תנ"ך - כל־ערום
יעשה
בדעת
וכסיל
יפרש
אולת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כָּל־עָ֭רוּם
יַעֲשֶׂ֣ה
בְדָ֑עַת
וּ֝כְסִ֗יל
יִפְרֹ֥שׂ
אִוֶּֽלֶת:
(משלי פרק יג פסוק טז)
כָּל־עָרוּם
יַעֲשֶׂה
בְדָעַת
וּכְסִיל
יִפְרֹשׂ
אִוֶּלֶת:
(משלי פרק יג פסוק טז)
כל־ערום
יעשה
בדעת
וכסיל
יפרש
אולת:
(משלי פרק יג פסוק טז)
כל־ערום
יעשה
בדעת
וכסיל
יפרש
אולת:
(משלי פרק יג פסוק טז)
כל
ערום
יעשה
בדעת
-
מעשהו;
כגון
דוד:
"יבקשו
לאדוני
המלך
נערה
בתולה"
וגו'
(מ"א
א
,
ב).
וכסיל
יפרוש
אולת
-
זה
אחשורוש:
"ויפקד
המלך"
(אס'
ב
,
ג)
-
יודעים
היו
שלא
ישא
לכולם
,
ומי
שהיה
לו
בת
,
הטמינה
(ראה
מגילה
יב
,
ב).
כל
ערום
יעשה
בדעת
-
האדם
החכם
הוא
עושה
מעשיו
בדעת.
וכסיל
יפרש
אולת
-
יפשט
מעשיו
באולתו
ויפרסמם
לכל
בשטותו
,
לפי
שכל
בני
אדם
הם
בעיניו
כאין.
כל
ערום
יעשה
בדעת
-
לזה
ישיג
המבוקש.
ואולם
הכסיל
יפרוש
אולתו
על
כל
דרכו
אשר
ילך
בה
,
באופן
שלא
ילך
בשום
חלק
מהדרך
לפי
הראוי
,
ולזה
ימנעו
ממנו
מבוקשיו.
כל
ערום
יעשה
בדעת
-
החכם
יעשה
מעשיו
בדעת.
וכסיל
יפרוש
רשת
אולת
שיפול
בה;
כמו
שאמר:
"ורשת
פרושה
על
הבור"
(הו'
ה
,
א).
ועל
זה
סמך
לו:
כל
ערום
-
שהערמה
בלבו
,
יעשה
מעשהו
בדעת;
והכסיל
יפרוש
אולתו
לאחרים.
פירוש
אחר:
כל
ערום
יעשה
בעבור
דעת;
ורצונו
לומר:
יעשה
ערמה
ללמד
דעת.
כל
ערום
יעשה
בדעת
וכסיל
יפרש
אולת.
יפורש
בו
הענין
בעצמו
,
כמו
שפירשנו
למעלה
בפסוק
"אדם
ערום
כוסה
דעת
ולב
כסילים
יקרא
אולת"
(מש'
יב
,
כג)
,
הן
בנגלה
הן
בנסתר.
ויפרוש
אולת
-
פירושו:
יפרסמנה
,
כי
המפרסם
הוא
כפורש
דבר
הנה
והנה;
ויש
מפרשים
(ראה
ריק"ם):
יפרוש
רשת
האולת
שילכד
בה.
יפרש
אולת
-
כטעם
"יפרוש
כנפיו"
(דב'
לב
,
יא);
"ופרשו
השמלה"
(דב'
כב
,
יז).
והוא
ענין
ההתפשטות
והפרסום.
כל
ערום
יעשה
כל
מעשיו
בדעת
-
לפי
שאינו
מודיעם
לרבים.