תנ"ך - אתן־לך
מלך
באפי
ואקח
בעברתי:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֶֽתֶּן־לְךָ֥
מֶ֙לֶךְ֙
בְּאַפִּ֔י
וְאֶקַּ֖ח
בְּעֶבְרָתִֽי:
פ
(הושע פרק יג פסוק יא)
אֶתֶּן־לְךָ
מֶלֶךְ
בְּאַפִּי
וְאֶקַּח
בְּעֶבְרָתִי:
פ
(הושע פרק יג פסוק יא)
אתן־לך
מלך
באפי
ואקח
בעברתי:
פ
(הושע פרק יג פסוק יא)
אתן־לך
מלך
באפי
ואקח
בעברתי:
פ
(הושע פרק יג פסוק יא)
מַנִיתִי
עֲלָך
מַלכָּא
בְּרֻגזִי
וְאַעדִּיתִי
בְּחִמתִּי
:
[אתן
לך
-
על
אפי
ועל
חמתי
אני
נותנו
לך
כשהקשית
לשאול
(ע"פ
מ"ב
ב
,
י)
,
לכך
אני
חוזר
ונוטלו
בעברתי
ולא
עלתה
בידך.]
אתן
לך
מלך
באפי
ואקח
בעברתי
-
מלככם
שאול
,
הראשון
,
נתתיו
לכם
באפי
,
כמה
דאמר
"ויאמר
יי'
אל
שמואל
שמע
לקול
(לפנינו:
בקול)
העם
לכל
אשר
יאמרו
אליך
כי
לא
אותך
מאסו
כי
אותי
מאסו
ממלוך
עליהם"
(ש"א
ח
,
ז).
ואקח
בעברתי
-
זה
מלך
האחרון;
זה
צדקיה
,
שנאמר
"ואת
עיני
צדקיהו
עיור..."
(מ"ב
כה
,
ז).
אתן
לך
מלך...
-
כשאול
,
שאמר
הנביא
"כי
אותי
מאסו
ממלוך
עליהם"
(ש"א
ח
,
ז).
עתה
אקחנו
בעברתי.
ועכשיו
איפה
(בנוסחנו:
אפוא)
יהי
מלכך
ושפטיך
,
שיושיעך
בכל
עריך
וישפטוך
מיד
אויביך
,
שביקשת
ממני:
תנה
לי
מלך
ושרים?!
הלא
כשנתתי
לך
מלך
-
באפי
היה
,
ואקחהו
ממך
בעברתי.
אהי
-
כמו
'יהי';
כמו
"אשתוללו"
(תה'
עו
,
ו)
-
'ישתוללו'.
אתן
לך
-
נתתי
לך
מלך
באפי;
כי
לא
מרצוני
שאלתם
מלך
,
כמו
שאומר
"כי
אותי
מאסו
ממלוך
עליהם"
(ש"א
ח
,
ז).
ולקחתי
אותו
בעברתי
-
שמת
במלחמת
פלשתים
(ראה
ש"א
לא
,
ד)
,
לא
מלך
אלא
שנתים
(ראה
ש"א
יג
,
א).
ותוכלו
להכיר
כי
אין
לכם
מלכות
אלא
מלכותי;
והמלך
שאמנה
עליכם
-
אם
יעשה
רצוני
,
תִנצלו
הוא
ואתם
מכל
רע.
ויש
אומרים
(ראה
ר'
יוסף
קרא)
אתן
לך
-
על
שאול
,
כמו
שפרשנו
,
ואקח
-
על
צדקיהו
,
שהיה
המלך
האחרון.
ויש
אומרים:
במלכי
השבטים
,
ירבעם
והושע
בן
אלה.
ומה
שאמר
על
ירבעם
באפי
-
כי
באף
שהיה
לו
על
מלכות
בית
דוד
נתנו
(ראה
מ"א
יא
,
כט
-
לט).
אתן
לך
מלך
באפי
-
גם
זה
מבואר
בשמואל
(ראה
ש"א
ח
,
ז
-
ט).
ואין
בזה
סתירה
עם
מה
שכתוב
בתורה
(ראה
דב'
יז
,
טו)
,
וגם
עם
מה
שאמרו
רבותינו
ז"ל
(ראה
סנה'
כ
,
ב)
שהוא
מצוה;
כי
המצות
-
למינים
רבים
,
וביאור
כל
זה
'אוצר
יי''
יבא.
ואקח
בעברתי
-
בעת
הגלות;
וזה
בפרט
על
הושע
בן
אלה
(ראה
מ"ב
יז
,
ו
ואי').
ואין
זאת
הלקיחה
במדרגה
אחת
עם
הנתינה
,
וגם
באור
זה
'אוצר
י"י
יי''
יבא.