תנ"ך - והרשע
כי
ישוב
מכל־חטאתו
חטאתיו
אשר
עשה
ושמר
את־כל־חקותי
ועשה
משפט
וצדקה
חיה
יחיה
לא
ימות:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהָרָשָׁ֗ע
כִּ֤י
יָשׁוּב֙
מִכָּל־חַטֹּאתָו֙
חַטֹּאתָיו֙
אֲשֶׁ֣ר
עָשָׂ֔ה
וְשָׁמַר֙
אֶת־כָּל־חֻקּוֹתַ֔י
וְעָשָׂ֥ה
מִשְׁפָּ֖ט
וּצְדָקָ֑ה
חָיֹ֥ה
יִֽחְיֶ֖ה
לֹ֥א
יָמֽוּת:
(יחזקאל פרק יח פסוק כא)
וְהָרָשָׁע
כִּי
יָשׁוּב
מִכָּל־חַטֹּאתָו
חַטֹּאתָיו
אֲשֶׁר
עָשָׂה
וְשָׁמַר
אֶת־כָּל־חֻקּוֹתַי
וְעָשָׂה
מִשְׁפָּט
וּצְדָקָה
חָיֹה
יִחְיֶה
לֹא
יָמוּת:
(יחזקאל פרק יח פסוק כא)
והרשע
כי
ישוב
מכל־חטאתו
חטאתיו
אשר
עשה
ושמר
את־כל־חקותי
ועשה
משפט
וצדקה
חיה
יחיה
לא
ימות:
(יחזקאל פרק יח פסוק כא)
והרשע
כי
ישוב
מכל־חטאתו
חטאתיו
אשר
עשה
ושמר
את־כל־חקותי
ועשה
משפט
וצדקה
חיה
יחיה
לא
ימות:
(יחזקאל פרק יח פסוק כא)
וְרַשִׁיעָא
אֲרֵי
יְתוּב
מִכָּל
חוֹבוֹהִי
דַעֲבַד
וְיִטַר
יָת
כָּל
קְיָמַי
וְיַעֲבֵיד
דִּין
דִּקשׁוֹט
וְזָכוּ
מֵיחָא
יֵיחֵי
לָא
יְמוּת
:
חטאתו
-
ב'
חסר:
יח'
יח
,
כא;
לג
,
טז.
והרשע
-
ל';
חטאתו
-
תיו
ק'.
הנפש
החוטאת
היא
תמות
,
בן
לא
ישא
בעון
האב
והאב
(בנוסחנו:
ואב)
לא
ישא
בעון
הבן
,
צדקת
הצדיק
עליו
תהיה
ורשעת
הרשע
עליו
תהיה.
והרשע
כי
ישוב
מכל
חטאתיו
אשר
עשה
ושמר
את
כל
חוקותי
ועשה
משפט
וצדקה
חיה
יחיה
לא
ימות
-
כלומר:
ואף
כשאמר
למעלה
"ורשעת
הרשע
עליו
תהיה"
(פס'
כ)
,
אף
הוא
יכול
לתקן
את
דרכיו
,
שאני
מתנחם
על
הרעה
אשר
דברתי
לעשות
לו
(ע"פ
שמ'
לב
,
יד);
כמו
שמפרש
והולך:
כל
פשעיו
אשר
עשה
לא
וגו'.
ואמרתם
-
ואם
תאמרו:
מדוע
לא
נשא
הבן
בעון
האב
,
והרי
הושע
בן
אלה
ודורו
,
שלקו
בעון
הראשונים
(ראה
מ"ב
יז
,
כב
-
כג)!?
גם
לנו
אתה
אומר
להלקות
בעון
מנשה
והראשונים
(ראה
מ"ב
כד
,
ב
-
ד)!
אין
זאת
,
שהרי
הבן
הזה
לכן
אינו
נושא
בעון
אביו
,
לפי
שמשפט
וצדקה
עשה.
ולפיכך
אמרתי:
הנפש
החוטאת
היא
תמות
,
שצדקת
הצדיק
עליו
ורשעת
הרשע
עליו
תהיה
,
אבל
הושע
ודורו
החזיקו
במעשה
ירבעם
וחבריו
,
וחטאים
ורעים
היו
(ראה
מ"ב
יז
,
כב
-
כג);
לכך
כשפקדתי
עליהם
עונם
,
אף
בעונות
אבותם
את
עונם
ימקו
(ע"פ
וי'
כו
,
לט);
וכן
אתם.
אבל
זה
שלא
חטא
-
למה
ילקה?
וגדולה
מזו
,
שאף
הוא
עצמו
,
הרשע
,
כי
ישוב
מדרכו
הרעה
ועשה
טוב
,
לא
ישא
עונותיו
הראשונים
-
קל
וחומר
הבן
,
שהוא
גוף
אחר
,
שלא
חטא
בתחלתו
,
שלא
ישא
עון
אביו;
שהרי
איני
חפץ
במות
המת
,
ותיקנתי
לו
תשובה
להחיותו
(ראה
להלן
,
לב).
והרשע
-
עד
הנה
דבר
באב
ובבן
,
ועתה
מדבר
באדם
עצמו
בשובו
ממעשיו.
ואמר
,
כי
אם
היה
רשע
ושב
מרשעתו
ויעש
משפט
וצדקה
-
חיו
יחיה
,
וכל
פשעיו
לא
יזָכרו
לו
(ראה
להלן
,
כב)
,
וכן
"בשוב
צדיק
מצדקתו
ועשה
עול
כל
צדקותיו
אשר
עשה
לא
תזכרנה"
(להלן
,
כד);
והקשו
רבותינו
ז"ל
(קידושין
מ
,
ב):
ונהוי
כמחצה
זכאי
וכמחצה
חייב?
ותרצו:
בתוהה
על
הראשונות
,
שכיון
שמתחרט
על
מעשיו
הראשונים
אינם
נחשבים
לו
לכלום.
חיה
יחיה
לא
ימות
-
יחיה
בעולם
הזה
ולא
ימות
לעולם
הבא
(ראה
ספ"ד
שמז)
,
וכן
"יחי
ראובן
ואל
ימות"
(דב'
לג
,
ו).
מכל
חטאתו
-
בכתוב
חסר
יו"ד
הרבים.
והרשע
כי
ישוב
וגו'
-
שכך
אמר
זה
המשל
,
אע"פ
שבאר
להם
אלו
ההפכים
בנושאין
מתחלפין
ובזמן
אחד
,
באר
זה
להם
בנושא
אחד
ובזמנים
מתחלפין
,
להפלגת
הבאור.
וגם
בכל
זה
לא
דבר
מחיים
ומות
רק
בכלל
העולם
הזה
,
כי
בו
הוצרך
הלמוד
להמון
,
וכן
כוון
משה
באמרו
"ראה
נתתי
לפניך...
את
החיים
ואת
הטוב"
וגו'
(דב'
ל
,
טו);
כי
האדם
כוסף
לאריכות
הימים
בעולם
הזה
,
ושיהיו
לו
טובות
העולם
הזה
,
וכי
העני
והנקשה
חשוב
כמת
(ע"פ
רש"י
בר'
כט
,
יא
וב"ר
עא
,
ו)
,
קצר
וסיים
ואמר
"ובחרת
בחיים"
(שם
,
יט)
,
ואין
הכרח
שיאמר
'ובחרת
בחיים
והטוב'.
וראה
איך
האמת
עֵד
לעצמו
כפי
מה
שאמרנו
,
כי
סיים
יחזקאל
דבריו
להם
ואמר
"שובו
והשיבו
מכל
פשעיכם"
וגו'
(להלן
,
ל)
,
כאלו
אמר:
שאין
אתם
צדיקים
וחכמים
,
אבל
פושעים
או
סכלים.
וכל
זה
היה
אומר
לנכח
הנשארים
בירושלם
במלכות
צדקיהו
,
וכמהו
יוכיחם
(ירמיה)
בירושלם
ויבאר
להם
סכלותם
,
וגם
מלכם
עמם.
והבן
זה
מאד
מאד
,
וגם
באור
זה
אוצר
יי'
יבא.
והרשע.
כי
ישוב
-
שיודה
על
פשעיו
ויניחם.