תנ"ך - וידע
אלמנותיו
ועריהם
החריב
ותשם
ארץ
ומלאה
מקול
שאגתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֵּ֙דַע֙
אַלְמְנוֹתָ֔יו
וְעָרֵיהֶ֖ם
הֶחֱרִ֑יב
וַתֵּ֤שַׁם
אֶ֙רֶץ֙
וּמְלֹאָ֔הּ
מִקּ֖וֹל
שַׁאֲגָתֽוֹ:
(יחזקאל פרק יט פסוק ז)
וַיֵּדַע
אַלְמְנוֹתָיו
וְעָרֵיהֶם
הֶחֱרִיב
וַתֵּשַׁם
אֶרֶץ
וּמְלֹאָהּ
מִקּוֹל
שַׁאֲגָתוֹ:
(יחזקאל פרק יט פסוק ז)
וידע
אלמנותיו
ועריהם
החריב
ותשם
ארץ
ומלאה
מקול
שאגתו:
(יחזקאל פרק יט פסוק ז)
וידע
אלמנותיו
ועריהם
החריב
ותשם
ארץ
ומלאה
מקול
שאגתו:
(יחזקאל פרק יט פסוק ז)
וְאַצדֵּי
בִּירָניָתֵיהּ
וְקִרוֵיהוֹן
אַחרֵיב
וְצַדִּיאַת
אַרעָא
וּמלָאַהּ
מִקָל
אִתרְגוֹשָׁתֵיהּ
:
ותשם
-
ג'
(בלישנא
,
ב'
בפתח
וחד
בקמץ):
בר'
מז
,
יט;
יח'
יב
,
יט;
יט
,
ז.
וידע
אלמנותיו
-
מענה
את
הנשים
והורג
את
בעליהן
(ראה
ויק"ר
יט
,
ו);
ויש
פותר
(ראה
ת"י)
אלמנותיו
כמו
'ארמנותיו'.
וידע
-
לשון
פיגור
והרס
,
כמו
"וגבוה
ממרחק
יידע"
(תה'
קלח
,
ו).
ועריהם
החריב
-
שנתן
מס
על
הארץ
לתת
לפרעה
בכל
שנה
,
כמו
שנאמר
במלכים
(מ"ב
כג
,
לה).
וידע
אלמנותיו
-
כלומר:
היה
הורג
את
הבעל
והיה
בא
על
אלמנותיו
ומענה
אותם.
(מדרש
חכמים)
תמן
תניינא
(ויק"ר
יט
,
ו):
"אשה
כי
יזוב
זוב
דמה
ימים
רבים"
(וי'
טו
,
כה)
-
מי
קיים
מצות
זיבה?
יכניה
בן
יהויקים
קיים
מצות
זיבה.
אמרו:
כיון
שעלה
נבוכד
נצר
להחריב
את
ירושלם
,
עלה
וישב
על
שפת
ים
בדפני
של
אנטוכיא
,
וירדו
סנהדרין
לקראתו;
אמרו
לו:
הגיע
זמן
של
בית
זה
ליחרב!?
אמר
להן:
לאו
,
אלא
יהויקים
מלך
יהודה
מרד
בי
,
תנו
אותו
לבדו
ואני
הולך
לי.
אזלין
ואמרין
ליהויקים:
נבוכד
נצר
בעי
לך;
אמר
להן:
וכי
עושין
כן
,
דוחין
נפשי
ומקיימין
נפשיכון
,
ולא
כך
כתיב
"לא
תסגיר
עבד
אל
אדוניו"
(דב'
כג
,
טז)?!
ואמרו
לו:
לא
כך
עשה
בשבע
בן
בכרי
-
"הנה
ראשו
מושלך
אליך
בעד
החומה"
(ש"ב
כ
,
כא)?
כיון
שלא
שמע
,
עמדו
ושלשלוהו.
רבי
שמואל
בר
נחמני
ורבי
אלעזר
(ויק"ר
יט
,
ו);
(רבי
אלעזר)
אמר:
חי
שלשלוהו
,
שנאמר
"ויתנוהו
בסוגר
בחחים"
(להלן
,
ט)
-
בחיים;
רבי
שמואל
בר
נחמני
אמר:
מת
שלשלוהו
,
שנאמר
"למען
לא
ישמע
קולו...
אל
הרי
ישראל"
(להלן
,
ט).
אמר
רבי
יהושע
בן
לוי:
אני
מקיים
דברי
שניהם;
חי
שלשלוהו
,
אלא
מתוך
שהיה
מפונק
-
מת
מידם.
מה
עשה
לו
נבוכד
נצר?
רבי
יהודה
ורבי
נחמיה
(ויק"ר
יט
,
ו);
חד
אמר:
נטלו
והחזירו
בכל
ערי
ישראל
(ההמשך
במדרש:
וישב
לו
בפראמידוס
והרגו
,
וקרע
את
החמור
והכניסו
לתוכו
,
שנאמר
"קבורת
חמור
יקבר"
(יר'
כב
,
יט);
רבי
נחמיה
אמר:
נטלוהו
וחיזרוהו
בכל
ערי
ישראל
וישב
לו
בפראדימוס
והרגו)
,
והיה
מחתך
מבשרו
ומשליך
לכלבים;
הדא
הוא
דכתיב
"קבורת
חמור
יקבר"
(יר'
כב
,
יט)
-
היאך
קבורתו
של
חמור
,
לא
במעי
הכלבים?
הוא
שנביא
מקנתרו
ואומר
לו:
"דברי
יהויקים
ותועבותיו
והנמצא
עליו"
(דה"ב
לו
,
ח);
מהו
"והנמצא
עליו"
(שם)?
תלת
אמוראים
(ויק"ר
יט
,
ו):
חד
אמר
שהיה
לבוש
כלאים
,
וחד
אמר
שמשך
לו
ערלה
,
וחד
אמר
שנמצא
בו
כתובת
קעקע
חקוק
על
בשרו.
רבי
יוחנן
אמר
(שם)
,
שבא
על
אשת
אביו
ועל
כלתו
ועל
חמותו.
כללו
של
דבר:
בפתח
שיצא
בו
נכנס.
רבי
יהושע
בן
לוי
אמר
(שם)
,
שהושיב
נשים
בירניות
בירושלם;
מאי
בירניות?
'ביירן
וציירן'
,
בורות
ושוממות
,
שהיה
הורג
בעליהן
ומענן
ומכניס
ממונן
לטמיון;
הדא
הוא
דכתיב:
וידע
אלמנותיו
ועריהן
(לפנינו:
ועריהם)
החריב.
כיון
שמת
,
המליך
יכוניה
בנו
תחתיו
(וירד
לו
לבבל
,
ויצאו
כל
בני
עירו
וקילסו
אותו;
אמרו
לו:
מה
עשיתה?
אמר
להן:
יהויקים
מלך
יהודה
מרד
בי
והרגתיו
והמלכתי
את
יכניה
בנו
תחתיו);
אמרו
מתלאה:
גור
טב
מן
כלבא
בישא
לא
תרבי
,
על
חד
כמן
וכמן
גור
ביש
מן
גור
ביש.
מיד
שמע
להם
וישב
לו
בדפניא;
ירדו
סנהדרין
גדולה
לקראתו
,
אמרו
לו:
הגיע
סופו
של
בית
זה
ליחרב!?
אמר
להם:
לאו
,
אלא
תנו
את
יכניה
בידי
ואני
הולך
לי.
אזלין
ואמרין
ליה
ליכניה:
נבוכד
נצר
בעי
לך.
מה
עשה
יכוניה?
עמד
וכינס
כל
מפתחות
של
בית
המקדש
ועלה
לראש
גגו
של
מקדש
ואמר
לפניו:
רבונו
של
עולם
,
הואיל
ולא
זכינו
להיות
גיזברין
לפניך
,
מיכאן
ואילך
הרי
מפתחותיך
לפניך.
תרין
אמוראי
(ויק"ר
יט
,
ו):
חד
אמר
כמין
פיסת
יד
של
אש
בא
ונטלתן;
וחד
אמר:
משעה
שזרקן
למעלה
שוב
לא
ירדו.
ומה
היו
בחורין
של
ישראל
עושין?
עולין
לראש
גגותיהן
ומשליכין
עצמן
מעל
גגותיהן;
שנאמר
"משא
גיא
חזיון
מה
לך
אפוא
כי
עלית
כלך
לגגות"
(יש'
כב
,
א).
מה
עשה
ליכניה
נבוכד
נצר?
עמד
ונטלו
וחבשו
בבית
האסורין;
וכל
מי
שנחבש
בימיו
של
אותו
רשע
,
לא
יצא
לעולם
,
שנאמר
"אסיריו
לא
פתח
ביתה"
(יש'
יד
,
יז).
גלה
יכניה
,
גלתה
סנהדרין
גדולה
עמו;
(הדא
הוא
דכתיב):
"העצב
נבזה...
האיש
הזה"
וגו'
(יר'
כב
,
כח)
-
רבי
אבא
בר
כהנא
אמר:
כעצם
הזה
של
מוח
הראש
וכול'
―
כל
העניין
עד
'התירו
לו
נדרו'
(ויק"ר
יט
,
ו)
―
באותה
שעה
,
סנהדרין
גדולה
עלה
על
דעתם
ואמרו:
בית
דוד
,
מלכותם
בימינו
פוסקת?
אותו
שכתוב
בו
"כסאו
כשמש
נגדי.
כירח
יכון
לעולם"
(בנוסחנו:
עולם;
תה'
פט
,
לז
-
לח)?
מה
נעשה?
נלך
ונפייס
לגדלת
,
וגדלת
למלכה
,
והמלכה
למלך.
מה
היה
שם
(ההמשך
במדרש:
של
אשתו
של
נבוכד
נצר?
רבי
חנניה
אמר:
שמירה
שמה;
רבי
אבין
אמר:
שמירמות
שמה;
ורבנן
אמרין:
שמירעם)
שמה
,
על
ידי
שנתעלה
ברַעַם.
כיון
שבא
נבוכד
נצר
להזקק
לה
,
אמרה
לֵה:
אתה
מלך
ויכניה
אינו
מלך?
אתה
מבקש
תפקידך
ויכניה
אינו
מבקש
תפקידו?
מיד
גזר
ונתנו
לו
אשה.
כיצד
שילשלו
אותה
לו?
רבי
שבתי
אמר:
בקילקלון
שילשלו
אותה
לו;
ורבנן
אמרי:
פחת
את
המעזיבה
ושילשלו
אותה
לו.
בשעה
שבא
ליזקק
לה
,
אמרה
לו:
כשושנה
אדומה
ראיתי;
ופירש
ממנה
מיד.
אמר
להם
הקדוש
ברוך
הוא:
לא
קיימתם
מצות
זיבה
במקומכם
,
וכאן
אתם
מקיימין?
הוא
שאמר
הכתוב
"גם
את
בדם
בריתך"
(זכ'
ט
,
יא)
-
נזכרתם
בשביל
אותו
דם
,
ובשבילו
"שלחתי
אסירייך
מבור
אין
בו
מים"
(ראה
שם).
אמר
רבי
שבתי:
לא
זזו
משם
,
עד
שמחל
להם
הקדוש
ברוך
הוא
על
כל
עונותיהם;
על
אותה
שעה
הוא
אומר:
"כולך
יפה
רעיתי
ומום
אין
בך"
(שה"ש
ד
,
ז).
ונעשה
לו
נס
ונתעברה
מעומד:
"שלתיאל
בנו
ואסיר
בנו"
(ראה
דה"א
ג
,
יז)
-
שאסר
הקדוש
ברוך
הוא
בשבועה
עליו;
שלתיאל
-
ששאל
הקדוש
ברוך
הוא
בשבועה
והתירו
לו
נדרו.
ותאשם
הארץ
(לפנינו:
ותשם
ארץ)
ומלואה
מקול
שאגתו
-
להוציאו
מן
הארץ
המס
שנתן
לפרעה
,
אז
העריך
הארץ
לתת
לפרעה
איש
כערכו
(ע"פ
מ"ב
כג
,
לה).
וידע
אלמנותיו
-
הִרגיל
להכיר
היכן
הם
ארמֹנות
האדם
(ראה
ת"י)
,
ושָׂם
לבו
על
מבצריהם
להשחיתם;
כלומר:
מרדנים
וסרבנים
היו
להרע
לכל.
וידע
אלמנותיו
-
הכינוי
כנגד
"אדם"
שזכר
(לעיל
,
ו)
,
ושניהם
דרך
כלל:
אמר
כי
היה
הורג
האנשים
ושוכב
עם
אלמנותיהם
(ראה
ויק"ר
יט
,
ו);
זהו
פירוש
וידע
,
כמו
"וידע
אדם
עוד
את
אשתו"
(בר'
ד
,
כה).
וכן
העיד
עליו
הנביא
שהיה
שופך
דם
נקי
,
שאמר
עליו
ירמיהו
"כי
אין
עיניך
ולבך
כי
אם
על
בצעך
ועל
דם
הנקי
לשפך"
(יר'
כב
,
יז).
ויונתן
תרגם:
"ואצדי
בירנייתיה";
תרגם
וידע
עניין
שבר
וחרבן
,
כמו
"ויודע
בהם
את
אנשי
סכות"
(שו'
ח
,
טז)
ותרגם
אלמנותיו
כמו
'ארמנותיו'.
ועריהם
החריב
-
ממעשיו
הרעים
היה
חרבן
הערים
בארץ
ישראל;
כי
הוא
לא
החריב
בידים
אלא
הוא
גרם
החרבן
,
וכן
"ואת
העיר
תשרוף
באש"
(יר'
לח
,
כג)
שאמר
הנביא
לצדקיהו.
ותשם
ארץ
ומלואה
מקול
שאגתו
-
ארץ
יהודה
שממה
מקול
שאגתו
,
שהיה
מטיל
יראתו
על
בני
אדם.
ולפי
שהמשילו
לכפיר
אמר
מקול
שאגתו.
וטעם
וידע
אלמנותיו
ועריהם
החריב
-
כי
היו
אלה
המלכים
הרעים
כדמות
הצבועים
,
מזיקים
ומשחיתים
לכל
שכניהם
ומורדים
במלכי
אשור
והורגים
אנשים
מכל
סביבותיהם
,
כמו
שקדם
במשלו
"אדם
אכל"
(לעיל
,
ג);
לכן
היו
בסביבותיהם
אלמנות
רבות
,
כטעם
"והיו
נשיכם
אלמנות"
(שמ'
כב
,
כג).
ואמר
אלמנותיו
,
בכנוי
'לו'
,
שהוא
כנוי
הפוֹעֵל
,
כי
הוא
היה
עושה
אותן
אלמנות.
וכבר
הודעתיך
כי
שֵם
דמיון
ראשון
,
פעם
יצורף
אל
הפוֹעֵל
ופעם
אל
הפעול
,
כמו
"כמהפכת
סדום"
(דב'
כט
,
יב)
-
"כמהפכת
אלהים"
(עמ'
ד
,
יא)
,
כי
זה
השני
הוא
כמו
"קללת
אלהים"
(דב'
כא
,
כג);
והכל
נכון
וראוי
בהגיון.
וטעם
וידע
-
כי
היו
ידועות
לו
,
כי
היו
רבות
ורבות;
ובכלל
,
כי
ה'ידיעה'
-
סוג
להרגשה
והכרה
,
וכבר
פרשתי
כמו
זה
"ויודע
בהם...
אנשי
סכות"
(שו'
ח
,
טז).
והנה
מבואר
,
כי
בזה
המשל
תאר
בני
אדם
במינים
שונים
מבעלי
חיים;
וכל
זה
הערה
,
ובאור
זה
יותר
אוצר
יי'
יבא.
וידע
אלמנותיו
-
הענין:
שבר
אלמנותיו
מרוב
אכזריות
,
שאין
להם
בעל
לעמוד
כנגדו
,
כדרך
"ואלמנה
לא
ייטיב"
(איוב
כד
,
כא);
ומלת
וידע
-
כטעם
"ויודע
בהם...
אנשי
סוכות"
(שו'
ח
,
טז)
,
אם
איננו
מבניינו
,
ויהיה
פועל
חולף
לשֵנִי
במקום
הזה.
ואיננו
רחוק
אצלי
להיות
מבנין
'הפעיל':
'הדיע'
כנגד
"הטיב"
(בר'
יב
,
טז)
,
בעבור
שמצאתי
"וגבוה
ממרחק
יְיֵדָע"
(תה'
קלח
,
ו)
,
הנבנה
כמשפט
אלה
הפעלים.
וכל
זה
,
בעבור
שאינני
מוצא
זאת
המלה
מבנינה
חולפת
ממקומה.
ורבי
משה
קמחי
פירש
אותו
כמשמעו
,
שידע
מספר
אלמנותיו
ללחוץ
אותם;
והפירוש
אחד
,
חוץ
ממלת
וידע.
ויש
אומרים
(ראה
ת"י
ורש"י)
,
כי
למ"ד
אלמנותיו
מתחלפת
ברי"ש
,
ועניינו:
ארמנותיו
,
והוי"ו
שב
אל
ה"כפיר"
(לעיל
,
ו)
,
ומ"ם
ועריהם
שב
למלת
אלמנותיו.
ומ"ם
(או
מ"ם)
ועריהם
שב
אל
"אדם
אכל"
,
למעלה
(שם)
,
ויהיה
מלת
"אדם"
כלל
ופרט
,
כמו
שמצאנו
"האדם
והבהמה"
(שמ'
ט
,
יט)
-
כלל;
"אדם
אחד
מאלף"
(קה'
ז
,
כח)
-
פרט.
החריב
-
מגזרת
"חרב
שממה"
(יח'
כט
,
י).
קמצות
תי"ו
תשם
מורה
על
אל"ף
,
הנמצאת
כתובה
במלת
"תאשם
שומרון"
(הו'
יד
,
א)
,
על
דעת
רבי
יהודה
המדקדק
ראשון
ז"ל
(ראה
שלשה
ס"ד
ע' 19
- 20
'אשם')
,
ושרשו
'אשם'.
ועל
דעת
רבי
משה
הכהן
ז"ל
,
פ"א
הפעל
שלו
יו"ד
,
ומשקלו
"תדע"
(יח'
לח
,
יד)
,
וכמוהו
"והאדמה
לא
תשם"
(בר'
מז
,
יט);
וזאת
הגזרה
בפירושו
כגזרת
"שממה"
,
אם
אינם
שורש
אחד;
וכן
רבים.
ומלואה
-
שם
,
והם
הברייות
הממלאים
את
הארץ.
וידע
אלמנותיו
-
לשון
ייסורין
הוא
,
כמו
"וגבוה
ממרחק
יידע"
(תה'
קלח
,
ו).
אלמנותיו
-
כמו
"ארמנותיו"
(עמ'
ו
,
ח)
,
ונחלף
הרי"ש
בלמ"ד
,
כמו
"וענה
איים
באלמנותיו"
(יש'
יג
,
כב).
כלומר
,
שאף
בארץ
מגוּריו
הֵרע
,
ועריהם
שלישראל
החריב.
ותשם
-
לשון
חרבה
הוא
,
כמו
"והאדמה
לא
תשם"
(בר'
מז
,
יט);
שבימיו
עלה
נבוכדנצר
וכבשו
,
והיה
לו
עבד
שלש
שנים
,
ואז
כבש
הרבה
עיירות
מיהודה
(ראה
מ"ב
כד
,
א).