תנ"ך - הם
המליכו
ולא
ממני
השירו
ולא
ידעתי
כספם
וזהבם
עשו
להם
עצבים
למען
יכרת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הֵ֤ם
הִמְלִ֙יכוּ֙
וְלֹ֣א
מִמֶּ֔נִּי
הֵשִׂ֖ירוּ
וְלֹ֣א
יָדָ֑עְתִּי
כַּסְפָּ֣ם
וּזְהָבָ֗ם
עָשׂ֤וּ
לָהֶם֙
עֲצַבִּ֔ים
לְמַ֖עַן
יִכָּרֵֽת:
(הושע פרק ח פסוק ד)
הֵם
הִמְלִיכוּ
וְלֹא
מִמֶּנִּי
הֵשִׂירוּ
וְלֹא
יָדָעְתִּי
כַּסְפָּם
וּזְהָבָם
עָשׂוּ
לָהֶם
עֲצַבִּים
לְמַעַן
יִכָּרֵת:
(הושע פרק ח פסוק ד)
הם
המליכו
ולא
ממני
השירו
ולא
ידעתי
כספם
וזהבם
עשו
להם
עצבים
למען
יכרת:
(הושע פרק ח פסוק ד)
הם
המליכו
ולא
ממני
השירו
ולא
ידעתי
כספם
וזהבם
עשו
להם
עצבים
למען
יכרת:
(הושע פרק ח פסוק ד)
אִנוּן
אַמלִיכוּ
וְלָא
בְמֵימְרִי
רַבִּיאוּ
וְלָא
מֵרְעוּתִי
כַּספְּהוֹן
וְדַהבְּהוֹן
דְּאַסִיקוּ
לְהוֹן
מִמִצרַיִם
עֲבַדוּ
לְהוֹן
טָעֲוָן
בְּדִיל
דְּיִשׁתֵּיצוֹן
:
ולא
ידעתי
-
ה':
יהו'
ב
,
ד;
ש"ב
יח
,
כט;
יר'
יא
,
יט;
הו'
ח
,
ד;
תה'
לה
,
טו.
השירו
-
ל'
כת'
ש';
ולא
ידעתי
-
ה'.
השירו
-
עשו
שרים.
דבר
אחר:
השירו
-
כמו
'הסירו';
הסירו
את
זה
ממלוכה
והמליכו
את
זה.
וב'ספר
המסורת'
מוכיח
כן
,
שחיברו
במסורת
(ראה
או"א 191
)
'כתבין
שי"ן
וקריין
סמ"ך
,
ופתרונו
סמ"ך'.
למען
יכרת.
למען
-
כי
היה
להם
זהב
לרוב
,
וגרמו
להם
שיכרת
העושר
מהם.
הם
המליכו
ולא
ממני
-
כתבתי
בתורתי
"שום
תשים
עליך
מלך
אשר
יבחר
יי'
אלהיך
בו"
(דב'
יז
,
טו)
,
והם
המליכו
מדעתם
למלכי
ישראל
שהדיחום
מעלי.
ולא
ממני
-
להמליכם.
השירו
ולא
ידעתי
-
השירו
הוא
מתיבות
הכתובין
שי"ן
וקריין
סמ"ך
(ראה
או"א 191
)
,
לכך
איני
יכול
לפותרו
בלשון
'שַׂר'
,
אלא
פתרונו:
הסירו
מלך
זה
והעמידו
מלך
אחר
תחתיו;
כמו
נדב
בן
ירבעם
ואלה
בן
בעשא
וזמרי
,
והמליכו
עמרי
תחתיו
שהוא
רשע
ממנו
(ראה
מ"א
טו
-
טז);
כגון
אמציה
בן
יואש
(ראה
דה"ב
כה
,
כז)
וזכריה
בן
ירבעם
(ראה
מ"ב
טו
,
ט
-
י).
כספם
וזהבם
עשו
להם
עצבים
-
ממנו.
למען
יכרת
-
למען
יפסוק
מהרה
כספם
וזהבם.
הם
-
כי
לא
שאלו
השם
להמליך
ירבעם
,
וכתוב
"אשר
יבחר
יי'
אלהיך
בו"
(דב'
יז
,
טו);
גם
כן
מלכי
ישראל.
השירו
-
מעלומי
העי"ן:
'קם'
,
'שב'
,
'סר';
והטעם
כפול.
ויפת
אמר:
כמו
סמ"ך
,
כמו
"בשורי
מהם"
(הו'
ט
,
יב).
והטעם
הפוך:
אם
המליכו
,
או
אם
השירו.
וטעם
למען
יכרת
-
בעבור
יכרת
מהם
הכסף
והזהב.
השירו
ולא
ידעתי
-
כלומר:
עשו
לעצמם
שרים
ולא
ידעתי.
שהם
מעצמם
המליכו
להם
מלך
מירבעם
ואילך
,
ולא
שאלו
את
פי.
שאע"פ
שמאתי
היתה
סיבה
(ראה
מ"א
יב
,
טו)
,
הם
לא
ידעו
,
ומרדו
במלכות
דוד
שהמלכתי
על
פי
נביאי.
ומכל
מקום
,
אף
אם
ידעו
סיבתי
,
הם
לא
ידעו
את
מי
הייתי
רוצה
להמליך.
גם
כספם
וזהבם
-
שנתתי
להם
,
עשו
להם
עצבים
,
שעל
כן
יכרת
ויפסק
זהבם
וכספם.
הם
המליכו
-
המליכו
ירבעם
ולא
שאלו
את
פי.
ואע"פ
שמלכות
ירבעם
מהאל
היתה
,
כמו
שאמר
לו
אחיה
השילוני
(ראה
מ"א
יא
,
לא)
,
הם
,
בעת
שהמליכוהו
,
לא
שאלו
את
פי
יי'
(ראה
מ"א
יב
,
כ);
ואחיה
הנביא
לא
אמר
להם
להמליכו
,
אלא
אמר
לירבעם
מה
שיהיה
לו.
ועוד:
כיון
שראו
שמְנעם
מלעלות
לירושלם
לפני
יי'
ועשה
להם
עגלים
(ראה
שם
יב
,
כח)
,
היה
להם
להסירו
מהמלוכה;
כי
אחיה
הנביא
-
בתנאי
אמר
לו
דבר
המלוכה
,
'אם
תעשה
הישר
בעיני
יי''
(ראה
שם
יא
,
לח).
וכן
מלכי
ישראל
האחרים
-
לא
היו
ממליכים
אותם
על
פי
יי'
,
זולתי
יהוא
בן
נמשי
(ראה
מ"א
יט
,
טז).
השירו
ולא
ידעתי
-
שמו
שרים
ומנהיגים
עליהם
ולא
מדעתי;
כי
הם
היו
מכשילים
אותם
וסומכים
ידי
מרעים
(ע"פ
יר'
כג
,
יד).
כספם
וזהבם
-
כמו
שאומר
בראש
הספר
"וכסף
הרביתי
לה
וזהב
עשו
לבעל"
(ב
,
י).
למען
יכרת
-
למען
יכרת
שמם
ויגלו
מארצם.
או:
יכרת
הכסף
והזהב
מהם
-
מדה
כנגד
מדה:
הם
שמוהו
לעבודה
זרה
יכרת
מהם.
הם
המליכו
-
מלכי
ישראל
,
ובפרט
הראש
,
שהוא
ירבעם
בן
נבט.
וטעם
ולא
ממני
-
לא
מדעתי
ומאתי.
וכבר
קדם
במלכים
"כי
מאתי
היתה
נסבה"
(ראה
מ"א
יב
,
כד;
דה"ב
י
,
טו);
וגם
דברי
אחיה
(ראה
מ"א
יא
,
לא
ואי').
והכל
אמת
,
והכל
'אוצר
יי''
יבא.
השירו
-
שמו
שרים;
כמו
המליכו
-
שָׂמו
מלך.
עשו
-
פעלו;
וזה
רמז
לכספם
וזהבם;
הטעם:
לעשות
צלמי
כסף
וזהב.
ובאור
זה
הכלל
'אוצר
יי''
יבא.
למען
יכרת
-
לא
כוְנו
הם
לזה
אבל
אל
הפך
זה
,
וביאור
גם
זה
'אוצר
יי''
יבא.
הם
המליכו
-
עליהם
מלך
ולא
שאלו
ממני.
השירו
-
עליהם
שרים
בלי
ידיעתי.
כספם
וזהבם
עשו
להם
עצבים
למען
יכרת
-
עושרם
וגאותם.