תנ"ך - והוליד
בן־פריץ
שפך
דם
ועשה
אח
מאחד
מאלה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהוֹלִ֥יד
בֵּן־פָּרִ֖יץ
שֹׁפֵ֣ךְ
דָּ֑ם
וְעָ֣שָׂה
אָ֔ח
מֵאַחַ֖ד
מֵאֵֽלֶּה:
(יחזקאל פרק יח פסוק י)
וְהוֹלִיד
בֵּן־פָּרִיץ
שֹׁפֵךְ
דָּם
וְעָשָׂה
אָח
מֵאַחַד
מֵאֵלֶּה:
(יחזקאל פרק יח פסוק י)
והוליד
בן־פריץ
שפך
דם
ועשה
אח
מאחד
מאלה:
(יחזקאל פרק יח פסוק י)
והוליד
בן־פריץ
שפך
דם
ועשה
אח
מאחד
מאלה:
(יחזקאל פרק יח פסוק י)
וְאוֹלֵיד
בַּר
רַשִׁיעַ
אָשֵׁיד
דַּם
וְיַעֲבֵיד
לַאֲחוּהִי
מֵחֲדָא
מֵאִלֵין
:
בן
-
ד'
מקפין
בתרתין
נקוטין
מטעיין
(ארבע
פעמים
מנוקדת
התיבה
'בן'
בצירה
,
למרות
שיש
אחריה
מקף
,
ועשויים
לטעות
בניקודה):
בר'
ל
,
יט;
ש"א
כב
,
כ;
ש"ב
ט
,
יב;
יח'
יח
,
י.
פריץ
-
ב':
יח'
יח
,
י;
תה'
יז
,
ד.
פריץ
-
ב';
מאחד
מאלה
-
ל'.
ועשה
אח
מאחד
מאלה
-
תירגם
יונתן:
"ויעביד
לאחוהי
מחדא
מאילין".
ועשה
אח
מאחת
(בנוסחנו:
מאחד)
מאלה
-
תרגם
יונתן:
"ויעבד
לאחוהי
מחדא
מאילין".
ואם
הוליד
בן
פריץ...
ועשה
אח
-
לאחיו.
והוליד
בן
פריץ
שופך
דם
-
שפורץ
גדר
האמת.
ועשה
אח
מאחת
(בנוסחנו:
מאחד)
מאלה
-
אח
כמו
'אחד'
,
ויאמרו
ממנו
'אחת'
לנקבה
,
כי
גם
היא
בלא
דל"ת;
ויאמר
בשני
לשונות
,
כמו
'אני'
ו'אנכי'.
ויונתן
תרגם
כמשמעו:
"ויעביד
לאחוהי
מחדא
מאילין".
ופירוש
ועשה
אח
-
עשה
עון
אחד.
ואי
זה
עון?
מאחד
מאלה
הנזכרים.
ופירוש
מאחד
מאלה
-
כמו
"מכל
אשר
יעשה
מאחת
מאלה"
(צירוף
של
וי'
ה
,
כב
ויג).
והוליד
בן
פריץ
-
גם
לא
היה
מן
ההכרח
,
שזה
הנביא
יכתוב
על
זה
הפריץ
כל
גזרה
וגזרה
מתנגדת
לגזרות
שזכר
באיש
הצדיק
,
אבל
השמיט
ושִנה.
וכל
זה
נכון
מאד
,
וגם
זה
הערה
גדולה
ופרושים
לענינים
רבים
באו
בתורה;
וכבר
הודעתיך
(יח'
טז
,
מט)
,
כי
גדל
העיקר
מהנביאים
-
לפרש
התורה.
ולכן
אין
הֶזֵק
בענין
,
אם
אֵחר
"ואל
הגלולים
נשא
עיניו"
(להלן
,
יב)
ולא
סמך
זה
"אל
ההרים
אכל"
(להלן
,
יא)
,
והוסיף
"תועבה
עשה"
(להלן
,
יב);
והשמיט
'ואל
אשה
נדה
קרב'
(ראה
לעיל
,
ו)
ואחרים;
ושִנה
ואמר
"עני
ואביון"
(להלן
,
יב)
,
ובקודם
נזכר
"איש"
בכלל
(לעיל
,
ז)
,
אם
דל
הוא
ואם
עשיר
(ע"פ
רות
ג
,
י).
ובכל
זה
הערות
יקרות
,
עם
היות
הכל
נכון
לסבות
רבות
,
יארך
זכרונן
בכאן;
ובאור
יותר
אוצר
יי'
יבא.
ואולם
אמרו
ועשה
אח
מאחת
(בנוסחנו:
מאחד)
מאלה
-
דע
,
כמו
שהודעתיך
יסודי
כמה
פעמים
,
שאין
בשם
'אח'
רק
ענין
אחד
,
והוא
האחוה
והחברה
וההתדבקות
,
וכן
הוא
בכאן.
והוליד
בן
פריץ
-
זה
הצדיק
-
שיהיה
הפך
אביו.
ועשה
אח
-
אמר
רבי
יונה
הספרדי
ז"ל
(השרשים:
'אח')
,
כי
מלת
אח
הֵנה
כטעם
'אחד';
ונפל
הדל"ת
ממנו
,
כאשר
נפלה
ממלת
'אחת'
,
שהיא
כמוה;
וככה
אמר
במלת
"אח
לא
פדה
יפדה
איש"
הכתוב
בספר
תהלות
(מט
,
ח).
ויאמר
אחריו
רבי
אברהם
בן
עזרא
ז"ל
(בפירושו
לקה'
ז
,
כז):
לא
יתכן
לפרש
כזה
,
בעבור
מלת
מאחת
(בנוסחנו:
מאחד)
הבאה
אחריו
שנית
שלא
לצורך.
והנכון
בעיניו
להיותו
כמשמעו
,
ויהיה
פעול
או
פועל;
והפעול
-
ועשה
מעשה
או
דבר
רע
,
שיהיה
אח
מאחת
התועבות
האלה;
והפועֵל
-
ועשה
ישראל
,
כי
הוא
הנקרא
אח.
וכמוהו
בעיניו
"אח
לא
פדה
יפדה
איש"
-
פעול
או
פועל;
והטעם:
אין
איש
שיפדה
אחיהם
וקרוביהם
מהתמותה
,
או:
אין
אח
שיפדה
איש;
והטעם
שוה.
ויש
מפרשים:
שמחה
,
והטעם:
יעשה
בשמחה
מאחת
מאלה
התועבות;
והוא
רחוק
בעיני.
והמתרגם
אמר:
"ויעביד
לאחוהי
מאחד
מאילין"
,
ויהיה
חסר
למ"ד
השירות.
והנכון
מה
שאמר
רבי
אברהם
בן
עזרא
ז"ל.
והוליד
בן
פריץ
שופך
דם
ועשה
אח
מאחת
(בנוסחנו:
מאחד)
מאלה
-
כשתבוא
לידו
תועבה
אחת
מאלה
,
הוא
עושה.
אח
-
לשון
שמחה
,
כמו
האומרים
"האח
ראתה
עינינו"
(תה'
לה
,
כא).