תנ"ך - אלה
פקודי
המשכן
משכן
העדת
אשר
פקד
על־פי
משה
עבדת
הלוים
ביד
איתמר
בן־אהרן
הכהן:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֵ֣לֶּה
פְקוּדֵ֤י
הַמִּשְׁכָּן֙
מִשְׁכַּ֣ן
הָעֵדֻ֔ת
אֲשֶׁ֥ר
פֻּקַּ֖ד
עַל־פִּ֣י
מֹשֶׁ֑ה
עֲבֹדַת֙
הַלְוִיִּ֔ם
בְּיַד֙
אִֽיתָמָ֔ר
בֶּֽן־אַהֲרֹ֖ן
הַכֹּהֵֽן:
(שמות פרק לח פסוק כא)
אֵלֶּה
פְקוּדֵי
הַמִּשְׁכָּן
מִשְׁכַּן
הָעֵדֻת
אֲשֶׁר
פֻּקַּד
עַל־פִּי
מֹשֶׁה
עֲבֹדַת
הַלְוִיִּם
בְּיַד
אִיתָמָר
בֶּן־אַהֲרֹן
הַכֹּהֵן:
(שמות פרק לח פסוק כא)
אלה
פקודי
המשכן
משכן
העדת
אשר
פקד
על־פי
משה
עבדת
הלוים
ביד
איתמר
בן־אהרן
הכהן:
(שמות פרק לח פסוק כא)
אלה
פקודי
המשכן
משכן
העדת
אשר
פקד
על־פי
משה
עבדת
הלוים
ביד
איתמר
בן־אהרן
הכהן:
(שמות פרק לח פסוק כא)
אִלֵין
מִניָנֵי
מַשׁכְּנָא
מַשׁכְּנָא
דְסָהֲדוּתָא
דְּאִתמְנִיאוּ
עַל
מֵימְרָא
דְמֹשֶׁה
פֻּלחַן
לֵיוָאֵי
בִּידָא
דְּאִיתָמָר
בַּר
אַהֲרֹן
כָּהֲנָא
:
אלה
פקודי
-
בפרשה
זו
נמנו
כל
משקלי
נדבת
המשכן
לכסף
ולזהב
ולנחשת
,
ונמנו
כל
כליו
לכל
עבודתו.
המשכן
משכן
-
שני
פעמים;
רמז
למקדש
,
שנתמשכן
בשני
חורבנין
על
עונותיהן
של
ישראל
(ראה
תנח'
פקודי
ה).
משכן
העדות
-
עדות
לישראל
,
שויתר
להם
הקדוש
ברוך
הוא
על
מעשה
העגל
,
שהרי
השרה
שכינתו
ביניהם
(ראה
תנח'
פקודי
ו).
עבודת
הלוים
-
פקודי
המשכן
וכליו
,
היא
עבודה
המסורה
ללוים
במדבר
,
לשאת
ולהוריד
ולהקים
איש
איש
למשא
המופקד
עליו
,
כמו
שאמור
בפרשת
'נשא'
(במ'
ד).
ביד
איתמר
-
הוא
היה
פקיד
עליהם
,
למסור
לכל
בית
אב
עבודה
שעליו.
אלה
פקודי
-
חשבון
הכסף
והזהב
והנחשת.
פרשת
אלה
פקודי
המשכן
-
טעמו:
אלה
פקודי
כלי
המשכן.
עבודת
הלוים
-
במשא.
ביד
איתמר
-
שהוא
ממונה
על
רוב
כלי
הקודש
(ראה
במ'
ד
,
כב
-
לג).
והגאון
אמר
(רס"ג
שמות
ע'
רנג)
,
כי
זה
רמז
לשירי
דוד;
אם
כן
,
מה
טעם
איתמר?!
משכן
העדות
-
הם
הלוחות.
אלה
פקודי
-
הטעם:
פקודי
הכלים
,
כי
מלת
משכן
כוללת
הכל.
ופירש
למה
נקרא
משכן:
בעבור
הארון
ששם
לוחות
העדות;
והנה
אחז
דרך
קצרה.
וזהו
האמת
,
בעבור
מכתב
אלהים
(ראה
שמ'
לב
,
טו
-
טז).
וטעם
עבודת
הלוים
-
שהם
נושאים
את
המשכן
ואת
כל
כליו
(ראה
במ'
א
,
ז)
,
שהיה
הפָּקיד
עליהם
איתמר
,
כי
הגרשונים
והמררים
על
יד
איתמר
(ראה
במ'
ד
,
כח
,
לג)
,
שהיה
פוקד
בשמות
כלי
משאם
(ע"פ
במ'
ד
,
לב).
אלה
פקודי
המשכן
משכן
העדת
-
שלא
תטעה
במשכן
אחר:
משכן
העדות
-
אותו
משכן
שלוחות
העדות
נתונות
בו.
ביד
איתמר
-
שהיה
ממונה
על
בני
מררי
ובני
גרשון
,
כמו
שכתב
ב'נשא'
(ראה
במ'
ד
,
כח
,
לג);
והם
נושאים
כל
המשכן
,
הקרשים
והיריעות.
כי
בני
קהת
לא
היו
נושאים
,
רק
הכלים
,
ועליהם
ממונה
אלעזר
(ראה
שם
,
טו
-
טז).
ולפי
שרוב
המלאכה
בין
בני
גרשון
ובני
מררי
,
שאיתמר
ממונה
עליהם
,
אמר:
ביד
איתמר.
אמר:
המשכן
משכן
העדות
-
בעבור
כי
יריעות
שש
משזר
הם
שיקָראו
'משכן'
במצוה
(ראה
שמ'
כו
,
א)
ובמעשה
(ראה
שמ'
לו
,
ח)
,
אבל
משכן
העדות
-
כולל
הבית
בכללו
,
שהוא
המשכן
הנעשה
ללוחות
העדות.
ועל
דעת
רבים:
אלה
פקודי
-
יחזור
אל
הנזכרים
למעלה
(פס'
ט
-
כ):
יאמר
,
כי
המשכן
וכליו
,
שהוא
הבית
והחצר
וכל
הנעשה
להם
,
פקודי
עבודת
הלוים
שפקדם
משה
ביד
איתמר;
ואין
כלי
הקדש
-
הארון
והשולחן
והמנורה
והמזבחות
-
בכלל
המשכן
,
כי
הם
ביד
אלעזר
(ראה
במ'
ד
,
טז).
ואין
כן
דעתי
,
כי
למה
יזכיר
פקודת
איתמר
ולא
יזכיר
פקודת
אלעזר
,
שהיא
הנכבדת?
אבל
אלה
פקודי
ירמוז
אל
אשר
יזכיר
בפרשה
למטה:
יאמר
,
כי
"כסף
פקודי
העדה
מאת
ככר"
(להלן
,
כה)
,
שעשה
בו
האדנים
והווים
לעמודים
וצפוים
וחשוקיהם
(ראה
להלן
,
כז)
,
"ונחשת
התנופה"
שהוא
"שבעים
ככר"
(להלן
,
כט)
,
שעשה
בה
מזבח
הנחשת
והמכבר
וכל
כליו
ואדני
החצר
והיתדות
(ראה
להלן
,
ל
-
לא)
-
הכל
נתן
משה
במספר
במשקל
(ע"פ
עז'
ח
,
לד)
ביד
איתמר.
ולא
ספר
בפרשה
מה
נעשה
בזהב;
כי
הזהב
,
ממנו
ביד
איתמר:
צפוי
הקרשים
והבריחים
,
וממנו
ביד
אלעזר:
הארון
והכפורת
והמנורה
והשולחן
ומזבח
הזהב;
והנה
בעבור
שלא
יִוָדע
צפוי
כל
כלי
כמה
זהב
יש
בו
,
לא
ספר
שנתנוֹ
משה
להם
במנין
ובמשקל.
ולכך
לא
הזכיר
כאן
פקודת
אלעזר
,
כי
לא
בא
הכתוב
עתה
,
רק
לדבר
על
מלאכת
המשכן
,
לא
על
המסעות.
ואל
יקשה
עליך
בעבור
שימנה
כאן
"מזבח
הנחשת"
(להלן
,
ל)
והוא
בפקודת
אלעזר
,
כי
יצטרך
לומר
שעשאוהו
מ"נחשת
התנופה"
(להלן
,
כט);
ולא
יחוש
להוציא
דבר
אחד
מכלל
הרבים
שאמר
בהם
שהם
ביד
איתמר
,
כי
כן
דרך
הכתוב
במקומות
רבים.
ולא
הזכיר
בכאן
הכיור
וכנו
,
כי
לא
נעשה
במשקל
,
אבל
כל
המראות
שהביאו
הנשים
הצובאות
שָׂם
בהם
(ראה
שמ'
לז
,
ח)
,
ולא
ידע
משה
משקלו.
ויתכן
שלא
היה
בפקודת
איתמר
,
כי
יכנס
בכלל
מה
שאמר
הכתוב
"ומשמרתם
הארון
והשולחן
והמנורה
והמזבחות
וכלי
הקדש
אשר
ישרתו
בהן"
(בנוסחנו:
בהם;
במ'
ג
,
לא)
,
כי
בכיור
וכנו
ישרתו
למזבח;
והנה
איננו
בחשבון
הפרשה
הזו.
אלה
פקודי
המשכן
וגו'
-
רוצה
לומר:
זה
סך
מניין
משקל
מה
שנעשה
במשכן
מזהב
וכסף
ונחשת.
והנה
היה
קצתו
על
דרך
נדבה
,
והם
הזהב
(ראה
להלן
,
כד)
והנחשת
(ראה
להלן
,
כט)
,
וקצתו
היה
"בקע
לגולגלת"
(להלן
,
כו)
,
והוא
הכסף.
משכן
העדות
-
הנה
קרא
המשכן
'משכן
העדות'
,
כי
בו
היה
ארון
העדות
והוא
הנכבד
שבחלקי
המשכן
,
וכאלו
היה
המשכן
לזה
התכלית
,
ולזה
קראוֹ
'משכן
העדות'.
אשר
פוקד
על
פי
משה
-
רוצה
לומר
,
שמשה
צוה
שימנו
זה.
עבודת
הלויים
ביד
איתמר
בן
אהרן
הכהן
-
רוצה
לומר
,
לפי
מה
שידמה
,
שאלו
הפקודים
היו
בכלים
שהיתה
עבודת
משא
הלויים
בהם
ביד
איתמר
בן
אהרן
הכהן;
והיא
עבודת
בני
גרשון
ובני
מררי
,
שהיתה
על
יד
איתמר
,
לפי
מה
שנזכר
בפרשת
'נשא'
(ראה
במ'
ד
,
כד
-
לג).
אלא
שכבר
יִקשה
לזה
הפירוש
,
שכבר
פּוּקַד
כל
הזהב
העשוי
למלאכה
,
והנה
היה
בו
מעבודת
הלויים
אשר
ביד
"אלעזר
בן
אהרן
הכהן"
(שם
,
לא
-
לב);
ועוד
,
שלא
אשער
לאי
זו
סבה
פּוּקַד
מה
שהיה
מעבודת
הלויים
ביד
איתמר
ולא
פוקד
מה
שהיה
מעבודת
הלויים
ביד
אלעזר!
ולזה
יהיה
הפירוש
הנכון
,
שזה
המניין
פוקד
על
פי
משה
,
והיתה
מלאכת
המניין
הזה
עבודת
הלויים
ביד
איתמר
-
רוצה
לומר
,
שאיתמר
היה
ממונה
על
זה
והיה
מְמַנֶּה
מהלויים
מי
שהיה
בוחר
,
לפקוד
מה
שנכנס
במלאכה
הזאת
מזהב
וכסף
ונחשת.
ואין
ספק
שהם
ידעו
מה
שהביאו
העם
על
צד
הנדבה
,
והיו
כותבים
זה
בכל
יום
,
ומפני
זה
ידעו
עושי
המלאכה
כמה
היה
מה
שהביאו;
ולזה
אמרו
אל
משה
,
כי
"מרבים
העם
להביא"
(שמ'
לו
,
ה)
יותר
מן
הראוי.
והנה
צוה
זה
משה
לשמור
מהחשד
המתעסקים
במלאכה;
ולזה
אמר
"ויהי
זהב
התנופה"
(להלן
,
כד)
-
רוצה
לומר
,
שכל
זהב
התנופה
היה
ככה
,
והוא
בעינו
מספר
"הזהב
העשוי
למלאכה"
(שם);
וזה
ממה
שיורה
,
שהם
מנו
מה
שהביאו
העם
על
צד
הנדבה.
וזה
הפירוש
נאות
אל
מה
שאמרו
ז"ל
ב'ואלה
שמות
רבה'
(נא
,
א
-
ב)
בזה
הענין.