תנ"ך - בקע
לגלגלת
מחצית
השקל
בשקל
הקדש
לכל
העבר
על־הפקדים
מבן
עשרים
שנה
ומעלה
לשש־מאות
אלף
ושלשת
אלפים
וחמש
מאות
וחמשים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בֶּ֚קַע
לַגֻּלְגֹּ֔לֶת
מַחֲצִ֥ית
הַשֶּׁ֖קֶל
בְּשֶׁ֣קֶל
הַקֹּ֑דֶשׁ
לְכֹ֨ל
הָעֹבֵ֜ר
עַל־הַפְּקֻדִ֗ים
מִבֶּ֨ן
עֶשְׂרִ֤ים
שָׁנָה֙
וָמַ֔עְלָה
לְשֵׁשׁ־מֵא֥וֹת
אֶ֙לֶף֙
וּשְׁלֹ֣שֶׁת
אֲלָפִ֔ים
וַחֲמֵ֥שׁ
מֵא֖וֹת
וַחֲמִשִּֽׁים:
(שמות פרק לח פסוק כו)
בֶּקַע
לַגֻּלְגֹּלֶת
מַחֲצִית
הַשֶּׁקֶל
בְּשֶׁקֶל
הַקֹּדֶשׁ
לְכֹל
הָעֹבֵר
עַל־הַפְּקֻדִים
מִבֶּן
עֶשְׂרִים
שָׁנָה
וָמַעְלָה
לְשֵׁשׁ־מֵאוֹת
אֶלֶף
וּשְׁלֹשֶׁת
אֲלָפִים
וַחֲמֵשׁ
מֵאוֹת
וַחֲמִשִּׁים:
(שמות פרק לח פסוק כו)
בקע
לגלגלת
מחצית
השקל
בשקל
הקדש
לכל
העבר
על־הפקדים
מבן
עשרים
שנה
ומעלה
לשש־מאות
אלף
ושלשת
אלפים
וחמש
מאות
וחמשים:
(שמות פרק לח פסוק כו)
בקע
לגלגלת
מחצית
השקל
בשקל
הקדש
לכל
העבר
על־הפקדים
מבן
עשרים
שנה
ומעלה
לשש־מאות
אלף
ושלשת
אלפים
וחמש
מאות
וחמשים:
(שמות פרק לח פסוק כו)
תִּקלָא
לְגֻלגֻּלתָּא
פַּלגוּת
סִלעָא
בְּסִלעֵי
קֻדשָׁא
לְכֹל
דְּעָבַר
עַל
מִניָנַיָא
מִבַּר
עֶסרִין
שְׁנִין
וּלעֵילָא
לְשֵׁית
מְאָה
וּתלָתָה
אַלפִין
וַחֲמֵישׁ
מְאָה
וְחַמשִׁין
:
בקע
-
ב':
בר'
כד
,
כב;
שמ'
לח
,
כו.
לגלגלת
-
ג':
שמ'
טז
,
טז;
לח
,
כו;
במ'
ג
,
מז.
בקע
-
הוא
שם
משקל
מחצית
השקל.
שש
מאות
אלף
וגו'
-
כך
היו
ישראל
,
וכך
עלה
מניינם
אחר
שהוקם
המשכן
בספר
'וידבר'
(במ'
ב
,
לב);
ואף
עתה
בנדבת
המשכן
כך
היו
,
ומניין
חצאי
השקלים
של
שש
מאות
אלף
עולה
"מְאַת
ככר"
(לעיל
,
כה)
,
כל
אחד
של
שלשת
אלפים
שקלים.
כיצד?
שש
מאות
אלף
חצאים
הרי
הן
שלש
מאות
אלף
שקלים
,
הרי
מאת
ככר;
והשלשת
אלפים
וחמש
מאות
וחמשים
חצאין
עולין
"אלף
ושבע
מאות
וחמשה
ושבעים"
(שם).
בקע
-
חצי
שקל;
וטעמו:
שקל
נבקע
בחצי.
ויאמר
הגאון
(רס"ג
שמות
ע'
רנה):
למה
לא
הזכיר
משקל
הזהב?
והשיב
,
כי
הכתוב
נתן
לנו
שורש
,
שהמנורה
עם
כליה
-
ככר
(ראה
שמ'
כה
,
לט);
והנה
יהיה
לכל
קרש
חצי
ככר
,
והמנורה
-
ככר
,
והארון
והכפורת
-
ככר
,
והשולחן
ומזבח
הזהב
-
ככר
,
ושני
ככרות
לארבעה
עמודי
הפרוכת
,
ושאר
השקלים
לשאר
הכלים.
ואלה
דברי
הבל
,
כי
מה
טעם
לקרש
,
שהוא
מצופה
מעבר
אחד
,
למנורה
הטהורה?
ואיך
יספיק
חצי
ככר
ומעט
יותר
לציפוי
חמשה
עשר
בריחים
(ראה
שמ'
כו
,
כו
-
כט)
ושתי
משבצות
(ראה
שמ'
כח
,
יא)
,
וכן
שרשרות
(ראה
שם
,
יד
,
כב)
,
ושש
טבעות
(ראה
שם
כג
,
כו
,
כז)
,
וציץ
נזר
הקודש
(ראה
שם
,
לו)
,
ופעמוני
זהב
(ראה
שם
,
לג)
,
וקרסי
המשכן
(ראה
שמ'
כו
,
ו)
,
גם
ווי
עמודי
המסך
(ראה
שם
,
לז)
,
וזהב
במעשה
האפוד
(ראה
שמ'
כח
,
ו)
והחשן
(ראה
שם
,
טו)
ובשיבוצם?!
ודע
,
כי
הככר
-
שלשת
אלפים
,
והעד:
"וכסף
פקודי
העדה..."
(לעיל
,
כה).
בקע
-
כאשר
יבוקע
השקל
הוא
חציו.
לכל
העובר
-
שעברו
עליו
עשרים
שנה
שלמות.
וכבר
הזכרתי
טעם
זה
(שמ'
ל
,
יג).
לשש
מאות
אלף
ושלשת
אלפים
וחמש
מאות
וחמשים
-
והם
שקלים
שלש
מאות
אלף
ואלף
ושבע
מאות
וחמשה
,
חצי
שקל
לכל
אחד;
והשלש
מאות
אלף
הם
מאת
ככר
(לעיל
,
כה)
,
נמצא
שלשת
אלפים
שקלים
בככר.
ומזה
המקום
יתבאר
,
כי
הככר
הוא
שלשת
אלפים
שקלים
.
וזה
,
שכסף
פקודי
העדה
היה
מאת
ככר
ואלף
ושבע
מאות
וחמשה
ושבעים
שקל
בשקל
הקדש;
ואולם
מחצית
השקל
לגולגלת
לשש
מאות
אלף
ושלשת
אלפים
וחמש
מאות
וחמשים
,
שהיה
מספרם
בעת
שלקחו
זאת
התרומה
,
והנה
עלה
לשלשת
אלפים
וחמש
מאות
וחמשים
חציי
שקלים
-
אלף
ושבע
מאות
וחמשה
ושבעים
שקל
,
ונשארו
לשש
מאות
אלף
חציי
שקלים
מאת
ככר
,
שהוא
שלשת
אלפים
שקלים
לככר.
ולפי
שהמָנֶה
הוא
עשרים
וחמשה
שקלים
,
הנה
יהיה
הככר
מאה
ועשרים
מנֶה.