תנ"ך - ונשמדו
במות
און
חטאת
ישראל
קוץ
ודרדר
יעלה
על־מזבחותם
ואמרו
להרים
כסונו
ולגבעות
נפלו
עלינו:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְנִשְׁמְד֞וּ
בָּמ֣וֹת
אָ֗וֶן
חַטַּאת֙
יִשְׂרָאֵ֔ל
ק֣וֹץ
וְדַרְדַּ֔ר
יַעֲלֶ֖ה
עַל־מִזְבְּחוֹתָ֑ם
וְאָמְר֤וּ
לֶהָרִים֙
כַּסּ֔וּנוּ
וְלַגְּבָע֖וֹת
נִפְל֥וּ
עָלֵֽינוּ:
פ
(הושע פרק י פסוק ח)
וְנִשְׁמְדוּ
בָּמוֹת
אָוֶן
חַטַּאת
יִשְׂרָאֵל
קוֹץ
וְדַרְדַּר
יַעֲלֶה
עַל־מִזְבְּחוֹתָם
וְאָמְרוּ
לֶהָרִים
כַּסּוּנוּ
וְלַגְּבָעוֹת
נִפְלוּ
עָלֵינוּ:
פ
(הושע פרק י פסוק ח)
ונשמדו
במות
און
חטאת
ישראל
קוץ
ודרדר
יעלה
על־מזבחותם
ואמרו
להרים
כסונו
ולגבעות
נפלו
עלינו:
פ
(הושע פרק י פסוק ח)
ונשמדו
במות
און
חטאת
ישראל
קוץ
ודרדר
יעלה
על־מזבחותם
ואמרו
להרים
כסונו
ולגבעות
נפלו
עלינו:
פ
(הושע פרק י פסוק ח)
וִיצַדְּיָן
בָּמָת
בֵּית
אֵל
חוֹבֵי
יִשׂרָאֵל
גְּרַמוּ
לְהוֹן
דְּיִגלוֹן
כּוּבִּין
וְאָטְטִין
יִסְקוּן
עַל
אֵיגוֹרֵיהוֹן
כְּעַן
אַיתִי
עֲלֵיהוֹן
עָקָא
וִיהוֹן
דָּמַן
כְּאִלוּ
טוּרַיָא
חָפַן
לְהוֹן
וְרָמָתָא
נָפְלָן
עֲלֵיהוֹן
:
ונשמדו
-
כ"ו
פסוקים
שיש
בהם
כל
אותיות
אל"ף
בי"ת:
שמ'
טז
,
טז;
דב'
ד
,
לד;
יהו'
כג
,
יג;
מ"ב
ד
,
לט;
ו
,
לב;
ז
,
ח;
יש'
ה
,
כה;
סו
,
יז;
יר'
כב
,
ג;
לב
,
כט;
יח'
יז
,
ט;
לח
,
יב;
הו'
י
,
ח;
יג
,
ב;
עמ'
ט
,
יג;
צפ'
ג
,
ח;
זכ'
ו
,
יא;
קה'
ד
,
ח;
אס'
ג
,
יג;
דנ'
ב
,
מה;
ג
,
כב;
ד
,
כ;
ז
,
יט;
עז'
ז
,
כח;
נחמ'
ג
,
ז;
דה"ב
כו
,
יא.
ודרדר
-
ב':
בר'
ג
,
יח;
הו'
י
,
ח.
ונשמדו
-
ל'
ר"פ;
חטאת
ישראל
-
[ל'];
ודרדר
-
ב';
כסונו
-
ל';
נפלו
-
ל'.
במות
און
-
במות
ביתאל.
קוץ
ודרדר
יעלה
על
מזבחותם
-
שגלו
עובדיהן
ואין
עוד
פונה
אליהם.
ואמרו
ישראל
להרים:
כסונו
-
שלא
יראונו
אויבינו
בבשתנו.
חטאת
ישראל
-
כלומר:
בדבר
זה
אתה
מחטיא
את
ישראל
,
בבמות
ביתאל.
חטאת
-
הטי"ת
רפה
וקמצא
הוא
(בנוסחנו:
חטַּאת);
הניקוד
מלמדינו
על
פתרון
זה.
ואם
היתה
הטי"ת
דגושה
,
היה
שם
דבר
כמו
'חטא'.
והוא
כמו
"והנה
עבדיך
מוכים
וחָטָאת
עמך"
(שמ'
ה
,
טז)
,
שפתרונו:
בדבר
זה
הם
מחטיאים
עצמן.
ואמרו
להרים
כסונו
ולגבעות
נפלו
עלינו
-
הייתם
שמחים.
ונשמדו
במות
הבעלים
בסור
העגלים.
ואמרו
-
אמר
רבי
משה
[הכהן]
,
כי
אמרו
-
דרך
משל
בעבור
המזבחות
,
כדרך
"כי
היא
שמעה"
(יהו'
כד
,
כז);
והטעם
,
שלא
ירָאו
עוד.
ויפת
אמר
(ראה
יפת
הושע
ע' 414
):
ויאמרו
עובדיהם
מרב
צרתם.
ואמרו
להרים
כסונו
-
פירוש:
כשיראו
שילך
העגל
בגולה
(ראה
לעיל
,
ה)
,
יאמרו
להרים:
כסונו
-
כלומר:
קודם
נרצה
שנמות
תחת
ההרים
,
ולא
נראה
זאת
הרעה.
ואמרו
להרים...
ולגבעות
-
שזבחו
וקטרו
עליהם:
כסונו!
והלואי
שימותו
עד
שלא
יבאו
ויפלו
עליהם
אויביהם
,
ויעשו
בהם
שפטים
ויכבשום
לעבדים
ולשפחות
(ע"פ
יר'
לד
,
יא).
ונשמדו
במות
און
-
רוצה
לומר:
בית
און
(ראה
לעיל
,
ה);
וכן
תרגם
יונתן:
"ויצדיין
במת
ביתאל".
חטאת
ישראל
-
שהם
חטאת
ישראל.
קוץ
ודרדר
יעלה
על
מזבחותם
-
על
מזבחות
ישראל
שיחרבו
ויעלו
קוצים.
ואמרו
להרים
כסונו
-
יאמרו
ישראל
,
מרוב
צרה
וצוקה
שתבואם;
ישאלו
שיפלו
ההרים
והגבעות
עליהם
ויכסום
,
שיהיו
נקברים
תחתיהם
ולא
יסבלו
הצרות
ההם.
ואמרו
להרים
-
כי
יבחרו
מות
מחיים.
ואמרו
ישראל
להרים:
כסונו
-
כי
ילכו
בשביה
ערומים
ויתחבאו
תחת
נקיקי
הסלעים.