תנ"ך - זנח
עגלך
שמרון
חרה
אפי
בם
עד־מתי
לא
יוכלו
נקין:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
זָנַח֙
עֶגְלֵ֣ךְ
שֹׁמְר֔וֹן
חָרָ֥ה
אַפִּ֖י
בָּ֑ם
עַד־מָתַ֕י
לֹ֥א
יוּכְל֖וּ
נִקָּיֹֽן:
(הושע פרק ח פסוק ה)
זָנַח
עֶגְלֵךְ
שֹׁמְרוֹן
חָרָה
אַפִּי
בָּם
עַד־מָתַי
לֹא
יוּכְלוּ
נִקָּיֹן:
(הושע פרק ח פסוק ה)
זנח
עגלך
שמרון
חרה
אפי
בם
עד־מתי
לא
יוכלו
נקין:
(הושע פרק ח פסוק ה)
זנח
עגלך
שמרון
חרה
אפי
בם
עד־מתי
לא
יוכלו
נקין:
(הושע פרק ח פסוק ה)
טְעוֹ
בָתַר
עִגלָא
דְשׁוֹמְרוֹן
תְּקֵיף
רֻגזִי
בְּהוֹן
עַד
אִמַתִּי
לָא
יִכְּלוּן
לְמִזכֵּי
:
זנח
-
ג':
הו'
ח
,
ג
,
ה;
איכה
ב
,
ז.
יוכלו
-
י"א
(מלא
וחסר):
יהו'
ז
,
יב;
ש"ב
יז
,
יז;
יש'
נו
,
י;
יר'
א
,
יט;
ו
,
י;
יא
,
יא;
טו
,
כ;
הו'
ח
,
ה;
תה'
יח
,
לט;
שה"ש
ח
,
ז;
*איכה
ד
,
יד.
נקין
-
ג'
(בלישנא
,
חד
חסר):
הו'
ח
,
ה;
תה'
כו
,
ו;
עג
,
יג.
זנח
-
הקדוש
ברוך
הוא
אתכם
,
בני
שומרון
,
בעון
עגלים
שבביתאל
שמלכי
שומרון
עובדים
שם.
עד
מתי
לא
יוכלו
-
להפנות
לבם
להִנקות
מאותו
טינוף?!
זנח
עגלך
שומרון
-
חרה
אף
יי'
בך
וזנח
בך
אפרים
ויושב
שומרון
בשביל
עגליך
שעשית
לך.
עד
מתי
לא
תוכלי
ניקיון
-
עד
מתי
תיטמאי
,
לא
תוכלי
עוד
לנקותך
מטומאתך?
זנח.
שומרון
-
כפול
,
כאלו
כתוב
'אותך':
זנח
עגלך
אותך
שומרון
-
כאילו
מאס
בך;
כי
העיר
תחרב
,
ואנשיה
ילכו
בשבי.
חרה
אפי
בם
-
בעגל
ובשומרון.
עד
מתי
יהיה
חרון
אפי
בם?
עד
שיהיו
נקיים!
ולא
יוכלו
נקיון
-
שיהיה
להם
ממנו
,
כי
מעצת
ישראל
הוא
,
ומעצת
המלך
שהמליכוהו
נעשה
עגל
שומרון.
כי
שבבים
-
כמו
'שביבים'
(ראה
איוב
יח
,
ה).
ויפת
אמר
(ראה
יפת
הושע
ע' 372
ובהערות)
כי
עגל
שומרון
יעשה
ישראל
להיות
שובב.
וזה
איננו
נכון.
זנח
עגלך
שומרון
-
פירוש:
מוזנח
עגלך
,
שומרון.
הרי
זנח
הקדוש
ברוך
הוא
עגלך
,
שמרון
-
אין
לו
חפץ
בו.
חרה
אפי
בם
-
בעצבייך
,
שהרי
עליהם
הכְרַתי
כספך
וזהבך
(ראה
לעיל
,
ד)
והם
נלקחו
ממך
,
ועד
מתי
לא
יוכלו
נקיון?!
זנח
עגלך
שמרון
-
זכר
שמרון
,
ואע"פ
שהעגל
לא
היה
בשמרון
כי
אם
בביתאל
(ראה
מ"א
יב
,
כט)
,
לפי
שראש
הממלכה
למלכי
ישראל
היה
שמרון
מאחאב
ואילך
(ראה
שם
טז
,
כד)
,
והמלכים
הם
המחזיקים
בעבודת
העגלים
,
כמו
שאמר
בכל
אחד
מהם
"וילך
בחטאת
ירבעם"
(ראה
מ"ב
יג
,
ב
ועוד);
"לא
סר
מחטאת
ירבעם"
(שם
טו
,
כד
ועוד);
לפיכך
סמך
העגל
אל
שמרון.
וכן
אמר
"כי
שבבים
יהיה
עגל
שמרון"
(להלן
,
ו).
ופירוש
זנח
-
הרחיק;
כמו
"זנח
יי'
מזבחו"
(איכה
ב
,
ז).
אמר:
אַת
,
שומרון
,
הרחיק
אותך
עגלך;
כלומר
,
שבעבורו
רחקת
מארצך.
ורוצה
לומר:
שמרון
-
אנשי
שמרון.
או
יהיה
זנח
פועל
עומד
,
ופירושו:
רָחַק;
כמו
"ותזנח
משלום
נפשי"
(שם
ג
,
יז).
אמר:
את
,
שמרון
,
רחק
עגלך
ממך
,
כי
גלה;
כי
מלך
אשור
,
כשלכד
שומרון
וערי
ישראל
,
שבר
העגלים
ולקח
הזהב
(ראה
סע"ר
כב).
חרה
אפי
בם
-
בשני
העגלים.
או
פירוש
בם
-
בישראל
העובדים
אותם.
עד
מתי
לא
יוכלו
נקיון
-
עד
מתי
לא
יוכלו
להיות
נקיים
מזה
העון;
כלומר:
עד
מתי
יארך
הזמן
שלא
יוכלו
להיות
נקיים.
זנח
עגלך
שומרון
-
עגל
הזהב
שהיה
לישראל
,
שראשם
שומרון
אחר
אחאב
(ראה
מ"א
טז
,
לב
-
לג).
והזונח
והשוכח
הוא
העגל
,
והנשכח
הוא
שומרון;
וזה
דרך
לעג
,
כלומר:
שכח
אותך
ולא
יצילך
מרעתך.
ואמר:
זנח
,
שהוא
השִכחה
,
עם
שומרון
-
שטעמו:
השמירה
והזכרנות
-
להפלגת
צחות.
וכתוב
בַּשם
יתעלה
"למה
זנחתנו
ולא
תצא
בצבאותינו"
(תה'
ס
,
יב).
נקיון
-
מֵעָוֹן.
זנח
עגלך
שומרון
-
'יוצא
באחר'
,
כמו
'הזניח';
כלומר:
עגלך
הזניח
והמאיס
שומרון
,
וחרה
אפי
בם.
עד
מתי
לא
יוכלו
להיות
נקיון?!