תנ"ך - כדבר
אפרים
רתת
נשא
הוא
בישראל
ויאשם
בבעל
וימת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כְּדַבֵּ֤ר
אֶפְרַ֙יִם֙
רְתֵ֔ת
נָשָׂ֥א
ה֖וּא
בְּיִשְׂרָאֵ֑ל
וַיֶּאְשַׁ֥ם
בַּבַּ֖עַל
וַיָּמֹֽת:
(הושע פרק יג פסוק א)
כְּדַבֵּר
אֶפְרַיִם
רְתֵת
נָשָׂא
הוּא
בְּיִשְׂרָאֵל
וַיֶּאְשַׁם
בַּבַּעַל
וַיָּמֹת:
(הושע פרק יג פסוק א)
כדבר
אפרים
רתת
נשא
הוא
בישראל
ויאשם
בבעל
וימת:
(הושע פרק יג פסוק א)
כדבר
אפרים
רתת
נשא
הוא
בישראל
ויאשם
בבעל
וימת:
(הושע פרק יג פסוק א)
כַּד
מְמַלֵיל
חַד
מִדְּבֵית
אֶפרַיִם
רְתֵיתָא
אָחֵיד
לְהוֹן
לְעַמְמַיָא
מִדְּרַברְבִין
הֲווֹ
בְיִשׂרָאֵל
וְכַדּוּ
דְחָבוּ
עַל
דִּפלַחוּ
לְטָעֲוָתָא
מִתקַטלִין
:
כדבר
אפרים
רתת
-
כשקינא
ירבעם
למקום
ודִבֵּר
כנגד
שלמה
דברים
קשים
וברעדה
(ראה
סנה'
קא
,
ב)
―
שהרי
מלך
גדול
היה
שלמה
―
נשא
הוא
בישראל
-
משם
זכה
להנשא
,
להיות
מלך
על
ישראל.
ויאשם
בבעל
-
כיון
שעלה
לגדולה
,
ויאשם
בעבודה
זרה.
וימת
-
נכרת
בית
ירבעם
,
וכן
בית
אחאב.
ויונתן
תירגם:
"כד
מליל
חד
מדבית
אפרים
רתיתא
,
אחיד
להון
לעממיא
מדרברבין
הוו
בישראל
,
וכדו
דחבו
בפולחן
טעוותא
,
מתקטלין".
כדבר
אפרים
רתת
נשא
הוא
בישראל.
רתת
-
פחד.
כשהרתית
ירבעם
לשלמה
,
כמה
דאמר
"וזה
הדבר
אשר
הרים
יד
במלך
שלמה
בנה
את
המילוא
סגר
את
פרץ
עיר
דוד
אביו"
(מ"א
יא
,
כז):
כל
שבע
שנים
שבנה
שלמה
את
בית
המקדש
לא
טעם
בהם
טעם
יין
,
וכשבנאו
-
אותו
הלילה
טעם
טעם
יין;
באותו
הלילה
סגר
את
עצמו
עם
בת
פרעה
בבית
המילוא
,
שהניחו
דוד
אביו
פרוץ
ליכנס
בו
תלמידי
חכמים
,
ומַפְתיחות
של
בית
המקדש
משים
למראשותיו
,
והיו
יריאים
להקיצו
משנתו
,
וישן
עד
ארבע
שעות;
נמצא
תמיד
,
שהיה
קרב
בשעה
ראשונה
,
לא
היה
קרב
אותו
היום
עד
ארבע
שעות
,
ועל
כן
דבר
ירבעם
על
שלמה
(ראה
ויק"ר
יב
,
ה).
ולכך
זכה
להיות
נשיא
בישראל
על
עשרת
השבטים
ביד
אחיה
השילוני
(ראה
מ"א
יא
,
כט
-
לא).
ויאשם
בבעל
וימת
-
ואם
חטא
שלמה
מעט
,
זה
הרע
לעשות
,
שהאשים
עצמו
בבעלים
בשני
עגלים
שעשה
,
ולכך
לקה
בעונו.
כדבר
-
מדיבורו
היו
יראים
הגוים.
ואין
למלת
רתת
חבר
,
רק
בארמית.
ורבי
משה
הכהן
פירש
זה
על
ירבעם
שהיה
מאפרים
,
כמו
זה
ירבעם
בן
יואש
,
כאשר
אפרש
עוד
(עמ'
ז
,
יג).
ונשא
הוא
-
שנשאת
מלכותו
בישראל
,
כי
מלך
על
עשרת
השבטים.
ויאשם...
וימת
-
נחשב
כמת;
ועוד
,
כי
הרג
אביה
כל
מחנהו
(ראה
דה"ב
יג
,
ב
ואי').
כדבר
אפרים
רתת
-
פירוש:
כשהיו
ישראל
עובדין
להקדוש
ברוך
הוא
המלך
שלהם
,
כשהיה
מדבר
היו
מפחדים
ממנו.
נשא
הוא
בישראל
-
פירוש:
כשהיה
נשיא
בישראל
,
ויאשם
בבעל
וימת
-
פירוש:
לאחר
שעבד
בבעל
,
וימת.
כדבר
אפרים
-
בראשונה
,
רתת
היה
מחזיק
לכל
הגוים;
גם
בישראל
הוא
נשיא
וגדול.
וכאשר
אשם
בבעל
וימת
-
וכלה
זרעו
,
ולא
נתיסרו
הנותרים
,
כדבר
אפרים
רתת
-
מִתחלה
,
קודם
שחטא
אפרים
,
היה
מוראו
על
העמים
אשר
סביבותיו
,
כי
בדַברו
היה
אוחז
רתת
ורעדה
השומע
אותו.
והיה
רם
וגדול
בשבטי
ישראל
,
כמו
שנאמר
עליו
"וזרעו
יהיה
מלא
הגוים"
(בר'
מח
,
יט);
זהו
שאמר:
נשא
הוא
בישראל
,
כלומר:
נשא
ראשו
בישראל.
וכיון
שאשם
בבעל
-
מת;
כלומר:
נגף
לפני
אויביו
כאלו
מת
,
כי
אזלת
ידו
(ע"פ
דב'
לב
,
לו).
ועל
הדרך
הזה
תרגם
יונתן:
"כד
מליל
חד
מדבית
אפרים
רתיתא
אחיד
להון
לעממיא
מדרברבן
הוו
בישראל
,
וכדו
דחבו
על
דפלחו
לטעוותא
מתקטלין".
ולכן
כּדברו
יהיה
לו
רתת.
נשא
הוא
בישראל
-
כטעם
"ונשא
עונו"
(וי'
ה
,
א).
וגם
נכון
שיהיה
הרמז
לישראל;
והכל
ענין
אחד.
ויאשם
בבעל
-
בימי
השופטים
,
ועתה
בימי
המלכים;
והראש
-
עגלות
הזהב
(ראה
מ"א
יב
,
כח).
כדבר
אפרים
,
רתת
הוא
אוחז
ישראל.
תרגום
"רעד"
(ראה
ת"א
שמ'
טו
,
טו).
נשא
הוא
בישראל
-
אינו
'יוצא
באחר'
,
והרי
הוא
כמו
'נתנשא';
שמלך
על
כל
ישראל.
והיה
לו
להטיב
דרכיו
עמי
,
אלא
אשם
בבעל
,
והרי
הוא
חשוב
כמת.