תנ"ך - וקאם
שאון
בעמך
וכל־מבצריך
יושד
כשד
שלמן
בית
ארבאל
ביום
מלחמה
אם
על־בנים
רטשה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְקָ֣אם
שָׁאוֹן֘
בְּעַמֶּךָ֒
וְכָל־מִבְצָרֶ֣יךָ
יוּשַּׁ֔ד
כְּשֹׁ֧ד
שַֽׁלְמַ֛ן
בֵּ֥ית
אַֽרְבֵ֖אל
בְּי֣וֹם
מִלְחָמָ֑ה
אֵ֥ם
עַל־בָּנִ֖ים
רֻטָּֽשָׁה:
(הושע פרק י פסוק יד)
וְקָאם
שָׁאוֹן
בְּעַמֶּךָ
וְכָל־מִבְצָרֶיךָ
יוּשַּׁד
כְּשֹׁד
שַׁלְמַן
בֵּית
אַרְבֵאל
בְּיוֹם
מִלְחָמָה
אֵם
עַל־בָּנִים
רֻטָּשָׁה:
(הושע פרק י פסוק יד)
וקאם
שאון
בעמך
וכל־מבצריך
יושד
כשד
שלמן
בית
ארבאל
ביום
מלחמה
אם
על־בנים
רטשה:
(הושע פרק י פסוק יד)
וקאם
שאון
בעמך
וכל־מבצריך
יושד
כשד
שלמן
בית
ארבאל
ביום
מלחמה
אם
על־בנים
רטשה:
(הושע פרק י פסוק יד)
וִיקוּם
אִתרְגוֹשָׁא
בְּעַמָך
וְכָל
כַּרכָך
יִתבָּזְזוּן
כְּבִזַת
שַׁלמָא
בְּכָמְנָא
בְּיוֹמָא
דִקרָבָא
אֵם
עַל
בְּנִין
קְטִילַת
:
אם
על
-
בנים
-
ב':
בר'
לב
,
יב;
הו'
י
,
יד.
וקאם
-
ל'
כת'
א';
וכל
-
מבצריך
-
ל';
יושד
-
ל';
שלמן
-
ל';
ארבאל
-
ל';
אם
על
-
בנים
-
ב';
רטשה
-
ל'.
וקם
(בנוסחנו:
וקאם)
שאון
-
קול
ענות:
נוסו
נודו
(ע"פ
יר'
מט
,
ל).
כשד
שלמן
בית
ארבאל
-
כבוזזים
הבאים
[על
עם
היושב]
בשלום
פתאום
על
יד
מארב
,
שלא
נזהרו
בהם
לברוח
מפניהם
,
ושודדים
את
הכל.
בית
ארבאל
-
יונתן
תירגמו
'בית
מארב'
,
ואל"ף
ולמ"ד
יתירים
בו
,
כמו
'יזרעאל'
שאינו
שם
עיר
,
כגון
"יענו
את
יזרעאל"
(הו'
ב
,
כד)
,
וקראוֹ
בלשון
שֵם;
אף
כאן
קרא
אותו
כמין
שם
עיר.
וכן
חיברו
מנחם
(מחברת:
'ארב')
,
אבל
דונש
(דונש
ע'
* 70
- 71
)
פתרוֹ
שם
מקום.
רוטשה
-
נבקעה;
וכן
"נערים
תרטשנה"
(יש'
יג
,
יח);
"ועולליהם
ירוטשו"
(שם
,
טז).
לשון
אחר:
רוטשה
-
עוזבה
,
כמו
'נוטשה'.
וקאם
שאון
בעמיך
וכל
מבצריך
יושד
כשוד
שלמן
בית
ארבאל
ביום
מלחמה
-
אתה
יושב
לבטח
ואין
אתה
מתיירא
משום
חיל
שיבא
עליך;
עתה
יקום
שאון
עמים
רבים
בעמך
,
וכל
מבצריך
-
ישודדו
אותם
,
כשוד
שבא
לאדם
שיושב
לבטח
בשלום
ואינו
נזהר
מן
החיילות
הבאים
עליו;
כאותו
שוד
יבא
לך
כשתשב
לבטח
ולשלום
ולא
תזהר
מן
החרב
שבבית
,
יבואו
האורבים
ויתפשו
אותך.
פתר
דונש
(ע' 70
- 71
)
בית
ארבאל
-
שהוא
לשון
"אורב"
(יהו'
ח
,
ב)
,
כי
'אל'
נופל
מן
התיבה;
וכן
מתיבת
"יזרעאל"
(הו'
א
,
ד)
-
נופל
'אל'
מן
התיבה
,
שהוא
לשון
'זרע';
ויגיד
עליו
ריעו
(ע"פ
איוב
לו
,
לג)
,
שאמר
"וזרעתיה
לי
בארץ"
(הו'
ב
,
כה).
ותרגום
ארבאל:
"בכמנא".
וקאם.
כשד
שלמן
-
אולי
הוא
שלמנאצר.
בבית
ארבאל
-
שם
מקום
,
רטשה
שָם
אם
על
בנים.
ולהיותו
מגזרת
"אורב"
(יהו'
ח
,
ב;
ראה
ת"י)
,
אין
טעם
לו.
וקאם
שאון
בעמיך
-
פירוש:
לפי
שחרשו
רשע
וקצרו
עוולה
(ראה
לעיל
,
יג)
,
יקום
שאון
בעמיו
וכל
מבצריו
יושד
,
כמו
שבזז
שלמנאסר
בית
ארבאל
-
שם
מקום
,
ביום
מלחמה.
ודע
כי
יקום
שאון
בעמך
וברב
גבוריך
,
וכל
מבצריך
שאתה
בוטח
בהן
יושד
,
כשד
עם
השרוי
בשלום
,
שאינו
נזהר
על
יד
צופה
לישמר
מאויביו.
ופתאום
יבא
השודד
עליו
וישחית
הכל
,
שאם
על
בנים
רטשה
-
שפתאם
בא
ומכה
אם
על
בנים
(ע"פ
בר'
לב
,
יב)
יחד.
בית
ארבאל
-
מקום
עומק
ובקעה
הוא;
שפתאם
אדם
בא
עליהם
ואינם
מרגישים.
והרי
בית
ארבאל
כמו
'עמק
עכור'
ו'עמק
יזרעאל'
שפירשתי
למעלה
(הו'
א
,
ה).
וקאם
שאון
בעמיך
(בנוסחנו:
בעמך)
-
מפני
רעתך
יקום
שאון
בעמיך
,
שיבאו
עליהם
גוים
להחריבם.
וקאם
-
כתוב
באל"ף
,
והוא
מקום
עי"ן
הפועל.
שאון
,
כמו
"ושאון
לאומים
כשאון
מים
כבירים"
(יש'
יז
,
יב)
-
עניין
המון
העם.
בעמיך
-
כתוב
ביו"ד
,
והוא
לשון
רבים;
רוצה
לומר:
על
השבטים.
וכל
מבצריך
יושד
-
כל
המבצרים
שאתה
בוטח
בהם
,
יושד
כל
אחד
מהם
על
יד
השודד
שיבא
עליהם.
יושד
-
מבניין
'הָפְעל'
מפעלי
הכפל;
והדגש
מורה
על
חסרון
הכפל
,
וכתוב
בו"ו
עם
הדגש.
כשד
שלמן
בית
ארבאל
ביום
מלחמה.
שלמן
-
אויב
ידוע
היה
באותן
הימים
,
שמו
שלמן
,
ובא
על
בית
ארבאל
פתאם
ושְדדוֹ
,
והפיל
האם
על
הבנים
ולא
השאיר
פליטה.
וארבאל
-
שם
אדם
גדול
היה
בימיהם.
ויונתן
תרגם:
"ויקום
איתרגושא
בעמך
וכל
כרכך
יתבזון
כבזת
שלמא
בכמנא
ביומא
דקרבא
אם
על
בנין
איתקטלת".
תרגם
ארבאל
מן
"וארב
לו"
(דב'
יט
,
יא).
ואדני
אבי
ז"ל
כתב:
שלמן
הוא
שלמנאסר
מלך
אשור;
בית
ארבאל
היא
שמרון
-
בית
שארב
האל
עליה
ונתפשה
בעונה.
אם
על
בנים
רטשה
-
לפי
שרחמי
האם
על
הבנים
,
בעת
שירצו
להרגם
מפלת
עצמה
עליהם.
רטשה
-
כמו
"ועולליהם
ירטשו"
(יש'
יג
,
טז)
,
עניין
השלכה
בארץ
לבקעם.
ורבותינו
ז"ל
פירשו
עניין
עזיבה
,
כתרגום
"תשמטנה"
(שמ'
כג
,
יא):
"תרטשינה"
(ת"א).
אמרו
,
שהיו
עוזבים
נשיהם
ובניהם
והולכים
להם
מפני
החרב
והרעב.
ואמרו
(ראה
ב"מ
לט
,
א):
רטושים
-
מדעתם
,
נטושים
-
בעל
כרחם.
שאון
-
המון
מלך
אשור
,
ובפרט
שלמנאצר.
כשד
שלמן
-
זה
היה
מאורע
ידוע
אצלם
,
כמו
"כמספד
הדרימון
בבקעת
מגדו"
(ראה
זכ'
יב
,
יא);
וכן
אמר
ארסטו:
למקום
הריגת
עתמן.
אם
על
בנים
-
זה
היה
באותו
המאורע;
וכן
יהיה
לישראל.
כשד
שלמן
בית
ארבל
-
כאדם
שיושב
לבטח
ושלום
,
והאויב
אורב
עליו
ובא
שודד
פתאום
,
ואינו
יכול
להינצל
ממנו.
אם
על
בנים
רוטשה
-
כמו
"ועולליהם
ירוטשו
לעיניהם"
(יש'
יג
,
טז);
לשון
ניפוץ
ושבירה
הוא.