגדולתך
תיכנעי
ותכלמי;
לכך
אקיים
בריתי
אתך.
למען
תזכרי
ובשת
-
כשאני
אקים
בריתי
אתך
,
תזכרי
שאת
לא
קיימת
אותו
לי
,
ויהיה
לך
בֹּשֶת
בזה.
ולא
יהיה
לך
עוד
פתחון
פה
מפני
כלמתך
-
כי
עד
אותו
העת
היה
לך
פתחון
פה
באורך
הגלות
,
מפני
כלמתך
שסבלת
בין
הגוים
,
והיה
לך
בזה
פתחון
פה
,
שהיית
אומרת:
אם
חטאנו
,
קבלנו
ענשנו
מאד
עד
שאבדה
תקותינו
(ע"פ
יח'
לז
,
יא)
מאורך
הגלות;
ובהקימי
לך
בריתי
ובכפרי
לך
לכל
אשר
עשית
,
לא
יהיה
לך
עוד
פתחון
פה
עלי.
ויונתן
תרגם:
"ולא
יהא
לך
עוד
לאיתרברבא
במילי
פומיך".
למען
תזכרי
-
הרעות
שעשית
בימי
קדם.
ואמרו
בכפרי
וגו'
-
מדעתי
בִין
בזה
שתי
כונות
יחד:
האחת
,
שיהיה
דבק
עם
הסמוך
לו
,
רוצה
לומר:
כלמתך
-
וזה
,
כי
החוטא
עומד
יותר
נכלם
בפני
מי
אשר
חטא
לו
בעת
כפרו
עונו
לו;
והכונה
השנית
,
שיהיה
דבק
עם
כל
מה
שקדם
,
כלומר:
למען
שבְּעֵת
כפרי
לך
לכל
אשר
עשית
,
תזכרי
ובשת
וגו'.
וכבר
הודעתיך
,
כי
זה
מהסכמות
המורה
(מו"נ
ב
,
מג)
,
מצד
גדלתו
,
רוצה
לומר:
שהמאמר
האחד
יהיה
בו
האומר
להוראות
רבות;
וזה
אחד
מן
הענינים
שכון
דוד
באמרו
"משפטי
יי'
אמת
צדקו
יחדו"
(תה'
יט
,
י).
וחלילה
שתהיה
כונת
המורה
ושׁוּם
שָלֵם
לעשות
רבוי
פרושים
במאמר
או
בשם
אחד
דרך
ספק
,
כמו
שיאמרו
רבים!
ובאור
זה
,
גם
באור
אמרו
למען
,
הכל
אוצר
יי'
יבא.
למען.
ובושת
-
פעל
עבר
תחת
עתיד
,
כמו
'ותבושי';
והוא
מגזרת
'פָּעוֹל'
מן
שלש
גזרות
שהם
בפעל
'קל'
ומעלומי
העי"ן;
והיה
ראוי
'בָּווֹשְת'
,
כמו
"קטֹנתי"
(בר'
לב
,
יא);
"יקושתי
לך"
(יר'
נ
,
כד)
-
כן
חפץ
העברים
להקל
בלשונם.
והפירוש:
למען
תזכרי
עונך
ותבושי
מכל
אשר
עשית
לי
,
ולא
יהיה
לך
פתחון
פה
מרוב
בשת
וכלמה
למה
חטאת
לי
ועזבת
אותי
,
בעבור
כי
אני
מכפר
לכל
אשר
עשית
,
ולא
כגמולך
אשר
גמלתי
לך.
והנה
רב
הפרשה
כפול
בטעם.
ואת
תזכרי
את
דרכיך
הרעים
ונכלמת
עליהם
,
כשאחזור
ואטיב
לך.
ותקחי
את
אחותיך
הגדולות
ממך
-
זו
שומרון
ובנותיה
,
עם
הקטנות
ממך
-
זו
סדם
ובנותיה
,
ותמשלי
עליהם
,
ונתתי
אתהן
לך
לבנות.
ולא
אעשה
לך
כל
זה
מבריתך
ששמרת
,
כי
את
חיללת
הברית;
אבל
אני
אקיים
את
בריתי
הראשונה
אתך
,
ואז
תזכרי
מעשיך
ובשת
,
ולא
יהיה
לך
עוד
פתחון
פה
מפני
כלימתך
שתכלמי.
כשתזכרי
כל
תועבותייך
בעת
שאכפר
לך
לכל
אשר
עשית
,
אז
תכלמי
להרים
פניך
אלי
,
כשאשלם
לך
טובה
תחת
רעה.