תנ"ך - ויעש
את
הכיור
נחשת
ואת
כנו
נחשת
במראת
הצבאת
אשר
צבאו
פתח
אהל
מועד:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּ֗עַשׂ
אֵ֚ת
הַכִּיּ֣וֹר
נְחֹ֔שֶׁת
וְאֵ֖ת
כַּנּ֣וֹ
נְחֹ֑שֶׁת
בְּמַרְאֹת֙
הַצֹּ֣בְאֹ֔ת
אֲשֶׁ֣ר
צָֽבְא֔וּ
פֶּ֖תַח
אֹ֥הֶל
מוֹעֵֽד:
ס
(שמות פרק לח פסוק ח)
וַיַּעַשׂ
אֵת
הַכִּיּוֹר
נְחֹשֶׁת
וְאֵת
כַּנּוֹ
נְחֹשֶׁת
בְּמַרְאֹת
הַצֹּבְאֹת
אֲשֶׁר
צָבְאוּ
פֶּתַח
אֹהֶל
מוֹעֵד:
ס
(שמות פרק לח פסוק ח)
ויעש
את
הכיור
נחשת
ואת
כנו
נחשת
במראת
הצבאת
אשר
צבאו
פתח
אהל
מועד:
ס
(שמות פרק לח פסוק ח)
ויעש
את
הכיור
נחשת
ואת
כנו
נחשת
במראת
הצבאת
אשר
צבאו
פתח
אהל
מועד:
ס
(שמות פרק לח פסוק ח)
וַעֲבַד
יָת
כִּיוֹרָא
דִנחָשָׁא
וְיָת
בְּסִיסֵיהּ
דִּנחָשָׁא
בְּמֶחזְיָת
נְשַׁיָא
דְּאָתיָן
לְצַלָאָה
בִּתרַע
מַשׁכַּן
זִמנָא
:
הכיור
-
ג'
מלא
בתורה
(בלישנא):
*שמ'
ל
,
יח;
לא
,
ט;
לח
,
ח.
(וכל
נביאיה
דכותיה
בר
מן
ב'
(חסר):
מ"א
ז
,
ל;
מ"ב
טז
,
יז).
במראת
-
ד'
,
ב'
חסר
וב'
מלא:
*בר'
מו
,
ב;
*שמ'
לח
,
ח;
יח'
ח
,
ג;
מ
,
ב.
הצבאת
-
ב'
(אחד
חסר
ואחד
מלא):
שמ'
לח
,
ח;
ש"א
ב
,
כב.
במראות
ד'
ב'
מל'
וב'
חס'
ויאמר
אלהים
לישראל
במראת
הלילה
במראת
הצבאת
ותבא
אתי
ירושלמה
במראות
אלהים
במראות
אלהים
הביאני.
הכיור
-
ג'
מל'
בתור';
במראת
-
ד';
הצבאת
-
ב'.
במראות
הצובאות
-
בנות
ישראל
היו
בידן
מראות
שרואות
בהן
כשהן
מתקשטות
,
ואף
אותן
לא
עכבו
מלהביא
לנדבת
המשכן.
והיה
משה
מואס
בהן
מפני
שעשויין
ליצר
הרע;
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
קבל
,
שאילו
חביבין
עלי
מן
הכל
,
שעל
ידיהן
העמידו
הנשים
הללו
צבאות
רבות
במצרים;
כשהיו
בעליהן
יגיעים
בעבודת
פרך
בשדה
,
היו
הולכות
ומוליכות
להן
מאכל
ומשתה
ומאכילות
אותם
,
ונוטלות
המראות
,
וכל
אחת
רואה
עצמה
עם
בעלה
,
ומשדלתו
בדברים:
אני
נאה
ממך;
ומתוך
כך
מביאות
אותם
לידי
תאוה
ונזקקות
להם
,
ומתעברות
ויולדות
שם
,
שנאמר
"תחת
התפוח
עוררתיך"
(שה"ש
ח
,
ה);
וזהו
שנאמר:
במראות
הצובאות.
ונעשה
הכיור
מהם
,
שהוא
לשום
שלום
בין
איש
לאשתו
,
להשקות
ממים
שמתוכו
את
שקינא
לה
בעלה.
ותדע
לך
שהן
מראות
ממש
,
שהרי
נאמר
"ונחשת
התנופה
שבעים
ככר"
וגו'
(שמ'
לח
,
כט)
,
"ויעש
בה
את
אדני
פתח
אהל
מועד"
וגו'
(שם
,
ל)
,
וכיור
וכנו
לא
הוזכרו
שם
,
למדת
שלא
היה
נחשת
של
כיור
מנחשת
שאר
התנופה;
כך
דרש
רבי
תנחומא
(תנח'
פקודי
ט).
אשר
צבאו
-
להביא
נדבתן;
[וכן
תרגם
אונקלוס:
"במחזית
נשיא"
,
והוא
תרגום
של
'מראות';
ובלעז
'מירורויירש'.
וכן
מצינו
בישעיה:
"והגליונים"
(יש'
ג
,
כג)
,
ומתרגמינן:
"ומחזייתא"
(ת"י).]
במראות
הצובאות
-
הבי"ת
מקום
מ"ם
,
כבי"ת
"והנותר
בבשר"
(וי'
ח
,
לב).
וטעם
הצֹבאות
-
החכמות
שטוו
החמשה
הנזכרים
(ראה
שמ'
לה
,
ו).
או
נשים
באות
תמיד
להתפלל
אל
מקום
האהל
,
ועזבו
כל
תאות
העולם
,
על
כן
נתנו
מראותם;
כי
אין
עסק
הנשים
כי
אם
ליפות
פניהן.
ובי"ת
במראות
-
תחת
מ"ם;
כי
נכון
הוא
בלשון
הקדש
,
כמו
"והנותר
בבשר
ובלחם"
(וי'
ח
,
לב);
וככה
בלשון
ישמעאל.
וטעם
הצובאות
-
כי
משפט
כל
הנשים
להתייפות
,
לראות
פניהם
בכל
בקר
במראות
נחשת
או
זכוכית
לתקן
הפארים
שהם
על
ראשיהם
,
הם
הנזכרים
בספר
ישעיהו
(ג
,
כ);
כי
מנהג
ישראל
היה
כמנהג
ישמעאל
עד
היום;
והנה
היו
בישראל
עובדות
השם
,
שסרו
מתאות
זה
העולם
,
ונתנו
מראותיהן
נדבה
כי
אין
להם
צרך
עוד
להיות
יפות
,
רק
באות
יום
יום
אל
פתח
אהל
מועד
להתפלל
ולשמוע
דברי
המצות.
וזהו
אשר
צבאו
-
כי
היו
רבות.
ולא
הזכיר
הכתוב
מדת
הכיור
כאשר
הזכיר
מדת
הכיורים
שעשה
שלמה
(מ"א
ז
,
לח);
רק
נעשה
בכל
המראות
שהביאו.
והכַּן
,
שהוא
המכונה
(ראה
שם
,
כז
ואי')
,
לעולם
הוא
כמדת
הכיור;
כן
המשפט.
במראות
הצובאות
-
שהיה
נתון
בין
אוהל
מועד
ובין
המזבח
(ראה
שמ'
ל
,
יח)
,
משוך
מעט
כלפי
צפון
(?
ראה
זבחים
נט
,
א)
,
כדי
שתראנה
אותו
הנשים
הצבאות
(ע"פ
ש"א
ב
,
כב)
ויהא
נזכר
להנה
,
שמשם
משקין
הסוטות;
כדכתיב
"מים
קדושים
בכלי
חרס"
(לפנינו:
חרש;
במ'
ה
,
יז)
,
ומתרגמינן:
"מי
כיור
במאן
דחסף"
(ת"א);
ונִוָסרו
(ע"פ
יח'
כג
,
מח)
במראות
-
במקום
ראייתן.
אורך
אל
עלי
יהל
,
בנה
משכן
והאהל
,
למקדשך
אותי
נהל
,
ערלת
לב
היה
מוהל
,
ואור
פני
מלכי
ינהל
,
וצל
לעשקי
לא
יהי
נהל
,
אך
יבוש
ויבהל
,
בסיימי
סדר
'ויקהל'.
במראות
הצובאות
-
בנות
ישראל
היו
בידן
מראות
,
שרואות
בהן
כשהן
מתקשטות
,
ואף
אותן
לא
עכבו
,
והיה
משה
מואס
בהן
מפני
שעשוין
ליצר
הרע;
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
אלו
חביבין
מן
הכל
,
שעל
ידיהן
העמידו
הנשים
צבאות
רבות
במצרים
,
וכו';
ונעשה
הכיור
מהן
-
שהוא
לשׂוּם
שלום
בין
איש
לאשתו
,
להשקות
מן
המים
שבו
לאשה
שקנא
לה
בעלה
ונסתרה.
לשון
רבנו
שלמה.
והטעם
במדרש
הזה:
שבכל
מלאכת
המשכן
קבלו
התכשיטין
מן
הנשים
,
כדכתיב
"ויבאו
האנשים
על
הנשים"
(שמ'
לה
,
כב)
,
והביאו
"חח
ונזם
וטבעת
וכומז"
(שם)
,
והכומז
כפי
מדרשו
(ראה
שבת
סד
,
א)
יותר
נמאס
,
אבל
שם
נתערבה
כל
הנדבה;
אבל
שיעשו
כלי
מיוחד
מן
התכשיט
העשוי
ליצר
הרע
-
לא
היה
משה
בוחר
בכך
,
עד
שנאמר
לו
כן
מפי
הגבורה.
ולא
ידעתי
איך
יתפרש
לפי
זה
אשר
צבאו
פתח
אהל
מועד;
ואולי
יאמר
,
שהביאו
הנשים
הנדבה
ההיא
אל
אהל
משה
שקראוֹ
"אהל
מועד"
(שמ'
לג
,
ז)
,
והוא
עצמו
קבל
מהן
על
פי
הַדִּבֵּר;
כי
אהל
המשכן
לא
נעשה
עדין.
ואנקלוס
תרגם:
"דאתיאן
לצלאה
לתרע
משכן
זימנא"
-
נוטים
דבריו
לדברי
רבי
אברהם
,
שאמר
(בפירוש
ב
,
הארוך)
,
שהיו
הנשים
האלה
עובדות
השם
,
וסרו
מתאות
זה
העולם
ונתנו
מראותיהן
נדבה
,
ובאות
בכל
יום
ויום
אל
פתח
אהל
מועד
להתפלל
ולשמוע
דברי
המצות.
ויתכן
עוד
שנאמר
בדרך
הפשט
,
שעשה
הכיור
וכנו
ממראות
הנשים
,
אשר
באו
מהן
צבא
גדול
ונאספו
אל
פתח
אהל
מועד
לתת
מראותיהן
בנדבת
לבן;
והיה
נחשת
המראות
נחושת
קלל
(ע"פ
יח'
א
,
ז)
,
ממורט
(ע"פ
מ"א
ז
,
מה)
ויפה
מאד
,
ועל
כן
ייחדו
אותו
מתחלה
לכלי
הזה
,
והנשים
בראותן
כן
נאספות
ובאות
צבאות
צבאות
לתת
כולן
מראותיהן
,
להעשות
בהן
כל
הכיור
וכנו.
וגם
נכון
הוא
שיתכוונו
בכך
מתחלה
מפני
ענין
הסוטה
,
והן
קבלו
כן
בשמחה
,
והתנדבו
לתת
בו
כל
מראותיהן.
ויעש
את
הכיור
נחשת
ואת
כנו
נחשת
במראות
הצובאות
אשר
צבאו
פתח
אהל
מועד
-
הנה
אלו
המראות
היו
מנחשת
,
והיה
מלוטש
באופן
שהיו
רואות
בהן
תמונתן
כמשפט
המראה;
והנשים
ישתמשו
בהן
לקשט
עצמן
,
לראות
אם
תקון
ראשן
הוא
לפי
הראוי
.
והוא
מבואר
שאלו
המראות
היו
מנחשת
מזוקק
,
כדי
שישלם
בו
הרשם
התמונה.
וכבר
נתקבצו
צבא
מהם
להתנדב
אלו
המראות
,
לפי
שלא
היה
להם
נחשת
אחֵר
להשלים
המלאכה;
וזה
מורה
על
הפלגת
נדבת
לבן
להביא
המצטרך
לזאת
המלאכה.
ואולם
אמר
במראות
הצובאות
-
כי
תמונת
הכיור
וכנו
עשה
בנחשת
ההוא
,
על
צד
מה
שיאמר
שהצורה
היא
בחומר;
וזה
הוא
אחד
מהדרכים
שיאמר
בהם
שהדבר
בדבר
,
כמו
שזכר
הפילוסוף
ב'ספר
השמע'.
או
תהיה
אות
הבי"ת
תמורת
מ"ם
,
והרצון
בו
,
שהוא
עשה
הכיור
וכנו
ממראות
הצובאות;
וכבר
מנו
מזה
המין
בעלי
הלשון
הרבה.