תנ"ך - בני
דדן
רכליך
איים
רבים
סחרת
ידך
קרנות
שן
והובנים
והבנים
השיבו
אשכרך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בְּנֵ֤י
דְדָן֙
רֹכְלַ֔יִךְ
אִיִּ֥ים
רַבִּ֖ים
סְחֹרַ֣ת
יָדֵ֑ךְ
קַרְנ֥וֹת
שֵׁן֙
וְהָובְנִ֔ים
וְהָבְנִ֔ים
הֵשִׁ֖יבוּ
אֶשְׁכָּרֵֽךְ:
(יחזקאל פרק כז פסוק טו)
בְּנֵי
דְדָן
רֹכְלַיִךְ
אִיִּים
רַבִּים
סְחֹרַת
יָדֵךְ
קַרְנוֹת
שֵׁן
וְהָובְנִים
וְהָבְנִים
הֵשִׁיבוּ
אֶשְׁכָּרֵךְ:
(יחזקאל פרק כז פסוק טו)
בני
דדן
רכליך
איים
רבים
סחרת
ידך
קרנות
שן
והובנים
והבנים
השיבו
אשכרך:
(יחזקאל פרק כז פסוק טו)
בני
דדן
רכליך
איים
רבים
סחרת
ידך
קרנות
שן
והובנים
והבנים
השיבו
אשכרך:
(יחזקאל פרק כז פסוק טו)
בְּנֵי
דְדָן
תַּגָּרַך
יָתְבֵי
נְגָוָון
סַגִּיאָן
מֵיתַן
סְחוֹרָא
לְגַוִיך
בְּקַרנִין
דְּיַעלִין
שֵׁן
דְּפִיל
וּטוָסִין
אֲתִיבוּ
קוּרבָּנַך
:
סחרת
-
ל';
והובנים
-
ל'
ומל';
אשכרך
-
ל'.
[ידך
-
מקומך.]
קרנות
שן
והובנים
-
כמו
קרנות
ושן
והובנים:
קרני
יעלים
ועצמות
פיל
,
וטווסים
(ראה
ת"י)
-
עופות
ששמן
'פאון'
[בלעז].
השיבו
אשכרך
-
הביאו
לך
תשורה.
איים
רבים
סחורת
ידך
-
אומות
רבות
,
כל
אחת
ואחת
מביאה
סחורה
מצויה
במקומו.
קרנות
-
הן
קרנות
של
יעלי
סלע
,
עשו
שן
של
פיל.
והובנים
-
טווסים
(ראה
ת"י).
השיבו
אשכרך
-
השיבו
לך
מנחה
,
כעניין
שנאמר
"מלכי
תרשיש
ואיים
מנחה
ישיבו
מלכי
שבא
וסבא
אשכר
יקריבו"
(תה'
עב
,
י)
-
דורון
יקריבו.
שן
והבנים
-
בריות
הן.
אשכרך
-
מנחה
,
כמו
"אשכר
יקריבו"
(תה'
עב
,
י).
בני
דדן.
סחורת
ידך
-
איים
רבים
מפאת
בני
דדן
היו
סוחרים
אל
ידך.
קרנות
שן
והבנים
-
דמה
שיני
הפיל
לקרנות
,
לפי
שהם
דומים
להם
,
ומהם
עושים
מלאכה.
ולדעת
יונתן
קרנות
שן
הם
שני
דברים
,
רוצה
לומר:
קרנות
ושן
,
וחסר
ו"ו
החיבור
,
כמו
"שמש
ירח"
(חב'
ג
,
יא)
והדומים
להם
,
והנסמך
לקַרנות
-
חסר
,
וכן
תרגם:
"בקרנין
דיעלין
ושן
דפיל".
והבנים
-
פירשו
בו
שהוא
העץ
הנקרא
בערבי
'אבנוס'.
ויונתן
תרגם:
"וטווסין"
,
והטוס
הוא
העוף
שקורין
לו
בלעז
'פאון'.
השיבו
אשכרך.
השיבו
-
כמו
"והשיב
למלך
ישראל"
(מ"ב
ג
,
ד)
,
והוא
הבאת
המנחה
פעם
אחר
פעם.
אשכרך
-
מנחתך
,
כמו
"אשכר
יקריבו"
(תה'
עב
,
י).
בני.
סחורת
-
שם.
ומלת
ידך
-
כמו
"על
יד
הירדן"
(במ'
יג
,
כט);
ופירושו
כמו
'מקומות'.
קרנות
שן
-
אמר
רבינו
חננאל
ז"ל:
קרנות
שליעלים
ושיני
פילים.
והבנים
-
פירש
רבינו
האיי
גאון
,
כי
הוא
עץ
הנקרא
בלשון
ערב
'אלאבנוס'.
והתרגום
אמר:
"וטוסים"
,
והם
עופות
הנקראים
בלעז
'פאון'.
השיבו
-
אמר
רבי
יונה
הספרדי
ז"ל
,
כי
זאת
המלה
,
וגם:
"והשיב
למלך
ישראל"
(מ"ב
ג
,
ד);
"כסף
ישיב
לבעליו"
(שמ'
כא
,
לד);
"מנחה
ישיבו"
(תה'
עב
,
י);
"וכל
אשמם
אשר
ישיבו
לי"
(ראה
במ'
יח
,
ט)
-
כולם
לשון
הֲבָאָה.
אשכרך
-
כמו
'תשורתך'
,
והוא
שם
מין
אחת
הסחורות
הנזכרות
למעלה
בשם
רבינו
חננאל
ז"ל
(פס'
ט).
קרנות
שן
והבנים
-
קרנות
הוא
דבוק
עם
השן.
ויש
לומר:
מפני
ששיני
הפיל
הם
עשויין
כקרנות
,
קורא
אותן
קרנות
השן.
והבנים
-
הוא
עץ
שחור
שעושין
ממנו
הקסתות
,
והוא
נמכר
ביוקר
כמו
השן.
אשכרך
-
לשון
מנחה
ודורון
,
כמו
"אשכר
יקריבו"
(תה'
עב
,
י).