תנ"ך - אפרים
מה־לי
עוד
לעצבים
אני
עניתי
ואשורנו
אני
כברוש
רענן
ממני
פריך
נמצא:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֶפְרַ֕יִם
מַה־לִּ֥י
ע֖וֹד
לָעֲצַבִּ֑ים
אֲנִ֧י
עָנִ֣יתִי
וַאֲשׁוּרֶ֗נּוּ
אֲנִי֙
כִּבְר֣וֹשׁ
רַעֲנָ֔ן
מִמֶּ֖נִּי
פֶּרְיְךָ֥
נִמְצָֽא:
(הושע פרק יד פסוק ט)
אֶפְרַיִם
מַה־לִּי
עוֹד
לָעֲצַבִּים
אֲנִי
עָנִיתִי
וַאֲשׁוּרֶנּוּ
אֲנִי
כִּבְרוֹשׁ
רַעֲנָן
מִמֶּנִּי
פֶּרְיְךָ
נִמְצָא:
(הושע פרק יד פסוק ט)
אפרים
מה־לי
עוד
לעצבים
אני
עניתי
ואשורנו
אני
כברוש
רענן
ממני
פריך
נמצא:
(הושע פרק יד פסוק ט)
אפרים
מה־לי
עוד
לעצבים
אני
עניתי
ואשורנו
אני
כברוש
רענן
ממני
פריך
נמצא:
(הושע פרק יד פסוק ט)
יֵימְרוּן
בֵּית
יִשׂרָאֵל
מָא
לַנָא
עוֹד
לְמִפלַח
לְטָעֲוָתָא
אֲנָא
בְמֵימְרִי
אֲקַבֵּיל
צְלוֹתֵיהּ
דְּיִשׂרָאֵל
וַאֲרַחֵים
עֲלוֹהִי
בְמֵימְרִי
אַעבְּדִנֵיהּ
כְּבֵירָוָן
שַׁפִּיר
דְּמִן
קֳדָמַי
סְלִיחַ
לִתיוּבתְּהוֹן
מִשׁתַּכחָא
:
עניתי
-
ב':
הו'
יד
,
ט;
תה'
קטז
,
י.
ואשורנו
-
ל';
כברוש
-
ל';
פריך
-
ל'.
אפרים
יאמר:
מה
לי
עוד
ללכת
אחר
העצבים?
וישוב
מעבודה
זרה.
[כל
'אפרים'
האמור
בספר
הזה
נאמר
על
ירבעם
בן
נבט
שהיה
משבט
אפרים
ועשה
את
שני
העגלים
,
אחד
בביתאל
ואחד
בדן;
וזהו
שאמר
הנביא
כאן:
אתה
,
אפרים
,
כלומר:
אתה
,
ירבעם
,
שבאתה
משבטו
של
אפרים
,
תאמר
בלבך:
מה
יש
לי
עוד
ללכת
אחרי
העצבים
,
אחרי
העגלים
שעשיתי;
הרבה
חטאתי
ויש
לי
לשוב
להקדוש
ברוך
הוא
,
אולי
ישוב
מחרונו.]
אני
אענהו
מצרתו
,
ואשורנו
-
אראה
בעוניו.
אני
[כברוש
רענן]
-
[אני]
לו
נכפף
,
להיות
אוחז
ידו
בי
,
כברוש
רענן
הנכפף
לארץ
,
שאדם
אוחז
בענפיו;
כלומר:
אהיה
מצוי
לו.
ממני
פריך
נמצא
-
והלא
אני
הוא
שכל
טובתך
מאתי
באה.
אפרים
מה
לי
עוד
לעצבים
-
לפי
שאמר
למעלה
"חבור
עצבים
אפרים
הנח
לו"
(הו'
ד
,
יז)
,
עכשיו
יאמר:
אפרים
מה
לי
עוד
לעצבים.
אני
עניתי
ואשורנו
-
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
אני
אענה
בתשובה;
כאדם
שלא
יכול
לעלות
על
האילן
וכופף
את
ענפיו
ואוחז
בם
ועולה
,
כמו
כן
אני
סומך
לישראל.
ממני
פריך
נמצא
-
כנגד
שאמר
למעלה
"פרי
בל
יעשון"
(הו'
ט
,
טז)
,
חזר
ואמר
כאן:
ממני
פריך
נמצא.
אפרים
-
כְּאמרוּ
אפרים:
מה
לי
עוד
-
אין
לי
צורך
אליהם.
אני
אענהו
,
לתת
לו
כל
חפצו;
כדרך
"והכסף
יענה
את
הכל"
(קה'
י
,
יט).
ואשורנו
-
לתת
עיני
לטוב
עליו
,
עד
שאשורנו.
נמצא
שיהיה
כברוש
רענן.
ואל
תפחד
בעבור
שאין
לברוש
פרי
,
כי
ממני
פריך
נמצא.
אפרים
מה
לי
עוד
לעצבים
-
פירוש:
יאמר
הקדוש
ברוך
הוא:
כשאמר
אפרים:
מה
לי
עוד
לעצבים
,
אני
אענה
לו
ואביט
אותו.
וכשיאמר
אפרים:
אני
כברוש
רענן
-
ידעו
כי
ממני
נמצא
הפרי
,
בשביל
שיניחו
העצבים.
ישובו
עוד
ישבו
בצלו
-
שלא
יוכלו
ליפרד
ממנו
,
מפני
ריחו
הטוב
ופירותיו
הטובים.
יחיו
-
ויקיימו
לו
שרשיו
ויונקותיו
(ראה
לעיל
,
ו
-
ז)
דגן
,
ומדי
שנה
בשנה
,
ויפרחו
-
וירטבו
שרשיו
מדי
שנה
בשנה
כגפן.
זכרו
-
של
אפרים
,
שיזכירני
תמיד
,
יהיה
כאילו
אני
יין
לבנון
המובחר
,
שאדם
זוכר
תמיד
ומדבר
בו
מרוב
מתיקותו
וביסומו;
כענין
"נזכירה
דודיך
מיין"
(שה"ש
א
,
ד);
כן
יהיה
לו
לאפרים
זכרון
,
להזכיר
חסדי
אליו
,
לאמר:
מה
לי
עוד
לעצבים
-
אין
לי
חפץ
בהם
,
שהרי
אני
עניתי
-
ונכנעתי
ונשפלתי
עליהם.
ואשורנו
-
ואותו
ראיתי
שאני
כברוש
רענן
על
ידו
,
ו"אלכה
ואשובה
אל
אישי
הראשון
כי
טוב
לי
אז
מעתה"
(הו'
ב
,
ט).
את
זה
תזכור
,
שהרי
ממני
פריך
נמצא
-
שהייתי
לך
כטל
(ראה
לעיל
,
ו).
אפרים
-
ואז
יאמרו:
מה
לי
עוד
לעצבים?
כי
בעוד
שהייתי
עובד
אותם
היה
לי
כל
הרעה
,
ועתה
שאעבוד
אלהי
יהיה
לי
כל
טוב
שבעולם.
ואומר
הקדוש
ברוך
הוא:
כשיאמר
אפרים
זה
-
אני
עניתי
ואשורנו
,
כלומר:
אביט
אליו
בעין
רצון;
הפך
"והסתרתי
פני
מהם"
(דב'
לא
,
יז).
ומה
אומר
לו?
אני
כברוש
רענן
-
אני
אהיה
לך
כמו
הברוש
הרענן
,
שכופפים
ראשו
אצל
שרשיו
,
כן
אני
"מרום
וקדוש
אשכון
ואת
דכא
ושפל
רוח"
(יש'
נז
,
טו).
ואם
תאמר:
הברוש
אינו
עושה
פירות!?
-
ממני
פריך
נמצא
בכל
עת
ובכל
זמן.
אפרים
-
קריאה
מהשם
לעמנו.
וטעם
מה
לי
-
כי
הוא
יתעלה
רואה
הכל.
אפרים
-
אֱמוֹר
לי:
מה
לי
עוד
לעצבים?!
ואז
יאמר
השם:
אני
עניתי
תפילתו
ואשורינו
לטובה
תמיד.
אני
-
אשימנו
כברוש
רענן
וממני
פריך
יהיה
נמצא.