תנ"ך - ועשית
את־נרתיה
שבעה
והעלה
את־נרתיה
והאיר
על־עבר
פניה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְעָשִׂ֥יתָ
אֶת־נֵרֹתֶ֖יהָ
שִׁבְעָ֑ה
וְהֶֽעֱלָה֙
אֶת־נֵ֣רֹתֶ֔יהָ
וְהֵאִ֖יר
עַל־עֵ֥בֶר
פָּנֶֽיהָ:
(שמות פרק כה פסוק לז)
וְעָשִׂיתָ
אֶת־נֵרֹתֶיהָ
שִׁבְעָה
וְהֶעֱלָה
אֶת־נֵרֹתֶיהָ
וְהֵאִיר
עַל־עֵבֶר
פָּנֶיהָ:
(שמות פרק כה פסוק לז)
ועשית
את־נרתיה
שבעה
והעלה
את־נרתיה
והאיר
על־עבר
פניה:
(שמות פרק כה פסוק לז)
ועשית
את־נרתיה
שבעה
והעלה
את־נרתיה
והאיר
על־עבר
פניה:
(שמות פרק כה פסוק לז)
וְתַעֲבֵיד
יָת
בּוֹצִינַהָא
שִׁבעָה
וְתַדלֵיק
יָת
בּוֹצִינַהָא
וִיהוֹן
מְנָהֲרִין
לָקֳבֵיל
אַפַּהָא
:
את
נרותיה
-
כמין
בזיכין
שנותנין
בתוכן
השמן
והפתילות.
והעלה
את
נרותיה
והאיר
על
עבר
פניה
-
עשה
פי
ששת
הנרות
שבראשי
הקנים
היוצאים
מצדיה
מסובין
כלפי
האמצעי
,
כדי
שיהיו
הנרות
,
כשתדליקם
,
מאירין
על
עבר
פניה
,
מוסב
אורם
אל
צד
פני
הקנה
האמצעי
,
שהוא
גוף
המנורה.
נרותיה
-
'לוצש'
בלעז
,
שנותנים
את
השמן
והפתילות.
והעלה
הכהן
את
נרותיה
שבעה
על
שבעה
הקנים
,
והאיר
על
עבר
פניה
-
ידליק
הפתילות
אל
עבר
,
מול
המנורה
,
שזהו
לצד
השולחן
שכנגדו
,
כדכתיב
"ואת
המנורה
נוכח
השולחן"
(שמ'
כו
,
לה)
,
וכן
כתוב
"אל
מול
פני
המנורה
יאירו
שבעת
הנירות"
(במ'
ח
,
ב)
,
שכל
שבעתן
מאירין
לצד
השולחן
שכנגדו
לפניה.
וטעם
ממנה
יהיו
-
שתהיה
יצוקה
ונרותיה.
והקדמונים
אמרו
,
כי
נר
אחד
באמצע
,
והששה
נערכים
זה
אחר
זה
כחצי
עגול.
ואחר
שהכתוב
אמר:
והאיר
על
עבר
פניה
-
והטעם:
אל
עבר
אחד
,
הנה
הצורה
ברורה.
והאיר
על
עבר
פניה
-
כנגד
השולחן
,
שהוא
כנגד
פניה
,
כדכתיב
"ויתן
את
השולחן...
על
ירך
המשכן"
-
תימנה
(ראה
שמ'
מ
,
כב)
,
"ואת
המנורה
נוכח
השלחן
על
ירך
המשכן"
-
על
צלע
צפון
(ראה
שמ'
כו
,
לה)
,
כי
להאיר
על
השלחן
היתה
המנורה.
ונראה
לפי
הפשט
,
כמאן
דאמר
(מנחות
צח
,
ב):
בין
מזרח
ומערב
מונחים
,
והיא
מאירה
על
השלחן;
וכל
הפתילות
נתונות
לצד
השולחן
,
וכן
מוכח:
"אל
מול
פני
המנורה
יאירו
שבעת
הנרות"
(במ'
ח
,
ב).
ולפי
מה
שהפתילות
היו
חוזרות
לצד
גוף
המנורה
,
'ששת
הנירות'
היה
לו
לומר
,
דהשביעית
,
שעל
המנורה
,
איך
תחזור
"אל
מול
המנורה"?
ואיכא
למימר
,
דלפי
מה
שאמרו
רבותינו
(מנחות
צח
,
ב)
,
אגב
הששה
נקט
השביעי.
אי
נמי
,
שתהא
דולקת
ישרה
,
לא
תטה
לכאן
ולכאן;
וזה
צורתה
לפי
הפשט.
וכל
המנורות
כשירות
בכל
מיני
מתכות
,
אבל
לא
מעץ
,
למאן
דדריש
'כלל
ופרט
וכלל';
ולמאן
דדריש
'ריבה
ומיעט'
-
אפילו
מעץ
כשירה
,
ולא
מיעט
אלא
של
חרס;
ופלוגתא
היא
(ראה
מנחות
כח
,
ב).
חכמת
המנורה
בגביעיה
וכפתוריה
ופרחיה
מאין
תמצא
(ע"פ
איוב
כח
,
יב)
,
ונעלמה
מאד;
אבל
היותה
מקשה
,
בששה
קנים
יוצאים
מן
השביעי
ועליהם
נר
אלהים
(ע"פ
ש"א
ג
,
ג)
,
ומאירים
כולם
אל
עבר
פניה
-
כל
זה
תוכל
להבין
מדברינו
שכתבנו
במקום
אחר;
וזהו
מאמרם
(מכיל'
בא
פסחא
א)
,
שנתקשה
משה
במנורה.
ובגוף
הקנים
,
בראשם
,
תעשה
שבעה
נרות
,
ישימו
בהם
השמן;
ולא
זכר
בהם
שיהיו
זהב
טהור
,
כי
הם
מגוף
המנורה
שהיתה
זהב
טהור
(ראה
לעיל
,
לא
,
לו;
מש"ת
שם
ג
,
ו).
ויהיו
הנרות
באופן
שכאשר
ידליק
נרותיה
,
יאירו
הנרות
אל
(בנוסחנו:
על)
עבר
פניה.
והנה
לא
התבאר
בזה
המקום
לאי
זה
צד
היו
פני
המנורה;
וממה
שהתבאר
מצורתה
,
יתבאר
שאין
לה
מצד
עצמה
פנים
ואחור
,
כי
היא
מתדמה
משני
צדדיה
,
ואולם
מצד
הדלקתה
ימצא
לה
פנים
ואחור
,
כי
אל
עבר
מה
שיאיר
הנר
יהיו
פניה
,
וזה
מבואר
בנפשו.
ואולם
צד
הדלקתה
הוא
לצד
קדש
הקדשים;
רוצה
לומר
,
שראשי
הפתילות
הדולקות
היו
לצד
המערב
,
שנאמר
בפרשת
'ואתה
תצוה':
"יערוך
אותו
אהרן
ובניו
מערב
עד
בקר
לפני
יי'"
(שמ'
כז
,
כא)
-
רוצה
לומר
,
שעריכת
הנרות
היתה
'לפני
יי''
,
והוא
לצד
המערב
שבו
קדש
הקדשים.
והנה
"פני
המנורה"
(במ'
ח
,
ב)
הוא
הנר
האמצעי
,
כי
הוא
יוצא
מעצם
קנה
המנורה;
ואולם
הקנים
אשר
משני
צדדיו
הם
הימין
והשמאל
אשר
למנורה.
והנה
ימין
המנורה
היה
לצד
הצפון;
והנה
ראש
פתילת
הקנה
האמצעי
היה
לצד
המערבי
,
שהוא
לצד
קדש
הקדשים
,
וראשי
פתילות
ששת
הקנים
היו
נוטים
אל
עבר
ראש
פתילת
הקנה
האמצעי
,
באופן
שיהיו
כולם
מאירים
אל
עבר
פניה
(ראה
מנחות
צח
,
ב).