תנ"ך - ונתת
אל־הארן
את
העדת
אשר
אתן
אליך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְנָתַתָּ֖
אֶל־הָאָרֹ֑ן
אֵ֚ת
הָעֵדֻ֔ת
אֲשֶׁ֥ר
אֶתֵּ֖ן
אֵלֶֽיךָ:
(שמות פרק כה פסוק טז)
וְנָתַתָּ
אֶל־הָאָרֹן
אֵת
הָעֵדֻת
אֲשֶׁר
אֶתֵּן
אֵלֶיךָ:
(שמות פרק כה פסוק טז)
ונתת
אל־הארן
את
העדת
אשר
אתן
אליך:
(שמות פרק כה פסוק טז)
ונתת
אל־הארן
את
העדת
אשר
אתן
אליך:
(שמות פרק כה פסוק טז)
וְתִתֵּין
בַּאֲרוֹנָא
יָת
סָהֲדוּתָא
דְּאֶתֵּין
לָך
:
ונתת
-
כ"ח
חסר
(בלישנא):
בר'
מ
,
יג;
*שמ'
כה
,
טז
,
כא
,
כו
,
ל;
כו
,
לד;
כח
,
כג
,
ל;
כט
,
ג
,
ו
,
יז;
ל
,
טז
,
יח
(פעמיים);
מ
,
ז
(פעמיים)
,
ח;
וי'
ב
,
טו;
כד
,
ז;
שו'
טו
,
יח;
מ"א
ג
,
ט;
ח
,
לד
,
לט;
תה'
סא
,
ו;
דנ'
י
,
יב;
נחמ'
ט
,
כ
,
לה
(פעמיים).
אל
-
הארן
-
ב':
*שמ'
כה
,
טז;
מ
,
כ.
וחד:
ואל
-
הארן
-
שמ'
כה
,
כא.
אתן
אליך
(נתינה
אליך)
-
ה':
שמ'
כה
,
טז
,
כא;
דב'
יג
,
ב;
יח'
ב
,
ח;
ג
,
ג.
אל
הארן
ב'
וסימנהון
ונתת
אל
הארן
ויתן
את
העדת
אל
הארן.
וחד
ואל
הארן
תתן.
ונתת
-
כ"ח
חס';
אל
-
הארן
-
ב'.
ונתת
אל
הארון
-
כמו
'בארון'.
העדות
-
התורה
שהיא
לעדות
ביני
וביניכם
,
שצויתי
אתכם
מצות
הכתובות
בה
(ראה
לק"ט
שמ'
כה
,
טז).
את
העדות
-
הלוחות
,
שהם
עדות
וברית
בין
הקדוש
ברוך
הוא
לישראל
,
ולכך
נקראו
"לוחות
הברית"
(דב'
ט
,
ט).
וטעם
ונתת
אל
הארון
את
העדות
-
כמי
שיתן
אל
אדם
הון
להיותו
מופקד
אתו.
וטעם
העדות
-
לוחות
הברית
,
כמו
שטר
עדות
על
הברית.
ונתת.
הלוחות
הם
העדות
,
כאילו
הם
כמו
שטר
כתובה
,
והם
לוחות
הברית;
והעד
הנאמן:
"ויקח
ויתן
את
העדות
אל
הארון"
(שמ'
מ
,
כ)
,
ועוד
לא
כתב
משה
ספר
תורה
(ראה
דב'
לא
,
כד).
וספר
התורה
-
שמוהו
הכהנים
מצד
ארון
ברית
יי'
מחוץ
(ראה
שם
,
כו).
ועוד:
כתוב
"אין
בארון
רק
שני
לוחות
הברית"
(ראה
מ"א
ח
,
ט);
ומחלוקת
היא
(ראה
ב"ב
יד
,
א
-
ב).
יש
לשאול:
הנה
הכתוב
אמר
למשה:
ונתת
אל
הארון
הלוחות
אשר
אתן
אליך
,
וכתוב:
"ויתן
אל
משה
ככלותו
לדבר
אתו"
(שמ'
לא
,
יח);
והנה
שברם
,
ולא
מלא
מצות
האל!
ויש
להשיב:
אולי
בעבור
זה
אמרו
חכמינו
(ב"ב
יד
,
ב)
,
כי
שברי
הלוחות
היו
בארון.
ואין
הכתוב
מכחיש
את
דבריהם
,
כי
הראשונים
והאחרונים
'לוחות
ברית'
הם.
ועוד
נוכל
להשיב
,
כי
הכתוב
לא
דבר
,
רק
על
הלוחות
השניים;
ואין
טענה
ממלת
"אשר
אתן
אליך"
(להלן
,
כא)
,
כי
הנה
כתוב
גם
עליהם
"ויתנם
יי'
אלי"
(דב'
י
,
ד).
ועוד:
הנה
לא
אמר
השם
למשה
,
שיעשה
הארון
וישם
שם
הלוחות
הראשונות
,
כי
השם
ידע
כי
ישברם
משה;
רק
אמר
על
הלוחות
שפסלם
משה:
"ועשית
לך
ארון
עץ"
(שם
,
א).
וקדמונינו
אמרו
(ראה
רש"י
שם)
,
כי
אין
זה
הארון
שעשה
בצלאל;
ונכון
הוא.
ועל
דרך
הפשט
,
אינו
רחוק
בעיני
כי
על
הארון
שעשה
בצלאל
ידבר;
וכן
כתוב
"ועשו
ארון
עצי
שטים"
(לעיל
,
י).
ואין
טעם
לשאול
אנה
היו
מושמים
אלה
הלוחות
עד
שהוקם
המשכן
,
כי
אין
צרך
להזכיר
זה.
והוצרכתי
לפרש
זה
,
בעבור
שהזכיר
"ואשים...
הלוחות
בארון
אשר
עשיתי"
(דב'
י
,
ה).
והנה
,
אם
אמרנו
כי
יספר
המעשה
כאשר
היה
,
אע"פ
שלא
נדע
טעם
למה
יזכיר
זה
,
והנה
מה
נעשה
בכתוב
אחר
כן
"ויהיו
שם
כאשר
צוני"
(שם)?
וזה
לאות
,
כי
ידבר
על
הלוחות
ששם
משה
בארון
הברית
,
והם
שם
עד
היום;
וזה
טעם
"ויהיו
שם".
גם
זה
לאות
ולעד
,
כי
ספר
התורה
לא
היה
בארון;
כי
בתחלה
שם
הלוחות
בארון
,
ואחר
כן
הכפורת
עם
הכרובים.
והנה
שכן
הכבוד
על
הכרובים
,
וכתוב
"יושב
הכרובים"
(תה'
פ
,
ב);
אם
כן
,
איך
ישים
משה
ספר
התורה
בשנת
הארבעים
בתוך
הארון
,
אם
לא
יסיר
הכפרת
עם
הכרובים
מעל
הארון?
ואין
צרך
לכל
זה.
לא
יסורו
ממנו
-
מפני
קדושת
ארון
לא
היה
רוצה
הקדוש
ברוך
הוא
שישמשו
בארון
הקודש
,
להסיר
הבדים
מלהכניסן
בטבעות;
אלא
כשבאין
לנשאו
,
מחזיקין
בראשי
הבדים
ונושאים
אותו
,
וכשמניחין
אותו
,
הולכים
להם
מיד
,
מפני
אימת
הקדושה.
ועתה
נותן
טעם
לדבר:
ונתת
אל
הארון...
-
ולכך
אני
מצוה
לנהוג
דרך
קדושה.
ואע"פ
שׁשׂם
משה
הבדים
בארון
,
כדכתיב
ב'ותכל'
(שמ'
לט
,
לב
ואי';
ראה
שמ'
מ
,
כ)
-
ובפרשת
'נשא'
כתיב
"אהרון
ובניו
יבאו"
(במ'
ד
,
יט)
,
וכתיב
שם
גבי
ארון
"ושמו
בדיו"
(שם
,
ו)
,
אלמא
שהוסרו!?
איכא
למימר
,
דאעפ"י
ששמם
משה
,
רצה
הקדוש
ברוך
הוא
שיושמו
על
ידי
הכהנים;
ולפיכך
שמו
אותם
אהרון
ובניו
,
ומאותה
שעה
לא
הוסרו.
ויש
מפרשים
(ראה
ראב"ע
הקצר
כאן
,
וכן
פירושו
לבמ'
ד
,
ו)
,
לפי
הפשט
,
שלא
יסורו
שכתוב
כאן
,
הכי
קאמר:
ושמו
אותם
בקביעות
בתוך
הטבעות
,
שלא
ישמט
הארון
לכאן
ולכאן
כשנושאין
אותו
,
אבל
מוּסָרים
היו
,
כמו
שכתוב
לשם
"ושמו
בדיו"
(במ'
ד
,
ו).
אבל
רבותינו
מפרשים
דלא
היו
מוסרין
,
כדמוכח
במכות
(כב
,
א)
,
דקאמרי
גבי
'יש
חורש
תלם
אחד
ועובר
עליו
משום
שמונה
'לאוין''
,
ופריך:
וליחשב
נמי
,
שהסיר
בדי
ארון
וקעבר
ב'לאו'
ד'לא
יסורו'?!
ובמסכת
יומא
(עב
,
א)
נמי
אמר:
המסיר
בדי
ארון
,
לוקה;
ולכך
פירשתי
שלא
הוסרו
,
רק
בפעם
ראשון
,
כדי
שיתנו
על
ידי
כהנים.
ויש
מפרשים
,
שמה
שכתוב
"אהרון
ובניו...
ושמו
בדיו"
(שם
,
ה
-
ו)
-
אינו
אלא
שתיקנו
אותם
,
ולא
הוסרו
מעולם
,
כדאמרינן
ביומא
(עב
,
א):
מתפרקין
ואינם
נשמטים.
ובבבא
בתרא
פרק
קמא
(יד
,
א)
מפרש
כמה
הלוחות
אוכלות
בארון
ואיך
מונחות
,
בין
למאן
דאמר:
אמת
כלים
באמת
בת
ששה
טפחים
,
בין
למאן
דאמר:
בת
חמש
טפחים
[הגה"ה].
ויצקת
לו
ארבע
טבעות
זהב
-
רצה
שיעשו
אלו
הטבעות
על
צד
ההתכה
,
כדי
שיהיה
התדבקותם
מעצמוּתם
ויהיו
יותר
חזקים.
על
ארבע
פעמותיו
-
רוצה
לומר:
זויותיו;
והוא
מענין
"פעם"
(יהו'
ו
,
ג)
,
כי
ה'פעם'
הוא
השניוּת
והעדר
ההתדבקות
,
וכן
הענין
בזויות
,
כי
בהם
יֵחלקו
השטחים
המקיפים
בדבר
קצתם
מקצת.
והנה
היו
שתי
טבעות
מהם
על
הצלע
האחד
מצלעות
הרוחב
,
ושתי
טבעות
על
צלעו
השנית
,
ובהם
היו
נכנסים
הבדים
המצופים
זהב.
וצוה
השם
יתעלה
שלא
יסורו
הבדים
מטבעות
הארון
,
אבל
יהיו
שם
מוכנים
לשאת
את
הארון
בהם.
והיה
זה
כן
,
כי
מפני
שהעדות
הנתן
בארון
היה
דבר
שלם
בעצמותו
,
והדבר
השלם
הוא
מה
שלא
יחסר
בו
דבר
-
רצה
השם
יתעלה
שימצא
השלמות
בארון
בכל
הפנים
עד
שלא
יחסר
בו
דבר
,
אבל
ימצא
תמיד
מוכן
על
השלמות
,
מבלי
שיצטרך
להביא
בו
דבר
מחוץ.