תנ"ך - קחו
עמכם
דברים
ושובו
אל־ה'
אמרו
אליו
כל־תשא
עון
וקח־טוב
ונשלמה
פרים
שפתינו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
קְח֤וּ
עִמָּכֶם֙
דְּבָרִ֔ים
וְשׁ֖וּבוּ
אֶל־יְהוָ֑ה
אִמְר֣וּ
אֵלָ֗יו
כָּל־תִּשָּׂ֤א
עָוֺן֙
וְקַח־ט֔וֹב
וּֽנְשַׁלְּמָ֥ה
פָרִ֖ים
שְׂפָתֵֽינוּ:
(הושע פרק יד פסוק ג)
קְחוּ
עִמָּכֶם
דְּבָרִים
וְשׁוּבוּ
אֶל־יְהוָה
אִמְרוּ
אֵלָיו
כָּל־תִּשָּׂא
עָוֺן
וְקַח־טוֹב
וּנְשַׁלְּמָה
פָרִים
שְׂפָתֵינוּ:
(הושע פרק יד פסוק ג)
קחו
עמכם
דברים
ושובו
אל־ה'
אמרו
אליו
כל־תשא
עון
וקח־טוב
ונשלמה
פרים
שפתינו:
(הושע פרק יד פסוק ג)
קחו
עמכם
דברים
ושובו
אל־יהוה
אמרו
אליו
כל־תשא
עון
וקח־טוב
ונשלמה
פרים
שפתינו:
(הושע פרק יד פסוק ג)
קָרִיבוּ
עִמְכוֹן
פִּתגָמִין
דְּאִתוַדַּאָה
וְתוּבוּ
לְפֻלחָנָא
דַייָ
וְאֵימַרוּ
קֳדָמוֹהִי
קָרִיב
קֳדָמָך
לְמִשׁבַּק
עַל
עֲוָיָן
נִתקַבַּל
הָא
כְטָבִין
וְיִהוְיָן
מִלֵי
סִפוָתַנָא
מִתקַבְּלָן
קֳדָמָך
כְּתוֹרִין
לְרַעֲוָא
עַל
מַדבְּחָך
:
וקח
-
י"ג:
בר'
כז
,
ט;
כח
,
ב;
לא
,
לב;
שמ'
יז
,
ה;
*במ'
יז
,
יז;
ש"א
ב
,
טז;
כ
,
לא;
ש"ב
ב
,
כא;
מ"ב
ד
,
כט;
ט
,
א;
יר'
יג
,
ו;
הו'
יד
,
ג;
מש'
ד
,
י.
קחו
עמכם
דברים
-
אינו
מבקש
מכם
ממון.
כל
תשא
עון
-
כל
עוונותינו
סלח.
וקח
טוב
-
ולמדנו
דרך
טוב.
דבר
אחר:
מעט
מעשים
טובים
שבידינו
קח
בידך
ושפטֵנו
אחריהם;
וכן
דוד
אומר:
"מלפניך
משפטי
יצא
עיניך
תחזינה
מישרים"
(תה'
יז
,
ב).
[דבר
אחר
(ראה
במ"ר
יח
,
כא):
וקח
טוב
-
וקבל
הודיה
מאתנו
,
שנאמר
"טוב
להודות
ליי'"
(תה'
צב
,
ב);
"הודו
ליי'
כי
טוב"
(שם
קו
,
א).]
ונשלמה
פרים
-
שהיה
לנו
להקריב
לפניך
,
נשלם
אותם
בריצוי
דברי
שפתינו
(ראה
יומא
פו
,
ב).
קחו
עמכם
דברים
ושובו
אל
יי'
-
כאדם
האומר
לחבירו:
רב
לך
בדבר
שאני
יועצך
שתעשה
אותו!
כמו
כן
הנביא
אומר
לישראל:
קחו
עמכם
דברים
ושימו
לבבכם
לדבר
שאני
אומר
לכם:
"שובה
ישראל
עד
יי'
אלהיך"
(לעיל
,
ב)
,
ושובו
אל
יי';
'אפרליס'
בלעז.
כל
תשא
עון
-
כלומר:
כל
עונינו
סלח
לנו
,
וקח
טוב
שעשינו.
ונשלמה
פרים
שפתינו
-
פתרון:
ונשלמה
שפתינו
במקום
פרים.
קחו
-
איננו
מבקש
מכם
כאשר
תלכו
לבקש
רצונו
הון
או
עולות
,
רק
דברים
-
שתודו;
כדרך
"ונשא
השעיר
עליו"
(וי'
טז
,
כב).
אמר
רבי
מרינוס
(רקמה
ע'
רכד):
כל
תשא
עון
-
הפוך:
כל
עון
תשא.
והנכון:
כל
אשר
תשא
עונינו
נשוב
,
וקח
טוב
מעולה.
או
הדיבור
הטוב
-
שנוכל
לומר
לפניך;
והטעם
-
להתודות.
ורבי
יוסף
(?
וראה
רש"י)
אמר:
מיעוט
מעשים
טובים.
ונשלמה
שִלום
פרים
-
כמו
"כי
הכית
את
אויבי
לחי"
(תה'
ג
,
ח)
,
שפירושו:
מכת
לחי;
או
הוא
חסר
כ"ף.
והזכיר
פרים
,
כי
הם
גדולים
והיקרים
בעולה.
וזהו
שתאמרו:
כל
תשא
עון
וקח
טוב
-
פירוש:
כל
עון
תשא
,
וקח
מה
שהוא
טוב.
ותשלום
פרים
יהיו
שפתינו.
קחו
עמכם
דברים
-
לרצותו.
כל
תשא
עון
-
כל
שאתה
נושא
ומסלק
עוֹנֵנו
מנגד
עיניך.
וקח
טוב
-
במקום
העון;
לסלק
עון
לגמרי
,
שלא
יפקד
עוד.
כי
מה
מועיל
אם
אתה
מסלק
העון
,
והֲטָבת
דרכנו
ומעשנו
אינך
מביא
במקומו
,
לסלקו
לגמרי?
מה
הועיל
לדור
שאול
ודוד
ושלמה
שהטיבו
דרכיהם
ומעלליהם
(ע"פ
יר'
ז
,
ג)
,
ועון
שאילת
מלך
(ראה
ש"א
ח
,
ד
-
ח)
לא
נסתלק
לגמרי?
שעדיין
אתה
אומר:
צרור
אותו
העון
וצפונה
אותה
החטאה
(ראה
הו'
יג
,
יב)
,
ולא
סילקוֹ
הטוב
ממקומו
לגמרי
להיות
הוא
במקומו
,
ועוד
לא
ייפקד.
טוב
-
'אמינדמנט'
(תיקון
החטא
בלעז).
וגם
קח
תשלום
שפתינו
ווידוינו
שנשלמה
במקום
פרים
-
כי
"זבחי
אלהים
רוח
נשברה"
(תה'
נא
,
יט).
קחו
עמכם
דברים
-
אינו
שואל
בתשובה
מכם
כסף
וזהב
ולא
עולות
,
אלא
דברים
טובים
,
שתתוַדו
בהם
עונותיכם.
ושובו
אל
יי'
-
בלבבכם
,
לא
בשפתים
לבד.
או
פירושו:
אחר
שתשובו
,
התודו
לפניו.
אמרו
אליו
-
כלומר:
אמרו
לפניו
כדברים
האלה
וכיוצא
בהם:
כל
תשא
עון
-
כל
עון
תשא;
והוא
הפוך
,
כמו
"מקום
שם
קבר"
(יח'
לט
,
יא)
-
כמו
'מקום
קבר
שם'.
או
פירושו:
לַכל
תשא
עון.
וקח
טוב
-
וקח
דבר
טוב
,
או:
לב
טוב.
ונשלמה
פרים
,
שפתינו
-
במקום
פרים
,
נשלמה
לפניך
וידוי
שפתינו
,
כי
אתה
רוצה
בדברי
תשובה
יותר;
כי
אין
הקרבנות
מועילות
בלא
וידוי
העון
,
כי
בכולם
נאמר
"והתודה
אשר
חטא"
(וי'
ה
,
ה);
ובשעיר
המשתלח
לא
היה
אלא
וידוי
דברים
,
לא
היה
קרב
ממנו
על
המזבח
דבר
,
אלא
הוידוי;
כמו
שנאמר
"והתודה
עליו
את
כל
עונות
בני
ישראל"
וגו'
(וי'
טז
,
כא).
כל
תשא
עון
-
בכלל
תשא
עונינו.
ונשלמה
פרים
שפתינו
-
די
בזה
עתה
עדות
נאמנה
למה
שאמר
המורה
(מו"נ
ג
,
לב)
,
כי
התפלה
בדבור
החיצוני
יותר
קרוב
אל
האמת
מן
המעשה
בזבחים.
ובאור
כל
זה
'אוצר
יי''
יבא.
כל
תשא
עון
-
וסמוך
הוא
כל
עם
תשא
,
ואליו
-
יש
עליו
'רביע'
,
ומקרא
מסורס
הוא:
ואמרו
אליו:
כל
עון
תשא.
וקח
טוב
-
שים
עיניך
במיעוט
זכיותינו
ולא
בעוונותינו.