תנ"ך - ויהי
ברדת
משה
מהר
סיני
ושני
לחת
העדת
ביד־משה
ברדתו
מן־ההר
ומשה
לא־ידע
כי
קרן
עור
פניו
בדברו
אתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיְהִ֗י
בְּרֶ֤דֶת
מֹשֶׁה֙
מֵהַ֣ר
סִינַ֔י
וּשְׁנֵ֨י
לֻחֹ֤ת
הָֽעֵדֻת֙
בְּיַד־מֹשֶׁ֔ה
בְּרִדְתּ֖וֹ
מִן־הָהָ֑ר
וּמֹשֶׁ֣ה
לֹֽא־יָדַ֗ע
כִּ֥י
קָרַ֛ן
ע֥וֹר
פָּנָ֖יו
בְּדַבְּר֥וֹ
אִתּֽוֹ:
(שמות פרק לד פסוק כט)
וַיְהִי
בְּרֶדֶת
מֹשֶׁה
מֵהַר
סִינַי
וּשְׁנֵי
לֻחֹת
הָעֵדֻת
בְּיַד־מֹשֶׁה
בְּרִדְתּוֹ
מִן־הָהָר
וּמֹשֶׁה
לֹא־יָדַע
כִּי
קָרַן
עוֹר
פָּנָיו
בְּדַבְּרוֹ
אִתּוֹ:
(שמות פרק לד פסוק כט)
ויהי
ברדת
משה
מהר
סיני
ושני
לחת
העדת
ביד־משה
ברדתו
מן־ההר
ומשה
לא־ידע
כי
קרן
עור
פניו
בדברו
אתו:
(שמות פרק לד פסוק כט)
ויהי
ברדת
משה
מהר
סיני
ושני
לחת
העדת
ביד־משה
ברדתו
מן־ההר
ומשה
לא־ידע
כי
קרן
עור
פניו
בדברו
אתו:
(שמות פרק לד פסוק כט)
וַהֲוָה
כַּד
נְחַת
מֹשֶׁה
מִטוּרָא
דְסִינַי
וּתרֵין
לוּחֵי
סָהֲדוּתָא
בִּידָא
דְמֹשֶׁה
בְּמֵיחֲתֵיהּ
מִן
טוּרָא
וּמֹשֶׁה
לָא
יְדַע
אֲרֵי
סְגִי
זִיו
יְקָרָא
דְאַפּוֹהִי
בְּמַלָלוּתֵיהּ
עִמֵיהּ
:
לחת
העדת
-
ג':
שמ'
לא
,
יח;
לב
,
טו;
לד
,
כט.
קרן
-
ג':
שמ'
לד
,
כט
,
ל
,
לה.
מהר
סיני
-
ל';
ברדתו
-
ל';
קרן
-
ג'.
ויהי
ברדת
משה
-
כשהביא
לוחות
האחרונות
ביום
הכפורים.
כי
קרן
-
לשון
'קרנים'
,
שהאור
מבהיק
ובולט
כמין
קרן.
ומהיכן
זכה
לקרני
ההוד?
רבותינו
אמרו
(תנח'
כי
תשא
לז):
מן
המערה
,
שנתן
הקדוש
ברוך
הוא
ידו
על
פניו
,
שנאמר
"ושכתי
כפי"
(שמ'
לג
,
כב).
[(תר"ש:)
בדברו
אתו
במערה
,
כשעבר
על
פניו
וקרא
באזניו
את
המדות.]
כי
קרן
-
לשון
'הוד'
,
וכמוהו
"וקרנים
(בנוסחנו:
קרנים)
מידו
לו"
(חב'
ג
,
ד).
והמדמהו
ל"קרני
ראם
קרניו"
(דב'
לג
,
יז)
אינו
אלא
שוטה.
כי
שתי
מחלקות
הם
ברוב
תיבות
שבתורה;
וגם
מנחם
(מחברת:
'קרן')
כן
פירש.
כי
קרן
עור
פניו
-
כטעם
"זוהר"
(יח'
ח
,
ב);
וכן
"וקרנים
(בנוסחנו:
קרנים)
מידו
לו"
(חב'
ג
,
ד).
ומשה
לא
ידע
כי
קרן
עור
פניו
-
בדבר
השם
עמו
בעבוֹר
הכבוד
על
פניו;
על
כן
הזהירוּ
כזוהר
הרקיע
(ע"פ
דנ'
יב
,
ג).
ומלת
קרן
-
מגזרת
"וקרנים
(בנוסחנו:
קרנים)
מידו
לו"
(חב'
ג
,
ד)
,
כי
כתוב
"ונוגה
כאור
תהיה"
(שם)
,
והנה
"וקרנים
מידו"
-
הטעם
כפול
,
כמשפט.
ישתחקו
עצמות
חוי
הפושע
,
שאמר
,
כי
בעבור
שלא
אכל
לחם
שבו
פני
משה
יבשות
כמו
הקרן
,
וטעם
"ויראו"
(בנוסחנו:
וייראו;
להלן
,
ל)
-
שהיו
פניו
מכוערות.
ואיך
לא
פקח
עיניו
זה
המקולל?
כי
לא
יירא
האדם
לגשת
אל
האדם
,
רק
בעבור
דבר
פלא
שהתחדש
,
שלא
ראה
כמוהו!
ואין
אדם
שלא
ראה
פני
המת
,
שלא
יירא
מגשת
אליו.
ועוד:
אילו
היה
ככה
,
למה
לא
היה
תמיד
המסוה
על
פניו?
ולמה
היה
מסיר
אותו
בדברו
עם
ישראל
(ראה
להלן
,
לב
,
לה)?
והלא
ראה
,
כי
בהיותו
בן
מאה
ועשרים
שנה
לא
כהתה
עינו
ולא
נס
לחה
(ראה
דב'
לד
,
ז)
,
ואף
כי
כאשר
היה
בן
שמנים?!
קרן
עור
פניו
-
קרן
הוא
מענין
זוהר
,
כמו
"וקרנים
(בנוסחנו:
קרנים)
מידו
לו"
(חב'
ג
,
ד).
והרצון
בזה
,
שלעוצם
התבודדות
משה
מעניני
הגוף
והיותו
דבק
עם
השם
יתעלה
זה
הזמן
הארוך
,
שב
זוהר
השכל
אל
העור
,
שהוא
מסך
מבדיל
-
רוצה
לומר:
החמר
-
עד
ששב
משה
כאלו
הוא
שכל
פשוט
,
ולזה
לא
היה
מרגיש
בענינים
הגופיים.
ולפי
שה'פָּנים'
הוא
שם
יפול
על
הצורה
,
המשיל
החמר
לעור
הפנים
,
כי
הוא
מחיצה
ומסך
לצורה
האנושית
מהשגת
המושכלות
,
כמו
שהתבאר
במקומו
.
והגיע
למשה
מחוֹזק
ההתבודדות
שקרן
עור
פניו
-
רוצה
לומר
,
שהיה
לו
זוהר
השכל
גם
בעת
חשבו
לדבר
עם
ישראל
,
עד
שכבר
היו
באים
לפניו
ולא
היה
מרגיש
בהם.