תנ"ך - ככה
עשה
לכם
בית־אל
מפני
רעת
רעתכם
בשחר
נדמה
נדמה
מלך
ישראל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כָּ֗כָה
עָשָׂ֤ה
לָכֶם֙
בֵּֽית־אֵ֔ל
מִפְּנֵ֖י
רָעַ֣ת
רָעַתְכֶ֑ם
בַּשַּׁ֕חַר
נִדְמֹ֥ה
נִדְמָ֖ה
מֶ֥לֶךְ
יִשְׂרָאֵֽל:
(הושע פרק י פסוק טו)
כָּכָה
עָשָׂה
לָכֶם
בֵּית־אֵל
מִפְּנֵי
רָעַת
רָעַתְכֶם
בַּשַּׁחַר
נִדְמֹה
נִדְמָה
מֶלֶךְ
יִשְׂרָאֵל:
(הושע פרק י פסוק טו)
ככה
עשה
לכם
בית־אל
מפני
רעת
רעתכם
בשחר
נדמה
נדמה
מלך
ישראל:
(הושע פרק י פסוק טו)
ככה
עשה
לכם
בית־אל
מפני
רעת
רעתכם
בשחר
נדמה
נדמה
מלך
ישראל:
(הושע פרק י פסוק טו)
כְּדֵין
גְּרַמוּ
לְכוֹן
חוֹבִין
דְּחַבתּוּן
בְּבֵית
אֵל
מִן
קֳדָם
בִּישׁוּת
עוּבָדֵיכוֹן
בְּסוֹפָא
בְצַפרָא
בְּהִית
אִתכְּנַע
מַלכָּא
דְיִשׂרָאֵל
:
ככה
עשה
לכם
ביתאל
(בנוסחנו:
בית
-
אל)
-
כל
הפורענות
הזה
גרם
לכם
העגל
שבביתאל.
רעת
רעתכם
-
רעת
רשעכם
,
עבירת
זדונכם.
בשחר
נדמה
-
נרדם
,
כאילו
בלילה;
כלומר:
אין
בו
כח.
ולמה
כל
זאת?
בשחר
-
פתר
רבי
מנחם
שהוא
מלשון
סוֹף;
וכן
תרגומו:
"בסופא".
ובלשון
תלמוד
(ראה
איכ"ר
ב
,
טו):
היה
לו
בן
תשחורת
-
והוא
כמו
"בן
זקונים"
(בר'
לז
,
ג);
וכמו
'נוח
לתשחורת'
(ראה
משנה
אבות
ג
,
יב).
ואומר
אני
,
יוסף
ברבי
שמעון:
בשחר
אינו
יוצא
ממשמעו
,
וכה
פתרונו:
בשחר
נדמה
עליך
מלך
ישראל
-
אדם
אחר
נדמה
הוא
ושותק
כשהוא
ישן
,
אבל
מלך
ישראל
-
אפילו
בשחר
ובצהרים
נדמה
כאילם
לפני
סנחריב.
ככה.
ביתאל
-
ששם
העגל
,
שהוא
ככה
הרע
מכל
רעתם
,
כי
רוב
מלכי
ישראל
לא
סרו
מחטאת
ירבעם.
וטעם
בשחר
-
כי
יושדו
(ראה
לעיל
,
יד)
בלילה
,
ובשחר
יכָרת
מלכם.
ומי
עשה
לכם?
-
החוקים
שלא
שמרתם
,
אלא
עבדתם
לעגל
שבביתאל
(בנוסחנו:
בית
-
אל).
בשחר
נדמה
נדמה
-
כלומר:
פתאום
כמו
שחר
נפסק
מלך
ישראל;
ודמיונו:
"נדמה
שמרון"
(לעיל
,
ז).
ככה
עשה
לכם
ביתאל
(בנוסחנו:
בית
אל)
-
שבטחתם
בו
,
מפני
רעת
רעתכם
-
כי
רבה
(ע"פ
בר'
ו
,
ה)
,
במעשיכם
הרעים
ובדרככם.
כשחר
(בנוסחנו:
בשחר)
-
כמו
'בשחר'
,
שאדם
ישן
לו
במטתו
ואויב
בא
עליו
פתאם
,
ואין
לו
יד
ורגל
לברוח
ולהיעזר
,
כן
נדמה
ונשתתק
מלך
ישראל
בצהרים
בבא
עליו
אויב.
כל
'ביאת
אויב'
,
שקורין
'אשלט'
(בלעז)
,
בשחר
היא.
ככה
עשה
לכם
ביתאל
(בנוסחנו:
בית
-
אל)
-
כל
זה
גרם
לכם
ביתאל
,
כלומר:
העגל
שעבדתם
שם.
מפני
רעת
רעתכם
-
זה
קרה
לכם
מפני
רעה
גדולה
שברעתכם
,
והיא
עבודת
העגל
ואמרכם
"אלה
אלהיך
ישראל"
(ראה
מ"א
יב
,
כח;
ע"פ
שמ'
לב
,
ד).
בשחר
נדמה
נדמה
מלך
ישראל
-
הוא
הושע
בן
אלה;
וטעם
בשחר
פירש
אדני
אבי
ז"ל:
בתחלת
מלכותו
,
בשנת
שש
לו
(?
ראה
מ"ב
ז
,
ג
-
ד)
,
שאסרוֹ
מלך
אשור
,
ובשנה
השביעית
עלה
על
שמרון
וצר
עליה
שלש
שנים
ולכדה
(ראה
שם
,
ה).
ועוד
קודם
לכן
,
מתחלת
מלכותו
,
היה
עובד
למלך
אשור
ומשיב
לו
מנחה
שנה
בשנה
(ראה
שם
,
ג).
ויונתן
תרגם:
"בסופא
בהית
ואיתכנע
מלכא
דישראל".
נדמה
נדמה
-
עניין
כריתה;
כמו
"נדמו
עמי"
(הו'
ד
,
ו).
נדמֹה
-
מקור
עם
הנו"ן
,
כמו
"הנגלה
נגליתי"
(ש"א
ב
,
כז).
ככה
-
כמו
"וככה
תאכלו
אתו"
(שמ'
יב
,
יא);
כלומר:
כל
זה
הענין
היה
סבה
פועלת
ענין
בית
אל
המכונה
'בית
און'
(ראה
לעיל
,
ה).
וטעם
רעת
רעתכם
-
להפלגה
,
כמו
"הבל
הבלים"
(קה'
א
,
ב);
"קדש
הקדשים"
(שמ'
כו
,
לג).
בשחר
נדמה
נדמה
מלך
ישראל
-
אין
זה
מצד
דמיון
מה
שקדם
"כשחר
נכון
מוצאו"
(הו'
ו
,
ג);
אבל
זה
מצד
הסתלקו
מהרה
,
כענין
דמיון
"כקצף
על
פני
מים"
(לעיל
,
ז).
והפלגת
זה
המשל
,
כי
כשחר
הוא
עולה
בגבורתו
,
רוצה
לומר:
שחרות
האד
לפני
השמש
,
וינצחהו
השמש
וימחהו.
וכן
יעשה
מלך
אשור
למלך
ישראל.
בשחר
נדמה
נדמה
מלך
ישראל
-
כמו
השחר
שמאיר
וכלה
מהרה
,
כך
יהיה
כבוד
מלך
ישראל.