תנ"ך - ואשב
ואשא
עיני
ואראה
והנה
ארבע
מרכבות
יצאות
מבין
שני
ההרים
וההרים
הרי
נחשת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וָאָשֻׁ֗ב
וָאֶשָּׂ֤א
עֵינַי֙
וָאֶרְאֶ֔ה
וְהִנֵּ֨ה
אַרְבַּ֤ע
מַרְכָּבוֹת֙
יֹֽצְא֔וֹת
מִבֵּ֖ין
שְׁנֵ֣י
הֶהָרִ֑ים
וְהֶהָרִ֖ים
הָרֵ֥י
נְחֹֽשֶׁת:
(זכריה פרק ו פסוק א)
וָאָשֻׁב
וָאֶשָּׂא
עֵינַי
וָאֶרְאֶה
וְהִנֵּה
אַרְבַּע
מַרְכָּבוֹת
יֹצְאוֹת
מִבֵּין
שְׁנֵי
הֶהָרִים
וְהֶהָרִים
הָרֵי
נְחֹשֶׁת:
(זכריה פרק ו פסוק א)
ואשב
ואשא
עיני
ואראה
והנה
ארבע
מרכבות
יצאות
מבין
שני
ההרים
וההרים
הרי
נחשת:
(זכריה פרק ו פסוק א)
ואשב
ואשא
עיני
ואראה
והנה
ארבע
מרכבות
יצאות
מבין
שני
ההרים
וההרים
הרי
נחשת:
(זכריה פרק ו פסוק א)
וְתַבִית
וּזקַפִית
עֵינַי
וַחֲזֵית
וְהָא
אַרבַּע
רְתִיכַּיָא
נָפְקָן
מִבֵּין
תְּרֵין
טוּרַיָא
וְטוּרַיָא
טוּרֵי
נְחָשָׁא
:
ואשא
עיני
ואראה
-
ג':
זכ'
ה
,
א;
ו
,
א;
דנ'
ח
,
ג.
ואשא
עיני
ואראה
-
ג';
וההרים
-
ל'.
וההרים
הרי
נחשת
-
סימן
על
חוזק
מלכיות
הללו
,
הבא
להם
מבין
שני
הרים
(בנוסחנו:
ההרים)
הללו
,
שהוא
קשה
ואמיץ;
שאילו
ארבע
מרכבות
-
שלוחי
הקדוש
ברוך
הוא
,
לתת
ממשלת
לארבע
מלכיות:
בבל
ומדי
ויון
ואדום.
מבין
שני
ההרים
וההרים
הרי
נחשת
-
מבין
שני
גליות
שגלו
עשרת
השבטים
ושבט
יהודה
ובנימן.
ואשוב
-
כאשר
נשלמה
זאת
המראָה.
והנה
ארבע
מרכבות
,
והמרכבה
-
ארבעה
סוסים
,
ככתוב
בספר
מלכים
(ראה
מ"א
י
,
כט).
וטעם
מבין
שני
ההרים
-
על
הגזרות;
על
דרך
"וכל
צבא
השמים
עומדים
(בנוסחנו:
עמד)
עליו
מימינו
ומשמאלו"
(מ"א
כב
,
יט).
ונחשת
-
שהם
עומדים.
ואשוב
ואשא
עיני
-
עוד
,
ואראה
מראה
אחרת
ביון
ומוקדון.
כן
מוכיח
ואשוב;
וכן
"ואשוב"
שלמעלה
(זכ'
ה
,
א)
-
על
הראשון
חזר
וראה
עוד
שיני.
וההרים
הרי
נחשת
-
הרים
שמהם
חוצבים
נחשת
,
כדכתיב
"ומהרריה
תחצב
נחשת"
(דב'
ח
,
ט);
והן
יון
ומוקדון
שנמשלו
לנחשת
בחזון
נבוכד
נצר
(ראה
דנ'
ב
,
לט
ורש"י
שם;
תנח'
תרומה
ז).
וארבע
מרכבות
הן
ארבע
מלכיות
שיעמדו
מהן
,
כנבואת
חזון
דניאל:
"ארבע
מלכיות
מגוי
יעמדנה"
וגו'
(ח
,
כב);
והוא
שאומר:
יוצאות
מבין
שני
ההרים
-
שמביניהם
יהו
פורשות
ויוצאות
ארבע
מלכיות
לארבע
רוחות
השמים
(ראה
להלן
,
ה).
ואותן
המלכיות
שמראה
לו
אינן
הראשונות
שנתחלקו
בתחלתן
אחר
אלכסנדרוס
מוקדון
,
שאותן
היו
כלן
מיון
וממוקדון
בתחלת
מלכות
יון
,
עד
שעמדה
רומי
-
היא
כתים
בן
יון
,
שאינה
נחשבת
על
יון
כמו
איי
אלישה
ותרשיש
(ראה
בר'
י
,
ד).
אלא
אותן
ארבע
מלכיות
שיהו
בסופן
מראה
לו
,
בימי
רומיים.
ואשוב.
ארבע
מרכבות
יוצאות
מבין
שני
ההרים
וההרים
הרי
נחשת
-
מראות
ארבע
מלכיות
,
שראה
אותם
פעמַים
(ראה
זכ'
א
,
ח;
ב
,
א)
,
שב
עוד
וראה
אותם
פעם
שלישית
,
מבוארת
מן
הראשונות.
וקרא
אותם
'מרכבות'
,
והמרכבה
-
ארבעה
סוסים
,
להראות
חזקם
,
כל
אחת
בזמנה
,
שמלכו
בעולם
,
וכל
אחת
הֵרעה
לישראל.
ועוד
ראה
אותם
שהיו
יוצאות
מבין
שני
ההרים
-
וזה
מורה
על
חזקם
כחוזק
ההרים.
וההרים
הרי
נחשת
-
והוא
הברזל
החותך
הנקרא
'אצייר'
בלעז;
ויש
כמוהו
במקרא
,
ואחד
מהם
"הולכי
רכיל
נחשת
וברזל"
(יר'
ו
,
כח)
-
כמו
שפירשנו
(ראה
שם)
,
שהוא
חזק
מהאבן
,
שהוא
חותך
ופוסל
האבן;
ולתת
להם
חוזק
יותר
הראה
אותו
שהיו
הרי
נחשת.
ועוד
זכר
נחשת
-
לשִתוף
השם:
"נחשתי
ויברכני
יי'
בגללך"
(בר'
ל
,
כז)
,
וביד
ארבע
מלכיות
ישראל
מנוסים
ונבחנים.
ארבע
מרכבות
-
אלו
הם
ארבע
מלכיות
ששלטו
על
ישראל
מחרבן
בית
ראשון
ואילך.
יוצאות
מבין
שני
ההרים
-
מבין
שני
גליות:
גלות
בבל
וגלות
זה.
הרי
נחשת
-
כלומר:
חזקים
וכבדים.