תנ"ך - ושמותן
אהלה
הגדולה
ואהליבה
אחותה
ותהיינה
לי
ותלדנה
בנים
ובנות
ושמותן
שמרון
אהלה
וירושלם
אהליבה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּשְׁמוֹתָ֗ן
אָהֳלָ֤ה
הַגְּדוֹלָה֙
וְאָהֳלִיבָ֣ה
אֲחוֹתָ֔הּ
וַתִּהְיֶ֣ינָה
לִ֔י
וַתֵּלַ֖דְנָה
בָּנִ֣ים
וּבָנ֑וֹת
וּשְׁמוֹתָ֕ן
שֹׁמְר֣וֹן
אָהֳלָ֔ה
וִירוּשָׁלִַ֖ם
אָהֳלִיבָֽה:
(יחזקאל פרק כג פסוק ד)
וּשְׁמוֹתָן
אָהֳלָה
הַגְּדוֹלָה
וְאָהֳלִיבָה
אֲחוֹתָהּ
וַתִּהְיֶינָה
לִי
וַתֵּלַדְנָה
בָּנִים
וּבָנוֹת
וּשְׁמוֹתָן
שֹׁמְרוֹן
אָהֳלָה
וִירוּשָׁלִַם
אָהֳלִיבָה:
(יחזקאל פרק כג פסוק ד)
ושמותן
אהלה
הגדולה
ואהליבה
אחותה
ותהיינה
לי
ותלדנה
בנים
ובנות
ושמותן
שמרון
אהלה
וירושלם
אהליבה:
(יחזקאל פרק כג פסוק ד)
ושמותן
אהלה
הגדולה
ואהליבה
אחותה
ותהיינה
לי
ותלדנה
בנים
ובנות
ושמותן
שמרון
אהלה
וירושלם
אהליבה:
(יחזקאל פרק כג פסוק ד)
וּשׁמָהָתְהוֹן
אָהֳלָה
רַבְּתָא
וְאָהֳלִיבָה
אֲחָתַהּ
וַהֲוַאָה
מְשַׁמְשָׁן
קֳדָמַי
וְאַצלַחָא
בִּבנִין
וּבִבנָן
וּשׁמָהָתְהוֹן
שֹׁמְרוֹן
אָהֳלָה
וִירוּשׁלֶם
אָהֳלִיבָה
:
ושמותן
-
ב';
ושמותן
-
ב'.
ושמותן
-
בכינוי:
אהלה
ואהליבה.
ושמותן
-
הראשונים:
שמרון
-
היא
שאני
מכנה
אהלה
,
שנעשית
אהל
מתחילתה
לעגלי
ירבעם
(ראה
מ"א
יב
,
כח
-
כט)
ובית
הבעל
לאחאב
(ראה
מ"א
טז
,
לב);
ואע"פ
ששמרון
לא
נבנתה
אלא
בימי
עמרי
(ראה
מ"א
טז
,
כג
-
כד)
,
קורא
את
מלכי
ישראל
על
שמה
,
שמשנבנית
נעשית
ראש.
אהליבה
-
על
שם
שהיה
אהלי
בה
ומקדשי.
ושמותן
-
של
שתי
נשים.
אהלה
הגדולה
-
שומרון
,
שהיה
בה
אהל
עבודה
זרה
,
שהרי
ראש
אפרים
שומרון
(ע"פ
יש'
ז
,
ט).
ולפי
שכל
השבטים
היו
עובדין
לעבודה
זרה
שבשומרון
,
קורא
אותה
גדולה
,
ששם
היו
עשרת
השבטים.
אהליבה
אחותה
-
זו
ירושלם;
אהליבה
-
שהיה
בה
בית
המקדש
,
ושם
היו
שבט
יהודה
ובנימן
שעובדים
עבודה
זרה.
ותהיינה
לי
ותלדנה
בנים
ובנות
-
פתרונו:
בעוד
שהיו
הולכים
בדרכיי
,
היו
פרים
ורבים
והיו
מולידים
בנים
ובנות;
וכן
תירגם
יונתן:
"והוואה
משמשין
קדמי
ואצלחן
בבנין
ובבנן".
ושמותן:
אהלה
הגדולה.
אהלה
-
אהל
לעצמה.
ואהליבה
-
אהלי
בה.
ותהיינה
לי
-
עד
שלא
הייתה
אהלה
לעצמה
ואהליבה
לעצמה.
ושמותן
-
זה
המשל
הוא
על
שתי
הבנות
שהם
עתה
שמותן
כן:
אהלה
הגדולה
-
ומפרש
כי
שמרון
נקראת
אהלה
,
וירושלם
אהליבה.
וזכר
שמרון
-
לפי
שהיתה
ראש
ממלכת
ישראל
מעת
שבנה
אותה
עמרי
(ראה
מ"א
טז
,
כד)
,
וירושלם
-
ראש
ממלכת
יהודה.
ופירוש
אהלה
-
כי
האהל
שלה
אין
לי
בו
חלק;
והם
העגלים
שעשה
ירבעם
(ראה
מ"א
יב
,
כח).
ואהליבה
-
ירושלים
,
רוצה
לומר
,
כי
אהלי
בה
ושם
אני
שוכן
,
כי
בה
בית
המקדש
שהוא
משכן
כבודי.
ופירוש
ותהיינה
לי
-
מתחילה
היו
לי
לנשים
,
על
דרך
משל
,
כלומר:
היו
נשמעים
אלי
ועושים
מצותי.
ותלדנה
בנים
ובנות
-
כלומר:
הצליחו
במעשיהן
כשהיו
שתיהן
עדה
אחת
והיו
עבדים
לי.
ויונתן
תרגם:
"והואה
משמשין
קדמי
ואצלחא
בבנין
ובבנן".
ושמותיהן
(לפנינו:
ושמותן)
-
שמות
אלה
שתי
הנשים
,
הגדולה
נקראת
אהלה
,
ואהליבה
נקראת
אחותה.
וה"א
אהלה
ראויה
להיות
במפיק
,
והטעם:
אהל
שלה
לבדה
,
שלא
אשכון
אני
שם;
והעד
על
זה
הפירוש
-
מלת
אהליבה
,
שהיא
מורכבת
משתים
,
והטעם:
אהלי
ומשכני
בה.
ואמר
רבינו
חננאל
ז"ל
,
כי
מפני
שקרא
לירושלם
אהליבה
,
קרא
לשומרון
אהלה
,
ואלה
השמות
-
שמות
הכינוי.
ותהיינה
לי
לנשים
-
והטעם:
לסגולה
ולנחלה.
ושמותן
-
שהן
שמות
הקריאה:
שומרון
נקראת
אהלה
,
וירושלם
-
אהליבה.
אהלה
הגדולה
-
זו
שומרון
,
שהיא
מלכות
עשרת
השבטים;
ונקראת
אהלה
על
שם
אוהל
עבודה
זרה
שבתוכה.
ואהליבה
-
היא
ירושלם
,
על
שם
שאהל
הבורא
בה.