תנ"ך - וארשתיך
לי
לעולם
וארשתיך
לי
בצדק
ובמשפט
ובחסד
וברחמים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאֵרַשְׂתִּ֥יךְ
לִ֖י
לְעוֹלָ֑ם
וְאֵרַשְׂתִּ֥יךְ
לִי֙
בְּצֶ֣דֶק
וּבְמִשְׁפָּ֔ט
וּבְחֶ֖סֶד
וּֽבְרַחֲמִֽים:
(הושע פרק ב פסוק כא)
וְאֵרַשְׂתִּיךְ
לִי
לְעוֹלָם
וְאֵרַשְׂתִּיךְ
לִי
בְּצֶדֶק
וּבְמִשְׁפָּט
וּבְחֶסֶד
וּבְרַחֲמִים:
(הושע פרק ב פסוק כא)
וארשתיך
לי
לעולם
וארשתיך
לי
בצדק
ובמשפט
ובחסד
וברחמים:
(הושע פרק ב פסוק כא)
וארשתיך
לי
לעולם
וארשתיך
לי
בצדק
ובמשפט
ובחסד
וברחמים:
(הושע פרק ב פסוק כא)
וַאֲקַיְמִנְכוֹן
קֳדָמַי
לְעָלַם
וַאֲקַיְמִנְכוֹן
קֳדָמַי
בְּקֻשׁטָא
וּבדִינָא
וּבחִסדָּא
וּברַחֲמֵי
:
וארשתיך
-
ג':
הו'
ב
,
כא
(פעמיים)
,
כב.
וברחמים
-
ב':
יש'
נד
,
ז;
הו'
ב
,
כא.
וארשתיך
-
ג';
וברחמים
-
ב'.
בצדק
ובמשפט
-
שתתנהגי
בהן.
ובחסד
וברחמים
-
שיבאו
ליך
מאתי
על
ידיהם.
באברהם
אבינו
כתיב
"כי
ידעתיו
למען
אשר
יצוה"
וגו'
,
"לעשות
צדקה
ומשפט"
(בר'
יח
,
יט);
וכנגדן
נִתנו
לבניו
חסד
ורחמים
מאת
הקדוש
ברוך
הוא
,
שנאמר
"ונתן
לך
רחמים"
(דב'
יג
,
יח)
,
"ושמר
יי'
אלהיך
לך
את
הברית
ואת
החסד"
(דב'
ז
,
יב).
פסקו
מן
הצדקה
והמשפט
,
כמה
שנאמר
"ההופכים
ללענה
משפט
וצדקה
לארץ
הניחו"
(עמ'
ה
,
ז)
-
אף
הקדוש
ברוך
הוא
אסף
מהם
החסד
והרחמים
,
שנאמר
"כי
אספתי
את
שלומי
מאת
העם
הזה...
את
החסד
ואת
הרחמים"
(יר'
טז
,
ה);
וכשיחזרו
לעשות
צדקה
ומשפט
,
שנאמר
"ציון
במשפט
תפדה
ושביה
בצדקה"
(יש'
א
,
כז)
-
והקדוש
ברוך
הוא
מוסיף
עליהם
חסד
ורחמים
,
ועושה
אותן
עטרה
לארבעתן
,
ומושיבה
בראשן
(ראה
דב"ר
ג
,
ז).
וארשתיך
לי
לעולם
-
שתהי
לי
לאשה
לעולם
,
בתנאי
כך
שתלכי
עמי
בצדק
ובמשפט
-
שלא
תבגדי
עוד
בי;
ואני
אעשה
את
שלי
ואני
אלך
עמך
בחסד
וברחמים
-
כאדם
המרחם
על
אשתו.
וארשתיך
-
כמו
"מארשה
לאיש"
(דב'
כב
,
כג).
יש
אומרים
(ראה
רש"י)
,
שתעשי
צדק
ומשפט
-
גם
אני
אעשה
חסד
ורחמים;
ואין
צורך.
וארשתיך
לי
לעולם
-
ולא
כמו
לשעבר
,
שהיית
תחתי
כזונה
ושלחתיך
(ראה
לעיל
,
ד).
צדק
ומשפט
(בנוסחנו:
ובמשפט)
-
אירוסי
אשה
גמורה.
בחסד
ורחמים
(לפנינו:
וברחמים)
-
לרחם
עלייך
ועל
בנייך.
וארשתיך
-
כנגד
שאמר
"אשת
זנונים"
(הו'
א
,
ב).
וזכר
שלש
פעמים
וארשתיך
-
כנגד
שלש
גליות
שגלו
ישראל:
גלות
מצרים
וגלות
בבל
וזה
הגלות
שאנחנו
בו
היום;
וכל
זמן
צאתם
מהגלות
היה
האל
כאלו
מארש
אותה.
והאירוסין
הראשונים
,
כשהוציאה
ממצרים
,
לא
היו
לעולם
,
שהרי
גלו;
לפיכך
אמר
כנגדו:
וארשתיך
לי
לעולם.
והאירוסין
השניים
,
כשהוציאם
מבבל
,
לא
היו
בצדק
ובמשפט
,
שהם
היו
עושין
[הרע]
,
שהרי
כתוב
שהיו
בהם
מחללי
שבתות
(ראה
נחמ'
יג
,
טו
-
טז)
ונושאים
נשים
נכריות
(ראה
עז'
י;
נחמ'
יג
,
כג
-
כד)
,
והיו
כובשים
אחיהם
לעבדים
ושדותיהם
(ראה
נחמ'
ה
,
ב
-
ה);
הנה
כי
לא
היה
בהם
צדק
ומשפט
,
חסד
ורחמים
,
לפיכך
אמר
כנגדו:
וארשתיך
לי
בצדק
ובמשפט
שיהיו
הם
עושים
,
שהרי
ישובו
בתשובה
,
כמו
שכתוב
"ושבת
עד
יי'
אלהיך"
(דב'
ד
,
ל).