תנ"ך - וישכח
ישראל
את־עשהו
ויבן
היכלות
ויהודה
הרבה
ערים
בצרות
ושלחתי־אש
בעריו
ואכלה
ארמנתיה:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשְׁכַּ֨ח
יִשְׂרָאֵ֜ל
אֶת־עֹשֵׂ֗הוּ
וַיִּ֙בֶן֙
הֵיכָל֔וֹת
וִיהוּדָ֕ה
הִרְבָּ֖ה
עָרִ֣ים
בְּצֻר֑וֹת
וְשִׁלַּחְתִּי־אֵ֣שׁ
בְּעָרָ֔יו
וְאָכְלָ֖ה
אַרְמְנֹתֶֽיהָ:
פ
(הושע פרק ח פסוק יד)
וַיִּשְׁכַּח
יִשְׂרָאֵל
אֶת־עֹשֵׂהוּ
וַיִּבֶן
הֵיכָלוֹת
וִיהוּדָה
הִרְבָּה
עָרִים
בְּצֻרוֹת
וְשִׁלַּחְתִּי־אֵשׁ
בְּעָרָיו
וְאָכְלָה
אַרְמְנֹתֶיהָ:
פ
(הושע פרק ח פסוק יד)
וישכח
ישראל
את־עשהו
ויבן
היכלות
ויהודה
הרבה
ערים
בצרות
ושלחתי־אש
בעריו
ואכלה
ארמנתיה:
פ
(הושע פרק ח פסוק יד)
וישכח
ישראל
את־עשהו
ויבן
היכלות
ויהודה
הרבה
ערים
בצרות
ושלחתי־אש
בעריו
ואכלה
ארמנתיה:
פ
(הושע פרק ח פסוק יד)
וּשׁבַק
יִשׂרָאֵל
יָת
פֻּלחַן
עָבְדֵיהּ
וּבנָא
הֵיכְלִין
לְטָעֲוָתָא
וּדבֵית
יְהוּדָה
אַסגִּיאוּ
קִרוִין
כְּרִיכָן
וַאֲשַׁלַח
אִישָׁתָא
בְקִרווֹהִי
וּתשֵׁיצֵי
בִּירָניָתֵיהּ
:
ארמנתיה
-
ד'
חסר
(בלישנא):
יש'
לד
,
יג;
הו'
ח
,
יד;
עמ'
א
,
ז;
ו
,
ח.
היכלות
-
ל';
ארמנתיה
-
ד'
חס'.
וישכח
ישראל
את
עושיהו
ויבן
היכלות
-
מפני
מעוז
היכלותיהן
וערים
בצורות
שבנו
להם
הם
אומרים:
"מי
יחת
עלינו
ומי
יבא
(בנוסחנו:
יבוא)
בארמנותינו"
(יר'
כא
,
יג)
,
ולכך
שכחו
את
יי'
מעוזם;
וכן
ישעיה
הוא
אומר:
"ביום
ההוא
יהיו
ערי
מעוזו
כעזובת
החורש"
(יז
,
ט);
וכתוב
"כי
שכחת
את
(בנוסחנו
ללא
'את')
אלהי
ישעך
וצור
מעוזך
לא
זכרת"
(שם
,
י).
ומה
יהיה
בהם?
ושלחתי
אש
בעריו
ואכלה
ארמנותיה.
וישכח.
היכלות
-
לבצר
אותם.
ואכלה
-
ארמנות
כל
עיר
ועיר.
ולפי
ששכח
ישראל
את
עשהו
ובטח
בהיכלותיו
ובעריו
הבצורות
שבנה
,
(ושלחתי
אש
בעריו
וגו').
וישכח
ישראל
את
עושהו
-
כמו
"הוא
עשך"
(דב'
לב
,
ו)
,
כלומר:
גִדלך;
וכן
"אשר
עשה
את
משה
ואת
אהרן"
(ש"א
יב
,
ו).
אמר
,
כי
ישראל
שכח
מי
שגִדל
אותו
והרבה
אותו.
ויבן
היכלות
-
לעבוד
בהם
עבודה
זרה;
וכן
תרגם
יונתן:
"ובנא
היכלן
לטעוותא".
ויתכן
לפרש
ויבן
היכלות
-
להשגב
בהם
מפני
האויב
,
כמו
שאמר:
ויהודה
הרבה
ערים
בצורות;
כלומר:
שכחו
אל
מושיעם
(ע"פ
תה'
קו
,
כא)
ובטחו
בהיכליהם
ומבצריהם.
ולא
יועילום
,
כי
אני
אשלח
אש
בעריו;
כלומר
,
שיבוא
האויב
עליהם
ברצוני
,
שישרוף
עריו
וארמונותיו
באש
,
כמו
שכתוב
"וישרף
את
בית
יי'
ואת
בית
המלך...
ואת
כל
בית
גדול
שרף
באש"
(מ"ב
כה
,
ט);
וכן
עשה
בערי
יהודה
(ראה
יר'
מד
,
ב).
וכן
אמר
בנבואת
ישעיה
"עריכם
שרופות
אש"
(א
,
ז).
או
יהיה
פירוש
האש
-
החרבן
,
שיהיה
גדול
כאלו
הערים
והארמונות
שרופות
באש.
ויבן
היכלות
-
לבעלים.
ושלחתי
אש
בעריו
ואכלה
ארמנותיה
-
שלכל
עיר.