תנ"ך - דברו
דברים
אלות
שוא
כרת
ברית
ופרח
כראש
משפט
על
תלמי
שדי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
דִּבְּר֣וּ
דְבָרִ֔ים
אָל֥וֹת
שָׁ֖וְא
כָּרֹ֣ת
בְּרִ֑ית
וּפָרַ֤ח
כָּרֹאשׁ֙
מִשְׁפָּ֔ט
עַ֖ל
תַּלְמֵ֥י
שָׂדָֽי:
(הושע פרק י פסוק ד)
דִּבְּרוּ
דְבָרִים
אָלוֹת
שָׁוְא
כָּרֹת
בְּרִית
וּפָרַח
כָּרֹאשׁ
מִשְׁפָּט
עַל
תַּלְמֵי
שָׂדָי:
(הושע פרק י פסוק ד)
דברו
דברים
אלות
שוא
כרת
ברית
ופרח
כראש
משפט
על
תלמי
שדי:
(הושע פרק י פסוק ד)
דברו
דברים
אלות
שוא
כרת
ברית
ופרח
כראש
משפט
על
תלמי
שדי:
(הושע פרק י פסוק ד)
מְמַלְלִין
מִלִין
דְּאוֹנֵיס
יָמַן
לִשׁקַר
לְלָמָא
גָזְרִין
קְיָם
כְּעַן
אַיתִי
עֲלֵיהוֹן
כְּרֵישׁ
חִוִין
בִּישִׁין
דִּין
שִׁקרְהוֹן
עַל
תְּחוּמֵי
חַקלָן
:
כרת
-
ל'
וחס';
כראש
-
ל'.
אלות
שוא
-
הִשבע
לשקר.
אלות
כמו
כרות
-
לשון
הווה.
כרות
ברית
-
[לעבודה
זרה;
לפיכך
ופרח
עליהם
משפט
-
ייסורים
ופורענות
,
כראש
,
שהוא
עשב
מר
הפורח
על
תלמי
שדי.
דבר
אחר:]
גם
הוא
לשוא;
כל
ברית
שהם
כורתים
זה
עם
זה
,
עוברים
עליו.
ופרח
כראש
משפט
על
תלמי
שדי
-
כראש
שהוא
פורח
על
תלמי
שדי
,
והוא
עשב
מר
,
כך
משפטיהם
פורחים
וגדילים
תמרורים
לעניים
ואביונים;
ואף
כך
אמר
עמוס:
"הפכתם
לראש
משפט"
(ו
,
יב).
[ויונתן
תרגם
על
תלמי
שדי
-
בעון
שמסיגין
גבולי
שדות.]
תלמי
שדי
-
מענית
המחרישה
קרויה
'תלם'.
[דבר
אחר:
על
תלמי
שדי
-
שהם
עושים
שם
מזבחותם
,
כמו
שנאמר
"גם
מזבחותם
כגלים
על
תלמי
שדי"
(הו'
יב
,
יב)
-
שם
יפרח
עליהם
משפט
עוונם.]
דברו
דברים
אלות
שוא
וכרות
(בנוסחנו:
כרת)
ברית
-
מאשרינו
מתעים
אותנו
(ע"פ
יש'
ט
,
טו)
,
הם
מלכי
ישראל
שהכריחו
אותנו
לדבר
שקר
ולהשביע
אלות
שוא
ולכרות
ברית
לעבודה
זרה.
ופרח
כרוש
(לפנינו:
כראש)
משפט
על
תלמי
שדי
-
כעשב
מר
,
כרוש
שפורח
וגדל
על
תלמי
שדות
,
כלומר:
פרח
גלות
מר
בשביל
עיוות
משפט.
דברו.
אלות
שוא
-
דרך
זרה
,
כאלו
המלה
מורכבת
משם
הפועל
הסמוך
ושאינו
סמוך.
או
היה
כן
בעבור
אות
הגרון.
ומשל
משפט
-
שהוא
מתוק
והָהְפַּך
למר
,
כמו
"ההופכים
לענה
(לפנינו:
ללענה)
משפט"
(עמ'
ה
,
ז).
והוא
יפרח
כראש
-
משפט
שאינו
ישר.
על
תלמי
-
כמו
"תלמיה
רוה"
(תה'
סה
,
יא).
ושדי
-
כמו
'שדה';
והעד:
"יעלוז
שדי"
(תה'
צו
,
יב).
ופרח
כראש
משפט
-
פירוש:
המשפט
שלהקדוש
ברוך
הוא
על
ישראל.
כראש
-
כמו
"ראש
ולענה"
(דב'
כט
,
יז).
על
תלמי
שדי
-
פירוש:
בשביל
הפסילים
ששמו
על
תלמי
שדי
והשתחוו
להן.
והם
לא
כך
עשו
,
אלא
דברו
דברים
אלות
שוא
כרות
ברית
לי
,
ולבסוף
פרח
משפטם
כראש
ולענה
על
תלמי
שדי
-
כי
כאדם
שמקוה
לגפנו
שיעשה
ענבים
ועושה
באושים
(ראה
יש'
ה
,
ד)
,
וחורש
ומשדד
שדהו
תלמים
תלמים
וזורעו
זרע
והוא
מוציא
לו
רוש
ולענה
,
כן
קויתי
למשפט
והנה
משפח
,
לצדקה
והנה
צעקה
(ראה
שם
,
ז).
נמצאו
אלותיהם
שוא
לי
,
וכריתוּת
ברית
לי
שקר.
דברו
דברים
-
נתיעצו
ירבעם
ואוהביו
מה
לעשות
להחזיק
בידו
המלוכה
,
ודברו
דברים
שלא
יעלה
העם
לירושלם
לבית
המקדש
(ראה
מ"א
יב
,
כח
-
כט)
,
ועל
זה
נשבעו
וכרתו
ברית;
ושבועת
שוא
היתה
שבועתם
לבטל
דברי
תורה
ומצות
האל
ולעשות
צורות
לעבדם.
ופרח
כראש
משפט
-
לפיכך
פרח
משפטם
זה
כראש
ולענה;
על
דרך
"שורש
פורה
ראש
ולענה"
(דב'
כט
,
יז).
על
תלמי
שדי
-
מה
שפרח
להם
בתלמי
שדותיהם
-
ראש
ולענה
היה.
וזהו
משל
לרָעות
שבאו
עליהם
בעונש
זה.
ויוכיח
הפירוש
הזה
הפסוק
הבא
אחריו:
"לעגלות
בית
און".
ויונתן
תרגם:
"ממללין
מלין
דאונס
יאמן
לשקר
ללמא
גזרין
קיים
כען
אייתי
עליהון
כרישי
חיוין
בישין
די
שקריהון
על
תחומי
חקלא".
שדי
-
כמו
'שדה'.
אלות
-
מקור
,
בשקל
"רָאוֹת
רבות"
(יש'
מב
,
כ).
דברו
דברים
-
שב
לענינו
בזמן
היותם
בארץ.
וטעם
דברים
-
מילים
שאינם
,
רק
דברים
והבלים
,
אלות
שוא
עם
כרת
ברית.
ופרח
כראש
-
הטעם:
שורש
פֹּרה
ראש
(ע"פ
דב'
כט
,
יז).
וטעם
משפט
-
מעוקל
(ע"פ
חב'
א
,
ד).
ושדי
-
כמו
'שדה';
סוג.
אלות
שוא
-
שם
הפועל
הוא
,
כמו
כרות
ברית;
שהיו
נשבעים
בשם
הבורא
לשוא
וכורתים
ברית
עם
הבעלים.
ויפרח
כראש
ולענה
משפט
-
והפורענות
שלהם
כראש
הגדל
על
תלמי
שדי.