תנ"ך - גילי
מאד
בת־ציון
הריעי
בת
ירושלם
הנה
מלכך
יבוא
לך
צדיק
ונושע
הוא
עני
ורכב
על־חמור
ועל־עיר
בן־אתנות:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
גִּילִ֨י
מְאֹ֜ד
בַּת־צִיּ֗וֹן
הָרִ֙יעִי֙
בַּ֣ת
יְרוּשָׁלִַ֔ם
הִנֵּ֤ה
מַלְכֵּךְ֙
יָ֣בוֹא
לָ֔ךְ
צַדִּ֥יק
וְנוֹשָׁ֖ע
ה֑וּא
עָנִי֙
וְרֹכֵ֣ב
עַל־חֲמ֔וֹר
וְעַל־עַ֖יִר
בֶּן־אֲתֹנֽוֹת:
(זכריה פרק ט פסוק ט)
גִּילִי
מְאֹד
בַּת־צִיּוֹן
הָרִיעִי
בַּת
יְרוּשָׁלִַם
הִנֵּה
מַלְכֵּךְ
יָבוֹא
לָךְ
צַדִּיק
וְנוֹשָׁע
הוּא
עָנִי
וְרֹכֵב
עַל־חֲמוֹר
וְעַל־עַיִר
בֶּן־אֲתֹנוֹת:
(זכריה פרק ט פסוק ט)
גילי
מאד
בת־ציון
הריעי
בת
ירושלם
הנה
מלכך
יבוא
לך
צדיק
ונושע
הוא
עני
ורכב
על־חמור
ועל־עיר
בן־אתנות:
(זכריה פרק ט פסוק ט)
גילי
מאד
בת־ציון
הריעי
בת
ירושלם
הנה
מלכך
יבוא
לך
צדיק
ונושע
הוא
עני
ורכב
על־חמור
ועל־עיר
בן־אתנות:
(זכריה פרק ט פסוק ט)
בּוּעִי
לַחדָּא
כְּנִשׁתָּא
דְצִיוֹן
יְבַעִי
כְּנִשׁתָּא
דִירוּשׁלֶם
הָא
מַלכִּיך
אָתֵי
לְגַוִיך
זַכַּי
וּפרִיק
הוּא
עִנוְתָן
וְרָכֵיב
עַל
חֲמָר
וְעַל
עִיל
בַּר
אֲתָן
:
על
-
חמור
-
ב':
שמ'
כב
,
ח;
*זכ'
ט
,
ט.
על
חמור
ב'
על
כל
דבר
פשע
עני
ורכב
על
חמור.
ונושע
-
ל';
על
-
חמור
-
ב'.
הנה
מלכך
יבא
(בנוסחנו:
יבוא)
לך
-
אי
איפשר
לפותרו
אלא
על
מלך
המשיח
,
שנאמר
כאן
"ומשלו
מים
ועד
(בנוסחנו:
עד)
ים"
(להלן
,
י)
,
ולא
מצינו
לישראל
מושל
כזה
בימי
בית
שיני.
צדיק
ונושע
-
ביי'.
עני
-
ענוותן.
ורוכב
על
חמור
-
מדת
ענוה
היא.
ועל
עיר
-
כמו
"ועיירים
עשרה"
(בר'
לב
,
טז).
צדיק
ונושע
הוא
-
מלא
ישועות
הוא.
עני
ורוכב
על
חמור
ועל
עיר
בן
אתונות
-
יש
אומרים:
גילי
מאד
בת
ציון
,
על
שמלכך
בא
והוא
עני
ורוכב
על
חמור.
אי
זו
שמחה
תהא
לכם
על
כך?
אלא
כך
פתרונו:
הנה
מלכך
בא
לך
,
צדיק
ונושע
הוא
-
שיושיע
אתכם.
עני
ורוכב
על
חמור
-
אותו
שרוכב
על
חמור
ואותו
שרוכב
על
עיר
בן
אתונות
-
כולם
יוושעו
בימיו.
גילי
-
זאת
תחלת
פרשה
,
והמפרשים
התחלקו
בה:
יש
אומרים
(ראה
רש"י)
,
כי
זה
המלך
הוא
משיח
בן
דוד
,
ויש
אומרים:
משיח
בן
יוסף.
ורבי
משה
הכהן
אמר
,
כי
הוא
נחמיה
התרשתא
,
וכתוב
בעזרא
עליו
"מלך
ביהודה"
(נחמ'
ו
,
ז);
על
כן
אמר
"כי
אם
הבהמה"
(נחמ'
ב
,
יב)
,
ולא
הזכיר
סוס
-
מבלי
יכולת
,
כי
עני
הוא.
ולא
דבר
נכונה;
כי
פחה
הוא
,
ולא
בקש
לחם
הפחה
מישראל
(ראה
נחמ'
ה
,
יד)
,
ובכל
יום
יאכלו
רבים
על
שולחנו
(ראה
שם
,
יז)
-
ואיך
לא
היה
לו
סוס?
ועוד:
מה
טעם
"על
בניך
יון"
(להלן
,
יג)
,
ובזמן
נחמיה
לא
משלו
יוָנים
על
ירושלם?
ולפי
דעתי
,
כי
זה
המלך
-
יהודה
בן
חשמוני;
שהיה
גיבור
ככתוב
"ושמתיך
כחרב
גיבור"
(שם)
וידו
גברה
על
היונים
,
ובתחלתו
לא
היה
לו
לא
עושר
ולא
סוס;
וכתוב
בדברי
קדמונינו
(ראה
ר"ה
כד
,
ב)
דבר
המנורה
,
כי
בעוני
נעשה
עד
שהעשירו.
גילי
מאד
בת
ציון
הריעי
בת
ירושלם
הנה
מלכך
יבוא
לך
-
פירוש:
יש
מפרשים
(ראה
סנה'
צט
,
א;
רש"י)
,
כי
זו
הנבואה
-
על
משיח
נאמרה.
ולא
יתכן
,
כי
הכתוב
יאמר
"ועוררתי
בנייך
ציון
על
בנייך
יוון"
(להלן
,
יג)
,
ומלכות
יון
אין
לו
כח
עכשיו.
ובא
רבי
משה
ואמר
,
כי
זו
הנבואה
לא
נאמרה
אלא
על
נחמיה
בן
חכליה
,
כי
הוא
בא
ובנה
את
ירושלם
,
כאשר
מפורש
בספר
עזרא.
וגם
זה
לא
יתכן;
כי
נאמר
,
כשיבא
זה
המלך
ידבר
"שלום
לגוים
ומשלו
מים
עד
ים
ומנהר
עד
אפסי
ארץ"
(להלן
,
י)
,
ונחמיה
,
אע"פ
שבנה
ירושלם
,
תחת
ארתחששתא
היה.
[ואמר
רבי
אברהם
בן
רבי
מאיר
,
כי
זה
שנאמר
הנה
מלכך
יבא
לך
-
לא
הוא
היה
,
אלא
יהודה
בן
חשמוניי
,
כי
הוא
עשה
נקמה
גדולה
ביון;
ולא
מצינו
בבית
שיני
שהיתה
סררה
לישראל
אלא
בימי
חשמונים;
ועל
כן
נאמר
"ועוררתי
בנייך
ציון
על
בניך
יון"
(להלן
,
יג).]
והוצרכתי
לבאר
הנה
,
היאך
בנו
ישראל
הבית
,
ובאו
תחת
יון.
בתחילה
בא
נבוכדנצר
והגלה
ירושלם;
ואמר
הקדוש
ברוך
הוא:
"לפי
מלאת
לבבל
שבעים
שנה
אפקד
אתכם"
(יר'
כט
,
י).
ובעת
שנשלמו
שבעים
שנה
בא
כורש
מלך
פרס
על
בבל
ותפשה
,
והמליך
לשם
דריוש;
שנאמר
"ודריוש
מדאה
קביל
מלכותא"
(דנ'
ו
,
א)
-
שקיבל
המלכות
מכורש.
ומלכו
שניהם
בזמן
אחד
,
כורש
ודריוש.
וזהו
דריוש
הראשון
,
לא
זהו
דריוש
שנתנבאו
בזמנו
חגי
וזכריה;
כי
זה
היה
מדִי
,
ואותו
היה
פרסי.
והעיר
הקדוש
ברוך
הוא
רוחו
שלכורש
,
וצוה
שיבנה
הבית.
ועלה
יהושע
בן
יהוצדק
וזרובבל
בן
שאלתיאל
ואחיו
,
ויבנו
את
מזבח
אלהי
ישראל.
ולא
יכלו
לבנות
יותר
בימי
כורש
,
כי
עם
הארץ
היו
מרפים
ידי
עם
יהודה
מלבנות
,
כאשר
נאמר
"ויהי
עם
הארץ
מרפים
ידי
עם
יהודה
ומבהלים
אותם
לבנות"
(עז'
ד
,
ד)
,
ושכרו
עליהם
יועצים
להפר
עצתם
כל
ימי
כורש
מלך
פרס
ועד
מלכות
דריוש
מלך
פרס.
ומת
כורש
,
ומלך
אחריו
ארתחסשתא
והוא
אחשורוש.
וקמו
האויבים
והלשינו
את
ישראל
למלך
,
ונתבטל
הבניין
,
כאשר
נאמר
"אדין
מן
די
פרשגן
נשתונא
די
ארתחשסתא
(בנוסחנו:
ארתחששתא)
מלכא
קרי
קדם
רחום
ושמשי
ספרא
וכנותהון
אזלו
בבהילו
לירושלם
על
יהודיא
ובטילו
המו
באדרע
וחיל.
באדין
בטילת
(בנוסחנו:
בטלת)
עבידת
בית
אלהא
די
בירושלם
והות
בטלה
(בנוסחנו:
בטלא)
עד
שנת
תרתין
למלכות
דריוש
מלך
פרס"
(עז'
ד
,
כג
-
כד).
ומת
ארתחשסתא
,
ומלך
אחריו
דריוש
הפרסי;
ובימי
זה
דריוש
נתנבאו
חגי
וזכריה.
וקם
זרובבל
אחר
כך
ובנה
הבית
כולו
,
ולא
בנה
יותר
מן
הבית
,
ומת.
ואחר
כך
מת
זה
דריוש
,
ומלך
אחריו
ארתחשסת
השיני;
ובימיו
עלו
עזרא
ונחמיה
,
ובנו
את
העיר
כולה.
ומן
הכתוב
ראייה
כי
ארבעה
מלכים
היו:
דריוש
המדי
וכורש
-
אחד
הן
,
כי
בזמן
אחד
מלכו
שניהם.
ואחר
כורש
-
ארתחשסתא
,
ואחר
ארתחשסתא
-
דריוש
השני
,
ואחר
דריוש
-
ארתחשסתא
השיני.
ובימי
זה
ארתחשסתא
בא
מלך
יון
ותפש
הכל
,
כאשר
נאמר
"ואני
בשנת
אחת
לדריוש
המדי
עמדי
למעוז
ולמחזיק
(לפנינו:
למחזיק
ולמעוז)
לו.
ועתה
אמת
אגיד
לך
הנה
עוד
שלשה
מלכים
עומדים
לפרס
,
והרביעי"
-
הוא
ארתחשסתא
-
"יעשיר
עושר
גדול
וכחזקתו
בעשרו
יעיר
הכל
את
מלכות
יון"
(דנ'
יא
,
א
-
ב).
גילי
מאד
בת
ציון
-
בלבך.
הריעי
-
בשמחה
,
בפיה.
הנה
מלכך
-
בן
דוד.
יבא
(בנוסחנו:
יבוא)
לך
-
מלכבוש
ארצות
אויביו.
צדיק
-
זוכה
במלכות
,
'דרייטורירש'
(בלעז);
כענין
"עד
בא
אשר
לו
המשפט"
(יח'
כא
,
לב)
-
אף
כאן:
אשר
לו
משפט
המלכות
,
ולכך
נפלו
אויביו
בידו.
ונושע
-
מאויביו;
ולא
בכח
ובגבורה
,
שהרי
עני
ושפל
רוח
(ע"פ
יש'
נז
,
טו)
הוא
לכל;
ולא
ברכב
וסוס
ופרשים
,
אלא
רוכב
על
חמור;
ולא
חמור
גדול
וחזק
,
אלא
על
עיר
בן
אתונות.
גילי
מאד
בת
ציון.
גילי
-
מלרע.
זכר
ציון
וירושלם
,
כי
היא
ראש
המלכות.
צדיק
ונושע
הוא
-
צדיק
יהיה
,
ובצדקתו
יהיה
נושע
מחרב
גוג
ומגוג.
נושַע
-
פתח
(לפנינו:
נושָע)
,
שהוא
עבר
מוסב
לעתיד
מפני
הו"ו.
עני
-
כמו
'עָנָיו';
וכן
תרגם
יונתן:
"ענותן".
וכן
אמר
בנבואת
ישעיהו:
"לא
יצעק
ולא
ישא"
,
"קנה
רצוץ
לא
ישבור"
(מב
,
ב
,
ג).
ורוכב
על
חמור
-
לא
מחסרון
,
שהרי
כל
העולם
יהיה
ברשותו
,
אלא
מענוה
ירכב
על
חמור.
ועוד:
להורות
כי
לא
יצטרכו
עוד
ישראל
לסוסים
ולרכב;
לפיכך
אמר
אחריו
"והכרתי
רכב
מאפרים
וסוס
מירושלם"
(להלן
,
י).
ועל
עיר
בן
אתונות
-
כפל
עניין
במלות
שונות.
ועוד:
זכר
עיר
,
שהוא
קטן
בשנים
,
כי
הוא
הנבחר
לרכוב;
וכן
אמר
על
בני
אבצן:
"רוכבים
על
שלשים
עיירים"
(שו'
י
,
ד).
בן
אתונות
-
רוצה
לומר:
בן
אחת
האתונות;
וכן
"ויקבר
בערי
גלעד"
(שו'
יב
,
ז)
-
באחת
מערי
גלעד.
לכן
גילי
מאד
בת
ציון
וכו'
,
הנה
מלכך
-
זהו
הנמצא
היום
בזמן
זה
הנביא
,
ועיניו
כעיניהם
רואות.
וזהו
זרבבל
בשם
,
כמו
שזכר
ואמר
גם
עליו
"הנה
איש
צמח
שמו"
וכו'
(זכ'
ו
,
יב).
וגם
מצורף
לו
נחמיה
התרשתא
,
שגם
הוא
מזרע
דוד;
כי
מלכך
,
וכן
"צמח"
-
משרת
לשניהם
,
כי
אלו
התארים
ראוים
בפרט
לאשר
מזרע
דוד.
גם
נחמיה
השלים
ההצלחה
יותר
,
כמו
שמבואר
בעזרא.
ומבואר
כי
אלה
שני
המלכים
היו
עניים
ובלתי
רוכבים
על
סוסים
,
כל
שכן
עם
שרים
ופרשים
כמו
שעשו
אבותיהם
-
ולכן
נפלו.
ולכן
אמר
לשבח:
הנה
מלכך
יבוא
לך
-
זהו
מלך
המשיח.
צדיק
ונושע
הוא
-
בישועת
הבורא.
עני
-
עניו
יהיה
,
בלא
גסות
ויהירות.