תנ"ך - בן
חכם
מוסר
אב
ולץ
לא־שמע
גערה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בֵּ֣ן
חָ֭כָם
מ֣וּסַר
אָ֑ב
וְ֝לֵ֗ץ
לֹא־שָׁמַ֥ע
גְּעָרָֽה:
(משלי פרק יג פסוק א)
בֵּן
חָכָם
מוּסַר
אָב
וְלֵץ
לֹא־שָׁמַע
גְּעָרָה:
(משלי פרק יג פסוק א)
בן
חכם
מוסר
אב
ולץ
לא־שמע
גערה:
(משלי פרק יג פסוק א)
בן
חכם
מוסר
אב
ולץ
לא־שמע
גערה:
(משלי פרק יג פסוק א)
מוסר
-
י"ב
בפתח:
ראה
מש'
א
,
ג.
לא
-
שמע
-
ה':
ש"א
יד
,
כז;
מ"א
יב
,
טז;
מש'
יג
,
א
,
ח;
דה"ב
י
,
טז.
מוסר
י"ב
(פס')
[פת']
שלומנו
הבלים
אכזרי
מלכים
כלמתי
השכל
שמע
בני
שמעו
בנים
וכעכס
ולץ
ינאץ
ענוה.
וכל
דסמיך
לאדכרא
דכותהון.
בן
חכם
מוסר
אב
-
מקרא
קצר
הוא:
בן
חכם
שואל
ואוהב
מוסר
אב.
ויש
אומרים:
בשביל
מוסר
האב
הוא
חכם.
ולץ
לא
שמע
גערה
-
שאינו
מקבל
תוכחות.
בן
חכם
-
הוא
מקרא
קצר
,
וסמך
על
המבין;
ורוצה
לומר:
בן
חכם
ישמע
מוסר
אביו
,
ולץ
לא
שמע
גערה
-
והבן
הלץ
אינו
מקבל
תוכחת.
ויש
לפרש:
הנער
שקבל
מוסר
אביו
ולמודו
,
הוא
הוא
יחכם
,
אבל
המואס
מוסר
אביו
,
לא
ילמד
חכמה
אלא
יהיה
לץ.
בן
חכם
-
הנה
הסבה
בבן
שיהיה
חכם
הוא
מוסר
האב
שהקנהו
אותו
בקטנותו
,
כי
המוסר
הוא
מיישיר
אל
השגת
החכמה.
והסבה
שיהיה
לץ
ולא
יפנה
להשתדל
בהשגת
החכמה
והשלימות
הוא
מפני
שלא
שמע
גערה
מאביו
,
כמו
הענין
באדניה
בן
חגית
,
שלא
עצבו
אביו
מימיו
לאמר:
מדוע
ככה
עשית
(ראה
מ"א
א
,
ו).
בן
חכם
מוסר
אב
-
מקבל
מוסר
אביו.
ולץ
לא
שמע
גערה
-
אפילו
בגערה
לא
יוָסר.
ושמע
כמו
'קבל'.
בן
-
עומד
במקום
שנים
והראוי
בן
חכם
ובן
לץ;
וכן
ראוי
להיות
כמהו:
"ובן
משק
ביתי
הוא"
בן
"דמשק
אליעזר"
(בר'
טו
,
ב).
מוסר
אב
-
שייסרהו
אביו
-
ישמענו;
או:
ייסרהו
אביו
כי
ידע
שיקבל
מוסר
,
בהיותו
חכם.
ובן
לץ
לא
ישמע
גערת
אביו
,
כי
אינו
רוצה
ליסרו
בגלל
ליצנותו
,
וידע
כי
לא
יקבלהו;
או:
לא
יאבה
לשמוע
כאשר
ייסרהו.
בן
חכם
מוסר
אב
ולץ
לא
שמע
גערה.
זו
הערה
כוללת
לקבל
דברי
המלמד
לאדם
דעת
(ע"פ
תה'
צד
,
י)
,
הן
בהנהגה
הן
בחכמה;
והוא
חסר
מלת
'ישמע'
,
כלומר:
בן
חכם
ישמע
מוסר.
ופירושו:
בן
חכם
,
רוצה
לומר:
מוכן
לחכמה
,
יקבל
מוסר
האב
ותוכחתו
,
אף
בדברים
נוחים
,
והלץ
לא
יקבל
אף
אם
נאמרו
לו
דרך
גערה.
ושמע
הוא
מענין
קבלת
דברים;
או
פירושו
גם
על
שמיעת
האוזן
,
שהאב
,
כשיראה
סרבנותו
וקשי
ערפו
,
אף
הוא
מתיאש
מתוכחתו
ולא
ייסרהו.
ונראה
עוד
לפרשו
בזולת
חסרון
מלת
'ישמע'
,
והענין:
בן
חכם
הוא
מוסר
האב
,
רוצה
לומר
,
שהאב
שאין
מעשיו
מתוקנים
,
כשרואה
חכמת
הבן
,
הוא
בוש
ממנו
ומנפשו
,
ומתקן
מעשיו
לסבתו;
נמצא
שהבן
החכם
מקבל
תוכחת
מעצמו
ומכל
מוכיחיו
,
ואף
כי
הוא
סבה
לתקון
זולתו
מן
הראויים
להוכיחו.
והלץ
-
בהפך
,
רוצה
לומר
,
שלא
יקבלהו
מעצמו
ולא
ממוכיחיו
,
וכל
שכן
שלא
יגרמו
תקון
לזולתם.
בן
-
יש
אותיות
מושכות
אחרות
,
כמו:
"אדם
פטדה
וברקת"
(שמ'
כח
,
יז)
,
גם
כן
שמות;
והֵנָה:
שמע.
או
יהי
המוסר
סמוך
אל
הנוסר
,
כמו
"מוסר
אויל"
(מש'
ז
,
כב);
ויורה
על
זה
הפירוש
השני
שם
לץ.
כי
מגאותו
לא
יקבל
האמת
מצעיר
ממנו.
בן
חכם
מוסר
אב
וגו'
-
הנה
מוסר
בזה
תאר
סמוך
אל
אב;
כלומר:
מוסר
מהאב.
בן
חכם
מוסר
אב
-
לא
מיבעיא
שאינו
צריך
מוסר
מאביו
,
אלא
הוא
יתן
מוסר
ודעת
לאביו.
ולץ
לא
ישמע
-
ולא
הבין
והשגיח
לגערה.