תנ"ך - כי
כה
אמר
ה'
צבאות
אחר
כבוד
שלחני
אל־הגוים
השללים
אתכם
כי
הנגע
בכם
נגע
בבבת
עינו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֣י
כֹ֣ה
אָמַר֘
יְהוָ֣ה
צְבָאוֹת֒
אַחַ֣ר
כָּב֔וֹד
שְׁלָחַ֕נִי
אֶל־הַגּוֹיִ֖ם
הַשֹּׁלֲלִ֣ים
אֶתְכֶ֑ם
כִּ֚י
הַנֹּגֵ֣עַ
בָּכֶ֔ם
נֹגֵ֖עַ
בְּבָבַ֥ת
עֵינֽוֹ:
(זכריה פרק ב פסוק יב)
כִּי
כֹה
אָמַר
יְהוָה
צְבָאוֹת
אַחַר
כָּבוֹד
שְׁלָחַנִי
אֶל־הַגּוֹיִם
הַשֹּׁלֲלִים
אֶתְכֶם
כִּי
הַנֹּגֵעַ
בָּכֶם
נֹגֵעַ
בְּבָבַת
עֵינוֹ:
(זכריה פרק ב פסוק יב)
כי
כה
אמר
ה'
צבאות
אחר
כבוד
שלחני
אל־הגוים
השללים
אתכם
כי
הנגע
בכם
נגע
בבבת
עינו:
(זכריה פרק ב פסוק יב)
כי
כה
אמר
יהוה
צבאות
אחר
כבוד
שלחני
אל־הגוים
השללים
אתכם
כי
הנגע
בכם
נגע
בבבת
עינו:
(זכריה פרק ב פסוק יב)
אֲרֵי
כִדנָן
אֲמַר
יְיָ
צְבָאוֹת
בָּתַר
יְקָרָא
דַּאֲמִיר
לְאֵיתָאָה
עֲלֵיכוֹן
שַׁלחַנִי
עַל
עַמְמַיָא
דְּבָזְזִין
יָתְכוֹן
אֲרֵי
דְּמַנזֵיק
לְכוֹן
כִּיד
מוֹשִׁיט
יְדֵיהּ
לְמִקרַב
בְּגִלגְּלֵי
עֵינוֹהִי
:
כה
אמר
-
ה'
בטעמא
(בזרקא)
בסיפרא:
ראה
עמ'
ג
,
יב.
כי
כה
אמר
יי'
צבאות
-
ה':
ראה
חגי
ב
,
ו.
אל
-
הגוים
-
ה':
יש'
סו
,
יט;
יח'
לו
,
כ;
לט
,
כח;
זכ'
ב
,
יב;
תה'
עט
,
ו.
עינו
-
ח':
שמ'
כא
,
כו;
וי'
יג
,
נה;
דב'
כח
,
נד;
לב
,
י;
לד
,
ז;
*זכ'
ב
,
יב;
מש'
כג
,
לא;
איוב
כח
,
י.
עינו
ח'
והנה
לא
הפך
הנגע
לא
כהתה
עינו
לחפשי
ישלחנו
תרע
עינו
באחיו
נגע
בבבת
עינו
וכל
יקר
ראתה
עינו
כי
יתן
בכוס
עינו
יצרנהו
כאישון
עינו.
כי
-
ה';
אל
-
הגוים
-
ה';
השללים
-
ל';
בבבת
-
ל';
עינו
-
ח'.
אחר
כבוד
-
אחר
כבודכם
אני
שלוח
,
להגדיל
לכם
כבוד.
ומדרש
אגדה
(ראה
תנ"ב
הוספה
לדברים
ד):
אחר
כבוד
-
אחר
שאשלם
לעשו
כבוד
שכיבד
את
אביו.
אחר
כבוד
-
פתר
בו
מנחם:
אחר
שאמר
לי
הקדוש
ברוך
הוא:
"ולכבוד
אהיה
בתוכה"
(לעיל
,
ט)
,
אחר
כך
שלחני
אל
הגוים
השוללים
אתכם.
ועוד
פתר
אחר
כבוד
שלחני
-
כאדם
שאמר
לחבירו:
אנה
תלך?
והוא
משיבו:
בשביל
כבודך
אני
מתעסק!
פירושו:
'טונפרוד'
בלעז;
כמו
כן
הנביא
אומר
לישראל:
בשביל
כבודכם
שלחני
הקדוש
ברוך
הוא
אל
הגוים
השוללים
אתכם
,
כי
הנוגע
בכם
כנוגע
(בנוסחנו:
נוגע)
בבבת
עינו
-
שלוח
אני
להתנבאות
להם
ולומר
,
כי
מי
שנגע
והזיק
לישראל
,
חשוב
לו
כמי
שנגע
בבבת
עינו
,
והקדוש
ברוך
הוא
מניף
ידו
עליהם.
כי.
אחר
שלוח
כבודו
אלי
שלחני
-
והטעם:
לומר
ליושבים
בבבל
,
כי
אין
להם
פחד
מכל
אויב
בדרך
לשוב
אל
ציון.
כי
כה
אמר
יי'
צבאות
אחר
כבוד
שלחני
-
פירוש:
אמר
הנביא
,
כי
אחר
כבודו
נגלה
אליו
הקדוש
ברוך
הוא
,
בשביל
שילך
אל
הגוים
השללים
את
ישראל.
והוא
כמו
שאמר
למשה:
"וראית
את
אחורי"
(שמ'
לג
,
כג).
אחר
כבוד
-
אחר
כבודו
וכבודכם.
שלחני
אל
הגוים
השללים
אתכם
-
שרוצים
לשלול
אתכם
בצאתכם
להעיד
ולהתרות
בם.
כי
כל
הנוגע
בכם
בצאתכם
מתוכם
,
כנוגע
בבבת
עינו
-
שעלולה
מאד
להיות
ניזוקת
,
כך
אי
איפשר
שיִנקה
כל
הנוגע
בכם;
כי
יתכבד
ויתקדש
בם
לעיני
הכל
,
שישפוט
בם
אם
יעכבו
עליכם
לצאת.
כי
כה
אמר.
אחר
כבוד
שלחני
-
אחר
הכבוד
שהבטיח
אתכם
,
כמו
שכתוב
בנבואה
למעלה
,
שתכליתה
"ולכבוד
אהיה
בתוכה"
(לעיל
,
ט)
-
אחר
זה
שלחני
אל
הגוים
השוללים
אתכם;
כי
אין
די
לאל
בטובה
שישלם
לכם
תמורת
הרעה
שהגיע
אתכם
בגלות
,
עד
שיקח
נקמה
מאויביכם
אשר
שללו
אתכם.
כי
הנוגע
בכם
-
כלומר:
לא
יִנקה
,
כאדם
שנוגע
בבבת
עינו;
והוא
אישון
העין
,
שינקר
אותה
אם
יגע
בה
בחזקה
-
כן
הנוגע
בכם
להרע
,
יגע
בנפשו.
ויונתן
תרגם:
"כדין
אמר
יי'
צבאות
בתר
יקרא
דאמיר
לאיתאה
עליכון
שלחני
על
עממיא
דבזזין
יתכון
ארי
דמנזיק
לכון
כדמושיט
ידיה
למיקרב
בגלגילי
עינוהי".
כי
כה
אמר
יי'
צבאות
וכו'
-
כל
צבאות
שסמוך
לַשם
הנכבד
-
הכונה
בו
בכל
התורה
והמקרא:
צִבְאות
השכלים
הנפרדים;
ואם
בשיתוף
השם
,
נקראו
הגשמים
השמימיים
'צבאותיו'
יתעלה;
וכן
ישראל
בכלל
,
מצד
היותם
עַם
רצונו.
שלחני
-
הכנוי
לזכריה.
ושמו
בו
אנשי
כנסת
הגדולה
געיא
(זקף
גדול)
,
להודיענו
כי
אינו
דבק
עם
כבוד
הקודם
לו;
אבל
כבוד
דבק
בענין
עם
אחר.
כי
אחר
אינו
מוכרָת
כמו
"אחר
תלך"
(בר'
כד
,
נה);
"אחר
אחת"
(יש'
סו
,
יז);
כאילו
אמר:
אחר
כבודו
ואחר
כבודי
הוא
יתעלה
אמר
וגזר
ושלחני
אל
הגוים.
ואולם
באור
זה
יותר
'אוצר
יי''
יבא.
כי
הנוגע
בכם
נוגע
בבבת
עינו
-
נכון
מטעם
'הוא
הוא'
,
כמו
שהיה
נכון
אם
אמר
'כנוגע'
,
מטעם
'הדומה'.
וגם
באור
כלל
זה
'אוצר
יי''
יבא.
כי
כה
אמר
יי'
צבאות
-
חוזה
על
גאולת
משיח.
ודרך
הנביאים
לערב
הנבואות
ולסמוך
גאולה
לגאולה.
אחר
כבוד
שלחני
-
כאדם
השואל
את
חברו:
אנה
תלך?
והוא
משיב
לו:
ומחזר
אחר
כבודך
וטובתך;
כך
אמר
הנביא:
הבורא
שלחני
לחזר
אחר
כבודו
שלישראל.