תנ"ך - רבבה
כצמח
השדה
נתתיך
ותרבי
ותגדלי
ותבאי
בעדי
עדיים
שדים
נכנו
ושערך
צמח
ואת
ערם
ועריה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
רְבָבָ֗ה
כְּצֶ֤מַח
הַשָּׂדֶה֙
נְתַתִּ֔יךְ
וַתִּרְבִּי֙
וַֽתִּגְדְּלִ֔י
וַתָּבֹ֖אִי
בַּעֲדִ֣י
עֲדָיִ֑ים
שָׁדַ֤יִם
נָכֹ֙נוּ֙
וּשְׂעָרֵ֣ךְ
צִמֵּ֔חַ
וְאַ֖תְּ
עֵרֹ֥ם
וְעֶרְיָֽה:
(יחזקאל פרק טז פסוק ז)
רְבָבָה
כְּצֶמַח
הַשָּׂדֶה
נְתַתִּיךְ
וַתִּרְבִּי
וַתִּגְדְּלִי
וַתָּבֹאִי
בַּעֲדִי
עֲדָיִים
שָׁדַיִם
נָכֹנוּ
וּשְׂעָרֵךְ
צִמֵּחַ
וְאַתְּ
עֵרֹם
וְעֶרְיָה:
(יחזקאל פרק טז פסוק ז)
רבבה
כצמח
השדה
נתתיך
ותרבי
ותגדלי
ותבאי
בעדי
עדיים
שדים
נכנו
ושערך
צמח
ואת
ערם
ועריה:
(יחזקאל פרק טז פסוק ז)
רבבה
כצמח
השדה
נתתיך
ותרבי
ותגדלי
ותבאי
בעדי
עדיים
שדים
נכנו
ושערך
צמח
ואת
ערם
ועריה:
(יחזקאל פרק טז פסוק ז)
רִבְּוָות
כְּצִמחֵי
חַקלָא
יְהַבתְּכוֹן
וּסגֵיתוֹן
וּתקֵיפתּוּן
וַהֲוֵיתוֹן
לְזַרעֲיָן
וּלשִׁבטִין
וּבעוּבָדֵי
אֲבָהָתְכוֹן
תָּקְנַיָא
עִדָּן
פּוּרקַן
כְּנֵישָׁתְכוֹן
מְטָא
אֲרֵי
אַתּוּן
מְשֻׁעבְּדִין
וּמעֻנַן
:
רבבה
-
ד':
בר'
כד
,
ס;
וי'
כו
,
ח;
דב'
לב
,
ל;
יח'
טז
,
ז.
ותבאי
-
ג'
,
ב'
מלא
וחד
חסר
(בלישנא):
יח'
טז
,
ז;
שה"ש
ד
,
ח;
רות
ג
,
יז.
נכנו
-
ב'
(חד
חסר
וחד
מלא):
יח'
טז
,
ז;
מש'
יט
,
כט.
תבואי
ותבאי
ג'
ב'
מל'
וחד
חס'
ותבאי
בעדי
אל
תבואי
ריקם
אתי
מלבנון
תבואי.
רבבה
-
ד';
כצמח
-
ל';
ותרבי
-
ל';
ותגדלי
-
ל';
ותבאי
-
ג';
עדיים
-
ל';
נכנו
-
ב'
ללצים
שפטים;
צמח
-
[ל'];
ערם
-
ל'
חס'.
[בעדי
-
לשון
"מכלול"
(יח'
כג
,
יב);
ומנחם
פירש
(מחברת:
'עד')
בעדי
עדים
-
לשון
'עד'
,
כמו
"בטחו
ביי'
עדי
עד"
(יש'
כו
,
ד);
'אנגושקא
אשיגלא'
בלעז;
אבל
דונש
(ע' 104
)
פתר
אותו
לשון
"עדי"
(להלן
,
יא)
,
ומשקל
עדי
עדים
הוא
מן
השמות:
ארי
-
"אריים"
(מ"א
י
,
כ)
,
צבי
-
"צביים"
(בנוסחנו:
צבים;
ש"ב
ב
,
יח)
,
גדי
-
"גדיים"
(ש"א
י
,
ג).
נכונו
-
'פורינט
אפייטיאש'
בלעז.]
ושערך
צמח
-
סימני
נערות.
וכל
העניין
(פס'
ג
-
יג)
אינו
אלא
משל
,
ויונתן
פירש
את
כולה
,
ואין
להוסיף
על
התרגום;
וכן
פירשה:
"מכורותיך
ומולדותיך"
(לעיל
,
ג)
-
"תותבותיכון
וילדותיכון
מארע
כנענאי
,
תמן
איתגליתי
על
אברהם
אבוכון
,
בין
בתריא
,
ואודעתיה
דאינון
נחתין
למצרים
,
ובדרע
מרמם
אנא
פריק
יתכון
,
ובזכות
אבהתכון
אנא
מתריך
מן
קדמיכון
ית
אימוראי
וית
חיתאי".
"ומולדותיך
ביום
הולדת
אותך"
וגו'
(לעיל
,
ד)
-
"ואף
כד
נחתו
אבהתכון
למצרים
,
תותבין
בארעא
דלא
דילהון
,
משעבדין
ומענן
להון
,
הוות
כנישתא
דישראל
דמיא
לוולדא
דרטיש
על
אפי
ברא
,
דלא
איתפסיק
שוריה
,
ובמיא
לא
אישתטיף
לאיתנקרא
,
ובמלח
לא
איתמלח
,
ובאיסרין
לא
איתאסר".
"לא
חסה
עליך
עין"
(לעיל
,
ה)
-
"לא
חסת
עליכון
עינא
דפרעה
רשיעא
למעבד
לכון
טבא
חדא
,
לאנחא
לכון
משעבודכון
,
לרחמא
עליכון
,
וגזר
עליכון
גזירת
גמירא
,
למירמי
ית
דכוריכון
בנהרא
,
לאובדא
יתכון
,
בעידן
דהויתון
במצרים".
"ואעבור
עלייך"
(לעיל
,
ו)
-
"ועל
דוכרן
קיים
אבהתכון
קדמיי
,
ואתגליתי
למיפרקכון
,
ארי
גלי
קדמי
ארי
אתון
מענן
בשעבודכון
,
ואמרית
לכון:
בדמא
דמהולתא
אירחים
עליכון
,
ואמרית
לכון:
בדמא
דפיסחא
איפרוק
יתכון".
רבבה
כצמח
השדה
-
"ריבבת
כצמחי
חקלא
יהבתיכון
,
וסגיתון
ותקיפתון
והויתון
לזרעין
ולשבטין
,
ובעובדי
אבהתכון
תקניא
,
עידן
פורקן
כנישתכון
מטא
,
ארי
אתון
משעבדין
ומענן"
(ת"י).
רבבה
כצמח
השדה
-
כמה
שנאמר
"ובני
ישראל
פרו
וישרצו
וירבו"
(שמ'
א
,
ז;
ראה
מכיל'
בשלח
הקדמה).
ואת
ערום
ועריה
-
מן
המצוות
(ראה
מכיל'
בא
ה).
רבבה
כצמח
השדה
-
מה
צמח
השדה
אינה
צריכה
דבר
אחד
מכל
האמור
בפרשה
זו
וצומחת
,
אף
את
,
אף
על
פי
שלא
נעשית
לך
אפילו
אחת
מכל
מה
שאמור
בפרשה
ותרבי
ותגדלי.
ותבֹאי
בעדי
עדיים
-
פתרונו:
ותבֹאי
בעתי
עתים.
ומפרש
בצדו
מהו
בעדי
עדיים:
עתי
הם
ששדים
נכונו.
עדיים
-
עתים
,
הגיעו
העתים
ששערך
צמח.
כל
זמן
שאין
לנערה
סימני
שדיים
ולא
הגיעו
סימני
בגרות
,
אין
גנאי
לה
אם
הולכת
ערומה
,
אבל
משנכונו
שדיה
ושערה
צמחה
,
גנאי
הוא
לה
ללכת
ערומה.
אף
את
,
משקרב
העת
שהבטחתי
לאברהם
שאני
גואל
את
בניו
,
כשם
שמפרש
בסמוך:
ואעבור
עליך
ואראך
והנה
עתך
עת
דודים
,
באותה
שעה:
ואפרוש
כנפי
עליך
ואכסה
ערוותך
,
שכתוב
בתורה
"דבר
נא
באזני
העם
וישאלו"
וגו'
(שמ'
יא
,
ב)
,
וכתוב
"ושאלה
אשה
משכנתה
ומגרת
ביתה
כלי
כסף
וכלי
זהב
ושמלות"
(שמ'
ג
,
כב).
ואשבע
לך
-
נשבעתי
לגאול
אתכם
כאשר
קיימתי
בבריתי
לאברהם;
וכן
הוא
אומר
"לכן
אמור
לבני
ישראל
אני
יי'
והוצאתי"
וגו'
(שמ'
ו
,
ו)
,
ואין
"לכן"
אלא
לשון
שבועה
,
כמו
"לכן
נשבעתי
לבית
עלי"
(ש"א
ג
,
יד).
רבי
ברכיה
בשם
רבי
יהושע
בשם
רבי
יוסי
ברבי
חנינא
(ויק"ר
ו
,
ה):
הוא
נשבע
להם
והם
נשבעו
לו;
הוא
נשבע
להם:
ואשבע
לך
,
והם
נשבעו
לו:
"לעוברך
בברית
יי'
אלהיך
ובאלתו"
(דב'
כט
,
יא)
,
ואין
'אלה'
אלא
לשון
שבועה
,
כמה
דתמר
"והשביע
הכהן
את
האשה
בשבועת
האלה"
(במ'
ה
,
כא).
ותהי
(בנוסחנו:
ותהיי)
לי
-
לעם
,
לשמש
לפני.
רבבה
-
'גידול
ורבייה'.
כצמח
השדה
-
שאין
לו
אחת
מכל
אלה.
בעדי
עדיים
-
בקץ
זמן
גידולך
,
כמו
"עדי
עד"
(תה'
פג
,
יח)
,
וכן
"המשביע
בטוב
עדייך"
(תה'
קג
,
ה).
נכונו
-
נזדמנו.
ושערך
-
שער
הבשר.
ואת
ערום
-
בערום
ובעריה
-
וגילוי;
כלומר:
הגיע
זמן
גאולה
,
ואת
בבזוי
וחרפה.
רבבה
-
מבואר
הוא
למעלה
(בפירושו
לפס'
ד).
ותרבי
ותגדלי
-
כמו
שאמר
"וירבו
ויעצמו
במאד
מאד"
(שמ'
א
,
ז);
ואחד
מהם
-
בריבוי
המספר
,
ואחד
מהם
-
בריבוי
הגוף.
ותבואי
בעדי
עדיים
-
באת
בעת
שאת
ראוייה
לעדי
עדיים
,
כנערה
שהגיע
זמנה
להיות
לאיש
,
שראוי
לעדותה
בתכשיטין
נאים.
ופירוש
בעדי
עדיים
-
הטוב
והיפה
שבעדיים
,
כמו
"מלך
מלכים"
(יח'
כו
,
ז).
כלומר:
הגיע
זמן
ישראל
לצאת
מהגלות
,
כמו
שאמר
"פקד
פקדתי
אתכם
ואת
העשוי
לכם
במצרים.
ואוּמַר
אעלה
אתכם
מעני
מצרים"
(שמ'
ג
,
טז
-
יז)
,
והעדי
הוא
כלי
כסף
וכלי
זהב
ושמלות
שנצלו
את
מצרים
(ראה
שמ'
יב
,
לה
-
לו).
ואדוני
אבי
ז"ל
פירש:
עדי
עדיים
-
עדיי
הגוף
,
כמו
שפירש
אחריו:
שדים
נכונו
ושערך
צמח
,
ואילו
הם
סימני
נערות
,
תכונת
השדיים
והשער
הצומח
במקום
הערוה.
ויתכן
בעדי
עדיים
-
דרך
משל
על
חוקי
התורה
ומשפטיה
הטובים
שהם
כעדי
,
כמו
שנאמר
בדרך
משל
"כי
לוית
חן
הם
לראשך
וענקים
לגרגרותיך"
(מש'
א
,
ט).
צמח
-
פועל
עומד
מן
ה'דגוש'
,
ובא
כן
להורות
על
רוב
הצמיחה
ועל
מהירותה.
ואת
ערום
ועריה
-
ערֻמה
וגלויה
כיום
הלידה.
ואת
ערום
ועריה
-
שֵם
,
יתפרש
בחסרון
בי"ת:
בערום
ועריה.
ואפשר
שהם
תואר
,
ואמר
ערום
,
לשון
זכר
,
כיון
שהוא
משל
לכנסת
ישראל
,
ידבר
פעם
לשון
נקבה
כנגד
הכְּנסה
ופעם
לשון
זכר
כנגד
העם;
וזהו
בכמה
מקומות
בדברי
הנבואה
,
שמדבר
על
כנסת
ישראל
זכר
ונקבה.
ופירוש
ערום
ועריה
-
על
דרך
משל
יתכן
כמשמעו
,
שהיו
לובשין
בגדים
פחותים
כשבויים
ועבדים
,
והרי
הם
כאלו
הם
ערומים;
או
יהיה
דרך
משל
,
שהיו
ערומים
ממצוות
האבות
,
לשמר
דרך
יי'
לעשות
צדקה
ומשפט
(ע"פ
בר'
יח
,
יט).
וכן
שדים
נכונו
-
משל
על
התורה
שבכתב
ותורה
שבעל
פה
,
שהיו
נכונות
לתתם
להם
בצאתם
ממצרים.
וכן
יתפרש
במשל
שיר
השירים
'שדים'
(ראה
שה"ש
ד
,
ה
ועוד)
-
תורה
שבכתב
ותורה
שבעל
פה
,
כי
כמו
שהשדיים
מגדלים
התינוק
ומעמידים
אותו
בחיים
,
כן
התורה
מורה
דרך
החיים
בזה
ובבא.
וכן
ושערך
צמח
-
משל
ליחידים
בישראל
שפירשו
מדרך
הרעה
מעת
שהתנבאו
להם
נביאים
במצרים
,
כי
כמו
שהשׂער
סימן
לנערה
שיצאה
מקטנות
לנערות
,
כן
בדרך
המשל
סימן
לאותם
שהיו
קטני
אמנה
,
שיצאו
מאמונתם
הרעה
לאמונה
טובה
על
ידי
תוכחת
הנביאים
,
ועליהם
נאמר
"לך
ואספת
את
זקני
ישראל"
(שמ'
ג
,
טז);
והנזירים
והפרושים
מגדלים
שערם
,
לפיכך
השער
משל
להם
,
וכן
במשל
שיר
השירים
"שערך
כעדר
העזים"
(שה"ש
ו
,
ה)
-
משל
על
הנזירים
והפרושים
בישראל.
ואמר
ואת
ערום
ועריה
על
רוב
ישראל
שהיו
במצרים
,
שנאמר
עליהם
"וימרו
בי
ולא
אבו
לשמוע
אלי
איש
את
שקוצי
עיניהם
לא
השליכו"
(יח'
כ
,
ח)
,
והיו
ערומים
מן
המצוות
לעשות
צדקה
ומשפט.
ויונתן
תרגם:
"ריבבת
כצימחי
חקלא
יהבתכון
וסגיתון
ותקיפתון
והויתון
לזרעיין
ולשיבטין
-
ובעובדי
אהבתכון
תקנייא
עידן
פורקן
כנישתכון
מטא
,
ארי
אתון
משעבדין
ומענן".
ואומר
לך
בדמיך
חיי
ואומר
לך
בדמיך
חיי
-
ההכפל
וההשנות:
לחזוק
ולשקידה;
ובאור
זה
הכלל
אוצר
יי'
יבא.
והנה
אמרו
בדמיך
חיי
,
אין
הכונה
שהדמים
יהיו
סבה
פועלת
לחיותה
,
כי
אותם
הדמים
היו
לחֻיות
נוזלות
,
כענין
הילודים;
כל
שכן
אחר
זמן
רב
יאמר
ואשטוף
דמיך
מעליך!
אבל
הטעם
בזה
,
כי
כל
הילדים
הכרח
הוא
שיהיו
מגוללים
בדמים
(ע"פ
יש'
ט
,
ד)
ולחֻיות
בתחלתם
,
וגם
אחרי
היות
הנערות
גדולות
יש
להם
דמים
כמו
שידוע
,
ועל
אלה
אמר:
ואשטוף
דמיך
וגו'.
ובא
חיי
בלשון
צווי
,
ונכון
בחיים
כמו
"ומות"
(דב'
לב
,
נ)
במיתה.
רבבה
-
מגזרת
"רב"
(בר'
יג
,
ו)
,
ופירושו:
עשרת
אלפים.
כצמח
השדה
-
שהוא
רב
ויצמח
מהרה.
ותרבי
-
פירושו:
רבית
במספר.
ותגדלי
-
גדלת
בקומה.
ותבואי
-
פירושו:
אחרי
כן
באת
משם
מעצמך
ושבת
אל
ביתך
אשר
הָשלכת
משם
-
בעדי
עדיים.
וכפל
זאת
המלה
לשבח
,
ככפל
"קדש
קדשים"
(שמ'
כט
,
לז);
"מלך
מלכים"
(יח'
כו
,
ז);
והטעם:
מבחר
בקדשים
ומבחר
במלכים;
וככה
זה:
במבחר
עדיים.
והפך
הדבר:
"עבד
עבדים"
(בר'
ט
,
כה)
-
שאין
פחוּת
ממנו.
והנה
הכתוב
פירש
לנו
מה
העדי
הזה
,
והוא
שדים
נכונו
ושעריך
אשר
צמח.
וזאת
המלה
פעל
יוצא
,
והטעם:
אשר
צמח
כח
התולדת
השיער
,
כי
הוא
בכח
האדם
ובתולדתו.
והוא
כענין
שפירש
רבי
אברהם
בן
עזרא
ב"גם
שיבה
זרקה
בו"
(הו'
ז
,
ט)
,
שפירושו
לפי
דעתו:
זרקה
בו
התולדת
השיבה
,
כי
השיבה
תבא
מתולדת
האדם.
או
הוא
פעל
בודד
,
כטעם
'נצמח'
,
כפעלים
כבדים
אחרים;
והטעם
הראשון
הוא
נכון
בעיני.
והפירוש
,
שהיתה
שלימה
בסימניה
ובצורתה.
והאמת
היא
,
כי
זה
מבחר
עדי
האדם
,
כאשר
נשלמה
צורתו.
ודונש
(דונש
ע'
* 104
)
לא
דבר
נכונה
,
המפרש
אותו
'עדי
כסף
וזהב'
הנזכר
אחרי
כן
(להלן
,
יג)
,
כי
עתה
היא
ערומה
בלי
לבוש
,
ומלת
עדי
-
בעדות
הפסוק:
ואת
ערום
ועריה
,
ועד
עתה
לא
הוזכרו.
ומלת
ערום
-
שם
התואר
,
'נפרד'
מ"ערומים"
(בר'
ב
,
כה).
ועריה
-
שם
התואר
על
משקל
"שה
בריה"
(יח'
לד
,
כא).
והיו
כוללות
שתי
אלה
המלות
זכרים
ונקבות
,
בעבור
כי
לא
ידבר
הכתוב
על
נקבה
ממש
,
כי
אם
במשל;
וכמוהו
"ואת
שדוד
מה
תעשי"
(יר'
ד
,
ל)
,
ורבים
כאלה
במקרא.
ופירוש
עריה
-
כמו
'מגֻלה'.
או
הם
שמות
דבר
,
כמו
"בערום
ובחסר
כל"
(דב'
כח
,
מח)
,
ועריה
הוא
שם
כמו
'בִכְיה'
(ראה
בר'
נ
,
ד)
,
"שִבְיה"
(דב'
כא
,
יא)
,
וחסרו
בי"ת
השרות
כמלות
אחרות
הרבה
,
והענין:
'בערום
ובעריה'.
והמליצה
,
שלא
נשאר
בעבור
אויביכם
שלא
תִפְרו
,
ותרבי
-
כענין
"וכאשר
יענו
אותו"
(שמ'
א
,
יב).
וטעם
ואת
ערום
-
ואע"פ
שהייתם
רבים
,
הייתם
בבושת
וכלימה
ובגלות
,
ולא
תוכלו
לצאת
משם
בלי
עזרתי.
רבבה
כצמח
השדה
נתתיך
-
שהייתם
פרים
ורבים
כצמח
השדה.
וכל
זה
הוא
כמו
שדרשו
רבותינו
(סוטה
יא
,
ב)
,
שהיו
יולדות
על
פני
השדה
מפחד
המצריים
ומניחות
וולדותיהם
שָׁם;
והבורא
היה
שולח
מלאך
,
ועושה
לו
כל
תיקוני
הוולד
ומאכיליהו
ומשקיהו
עד
שיגדל
,
והיו
באים
מגודלים
בתוך
בתיהם.
ותבואי
בעדי
עדיים
-
זה
ביזת
מצרים
וביזת
הים
(ראה
במ"ר
יג
,
כ).
ומתחילה
ראיתיך
,
שכבר
שדים
נכונו
לך
ושערך
צימח
והגעת
לימי
הבגרות
,
ואת
היית
ערום
ועריה.
עֵירום
-
הוא
שם
דבר
,
כמו
"בעירום
ובחוסר
כל"
(דב'
כח
,
מח).
ועריה
-
הוא
לשון
גילוי
,
כמו
"את
מקורה
הערה"
(וי'
כ
,
יח);
"ערות
הארץ"
(בר'
מב
,
ט).
והם
חסֵירי
בי"ת:
ואת
היית
בערום
ובעריה.