תנ"ך - חרשתם־רשע
עולתה
קצרתם
אכלתם
פרי־כחש
כי־בטחת
בדרכך
ברב
גבוריך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
חֲרַשְׁתֶּם־רֶ֛שַׁע
עַוְלָ֥תָה
קְצַרְתֶּ֖ם
אֲכַלְתֶּ֣ם
פְּרִי־כָ֑חַשׁ
כִּי־בָטַ֥חְתָּ
בְדַרְכְּךָ֖
בְּרֹ֥ב
גִּבּוֹרֶֽיךָ:
(הושע פרק י פסוק יג)
חֲרַשְׁתֶּם־רֶשַׁע
עַוְלָתָה
קְצַרְתֶּם
אֲכַלְתֶּם
פְּרִי־כָחַשׁ
כִּי־בָטַחְתָּ
בְדַרְכְּךָ
בְּרֹב
גִּבּוֹרֶיךָ:
(הושע פרק י פסוק יג)
חרשתם־רשע
עולתה
קצרתם
אכלתם
פרי־כחש
כי־בטחת
בדרכך
ברב
גבוריך:
(הושע פרק י פסוק יג)
חרשתם־רשע
עולתה
קצרתם
אכלתם
פרי־כחש
כי־בטחת
בדרכך
ברב
גבוריך:
(הושע פרק י פסוק יג)
אִתעַשַׁתתּוּן
אוֹנֵיס
רְשַׁע
עֲבַדתּוּן
אִתקַבַּלתּוּן
תֻּשׁלְמָת
עוּבָדֵיכוֹן
אֲרֵי
אִתרְחֵיצתָּא
בְאוֹרחָתָך
בִּסגֵי
גִבָּרָך
:
חרשתם
-
ב':
שו'
יד
,
יח;
הו'
י
,
יג.
רשע
-
י"ז:
ש"א
כד
,
יג;
יש'
נח
,
ד
,
ו;
יח'
ז
,
יא;
הו'
י
,
יג;
מי'
ו
,
י
,
יא;
תה'
ה
,
ה;
מה
,
ח;
פד
,
יא;
מש'
ד
,
יז;
ח
,
ז;
י
,
ב;
טז
,
יב;
איוב
לד
,
ח;
קה'
ז
,
כה;
ח
,
ח.
עולתה
-
ג':
יח'
כח
,
טו;
הו'
י
,
יג;
תה'
צב
,
טז.
(ואחד:
בעולתה
-
תה'
קכה
,
ג).
אכלתם
פרי
כחש
-
"איתקבלתון
תושלמת
חוביכון"
(ת"י).
חרשתם
רשע
עולתה
קצרתם
-
אתם;
לא
בדרכיך
(בנוסחנו:
בדרכך)
ברוב
גיבוריך
אתה
בטחת
,
להינצל
ברוב
גיבוריך
מפני
סנחריב
מלך
אשור?
לא
תינצל
לפניהם!
חרשתם
-
וכל
זה
עשיתם
,
שלא
סבלתם
עולי
,
כי
בטחתם
בגיבוריכם;
ובעבור
זה:
ואמרתי
להם:
הואיל
ויש
לכם
שדה
,
זרעו
לכם
לצדקה
קצרו
לפי
חסד.
והם
לא
עשו
כך
,
אלא
חרשו
רשע
וקצרו
עוְלה
ואכלו
פרי
כחש.
כל
זה
אמרתי
לכם
וייסרתי
אתכם
על
ידי
העמים
ועל
פי
נביאי
,
ואתם
לא
נתיסרתם
לי
,
אלא
חרשתם
כדי
לזרוע
רשע.
עולתה
קצרתם
-
ולפי
מעשיכם
נשתלמתם:
אכלתם
פרי
כחש
-
פרי
גרוע;
כענין
"כחש
מעשה
זית"
(חב'
ג
,
יז).
כי
בטחת
בדרכך
-
המצלחת
לשעבר
,
ברב
גבוריך
שהיו
לך
לשעבר;
וסבור
היית
,
כי
מקרה
הוא
היה
לך
(ע"פ
ש"א
ו
,
ט)
גבוריך
ליפול
ביד
העמים
שאספתי
עליך
,
ולא
על
חטאיך
לקית.
חרשתם
-
פירושו:
חרשתם
וזרעתם
,
כי
אחר
החרישה
-
הזריעה;
ושניהם
משל
לַמעשה
,
כמו
שפירשנו
(ראה
לעיל
,
יב).
אמר:
אתם
עשיתם
הפך
מה
שצויתי
לכם
"זרעו
לכם
לצדקה"
(שם)
,
ואתם
חרשתם
רשע
,
לפיכך
קצרתם
אכלתם
פרי
כחש;
והקצירה
משל
לַגמוּל.
ופירוש
פרי
כחש
-
פרי
הכחש
שכחשתם
בי.
או
פירושו:
פרי
שכחש
במְקַוִים
אותו;
כמו
שאמר
"ותירוש
יכחש
בה"
(הו'
ט
,
ב).
כי
בטחת
בדרכך
ברוב
גבוריך
-
בטחת
בדרכך
שהיית
הולך
בה
,
והוא
דרך
הרשע
והאמונה
הרעה
,
ובטחת
גם
כן
ברוב
הגבורים
שהיו
לך
מעמך
,
או
ממצרים
שהיו
מבקשים
עזר
מהם;
ושמת
בשר
זרועך
(ע"פ
יר'
יז
,
ה)
ולא
בטחת
בי
,
לפיכך
נכשלת.
וכ"ף
הנכח
-
לנכח
הושע
בן
אלה
,
שחרב
שומרון
וגלו
השבטים
בימיו
(ראה
מ"ב
יז).
ואמרתי
להם:
זרעו...
לצדקה
וקצרו
לפי
חסד
ונירו
לכם
ניר
-
כלומר:
נתתי
לכם
תורתי
,
וכל
עת
יהיה
לכם
לדרוש
את
יי'.
עד
יבוא
ויורה
צדק
לכם
-
הדרך
שתדיר
תשמעו
לנביאיו
שתעשו;
וגם
על
פי
אורים
ותומים
היה
מודיע
לכם
כל
הצריך.
אבל
אתם
חרשתם
רשע
ועולתה
קצרתם.