תנ"ך - הנפש
החטאת
היא
תמות
בן
לא־ישא׀
בעון
האב
ואב
לא
ישא
בעון
הבן
צדקת
הצדיק
עליו
תהיה
ורשעת
רשע
הרשע
עליו
תהיה:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הַנֶּ֥פֶשׁ
הַחֹטֵ֖את
הִ֣יא
תָמ֑וּת
בֵּ֞ן
לֹא־יִשָּׂ֣א׀
בַּעֲוֺ֣ן
הָאָ֗ב
וְאָב֙
לֹ֤א
יִשָּׂא֙
בַּעֲוֺ֣ן
הַבֵּ֔ן
צִדְקַ֤ת
הַצַּדִּיק֙
עָלָ֣יו
תִּֽהְיֶ֔ה
וְרִשְׁעַ֥ת
ָרָשָׁ֖ע
הָרָשָׁ֖ע
עָלָ֥יו
תִּֽהְיֶֽה:
ס
(יחזקאל פרק יח פסוק כ)
הַנֶּפֶשׁ
הַחֹטֵאת
הִיא
תָמוּת
בֵּן
לֹא־יִשָּׂא׀
בַּעֲוֺן
הָאָב
וְאָב
לֹא
יִשָּׂא
בַּעֲוֺן
הַבֵּן
צִדְקַת
הַצַּדִּיק
עָלָיו
תִּהְיֶה
וְרִשְׁעַת
ָרָשָׁע
הָרָשָׁע
עָלָיו
תִּהְיֶה:
ס
(יחזקאל פרק יח פסוק כ)
הנפש
החטאת
היא
תמות
בן
לא־ישא׀
בעון
האב
ואב
לא
ישא
בעון
הבן
צדקת
הצדיק
עליו
תהיה
ורשעת
רשע
הרשע
עליו
תהיה:
ס
(יחזקאל פרק יח פסוק כ)
הנפש
החטאת
היא
תמות
בן
לא־ישא׀
בעון
האב
ואב
לא
ישא
בעון
הבן
צדקת
הצדיק
עליו
תהיה
ורשעת
רשע
הרשע
עליו
תהיה:
ס
(יחזקאל פרק יח פסוק כ)
אֱנָשׁ
דְּיִחטֵי
הוּא
יְמוּת
בְּרָא
לָא
יִלקֵי
בְּחוֹבֵי
אַבָּא
וְאַבָּא
לָא
יִלקֵי
בְּחוֹבֵי
בְרָא
זְכוּת
זַכָּאָה
בַּהּ
יִתקַיַים
וְחוֹבַת
חַיָיבָא
עֲלוֹהִי
תְהֵי
:
הנפש
-
ה"י
ראשי
פסוקים
מיחדים:
ראה
יח'
ז
,
כז.
החטאת
-
ב':
יח'
יח
,
ד
,
כ.
ישא
-
ל"ז:
ראה
יח'
יב
,
יב.
צדקת
-
ה':
דב'
לג
,
כא;
יח'
יח
,
כ;
לג
,
יב;
מש'
יא
,
ה
,
ו.
(ואחד:
וצדקת
-
יש'
ה
,
כג).
רשע
(כתיב;
הרשע
קרי)
-
י"ג
חסר
ה"א
בראש
תיבותא
וקרי:
ש"א
יד
,
לב;
ש"ב
כג
,
ט;
מ"א
ד
,
ז;
ז
,
כ;
טו
,
יח;
מ"ב
יא
,
כ;
טו
,
כה;
יר'
י
,
יג;
יז
,
יט;
מ
,
ג;
נב
,
לב;
יח'
יח
,
כ;
איכה
א
,
יח.
הנפש
-
ל'
רא
פס';
החטאת
-
ב';
צדקת
-
ה';
רשע
-
הרשע
ק'.
הנפש
החוטאת
היא
תמות
,
בן
לא
ישא
בעון
האב
והאב
(בנוסחנו:
ואב)
לא
ישא
בעון
הבן
,
צדקת
הצדיק
עליו
תהיה
ורשעת
הרשע
עליו
תהיה.
והרשע
כי
ישוב
מכל
חטאתיו
אשר
עשה
ושמר
את
כל
חוקותי
ועשה
משפט
וצדקה
חיה
יחיה
לא
ימות
-
כלומר:
ואף
כשאמר
למעלה
"ורשעת
הרשע
עליו
תהיה"
(פס'
כ)
,
אף
הוא
יכול
לתקן
את
דרכיו
,
שאני
מתנחם
על
הרעה
אשר
דברתי
לעשות
לו
(ע"פ
שמ'
לב
,
יד);
כמו
שמפרש
והולך:
כל
פשעיו
אשר
עשה
לא
וגו'.
ואמרתם
-
ואם
תאמרו:
מדוע
לא
נשא
הבן
בעון
האב
,
והרי
הושע
בן
אלה
ודורו
,
שלקו
בעון
הראשונים
(ראה
מ"ב
יז
,
כב
-
כג)!?
גם
לנו
אתה
אומר
להלקות
בעון
מנשה
והראשונים
(ראה
מ"ב
כד
,
ב
-
ד)!
אין
זאת
,
שהרי
הבן
הזה
לכן
אינו
נושא
בעון
אביו
,
לפי
שמשפט
וצדקה
עשה.
ולפיכך
אמרתי:
הנפש
החוטאת
היא
תמות
,
שצדקת
הצדיק
עליו
ורשעת
הרשע
עליו
תהיה
,
אבל
הושע
ודורו
החזיקו
במעשה
ירבעם
וחבריו
,
וחטאים
ורעים
היו
(ראה
מ"ב
יז
,
כב
-
כג);
לכך
כשפקדתי
עליהם
עונם
,
אף
בעונות
אבותם
את
עונם
ימקו
(ע"פ
וי'
כו
,
לט);
וכן
אתם.
אבל
זה
שלא
חטא
-
למה
ילקה?
וגדולה
מזו
,
שאף
הוא
עצמו
,
הרשע
,
כי
ישוב
מדרכו
הרעה
ועשה
טוב
,
לא
ישא
עונותיו
הראשונים
-
קל
וחומר
הבן
,
שהוא
גוף
אחר
,
שלא
חטא
בתחלתו
,
שלא
ישא
עון
אביו;
שהרי
איני
חפץ
במות
המת
,
ותיקנתי
לו
תשובה
להחיותו
(ראה
להלן
,
לב).
הנפש
-
מבואר
הוא.
רשע
-
כתוב
,
וקרי
הרשע
-
אין
ביניהם
אלא
הידיעה.
הנפש
החוטאת
היא
תמות
-
ראויה
שתמות.
או
כפירוש
הראשון
שפירשתי
למעלה
(פס'
ד).
צדקת
הצדיק
-
פירושו:
זכות
צדקת
הצדיק
שעשה
תהיה
עליו
-
שמורה
להחיותו;
והטעם:
למלט
אותו
ממות.
ורשעת
הרשע
-
פירושו:
עונש
רשעת
הרשע
,
יהיה
עומד
עליו
להמיתו.