תנ"ך - מימי
הגבעה
חטאת
ישראל
שם
עמדו
לא־תשיגם
בגבעה
מלחמה
על־בני
עלוה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מִימֵי֙
הַגִּבְעָ֔ה
חָטָ֖אתָ
יִשְׂרָאֵ֑ל
שָׁ֣ם
עָמָ֔דוּ
לֹא־תַשִּׂיגֵ֧ם
בַּגִּבְעָ֛ה
מִלְחָמָ֖ה
עַל־בְּנֵ֥י
עַֽלְוָֽה:
(הושע פרק י פסוק ט)
מִימֵי
הַגִּבְעָה
חָטָאתָ
יִשְׂרָאֵל
שָׁם
עָמָדוּ
לֹא־תַשִּׂיגֵם
בַּגִּבְעָה
מִלְחָמָה
עַל־בְּנֵי
עַלְוָה:
(הושע פרק י פסוק ט)
מימי
הגבעה
חטאת
ישראל
שם
עמדו
לא־תשיגם
בגבעה
מלחמה
על־בני
עלוה:
(הושע פרק י פסוק ט)
מימי
הגבעה
חטאת
ישראל
שם
עמדו
לא־תשיגם
בגבעה
מלחמה
על־בני
עלוה:
(הושע פרק י פסוק ט)
מִיוֹמֵי
גִּבעֲתָא
חֲטֵיתוֹן
דְּבֵית
יִשׂרָאֵל
תַּמָן
קָמוּ
מְרַדוּ
בְמֵימְרִי
לְמַנָאָה
עֲלֵיהוֹן
מַלכָּא
וְאַף
לָא
זְכִיאוּ
דְּתִתקַיַים
לְהוֹן
מַלכוּתָא
בְגִבעֲתָא
לְתַמָן
אֲתוֹ
עֲלֵיהוֹן
עָבְדֵי
קְרָבָא
לְקַטָלָא
אֲבָהָן
עִם
בְּנִין
סְלִיקוּ
:
עלוה
-
ג'
(בשני
לשונות):
בר'
לו
,
מ;
הו'
י
,
ט;
דה"א
א
,
נא.
מימי
הגבעה
חטאת
ישראל
-
[חטאת
נקוד
רפי
,
שהוא
לשון
נקבה
ולשעבר;
כמו
"עשת"
(וי'
כה
,
כא);
"באת"
(בר'
טז
,
ח);
"אזלת
יד"
(דב'
לב
,
לו).]
מימי
גבעת
בנימן
חטאתם
,
ישראל
,
לפניי;
שהיה
מעשה
פלגש
בגבעה
בימי
עתניאל
בן
קנז
,
שהיה
ראשון
לשופטים
,
בימי
כושן
רשעתים
(ראה
שו'
ג
,
ח
-
י);
ובימיו
היה
פסל
מיכה
(ראה
שו'
יז
-
כ).
וכל
זה
מצינו
ב'סדר
עולם'
(סע"ר
יב).
שם
עמדו
-
באותה
מדה
אחזו
להם
מאז.
לא
תשיגם
בגבעה
מלחמה
וגו'
-
ולפי
שהיה
עון
עבודה
זרה
בידיהם
ולא
הקפידו
עליו
,
לכך
לא
הצליחה
ידם
במלחמת
הגבעה
על
בני
בנימן
(ראה
שו'
כ).
וקראם
'בני
עלוה'
-
בני
גאוה:
שעשו
עצמם
עליונים
,
ולא
שמעו
בקול
אחיהם
לתת
את
בני
הגבעה
(ראה
שו'
כ
,
יג).
ויונתן
תירגמו
על
ששאלו
להם
מלך
והמליכו
את
שאול
,
ואינו
מתיישב
לי
אחר
לשון
העברית;
וגם
שאר
חיבור
הפרשה
נופל
על
לשון
הראשון.
שם
עמדו
-
באותה
מידה
שתפשו
,
באותה
מידה
הם
אחוזים
עד
היום.
מימי
-
יותר;
כמו
"מזקינים
אתבונן"
(תה'
קיט
,
ק);
"מאויבי
תחכמיני
מצותיך"
(שם
,
צח).
ופירוש
שם
עמדו
-
על
חטאי
דורו
,
כאלו
בגבעה
עמדו
עם
בני
בנימן
(ראה
שו'
יט
,
כב
ואי')
,
הם
בני
עלוה
-
כמו
"עולה"
(ש"ב
ג
,
לד);
"והיתה
(בנוסחנו:
והיית)
לזעוה"
(דב'
כח
,
כה)
,
"והיה
רק
זועה"
(יש'
כח
,
יט).
והיום
לא
יפחדו
שתשיגם
מלחמה
,
כאשר
השיגה
את
בני
בנימן
מהשבטים
(ראה
שו'
כ
,
יד
ואי').
וזה
הכתוב
-
כמו
"כריח
שדה"
(בר'
כז
,
כז)
,
שטעמו:
ראה
ריח
בני
,
אשר
ברכו
יי'
,
כריח
שדה.
מימי
הגבעה
חטאת
ישראל
-
פירוש:
מעת
שעשו
בני
בנימן
הרעה
שלפילגש
בגבעה
(ראה
שו'
יט)
,
חטאת
ישראל
בפסל
מיכה
(ראה
שו'
יז
,
ל
-
לא)
,
שם
עמדו
-
בני
בנימן
,
ונצחו
המלחמה
(ראה
שו'
כא
,
א
-
כה).
לפי
שנכשלו
ישראל
בעגל
לא
תשיגם
בגבעה
מלחמה
על
בני
עלוה;
כלומר:
לא
נצחו
ישראל
המלחמה
שעשו
בגבעה
עם
בני
עלוה
,
מפני
שנכשלו
בעגל.
מימי
הגבעה
-
בימי
הפלגש
(ראה
שו'
יט).
[חטאת
(בנוסחנו:
חטאת)
-
לשון
נקבה
ולשעבר
,
כמו
"עשת"
(וי'
כה
,
כא);
'באת'
(?
ראה
בר'
לג
,
יא;
אולי
צ"ל:
"שבת"
,
יח'
מו
,
יז);
"אזלת"
(דב'
לב
,
לו).
רבנו
שלמה.]
חטאת
ישראל
-
ליעשות
אגודות
אגודות
,
להחזיק
ביד
מְרֵעים
(ע"פ
איוב
ח
,
כ).
שם
עמדו
במרדם
בני
הגבעה
כנגד
כל
ישראל
,
אע"פ
שמועטים
הם
,
שהיו
סבורים
שלא
תשיגם
מלחמת
בני
ישראל
בגבעה.
על
בני
עלוה
-
ובשביל
בני
עולה
ובעלי
עול
ורשע
שעמם
,
עמדו
כנגד
המרובים.
מימי
הגבעה
חטאת
ישראל
-
שמסרו
עצמם
שבט
בנימן
להחזיק
בדבר
נבָלה
(ראה
שו'
יט
-
כ)
,
גם
שאר
השבטים
שנענשו
על
שהיו
בהם
עובדי
עבודה
זרה.
שם
עמדו
-
ידמה
כי
שם
עמדו
הפושעים
האלה
אשר
בדור
הזה
,
שהם
מחזיקים
ברשעם
ולא
ישובו
למוטב.
וכן
אמר
למעלה
"העמיקו
שחתו
כימי
הגבעה"
(הו'
ט
,
ט).
לא
תשיגם
-
ואלה
חושבים
בלבם
שלא
תשיגם
מלחמה
כמו
שהשיגה
אותם
הפושעים
בגבעה
,
כשבאו
ישראל
על
אותם
בני
עולה
,
והם
בני
בנימן
,
כי
כלו
בעונם;
כן
יכלו
אלה
בעונם
ותשיגם
חרב
האויב
,
לא
יחשבו
שלא
תשיגם!
עלוה
-
כמו
הפוך:
"עולה"
(ש"ב
ג
,
לד);
וכן
"זועה"
(יש'
כח
,
יט)
-
"זעוה"
(דב'
כח
,
כה);
"כבש"
(וי'
ד
,
לב)
-
"כשב"
(שם
ג
,
ז);
והדומים
להם.
ויונתן
פירש
מימי
הגבעה
-
כששאלו
להם
מלך
,
והוא
היה
מגבע
בנימן
(ראה
ש"א
י
,
כו);
ומאז
החלו
למרוד
באל.
ואינו
מיושב
הפסוק
על
פירושו.
מימי
הגבעה
חטאת
ישראל
-
ואם
שם
לא
חטאו
כל
ישראל
,
רק
בנימין
,
כמו
שיפרש
אחר
כן:
על
בני
עלוה;
וכן
כתוב
על
יותר
מעט:
"חטא
ישראל"
(יהו'
ז
,
יא).
ובאור
זה
הכלל
'אוצר
יי''
יבא.
לא
תשיגם
-
זה
השוללות
על
מה
שהוא
בלתי
ראוי
לפי
האמת
,
כמו
שכתוב
בתורה
"אשר
לא
תֵּאָכֵל"
(וי'
יא
,
מז);
ויותר
מופלג:
"לא
תוכל
לאכל"
(דב'
יב
,
יז).
וגם
באור
זה
'אוצר
יי''
יבא.
מימי
פילגש
בגבעה
(ראה
שו'
יט
-
כא)
חטאת
ישראל
,
ועדיין
שם
עמדו
-
כי
מאז
היה
לכם
פסל
מיכה
(ראה
שו'
יז
-
יח)
,
ולא
עליתם
להלחם
עליו
כמו
שעליתם
על
בני
הגבעה
בעבור
הפילגש.
עלוה
-
הם
בני
בנימן.