תנ"ך - רב־אכל
ניר
ראשים
ויש
נספה
בלא
משפט:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
רָב־אֹ֭כֶל
נִ֣יר
רָאשִׁ֑ים
וְיֵ֥שׁ
נִ֝סְפֶּ֗ה
בְּלֹ֣א
מִשְׁפָּֽט:
(משלי פרק יג פסוק כג)
רָב־אֹכֶל
נִיר
רָאשִׁים
וְיֵשׁ
נִסְפֶּה
בְּלֹא
מִשְׁפָּט:
(משלי פרק יג פסוק כג)
רב־אכל
ניר
ראשים
ויש
נספה
בלא
משפט:
(משלי פרק יג פסוק כג)
רב־אכל
ניר
ראשים
ויש
נספה
בלא
משפט:
(משלי פרק יג פסוק כג)
רב
-
ל"ג
בקמץ
(בנוסף
לאתנחתא
או
סוף
פסוק):
*בר'
יג
,
ו;
לו
,
ז;
במ'
כא
,
ו;
דב'
לג
,
ז;
יהו'
יא
,
ד;
יז
,
יד;
שו'
ז
,
ד;
יא
,
כה;
ש"א
כה
,
לט;
ש"ב
ג
,
כב;
מ"א
ג
,
ח;
יש'
ל
,
כה;
לא
,
א;
מה
,
ט;
יר'
נא
,
לו;
יח'
יז
,
ט
,
יז;
לח
,
ד;
תה'
יח
,
טו;
מ
,
י;
קיט
,
קסה;
מש'
יג
,
כג;
טו
,
טז;
כ
,
ו;
קה'
א
,
יח;
אס'
א
,
ז;
דנ'
יא
,
יא;
עז'
י
,
יג;
דה"ב
יג
,
ח;
כ
,
ב;
כח
,
ח;
ל
,
יג;
לב
,
ד.
ניר
-
ח':
מ"א
יא
,
לו;
טו
,
ד;
מ"ב
ח
,
יט;
יר'
ד
,
ג;
הו'
י
,
יב;
מש'
יג
,
כג;
כא
,
ד;
דה"ב
כא
,
ז.
ראשים
-
כ':
בר'
ב
,
י;
שמ'
יח
,
כה;
דב'
א
,
טו;
שו'
ז
,
טז;
ט
,
לד
,
מג;
ש"א
יא
,
יא;
יג
,
יז;
מש'
יג
,
כג;
איוב
א
,
יז;
עז'
ז
,
כח;
ח
,
טז;
נחמ'
יא
,
יג;
דה"א
ה
,
כד;
ז
,
ב
,
ג;
ח
,
כח;
ט
,
יג
,
לד;
כד
,
ד.
נספה
-
ב':
מש'
יג
,
כג;
דה"א
כא
,
יב.
רב
אוכל
ניר
ראשים
-
ראיתי
במסורת
הגדולה:
רב
אוכל
-
שלשים
ושלשה
'רב'
-
קמצין
,
וזהו
חטף
קמץ
,
ומחובר
עם
אוכל
במקף;
ואוכל
ראיתי
שם:
נקוד
פתח
וטעמו
לעילא
,
כמו
"את
כל
אוכל
השנים
הטובות"
(בר'
מא
,
לה).
ולפי
נקודתו
,
זה
פתרונו:
הרבה
תבואה
באה
לעולם
על
ידי
ניר
אנשים
דלים
,
כלומר:
הרבה
תורה
יוצאה
על
ידי
תלמידים
,
שרבותיהם
למדין
מהם
מתוך
פלפולם
שמפלפלים
בהלכה.
ויש
נספה
-
ויש
הרבה
מהם
שהם
כלים
מן
העולם
בשביל
לא
משפט
-
שאינן
נוהגין
כשורה.
ולענין
התבואה
-
יש
תבואה
לוקה
בשביל
בעליה
,
שאינו
מוציא
מעשרותיה
ומתנות
עניים
כמשפט.
ורבותינו
פירשו
במסכת
חגיגה
(ד
,
ב
-
ה
,
א):
ויש
נספה
-
על
שלוחו
של
מלאך
המות
שמחלף
שם
בשם
,
וממית
את
שלא
הגיע
זמנו;
אבל
אם
כן
הוא
,
אין
ענין
סוף
הפסוק
לראשו.
רב
אכל
-
מי
שיש
לו
תבואה
הרבה
,
הוא
אדון
על
העניים.
ניר
כמו
"ונירם
אבד
חשבון"
(במ'
כא
,
ל)
,
שתרגומו:
"מלכו"
(ת"א).
ויש
הון
שהוא
נספה
במהרה
,
כשלא
יוציאנו
בעליו
במשפט.
ויש
מפרשים
(ראה
רש"י):
הרבה
תבואה
תבא
לעשיר
בשביל
ניר
הרשים
,
כלומר
,
שהעניים
עובדים
אדמתו
בטוב
,
ותוציא
תבואה
הרבה.
ולזה
הפירוש
ניר
-
חסר
בי"ת
,
כלומר:
'בניר
הרשים';
ויש
מי
שירד
מנכסיו
כשאדמתו
אינה
נעבדת
ונזרעת
כמשפטה
,
כי
לא
תוציא
תבואה;
ורוצה
לומר:
בחרישה
שעושים
הרשים
יבא
רוב
תבואה;
תרגום
"ולחרוש
חרישו"
(ש"א
ח
,
יב):
"ולמינר
ניריה"
(ת"י).
רב
אוכל
-
הנה
רב
אוכל
ימצא
בעבור
חרישת
העניים
,
כי
הם
יתעמלו
בחרישה
,
ולא
יהיה
האכל
להם
,
אבל
לבעלי
השדות;
ולזה
יהיה
האוכל
לבעלי
השדות
אשר
לא
עמלו
בו.
וכמו
כן
יש
מן
האנשים
שיהיה
נספה
ברע
בזולת
משפט
,
כי
הוא
לא
עשה
הדבר
אשר
בעבורו
הוא
נספה;
וזה
יקרה
הרבה.
או
יהיה
הרצון
בזה:
כשימָצא
רב
אוכל
,
הנה
הוא
ניר
העניים
וחרישתם
,
כי
מפני
הרבוי
ימצא
להם
בשפע
בלקיטתם
בשבלים
ומה
שידמה
לזה
,
ולזה
יגיע
להם
טוב
לא
במשפט
אך
בחסד;
וכזה
ימצא
איש
נספה
בלא
משפט
,
כמו
שקדם.
רב
אוכל
ניר
ראשים
-
כלומר
,
שתראה
רב
תבואה
וניר
ראשים
וגדולים
ומרבים
אוכל
ותבואה
רבה
ומוצלחת
,
בעבור
שהיא
באה
מצד
התר.
אבל
כשלא
באה
מצד
התר
ומשפט
היא
נספה
וכלה
,
בעבור
שבאה
מן
הגזל
ומן
העשק.
לכן
אמר:
ויש
נספה
בלא
משפט
-
אוסף
אותו.
רב.
ניר
-
יתכן
להיותו
שם
הפועל
מן
"נירו
לכם
ניר"
(יר'
ד
,
ג);
וכן
הפירוש:
רב
האוכל
יהיה
לראשים
בעבור
שינירו
ויזרעו
ויעבדו
את
האדמה
,
כענין
"עובד
אדמתו
ישבע
לחם"
(מש'
יב
,
יא).
ויש
איש
נספה
בעבור
שאינו
יודע
משפט
נירה
וזריעה;
וכמהו
"ויסרו
למשפט"
(יש'
כח
,
כו)
,
שידבר
על
ענין
הזריעה.
רב
אכל
ניר
ראשים
(בנוסחנו:
רשים)
ויש
נספה
בכל
משפט.
ניר
-
ביאורו:
חרישה
,
"נירו
לכם
ניר"
(הו'
י
,
יב)
,
וראשים
-
פירושו:
נכבדים
ובעלי
עושר;
והיא
הערה
מדינית
להשתדל
בקנינים
,
כי
ברוב
ההשתדלות
ישיג
חפצו.
והענין:
חרישת
בעלי
העושר
,
רוצה
לומר:
השתדלותם
בעבודת
האדמה
,
הוא
סבת
רב
אכל;
כענין
"ורב
תבואות
בכח
שור"
(מש'
יד
,
ד).
ואמרו
ויש
נספה
בלא
משפט
-
יש
מפרשים:
ויש
נספה
,
כלומר
לוקה
בחסרון
התבואה
בלא
משפט
,
רוצה
לומר:
מצד
שאינו
זריז
במשפט
המלאכות
,
כמו
שמצינו
גם
כן
בענין
הזריעה
"ויסרו
למשפט"
(יש'
כח
,
כו).
אבל
אצלי
לפרש
בו
כענין
מאמר
"אם
עושר
רש
וגזל
משפט
וצדק
תראה
במדינה
אל
תתמה
על
החפץ
כי
גבוה
מעל
גבוה
שומר
וגבוהים
עליהם"
(קה'
ה
,
ז)
-
כלומר:
ואפני
משפטיו
יתברך
נעלמים
ממנו.
וכן
אמר:
הנה
אע"פ
שלפעמים
נראה
משתדל
בעבודת
האדמה
שלא
יצליח
,
לא
נתרשל
מזה
,
כי
יש
לפעמים
נספה
בלא
משפט
טבעי
,
זולתי
ברצון
השם
יתברך
,
אשר
אפני
דרכיו
נעלמים
ממנו;
וכן
יש
לומר
,
שלא
ייחס
לזה
ספק
ומבוכה
בהשגחה
,
"כי
גבוה"
וגו'
,
ואפני
דרכיו
נעלמים
ממנו.
ובדרך
נסתר:
יש
לפרש
ראשים
על
השלמים
,
והגעת
שכלם
לזולתם
נקרא
'ניר'
,
ואכל
-
משל
על
החכמה
,
"שמעו
שמוע
אלי
ואכלו
טוב"
(יש'
נה
,
ב).
ואמר
,
שהתמדתם
בהשפיע
חכמתם
יוליד
רוב
חכמה
בזמן
,
והיא
הערה
להמשך
אחריהם
לשקוד
על
דלתותיהם
(ע"פ
מש'
ח
,
לד).
וענין
ויש
נספה
וכו'
-
על
הדרכים
שביארנו
,
שהמתרשל
מזה
יכלה
וימות
בלא
חכמה
,
אם
שימנע
מזה
בראותו
לפעמים
משתדלים
בלימוד
בלא
הצלחה
,
אם
שישתדל
אבל
לא
במשפט
,
מצד
שאינו
מובהק
בהנהגת
הלימוד
על
הסדר
הראוי
לו
,
על
הדרך
שביארנו
בנגלה.
ואפשר
לפי
דרך
הנסתר
,
שבא
להעיר
אדם
שישתדל
להיותו
למד
בפני
השלם
ולא
מן
החסר
,
שלא
ישתקע
בשגיאותיו
ובהטעאותיו;
והוא
ענין
שניר
הראשים
הוא
ישביר
רב
אוכל
,
לא
ניר
הפחותים
והחסרים.
והוא
ענין
יש
נספה
בלא
משפט
-
כלומר
שמזגו
והכנותיו
הטבעיות
ישנות
,
והוא
לוקה
בחסרון
המלמד.
ויש
מפרשים
לפי
הנגלה
,
שהוא
הערה
שלא
להתודע
לרשות
,
שאין
מקרבין
את
האדם
אלא
להנאתם
(ראה
משנה
אבות
ב
,
ג)
,
וכן
שלא
יהא
לבו
הומה
לקניית
ממון
רב
,
שרוב
ממון
עיני
הראשים
נשואים
עליהם
לחמדו
,
והוא
אמרו:
רב
אכל
,
רוצה
לומר:
רוב
ממון
הוא
ניר
ראשים
,
כלומר
,
שיקחוהו
לעצמם
,
כאילו
הוא
חרישת
הראשים
וזריעתם;
ויש
נספה
לעזוב
לאחרים
חילו
בהכרח
ובאונס
ובלא
משפט.
ובספרי
המוסר
פירשו
שהוא
הערה
על
רוב
המאכל
,
ושהוא
סבת
החליים
,
וניר
ראשים
-
פירושו:
ריוח
הרופאים;
וקראם
'ראשים'
כמאמרם
גם
כן
עליהם:
שים
רופאיך
בראש
מזוניך
,
יעמידו
שלותך
יושיבוך
על
כנך.
והבלתי
נזהר
מזה
אמר
,
שהוא
נספה
בלא
משפט
,
כלומר:
לסבת
בלתי
כלכל
דבריו
במשפט.
ויש
מפרשים
ניר
מלשון
"ניר
לדוד
(בנוסחנו:
לדויד)
עבדי"
(מ"א
יא
,
לו);
ואמר
שרוב
העושר
ועשיית
הצדקה
גרם
לו
להיות
מושל
על
הדלים
והעניים;
והאל"ף
יתירה
,
כמו
"ראש
עושה
כף
רמיה"
(מש'
י
,
ד);
ויש
נספה
בלא
משפט
-
שלא
יקרהו
להשיג
מן
העשיר
כלום
,
ואע"פ
שהוא
מכניע
עצמו
לעשיר
לנכבד.
ויש
מפרשים
רב
אכל
-
כלומר:
רוב
התבואות
הם
לרשים
ולעניים
ניר
,
כלומר
שיספיק
להם
רוב
התבואות
,
כאלו
חרשו
וזרעו;
ובהפך
זה:
יש
שחרשו
וזרעו
,
ולא
תצא
להם
התבואה
כראוי
,
אבל
תמעט
זריעתם
ויכלה
קצירם.
רב
-
בקמץ
חטף;
והוא
שם
,
נשתנה
בעבור
הִסָמכו.
ניר
ראשים
-
"ניר
רשעים"
(מש'
כא
,
ד)
,
מטעם
"נירו"
(הו'
י
,
יב);
והוא
חרישה.
ובעבור
היות
ביאת
המאכל
תוך
הגוף
כדמות
נפילת
הזרע
בשדה
,
זכר
עליו
אחד
ממיני
עבודתו
,
שהוא
התקון
הגדול
לו
להצמיחו.
ואמר
כי
כַּמות
המאכל
יותר
מן
הראוי
,
הוא
חרישת
הסכלים
,
כי
יחשבו
היותו
תקון
כחרישה
לשדה
,
והוא
באמת
הזקם.
נספה
קודם
זמנו
-
והעד:
"או
במלחמה"
(ש"א
כו
,
י).
והטעם:
אחר
שזכר
מצד
הכַמות
,
אמר
כי
יש
מת
בלא
זמן
בעבור
הַגיע
לו
האכל
בלא
משפט
הראוי;
וזה
מצד
איכותו.
רב
אוכל
ניר
ראשים
וגו'
-
אע"פ
שהמאכל
מזיק
לגוף
מצד
כמותו
ומצד
איכותו
,
רצה
שלמה
לעזוב
ההיזק
לגוף
מצד
הכמות
,
כי
רצה
לזכור
ההיזק
החזק
יותר
המגיע
לאדם
מצד
הכמות
,
והוא
ההתרוששות;
כי
כל
אדם
יִוָרש
בעשות
הוצאות
גדולות
בריבוי
המאכלים
,
וגווני
התבשילים.
וזהו
אמרו:
רב
אוכל
ניר
ראשים
-
כלומר:
רבוי
המאכלים
הוא
עבודת
עניים;
כעניין:
"נירו
לכם
ניר"
(הו'
י
,
יב)
-
שהוא
הַשְאָלה;
והטעם:
זה
מביא
לידי
עניות.
ואחר
זה
אמר:
ויש
נספה
בלא
משפט
-
כלומר:
ויש
מי
שיהיה
נספה
מצד
המאכל
,
מצד
היותו
בלא
משפט
ודין
באיכותו.
והכונה
בזה:
הזהירנו
שלמה
מריבוי
המאכלים
פן
נִוָרש
(ע"פ
מש'
ל
,
ט).
ואם
תאמר:
אין
לעיין
אם
כן
,
רק
בהמעטת
המאכלים
,
לכן
הודיענו
כי
לא
די
לנו
בהמעיט
כמות
המאכלים
,
ואם
בזה
נמלט
מן
העוני;
אבל
צריך
שנעיין
גם
כן
באיכות
המאכלים
,
פן
נפול
בזה
ביותר
קשה
מהעוני
,
והוא
המות
,
כמו
שימות
האדם
בגרגר
מסמי
המות.
והעולה
מזה
הפסוק
,
כאלו
אמר:
הזהר
מרבוי
כמות
המאכלים
,
פן
תוָרש
אתה
וביתך
(ע"פ
בר'
מה
,
יא);
והזהר
באיכותם
פן
תמות.
רב
אוכל
ניר
ראשים
-
רב
אוכל
שמתאוה
האדם
לאכול
ואין
לו
מעצור
בגרונו
,
הוא
העול
של
רשים
שמביאם
לידי
עניות.
ויש
נספה
-
יש
בני
אדם
נספים
וכלה
ממונם
,
מפני
שאינם
מכלכלים
דבריהם
ומעשיהם
והוצאתם
במשפט.