תנ"ך - ומשחת
בו
את־אהל
מועד
ואת
ארון
העדת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּמָשַׁחְתָּ֥
ב֖וֹ
אֶת־אֹ֣הֶל
מוֹעֵ֑ד
וְאֵ֖ת
אֲר֥וֹן
הָעֵדֻֽת:
(שמות פרק ל פסוק כו)
וּמָשַׁחְתָּ
בוֹ
אֶת־אֹהֶל
מוֹעֵד
וְאֵת
אֲרוֹן
הָעֵדֻת:
(שמות פרק ל פסוק כו)
ומשחת
בו
את־אהל
מועד
ואת
ארון
העדת:
(שמות פרק ל פסוק כו)
ומשחת
בו
את־אהל
מועד
ואת
ארון
העדת:
(שמות פרק ל פסוק כו)
וּתרַבֵּי
בֵיהּ
יָת
מַשׁכַּן
זִמנָא
וְיָת
אֲרוֹנָא
דְסָהֲדוּתָא
:
ארון
העדת
-
י"ב
(בכתיבים
שונים):
ראה
שמ'
כה
,
כב.
ומשחת
בו
-
כל
המשיחות
כמין
'כי'
(ראה
פירושו
שמ'
כט
,
ב)
,
חוץ
משל
מלכים
שהן
כמין
נזר
(ראה
הוריות
יב
,
א).
ומשחת
בו
-
כמו
'ממנו';
וכן
"והנותר
בבשר
ובלחם"
(וי'
ח
,
לב).
את
אהל
מועד
-
הוא
"את
המשכן
ואת
כל
אשר
בו"
,
כי
כן
כתוב
(שמ'
מ
,
ט).
ומשחת.
אהל
מועד
-
כולל
כל
המשכן.
והזכיר
הנכבד
שהוא
באהל
,
והוא
הארון.
וקדה
-
הוא
הקושט
(ראה
מש"ת
כלי
המקדש
א
,
ג)
,
לפי
מה
שנתבאר
מהוראת
השם
.
ושמן
זית
הין
-
שִעור
ההין
הוא
שנים
עשר
לוגין
(ראה
מנחות
פט
,
א)
,
לפי
מה
שנתבאר
מהוראת
הגדר.
והנה
היה
שורה
אלו
הסַמנין
במים
,
בדרך
שיתנו
בהם
ריחם
,
ואחר
כך
נותן
במים
הין
שמן
ומבשל
המים
באש
,
עד
שיכלו
המים
וישאר
הרקוח
בשמן
(ראה
מש"ת
שם
א
,
ב).
וזה
השמן
היה
בתכלית
מטוּב
הריח
,
והוא
הנקרא
"שמן
המשחה"
(שמ'
לא
,
יא)
או
שמן
משחת
קדש
,
כי
ממנו
ימשחו
כל
הדברים
הנכנסים
בגבול
הקדושה
והמעלה
הגדולה.
ובו
נמשח
אהל
מועד
וארון
העדות
ושאר
הדברים
שצוה
במשיחתם
בזאת
הפרשה
(פס'
כז
-
כח)
,
ובו
נמשחו
אהרן
ובניו;
ובו
היו
נמשחים
לדורות
הכהנים
הגדולים
ומשוח
מלחמה
,
ומי
שהיה
נמשח
ממלכי
בית
דוד
(ראה
כריתות
ה
,
ב).
וזאת
המשיחה
היתה
כמין
'כִי'
יְוָני
,
כמו
שזכרנו
במה
שקדם
(שמ'
כט
,
לו).
והנה
כוון
בה
טוּב
הריח
,
לְיַשֵּׁב
בַּנפש
גודל
מעלת
מי
שנמשח
בה.
כל
הנוגע
בהם
יקדש
-
רוצה
לומר:
מהדברים
הראויים
להם
,
כי
הם
אשר
אפשר
שיתוארו
בזה
התואר.
ומזה
המקום
למדנו
(זבחים
פז
,
א)
,
שכמו
שהמזבח
מקדש
הראוי
לו
,
אעפ"י
שנפסל
,
כן
הענין
בכבשׁ
המזבח
ובשאר
כלי
המזבח;
ושכל
כלי
שרת
מקדשין
הראוי
להם
,
כי
כבר
אמר
עליהם
בכללות
כל
הנוגע
בהם
יקדש
(וראה
משנה
זבחים
ט
,
ז)
.