תנ"ך - ויען
האיש
העמד
בין־ההדסים
ויאמר
אלה
אשר
שלח
ה'
להתהלך
בארץ:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּ֗עַן
הָאִ֛ישׁ
הָעֹמֵ֥ד
בֵּין־הַהֲדַסִּ֖ים
וַיֹּאמַ֑ר
אֵ֚לֶּה
אֲשֶׁ֣ר
שָׁלַ֣ח
יְהוָ֔ה
לְהִתְהַלֵּ֖ךְ
בָּאָֽרֶץ:
(זכריה פרק א פסוק י)
וַיַּעַן
הָאִישׁ
הָעֹמֵד
בֵּין־הַהֲדַסִּים
וַיֹּאמַר
אֵלֶּה
אֲשֶׁר
שָׁלַח
יְהוָה
לְהִתְהַלֵּךְ
בָּאָרֶץ:
(זכריה פרק א פסוק י)
ויען
האיש
העמד
בין־ההדסים
ויאמר
אלה
אשר
שלח
ה'
להתהלך
בארץ:
(זכריה פרק א פסוק י)
ויען
האיש
העמד
בין־ההדסים
ויאמר
אלה
אשר
שלח
יהוה
להתהלך
בארץ:
(זכריה פרק א פסוק י)
וַאֲתֵיב
גֻּברָא
דְּקָאֵים
בֵּין
אִילָנֵי
הֲדַסַיָא
וַאֲמַר
אִלֵין
דִּשׁלַח
יְיָ
לְהַלָכָא
בְּאַרעָא
:
ויאמַר
-
צ"א
(בפתח):
ראה
עמ'
א
,
ב.
להתהלך
בארץ
-
לראות
את
שלוות
האומות
ואת
מעשיהם.
ויען
האיש...
ויאמר
-
אל
הנביא.
להתהלך
בארץ
-
אילו
האנשים
שרוכבים
אחרי
,
שלחם
הקדוש
ברוך
הוא
עמי
שילכו
להתהלך
ולשוט
(ע"פ
איוב
א
,
ז)
בארץ
ולראות
שלוות
האומות
(ראה
להלן
,
יא).
ורבותינו
פירשו
"הנה
איש
רוכב"
(לעיל
,
ח)
-
זה
הקדוש
ברוך
הוא
,
שנקרא
"איש
מלחמה"
(שמ'
טו
,
ג);
ב'חלק'
(סנה'
צג
,
א).
אבל
אין
המקרא
מוכיח
,
שאומר:
ויען
האיש
העומד
בין
ההדסים
ויאמר
אלה
אשר
שלח
יי'
-
ואם
כדברי
רבותינו
,
שאמרו
שאיש
זה
היה
הקדוש
ברוך
הוא
,
היה
למקרא
לומר:
'אלה
אשר
אני
שולח'.
אלא
הוא
כמו
שפתרנו
למעלה:
האיש
הוא
המלאך
(ראה
פירושו
פס'
ט).
ויען
-
עתה
פירש
,
כי
הוא
העומד
בין
ההדסים.
אלה
הסוסים
-
שלוחי
השם
לשוט
בארץ;
כמו
שטן
איוב
,
שגם
הוא
מלאך
(ראה
איוב
א
,
ז).
וכששבו
,
ויען
-
המלאך.
להתהלך
בארץ
ולפשוט
בעולם
,
ליתן
ממשלה
,
כל
אחד
לאומה
שנשלח
אליה.
ויען
האיש
-
הוא
רוכב
הסוס
(ראה
לעיל
,
ח).
ושמע
הנביא
שהמלאך
הרוכב
ענה
לו
,
אע"פ
שהוא
לא
היה
שואל
אותו.
ואמר
לו
,
כי
אלה
הסוסים
הם
שלוחי
האל
,
ששלחם
להתהלך
בארץ;
על
דרך
שאמר
בשטן
"משוט
בארץ
ומהתהלך
בה"
(איוב
א
,
ז).
ואפשר
כי
המלאך
הרוכב
לא
ענה
אל
הנביא
,
אלא
פירוש
ויען
-
כמו
"ויען
איוב"
הראשון
(איוב
ג
,
ב);
"וענית
ואמרת"
(דב'
כו
,
ה).
והנה
שמע
הנביא
שרוכב
הסוס
היה
אומר
ושואל
לאלה
הסוסים
אשר
שלח
יי'
להתהלך
בארץ:
מה
עניין
הארץ?
והם
ענו
ואמרו
לו:
התהלכנו
בארץ
וראינו
אותה
יושבת
ושוקטת.
ואלה
-
כמו
'לאלה';
וכן
"ודוד
הגיד
לאמר
אחיתופל
בקשרים"
(ש"ב
טו
,
לא)
-
כמו
'ולדוד';
"ושני
שרי
גדודים
היו
בן
שאול"
(ש"ב
ד
,
ב)
-
כמו
'לבן';
והדומים
להם.
ויענו
-
מבואר
הוא.
יושבת
ושוקטת
-
ראינו
שלות
האומות
,
וישראל
בצער.
לפיכך
ענה
המלאך
ואמר:
"עד
מתי
אתה
לא
תרחם"
(להלן
,
יב).
להתהלך
בארץ
-
אילו
האנשים
שרוכבים
אחרי
,
שִיגְרַם
הבורא
שילכו
בארץ
לשוט
ולראות
שלות
האומות.