תנ"ך - יהרג
בברד
גפנם
ושקמותם
בחנמל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
יַהֲרֹ֣ג
בַּבָּרָ֣ד
גַּפְנָ֑ם
וְ֝שִׁקְמוֹתָ֗ם
בַּחֲנָמַֽל:
(תהלים פרק עח פסוק מז)
יַהֲרֹג
בַּבָּרָד
גַּפְנָם
וְשִׁקְמוֹתָם
בַּחֲנָמַל:
(תהלים פרק עח פסוק מז)
יהרג
בברד
גפנם
ושקמותם
בחנמל:
(תהלים פרק עח פסוק מז)
יהרג
בברד
גפנם
ושקמותם
בחנמל:
(תהלים פרק עח פסוק מז)
וְקַלֵּיף
בְּבַרְדָּא
גוּפְנֵיהוֹן
וְשִׁיקְמֵיהוֹן
בְּכַרְזוּבָּא
:
חנמל
-
שם
הארבה.
ומדרשו
(שו"ט
עח
,
יג):
בָּא
,
חָן
ומָל;
היה
מולל
את
ירק
העשב
והעץ
ואוכלו.
ויהרג
(בנוסחנו:
יהרג)
-
דרך
משל
,
כמו
"תכאיבו
באבנים"
(מ"ב
ג
,
יט).
ושקמותם
-
לשון
נקבות
,
גם
"שקמים"
(יש'
ט
,
ט)
-
זכרים;
כמו
"נפשם"
(וי'
כו
,
מג)
-
"נפשותם"
(במ'
יז
,
ג).
אמר
חסאן
(בן
משיח
הקראי)
,
כי
בחנמל
-
מין
ממיני
הארבה
,
ופירש
חנמל
שתי
מלות.
ולפי
דעתי
,
כי
בחנמל
-
אבן
,
כמו
"אבנים
גדולות
מן
השמים"
(יהו'
י
,
יא)
,
כי
הוא
כנגד
ברד.
ויש
לשקמים
פרי
כמו
לתאנים.
ומלת
חנמל
-
רבעיה.
יהרג.
אמר
יהרג
-
על
דרך
השאָלה
,
וכן
"כל
חלקה
טובה
תכאיבו
באבנים"
(מ"ב
ג
,
יט).
גם
יתכן
בצומח
מיתה
,
אחר
אשר
בו
נפש
הצומחת;
וכן
אמר
"ובעפר
ימות
גזעו"
(איוב
יד
,
ח).
ושקמותם
-
הם
מין
ממיני
התאנים
,
והם
תאנים
מדבריים.
וזכר
הגפן
והשקמה
אע"פ
שהכה
הברד
כל
עץ
השדה
(ראה
שמ'
ט
,
כה)
,
לפי
שאלה
הם
רֹב
אילנותיהם
במצרים.
בחנמל
-
הוא
מין
ממיני
הברד.
ורבינו
סעדיה
(רס"ג)
פירש
אותו
בלשון
ערבי
'אל
צקיע'
,
והוא
הקרח
החזק
שמשבר
פרחי
האילנות
ומייבש
הלחלוח.
ובמדרש
(שו"ט
עח
,
יג):
בגפנים
,
על
ידי
שהיו
דקין
,
היה
יורד
עליהם
בפלקין;
אבל
לשקמים
היה
'בא
ונח
ומל'.
וייחס
'הריגה'
לגפן
דרך
השאלה
,
כמו
"וכל
חלקה
טובה
תכאיבו
באבנים"
(ראה
מ"ב
ג
,
יט).
או
שמא
מצד
נפש
הצומחת
יסבול
לשון
'הריגה'
,
כמו
שיסבול
לשון
'מיתה'
,
כאמרו
"ובעפר
ימות
גזעו"
(איוב
יד
,
ח).
ושקמותם
-
הם
מיני
תאנה
בעובי
הקורה
וגסות
ענפיה.
וחנמל
-
הוא
קרח
נורא
,
משבר
האילנות.