תנ"ך - בלב
ימים
גבוליך
בניך
כללו
יפיך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בְּלֵ֥ב
יַמִּ֖ים
גְּבוּלָ֑יִךְ
בֹּנַ֕יִךְ
כָּלֲל֖וּ
יָפְיֵֽךְ:
(יחזקאל פרק כז פסוק ד)
בְּלֵב
יַמִּים
גְּבוּלָיִךְ
בֹּנַיִךְ
כָּלֲלוּ
יָפְיֵךְ:
(יחזקאל פרק כז פסוק ד)
בלב
ימים
גבוליך
בניך
כללו
יפיך:
(יחזקאל פרק כז פסוק ד)
בלב
ימים
גבוליך
בניך
כללו
יפיך:
(יחזקאל פרק כז פסוק ד)
בְּגוֹ
יַמְמַיָא
תְּחוּמַך
אַרדֵּיכְלַך
שַׁכלִילוּ
בִּניָנִיך
:
בוניך
-
"ארדיכליך"
(ת"י);
[לשון
'בנין'].
בלב
ימים
גבולך
(בנוסחנו:
גבוליך)
בוניך
כללו
יופיך
-
כלומר:
מה
תתהללי
כלילת
יופיך
,
וכלילת
יופיך
אין
יוצא
ממך!
ממקום
אחר
הם
באים
שכללו
יופיך
-
סחורתך;
שמכללים
את
יופיך
אין
באין
מתוך
גבולך
,
כשם
שבירושלם
שכל
אחד
(נראה
שחסר
קטע)
,
אבל
ירושלם
הכל
ממנה
,
לפיכך
היא
ראויה
לִקָראות
"כלילת
יופי"
ו"משוש
לכל
הארץ"
(איכה
ב
,
טו)
-
שכל
אומות
מוציאין
ממנה
סחורה
ומוליכין
למקומה
והכל
צריכין
לה;
אבל
צור
היא
צריכה
לכל
,
שהיא
"יושבת
על
מבואות
ים"
(לעיל
,
ג).
בוניך
-
שבאו
אליך
ממקום
אחר
,
הם
כללו
יופיך
,
והם
מלאוך
(ע"פ
יש'
כג
,
ב);
שאת
מתהללת
שאת
כלילת
יופי
,
ואינו
כן
,
אלא
ברושים
משניר
כרתו
,
בנו
לך
את
כל
לוחותים
-
כל
נסרים
שלך.
כלילת
יופייך
למה
היא
דומה?
לספינה
שהיא
טעונה
מכל
אבקת
רוכל
(ע"פ
שה"ש
ג
,
ו)
,
כסף
וזהב
ואבנים
טובות
ומרגליות
,
ואין
קֵצה
לתכונה
(ע"פ
נח'
ב
,
י);
שהטעינהּ
על
מלאתה
,
הביאהּ
במים
רבים
,
עד
שהפליגה
במים
שבים;
וכיון
שהפליגה
בים
,
עמד
עליה
רוח
קדים
ושברהּ
בלב
ים
-
והיכן
עושרה
והיכן
שבחה?!
וכן
כל
סדר
הפרשה:
עושה
צור
כמין
ספינה
ומטעינהּ
מכל
סוחרי
האיים
,
איש
איש
סחורת
מקומו
,
ומפליגהּ
בים
,
ומשהפליגה
בים
מעמיד
עליה
רוח
קדים
ומשברהּ
בלב
ים.
ברושים
משניר
בנו
לך
-
ברושים
שבנו
קרקעית
של
ספינתך
,
משניר
בנו
אותן
נסרים.
ארז
מלבנון
לקחו
לעשות
תורן
עליך
-
שהלבנון
סמוך
לצור
,
כמו
שמצינו
בספר
מלכים
"וישלח
חירם
אל
שלמה
לאמר
שמעתי
את
אשר
שלחת
אלי
אני
אעשה
את
כל
חפצך
בעצי
ארזים
ובעצי
ברושים"
(מ"א
ה
,
כב)
,
וכתיב
"עבדי
יורידו
מן
הלבנון
ימה
ואני
אשימם
דוברות
לים
עד
המקום
אשר
תשלח
אלי"
וגו'
(ראה
שם
,
כג)
,
וכתיב
"ויהי
חירם
נותן
לשלמה
עצי
ארזים
ועצי
ברושים
וכל
חפצו"
(ראה
שם
,
כד).
תורן
-
הוא
נס
של
ספינה;
'משט'
בלעז.
על
מבואות
ים
-
מחוזות
שכל
העולם
באים
אליה.
כלילת
יופי
-
'אנטרינא
דבילטיץ'
(בלעז:
מושלמת
ביופי).
ולפי
שבלב
ימים
גבוליך
,
בוניך
-
שבנו
אותך
שם
,
הן
כללו
יופיך;
שהרי
ברושים
בנו
לך
את
כל
לוחותים
-
לווחין
ונסרים
של
ספינה.
ולפי
שהיא
בים
,
מדמה
אותה
לאניה
שמטעינין
אותה
,
ומתוך
טעינתה
וכובדה
נשברת
בלב
ים
(ראה
להלן
,
כו);
ומונה
כלילוּת
יופיה
עד
"ותמלאי
ותכבדי
מאד
בלב
ימים"
(שם).
תרן
-
'משט'
בלעז.
בלב
ימים
גבוליך
-
כי
מכל
צד
היה
להם
ים.
בוניך
-
האומנים
הבונים
חומותיך
ומגדלותיך
ובתיך
,
כללו
יפיך
-
הם
השלימו
יפיך
,
כי
בנו
אותם
בטוב
שבבניינים
וביפה
שבהם.
בלב
-
ולא
ביבשה.
ועתה
יספר
גודלה
ותפארתה
,
וידמה
אותה
לספינה
יקרה
ומשובחת
מאד.
כללו
-
כראשון
(לעיל
,
ג);
והטעם:
הבונים
שבנו
אותך
,
בנוך
בהוד
ותפארת
,
ויִפו
אותך
בחכמתם.
בניך
כללו
יופיך
-
גמרו
כל
יופיך
,
ולא
חִסְּרוּ
בה
דבר.