תנ"ך - מה־לכם
אתם
משלים
את־המשל
הזה
על־אדמת
ישראל
לאמר
אבות
יאכלו
בסר
ושני
הבנים
תקהינה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מַה־לָּכֶ֗ם
אַתֶּם֙
מֹֽשְׁלִים֙
אֶת־הַמָּשָׁ֣ל
הַזֶּ֔ה
עַל־אַדְמַ֥ת
יִשְׂרָאֵ֖ל
לֵאמֹ֑ר
אָבוֹת֙
יֹ֣אכְלוּ
בֹ֔סֶר
וְשִׁנֵּ֥י
הַבָּנִ֖ים
תִּקְהֶֽינָה:
(יחזקאל פרק יח פסוק ב)
מַה־לָּכֶם
אַתֶּם
מֹשְׁלִים
אֶת־הַמָּשָׁל
הַזֶּה
עַל־אַדְמַת
יִשְׂרָאֵל
לֵאמֹר
אָבוֹת
יֹאכְלוּ
בֹסֶר
וְשִׁנֵּי
הַבָּנִים
תִּקְהֶינָה:
(יחזקאל פרק יח פסוק ב)
מה־לכם
אתם
משלים
את־המשל
הזה
על־אדמת
ישראל
לאמר
אבות
יאכלו
בסר
ושני
הבנים
תקהינה:
(יחזקאל פרק יח פסוק ב)
מה־לכם
אתם
משלים
את־המשל
הזה
על־אדמת
ישראל
לאמר
אבות
יאכלו
בסר
ושני
הבנים
תקהינה:
(יחזקאל פרק יח פסוק ב)
מָא
לְכוֹן
דְּאַתּוּן
מָתְלִין
יָת
מַתלָא
הָדֵּן
עַל
אַרעָא
דְיִשׂרָאֵל
לְמֵימַר
אֲבָהָתָא
חָטַן
וּבנַיָא
לָקַן
:
תקהינה
-
ג'
ומלא:
*יר'
לא
,
כח
,
כט;
יח'
יח
,
ב.
[ויהי
דבר
יי'
אלי
לאמר.
מה
לכם
אתם
מושלים
את
המשל
-
'אשנפלאנץ'
בלעז.]
אבות
יאכלו
בוסר
-
פרי
עד
שלא
נתבשל
['ביירגוץ'
בלעז
(יין
ענבי
בסר)].
ושיני
בנים
תקהינה
-
['אגאצירונט'
בלעז.]
כך
דרכו
של
הקדוש
ברוך
הוא:
האבות
חוטאין
והבנים
לוקין
,
שהרי
כמה
שנים
חטאו
מלכי
ישראל
קודם
שגלו
,
ואף
אנו
לא
נדאג
ללקות
בעוונינו.
אבות
יאכלו
בסר
ושיני
הבנים
תקהינה
-
כך
היו
ישראל
שבאותו
הדור
מתנחמין:
מה
שאנו
חוטאין
עכשיו
-
ילקה
הדור
האחרון
,
ושלום
ואמת
יהיה
בימינו
(ע"פ
יש'
לט
,
ח);
שדין
הוא
שהבן
ישא
את
עון
האב
,
ודבר
זה
לא
איכפת
לנו
,
כי
מי
יביאנו
לראות
במה
שיהיה
אחרינו
(ע"פ
קה'
ג
,
כב)?!
מה
הקדוש
ברוך
הוא
משיבם?
חייכם
,
"איש
כדרכיו
אשפוט
אתכם
בית
ישראל"
(להלן
,
ל)
,
"בן
לא
ישא
בעון
האב...
צדקת
הצדיק
עליו
תהיה"
(להלן
,
כ).
כלומר:
לא
תמשך
עוד
כל
דברי
,
כי
אם
בימיכם
(ע"פ
יח'
יב
,
כה).
ושני
בנים
(בנוסחנו:
הבנים)
תקהינה
-
בתמיה:
איפשר
אבותינו
חטאו
ואינם
,
ואנחנו
נסבול
עונותם
(ע"פ
איכה
ה
,
ז)?!
אם
כן
משוא
פנים
יש
בדבר
,
שהנביאים
מתנבאים
עלינו
ללקות
על
הכעסים
שהכעיסוהו
מנשה
והראשונים
(ראה
מ"ב
כד
,
ב
-
ד).
מה
לכם.
על
אדמת
ישראל
-
על
חרבן
ארץ
ישראל
יאמרו
הדור
שחרבה
בימיהם
זה
המשל:
אבות
יאכלו
בוסר
ושיני
הבנים
תקהינה;
ופירוש
המשל:
מה
שהיו
אומרים
"אבותינו
חטאו
ואינם
ואנחנו
עוונותיהם
סבלנו"
(איכה
ה
,
ז).
ובעבור
שהיו
אומרים
הנביאים
לישראל
"בחטאת
ירבעם"
(מ"א
טז
,
לא;
מ"ב
ג
,
ג)
,
והיו
אומרים
לשבט
יהודה
"בחטאת
מנשה"
(מ"ב
כד
,
ג)
,
אמרו:
אם
כן
-
הבנים
לוקים
בעון
אביהם
,
והנה
יתכן
לומר
זה:
אבות
יאכלו
בסר
ושיני
הבנים
תקהינה!
והם
לא
הבינו
ולא
השכילו
בזה:
כי
בגלל
חטאת
ירבעם
ומנשה
היה
הקצף
הגדול
,
כי
הם
החטיאו
הבאים
אחריהם
,
ואִלו
לא
אחזו
ישראל
בחטאת
ירבעם
ולא
אחזו
בני
יהודה
בחטאת
מנשה
-
לא
היו
לוקים
בעוונותיהם
ולא
חרבה
ארץ
ישראל;
ועל
זה
העניין
השיבם
האל
,
והוא
עניין
כל
הפרשה
הבאה
אחר
זה.
מה
לכם
-
דרך
שאלה.
אבות
יאכלו
בוסר
-
הענבים
שאינם
מבושלים
כל
כך
נקראו
כן;
וידוע
שיזיקו
לשינים
,
על
כן
אמר:
תקהינה
,
והוא
מגזרת
"אם
קהה"
(קה'
י
,
י);
והטעם:
אנחנו
נחטא
ונעשה
כרצוננו
,
והבנים
,
לימים
רבים
,
ישאו
עונינו.
וזה
אומרים
בראותם
שהשם
האריך
להביא
רעתם.
וזה
דומה
למה
שאמר
למעלה
בספר
"לעתים
רחוקות...
נבא"
(יח'
יב
,
כז).