תנ"ך - אשר־בה
הסוסים
השחרים
יצאים
אל־ארץ
צפון
והלבנים
יצאו
אל־אחריהם
והברדים
יצאו
אל־ארץ
התימן:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֲשֶׁר־בָּ֞הּ
הַסּוּסִ֣ים
הַשְּׁחֹרִ֗ים
יֹֽצְאִים֙
אֶל־אֶ֣רֶץ
צָפ֔וֹן
וְהַ֨לְּבָנִ֔ים
יָצְא֖וּ
אֶל־אַחֲרֵיהֶ֑ם
וְהַ֨בְּרֻדִּ֔ים
יָצְא֖וּ
אֶל־אֶ֥רֶץ
הַתֵּימָֽן:
(זכריה פרק ו פסוק ו)
אֲשֶׁר־בָּהּ
הַסּוּסִים
הַשְּׁחֹרִים
יֹצְאִים
אֶל־אֶרֶץ
צָפוֹן
וְהַלְּבָנִים
יָצְאוּ
אֶל־אַחֲרֵיהֶם
וְהַבְּרֻדִּים
יָצְאוּ
אֶל־אֶרֶץ
הַתֵּימָן:
(זכריה פרק ו פסוק ו)
אשר־בה
הסוסים
השחרים
יצאים
אל־ארץ
צפון
והלבנים
יצאו
אל־אחריהם
והברדים
יצאו
אל־ארץ
התימן:
(זכריה פרק ו פסוק ו)
אשר־בה
הסוסים
השחרים
יצאים
אל־ארץ
צפון
והלבנים
יצאו
אל־אחריהם
והברדים
יצאו
אל־ארץ
התימן:
(זכריה פרק ו פסוק ו)
דְּבַהּ
סוּסָוָון
אוּכָּמִין
נָפְקִין
לַאֲרַע
צִפּוּנָא
וְחִיוָרִין
נְפַקוּ
בָּתְרֵיהוֹן
וּפַצִיחִין
נְפַקוּ
לַאֲרַע
דָּרוֹמָא
:
אשר
בה
סוסים
(לפנינו:
הסוסים)
השחורים
יוצאים
אל
ארץ
הצפון
(בנוסחנו:
צפון)
-
להרכיב
את
מדי.
ועל
האדומים
לא
כתב
'יוצאים'
,
שכבר
כלתה
לה
ממשלת
בבל.
והלבנים
[יצאו]
אל
אחריהם
-
להרכיב
את
פרס;
ששתיהן
בצפון
,
משלו
על
בבל.
והברודים
[יצאו]
אל
ארץ
התימן
-
להרכיב
את
יון
,
ויטלו
המלוכה
מיד
פרס.
[וגם
בסוף
הפרשה
קורא
לבני
יון
-
'אנשי
תימן':
"ועוררתי
בניך
ציון
על
בניך
יון"
וגו'
,
"והלך
בסערות
תימן"
(זכ'
ט
,
יג
-
יד)
-
להסעיר
יוונים
היושבים
בדרום.]
ובפתרון
רב
סעדיה
[בדניאל]
ראיתי:
"מלך
הנגב"
(דנ'
יא
,
ה)
-
הוא
מלך
יוון.
אשר
בה
הסוסים
השחורים
יוצאים
אל
ארץ
צפון
-
זו
מלכות
אחשורוש
מלך
מדי
שהיו
בצפון
ארץ
ישראל
,
ששעבדו
בישראל.
וסוסים
אדומים
אינו
אומר
כאן
(ראה
לעיל
,
ב)
,
לפי
שהיא
מלכות
בבל
שעשו
כבר
שליחותם
בישראל.
והלבנים
יצאו...
אחריהם
-
זו
מלכות
דריוש
בן
אחשורוש
,
שבאו
אחריהם.
והברודים
יצאו
אל
ארץ
תימן
(בנוסחנו:
התימן)
-
זו
מלכות
יון
שיושב
בדרומה
של
ארץ
ישראל.
כך
פירש
רבינו
סעדיה.
אשר
-
הזכיר
המראה
השנית
(ראה
לעיל
,
ב
-
ג)
,
כי
היא
עיקר
המראה
על
היהודים
אשר
נשארו
אל
ארץ
צפון
-
בבל
ופרס.
והלבנים
יצאו
אל
אחריהם
-
ולא
חשש
לדעת
את
הארץ
אשר
יצאו
שם.
והברדים
-
הם
המרכבה
הרביעית
(ראה
לעיל
,
ג)
,
יצאו
אל
דרום
,
הפך
המרכבה
השנית
שיצאה
אל
ארץ
צפון.
אשר
בה
הסוסים
השחורים
-
פירוש:
המרכבה
אשר
בה
הסוסים
השחורים
והמרכבה
אשר
בה
הסוסים
הלבנים
יוצאים
אל
ארץ
צפון
-
לבבל;
והם
מלך
פרס
ומלך
מדי.
יוצאים
אל
ארץ
צפון
-
הן
רומי
,
היא
כתים
ואומות
היושבים
בצפון
הים
הגדול
(ראה
בר'
י
,
ד).
והלבנים
יצאו
אל
אחריהם
-
לקבל
אף
הן
מלכות
עמם
,
להתחבר
עם
רומי
ומלכותה
לאמנה
אחת;
והוא
"מלך
צפון"
הנזכר
בדניאל
(יא
,
ו)
,
כמו
שפירש
שם
פירוש
מבואר.
והברדים
יצאו
אל
ארץ
התימן
-
היא
מלכות
עובדי
מחמט
(מוחמד)
הראשֹנים
,
והוא
"מלך
הנגב"
שכתוב
בדניאל
(יא
,
ה);
וישמעאל
וערביא
וכל
עובדי
מחומט
שהן
בדרום
הים
הגדול
,
ואְיָיך
,
עמם
גוים
רבים.
אשר
בה
-
ולא
זכר
האדומים
(ראה
לעיל
,
ג)
,
כי
כבר
עברה
מלכות
בבל.
ומלכות
מדי
ופרס
יצאו
תחלה
אל
ארץ
צפון
,
שהיא
בבל
-
להשחיתה
,
ואחר
כן
משלו
בכל
ממלכות
הארץ.
והלבנים
,
שהיא
מלכות
יון
,
יצאו
אחריהם
-
שאלכסנדרוס
מקדון
,
המלך
הראשון
ליון
,
הרג
דריוש
בבבל
ולקח
המלוכה
ממנו
,
ומלך
אחר
כן
הוא
והבאים
אחריו
בכל
העולם.
והברדים
יצאו
אל
ארץ
התימן
-
זו
מלכות
רומי.
ומה
שאמר
יצאו
אל
ארץ
התימן
,
שהיא
ארץ
הדרום
-
בעבור
כי
רומי
היא
צפונית
,
ויוליאוס
קיסר
שמלך
על
רומי
החל
להלחם
במלכות
יון
,
ותחלת
מלחמותיו
יצא
אל
ארץ
מצרים
שהיא
דרומית.
ובכל
הארצות
היו
מולכים
בני
יון
,
וזה
יוליאוס
קיסר
התגבר
עליהם
,
והוא
העביר
המלוכה
מבני
יון
והחזירה
לרומיים.
המרכבה
אשר
בה
הסוסים
השחורים
יוצאים
אל
ארץ
צפון
-
זהו
מלכות
אחשורוש
מלך
מדי
שהיה
בצפון
ארץ
ישראל.
ו'סוסים
אדומים'
אינו
אומר
כאן
,
שהוא
מלכות
בבל.
והלבנים
יצאו
אל
אחריהם
-
זהו
מלכות
כורש
בן
אחשורוש
,
שבאו
אחריהם
מיד
,
ובנו
בית
המקדש.
והברודים
יצאו
אל
ארץ
תימן
(בנוסחנו:
התימן)
-
זהו
מלכות
יון
שיושבת
בדרומה
שלארץ
ישראל.