תנ"ך - כי
מישראל
והוא
חרש
עשהו
ולא
אלהים
הוא
כי־שבבים
יהיה
עגל
שמרון:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֤י
מִיִּשְׂרָאֵל֙
וְה֔וּא
חָרָ֣שׁ
עָשָׂ֔הוּ
וְלֹ֥א
אֱלֹהִ֖ים
ה֑וּא
כִּֽי־שְׁבָבִ֣ים
יִֽהְיֶ֔ה
עֵ֖גֶל
שֹׁמְרֽוֹן:
(הושע פרק ח פסוק ו)
כִּי
מִיִּשְׂרָאֵל
וְהוּא
חָרָשׁ
עָשָׂהוּ
וְלֹא
אֱלֹהִים
הוּא
כִּי־שְׁבָבִים
יִהְיֶה
עֵגֶל
שֹׁמְרוֹן:
(הושע פרק ח פסוק ו)
כי
מישראל
והוא
חרש
עשהו
ולא
אלהים
הוא
כי־שבבים
יהיה
עגל
שמרון:
(הושע פרק ח פסוק ו)
כי
מישראל
והוא
חרש
עשהו
ולא
אלהים
הוא
כי־שבבים
יהיה
עגל
שמרון:
(הושע פרק ח פסוק ו)
אֲרֵי
מִיִשׂרָאֵל
וְהוּא
גַּבֵּי
אוּמָן
הוּא
עָבְדֵיהּ
דַּחלָא
דְּלֵית
בֵּיהּ
צְרוֹך
אֲרֵי
לְנִסרֵי
לוּחִין
יְהֵי
עִגלָא
דְּשׁוֹמְרוֹן
:
והוא
-
ח'
פסוקים
'והוא
הוא':
שו'
ג
,
כד;
ש"א
טז
,
יב;
כח
,
יד;
ש"ב
יט
,
לג;
מ"א
כ
,
יב;
הו'
ח
,
ו;
חב'
א
,
י;
דה"ב
כב
,
ט.
ולא
אלהים
-
ל';
שבבים
-
ל'.
כי
מישראל
והוא
-
מכספם
וזהבם
של
כל
אחד
ואחד
הוא
גָבוּי
,
והחרש
עשהו.
והוי"ו
של
והוא
טפל
,
ויש
ו"וין
הרבה
דומין
לו:
"בצאתיו
וגבאיו
ולא
ירפאו"
(יח'
מז
,
יא).
אף
כאן:
כי
מישראל
-
הזמנתו
והכנתו;
והוא
נעשה.
ויש
ליישב
הו"ו
הזאת
כך:
כי
מישראל
,
והוא
,
אף
העגל
הזה
,
מאתם
בא
,
כמות
העגל
הראשון.
[כי
מישראל
-
משל
ישראל
יצא.
והוא
-
והריהו
נצב
על
ידם.
ומי
עשאו?
-
חרש
,
ולא
על
ידי
אלהים
,
שכן
סופו
לשבבים].
שבבים
-
"לנסרי
לווחין"
(ת"י).
ולשון
ארמית
הוא
(ראה
סנה'
ז
,
ב):
שיבא
מכשורא.
[ודונש
פירש
לשון
"לא
יגה
שביב
אשו"
(איוב
יח
,
ה)
-
שהעגל
יהיה
לשביבי
אש.]
כי
מישראל
והוא
-
כך
פתר
דונש
(ע' 23
)
והוא:
וי"ו
של
והוא
נופל
מן
התיבה
,
כמו
"ותשב
תמר
ושוממה"
(ש"ב
יג
,
כ)
-
וי"ו
של
"ושוממה"
נופל
,
והוא
כמו
'ותשב
תמר
שוממה';
וכמו
"ואנחנו
יי'
אלהינו
ולא
עזבנוהו"
(דה"ב
יג
,
יט)
-
וי"ו
של
"ולא"
נופלת
,
והוא
כמו
'לא
עזבנוהו'.
[אבל
אמר
מורי:
כל
הו"וין
הללו
במקומן
נאמרו
,
ולצורך
עצמן
נכתבו.
אף
כאן:
כי
מישראל
והוא
-
כך
פתרונו:
כי
מעגלי
ירבעם
מלך
ישראל
שנטמאת
בהם
,
והוא
-
גם
העגל
ההוא
אשר
עשיתם
במדבר
ורחקתם
מעלי
והלכתם
אחרי
ההבל
(ע"פ
יר'
ב
,
ה)
שאין
בו
ממש
-
חרש
עשהו
-
זה
וזה
על
ידי
חרש
נעשו;
ולא
אלהים
הוא
-
שאחרים
עושים
אותו
,
ואינו
בורא
ועושה
אחרים.]
כי
שבבים
יהיה
עגל
שומרון
-
לשביבי
אש
ינתן
עגל
שמרון
,
לישרף.
זנח.
שומרון
-
כפול
,
כאלו
כתוב
'אותך':
זנח
עגלך
אותך
שומרון
-
כאילו
מאס
בך;
כי
העיר
תחרב
,
ואנשיה
ילכו
בשבי.
חרה
אפי
בם
-
בעגל
ובשומרון.
עד
מתי
יהיה
חרון
אפי
בם?
עד
שיהיו
נקיים!
ולא
יוכלו
נקיון
-
שיהיה
להם
ממנו
,
כי
מעצת
ישראל
הוא
,
ומעצת
המלך
שהמליכוהו
נעשה
עגל
שומרון.
כי
שבבים
-
כמו
'שביבים'
(ראה
איוב
יח
,
ה).
ויפת
אמר
(ראה
יפת
הושע
ע' 372
ובהערות)
כי
עגל
שומרון
יעשה
ישראל
להיות
שובב.
וזה
איננו
נכון.
כי
מישראל
והוא
-
פירוש:
כי
מישראל
זה
העגל
(ראה
לעיל
,
ה)
ומן
המלך
(ראה
מ"א
יב
,
כח
-
כט)
,
וחרש
עשהו.
כי
שבבים
יהיה
-
כלומר:
ידלק;
מן
"שביב
אשו"
(איוב
יח
,
ה).
כי
מישראל
היו
העושים
ראשונה;
ולא
שלמדו
מן
הגוים
,
אלא
הוא
מעצמו
וכל
העם
כלו.
ואם
תאמר:
יש
בו
ממש
-
חרש
עשהו
ולא
אלהים
הוא!
כי
זנות
לב
ושובבות
לב
הווה
להם
עגל
שומרון.
[העתקתי
ממחברת
רבנו
יעקב:
כי
שבבים
יהיה
עגל
שמרון.
לא
כדברי
דונש
(דונש 58
)
הפותרו
'שביבי
אש'
(ע"פ
איוב
יח
,
ה)
,
כי
לא
יתכן
מזהב
שביבים
,
ולא
כדברי
מנחם
(מחברת:
'שב')
הפותרו
לשון
'שבי';
אפס
כה
פתרון
הפסוק
כי
מישראל
והוא
חרש
עשהו
ולא
אלהים
הוא
כי
שבבים
וגו'
-
פתרונו:
אלא
שובבים
ושובבות
ועון
וחטא
הוא
עגל
שומרון
,
ולא
אלהים.
שהרי
'כי'
משמש
בלשון
'אלא'
,
כמו
"ואנחנו
לא
נדע
מה
נעשה
כי
עליך
עינינו"
(דה"ב
כ
,
יב)
-
פתרונו:
אלא
עליך
עינינו.
ופתרון
יהיה
-
לשון
הווה
,
כמו
'הוא';
ופתרון
שבבים
-
ושבבות
וחטא
ועון
הוא
עגל
שומרון.
ולעזו
'משטורמנץ
אשטוריל
דשומרון'.
ונקרא
האדם
החוטא
'שובב'
-
פתרונו:
מוּשב
מדרך
טוב
,
כמו
'עיקר'
ו'עיקור';
ובלעז
בלשוננו
'משטורמנץ'].
ומחמת
שלבם
זונֶה
ושובב
תעו
אחריו
,
ולא
שיש
בו
ממש;
כי
מישראל
-
זה
העגל
מישראל
היה;
כלומר:
לא
למדו
עבודה
זו
מהאומות
כמו
שאר
עבודה
זרה
שלמדו
,
אלא
מישראל
עצמם
יצא
,
מהעגל
שעשו
במדבר
,
כמו
שפירשנו
בספר
מלכים
(מ"א
יב
,
כח
-
כט).
והוא
חרש
עשהו
-
והוא
,
העגל
,
אל
תחשבו
כי
אלהים
הוא
ויש
בו
כח
,
כי
חרש
עשהו
,
ואיך
יהיה
למעשה
יכולת
על
העושה
אותו?!
כי
שבבים
יהיה
עגל
שמרון
-
עתה
תראו
אם
יש
בו
יכולת
להציל
העובדים
אותו
,
כי
הוא
עצמו
לא
יוכל
להציל
,
כי
שבבים
יהיה.
שבבים
-
כמו
'שברים';
כלומר
,
שישברו
אותו
וישאו
אותו
לתועלת
הזהב
,
לא
לתועלת
שיש
בו
בעודו
בצורת
עגל.
שבבים
-
שברים
וחתיכות;
כמו
'שבא
מכשורא'
בדברי
רבותינו
ז"ל
(ראה
סנה'
ז
,
ב);
וכן
אמרו
(ראה
שבת
פז
,
א):
"וישב
משה
את
דברי
העם
אל
יי'"
(שמ'
יט
,
ח)
-
דברים
שמשבבין
לבו
שלאדם;
כלומר:
שמשברין.
ויונתן
תרגם:
"ארי
לנסרי
לוחין".
והוא
-
רמז
למלך
ירבעם
בן
נבט
הרמוז
בעקר
אמרו
"המליכו"
(לעיל
,
ד);
והטעם
,
כי
מהסכמת
ישראל
והמלך
עשהו
חרש
לאלוה.
ובאמת
לא
אלהים
הוא;
והעד:
כי
באחרית
יהיה
שבבים
-
מטעם
"וילך
שובב"
(יש'
נז
,
יז);
כלומר:
תמורה
ושנוי
,
כי
יאבד.
כי
מישראל
-
היה
הפסל
הזה.
והוא
פסל
-
חרש
עשהו
,
ולא
אלהים
הוא.
כי
שבבים
יהיה
עגל
שומרון
-
ולא
יוכל
להציל
עצמו.
ושבבים
הוא
לשון
'שבייה'
,
כמו
"ושובבתיך
וששאתיך"
(יח'
לט
,
ב).
ויש
מפרשים
(ראה
רש"י
ורד"ק)
לשון
שבירה
,
כמו
"לנססי
לוחין"
(ת"י).