תנ"ך - מי
חכם
ויבן
אלה
נבון
וידעם
כי־ישרים
דרכי
ה'
וצדקים
ילכו
בם
ופשעים
יכשלו
בם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מִ֤י
חָכָם֙
וְיָ֣בֵֽן
אֵ֔לֶּה
נָב֖וֹן
וְיֵדָעֵ֑ם
כִּֽי־יְשָׁרִ֞ים
דַּרְכֵ֣י
יְהוָ֗ה
וְצַדִּקִים֙
יֵ֣לְכוּ
בָ֔ם
וּפֹשְׁעִ֖ים
יִכָּ֥שְׁלוּ
בָֽם:
(הושע פרק יד פסוק י)
מִי
חָכָם
וְיָבֵן
אֵלֶּה
נָבוֹן
וְיֵדָעֵם
כִּי־יְשָׁרִים
דַּרְכֵי
יְהוָה
וְצַדִּקִים
יֵלְכוּ
בָם
וּפֹשְׁעִים
יִכָּשְׁלוּ
בָם:
(הושע פרק יד פסוק י)
מי
חכם
ויבן
אלה
נבון
וידעם
כי־ישרים
דרכי
ה'
וצדקים
ילכו
בם
ופשעים
יכשלו
בם:
(הושע פרק יד פסוק י)
מי
חכם
ויבן
אלה
נבון
וידעם
כי־ישרים
דרכי
יהוה
וצדקים
ילכו
בם
ופשעים
יכשלו
בם:
(הושע פרק יד פסוק י)
מַן
חַכִּים
וְיִסבַּר
אִלֵין
סֻכלְתָן
וְיִדְּעִנִין
אֲרֵי
תָקְנָן
אוֹרחָתָא
דַייָ
וְצַדִּיקַיָא
דְּהַלִיכוּ
בְהוֹן
יֵיחוֹן
בְּהוֹן
בְּחַיֵי
עָלְמָא
וְרַשִׁיעַיָא
יִתמַסרוּן
לְגֵיהִנָם
עַל
דְּלָא
הַלִיכוּ
בְהוֹן
:
ויבן
-
ג'
(רפין):
יר'
ט
,
יא;
הו'
יד
,
י;
דנ'
יא
,
ל.
ואשורנו
-
ג'
(בלישנא):
במ'
כג
,
ט;
כד
,
יז;
הו'
יד
,
ט.
וצדקים
-
ג'
חסר
(בלישנא):
מ"א
ב
,
לב;
מ"ב
י
,
ט;
הו'
יד
,
י.
וצדקים
-
ד':
הו'
יד
,
י;
תה'
סח
,
ד;
מש'
כח
,
א;
כט
,
טז.
בם
-
ו'
פסוקים
'בם
בם':
שו'
ב
,
כב;
יח'
ה
,
יג;
כה
,
יז;
כח
,
כה;
לה
,
יא;
הו'
יד
,
י.
ויבן
-
ג';
וידעם
-
ל';
וצדקים
-
ג'
חס';
(בם)
-
ו'
פסו'
בם
בם.
מי
חכם
-
בכם
,
[ויבן
אלה
-
]
ויתבונן
לתת
לב
לכל
אלה
,
וישוב
אלי.
ופושעים
יכשלו
בם
-
בשבילם
,
על
שלא
הלכו
בהם;
כך
תירגמו
יונתן.
[ילכו
בם...
יכשלו
בם
-
ישראל
הולך
ישרה
ופושע
עוקם
ונכשל.]
מי
חכם
ויבן
אלה
נבון
וידעם
-
אמר
הנביא
לישראל:
שני
דרכים
נתתי
לפניכם
,
את
הטוב
ואת
הרע
(ע"פ
דב'
כט
,
טו);
צדיקים
שיאחזו
בדרכי
יי'
הטובים
-
ילכו
בם;
ופושעים
יכשלו
בם
-
ופושעים
שלא
יאחזו
בם
יכשלו
בשבילם.
מי
-
מי
ישרת
בעבור
אחר.
ואלה
-
הם
דרכי
השם.
והטעם
קשור:
כי
בשובכם
אל
השם
-
ירפא
אתכם.
ופושעים
-
הם
היוצאים
מהרשות
,
כמו
"על
כל
דבר
פשע"
(שמ'
כב
,
ח);
"אז
תפשע"
(מ"ב
ח
,
כב).
והמעַוֵת
נפשו
בדרך
הישר
,
יכשל.
והשלים
על
דרך
"כי
כשלת
בעונך"
(לעיל
,
ב).
מי
חכם
ויבן
אלה
נבון
וידעם
כי
ישרים
דרכי
יי'
וצדיקים
ילכו
בם.
והנביא
מסיים
דבריו
שאמר
להם
לשוב
ולהכנע
ולהזכיר
טובותיו:
מי
שהוא
חכם
ויבן
אלה
,
כי
ישרים
ונעימים
הם
דרכי
יי'
-
בלי
מכשול
ונגף;
וצדיקים
ילכו
בם
-
כי
יראו
אחריתם
טובה
מאד.
ופושעים
-
נראה
להם
למכשלות
,
לפי
שאינן
רואים
אחריתם
אלא
אחר
הנאת
העולם
הקרובה
להם;
וכאשר
יראו
שאינן
נהנין
לאלתר
כאשר
הם
נהנין
מן
הגזל
והחמס
והעריות
,
אומרים:
ריק
זכינו
לבבנו
ונרחץ
בנקיון
כפינו
ותוכחתנו
לבקרים
(ע"פ
תה'
עג
,
יג
-
יד);
ואין
אילו
דרכים
ישרים
,
אלא
האחרים
הם
טובים
ויקרים.
מי
חכם
ויבן
אלה
-
ובהשלים
הושע
נבואתו
אמר:
מי
בכם
ויבן
אלה
התוכחות
שדברתי
עד
הנה.
כי
ישרים
דרכי
יי'
-
לא
כאותם
שאומרים
"לא
יתכן
דרך
יי'"
,
כמו
שנאמר
ביחזקאל
(יח
,
כה);
אם
תשובו
בתשובה
שלימה
לא
תזכרנה
לכם
תועבותיכם
הראשונות
(ע"פ
יש'
סה
,
יז).
וצדיקים
ילכו
בם
-
כי
יכירו
וידעו
"כי
כל
דרכיו
משפט"
(דב'
לב
,
ד);
ואם
יראו
צדיק
ורע
לו
או
רשע
וטוב
לו
,
יחשבו
כי
הכל
אמת
ודרך
ישר
מהאל
יתעלה.
כי
הצדיק
שאנו
רואים
-
אולי
אינו
צדיק
בלבו
כמו
שהוא
בנראה
,
והאל
בוחן
לב
וחוקר
כליות
(ע"פ
יר'
יז
,
י);
או
יסוריו
לטובתו
לעולם
הבא
,
שהוא
עולם
השכר.
וכן
הרשע
אם
טוב
לו
-
אולי
עשה
קצת
טובות
ומשלם
לו
בחייו
,
כדי
שיֹאבד
ברוב
רשעו
לעולם
הבא;
כמו
שכתוב
בתורה
"ומשלם
לשונאיו
אל
פניו
להאבידו"
(דב'
ז
,
י).
ופושעים
יכשלו
בם
-
כי
יאמרו:
אין
מסדיר
ומנהיג
בעולם
ואיננו
בדרך
ישר
,
כי
הצדיק
-
יבואנו
רע
,
והרשע
-
יבואנו
טוב;
לפיכך
אינם
שבים
מרשעם
וילכו
אחרי
תאות
לבם
(ע"פ
תה'
כא
,
ג)
ויכשלו
ויאבדו
(ע"פ
תה'
ט
,
ד).
ואדני
אבי
ז"ל
פירש
ופושעים
יכשלו
בם
-
כאשר
ישובו
הפושעים
לדרכי
יי'
,
ולא
היו
רגילים
בהם
כמו
הצדיקים
,
יכשלו
כאדם
שאינו
יודע
הדרך;
וזה
נאמר
על
הפושעים
שלבם
עוד
בדרך
פשעם
(ע"פ
תה'
קז
,
יז).
אך
השבים
בלב
שלם
,
אלהיהם
יעזרם
ויסמכם
כדי
שלא
יכשלו;
והצדיקים
כמנהגם
ילכו
,
דרך
סלולה
וישרה.
ויונתן
תרגם:
"וצדיקיא
דהליכו
בהון
יחון
בהון
לחיי
עלמא
ורשיעייא
יתמסרון
לגיהנם
על
דלא
הליכו
בהון".
מי
חכם
ויבן
אלה
-
גם
זה
דברי
השם
,
או
הנביא
שהוא
שלוחו
כמותו
,
ואין
הבדל
ביניהם
בזה.
ואמר
לשון
'חכמה'
ו'בינה'
ו'ידיעה'
,
כסדר
שלשת
חלקי
המוח.
וזה
דיוק
גדול
בכל
ספרי
הקדש
שלנו
,
וגם
דיוק
גדול
בכונת
זה
הפסוק.
והכל
'אוצר
יי''
יבא.
נשלם
פירוש
ספר
הושע
,
שבח
לאשר
בו
נשתעשע.
אומר
הנביא:
מי
חכם
ויבן
אלה
-
הדברים
וישים
אותם
על
לבו!