תנ"ך - משכיל
על־דבר
ימצא־טוב
ובוטח
בה'
אשריו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מַשְׂכִּ֣יל
עַל־דָּ֭בָר
יִמְצָא־ט֑וֹב
וּבוֹטֵ֖חַ
בַּיהוָ֣ה
אַשְׁרָֽיו:
(משלי פרק טז פסוק כ)
מַשְׂכִּיל
עַל־דָּבָר
יִמְצָא־טוֹב
וּבוֹטֵחַ
בַּיהוָה
אַשְׁרָיו:
(משלי פרק טז פסוק כ)
משכיל
על־דבר
ימצא־טוב
ובוטח
בה'
אשריו:
(משלי פרק טז פסוק כ)
משכיל
על־דבר
ימצא־טוב
ובוטח
ביהוה
אשריו:
(משלי פרק טז פסוק כ)
משכיל
על
דבר
ימצא
טוב
-
הנותן
לב
להתבונן
על
דבריו
לפלס
את
דרכיו
ימצא
טוב.
ובוטח
ביי'
אשריו
-
כשהוא
מפלס
דרכיו
ורואה
בה
מצוה
שיש
בה
סכנה
או
חסרון
כיס
,
ובוטח
בהקדוש
ברוך
הוא
ועושה
הטוב.
אשריו
-
הן
אשוריו
שלו.
משכיל
על
דבר
ימצא
טוב
-
מי
שיתבונן
במעשיו
בעין
שכלו
על
קו
היושר
לעשותם
,
ימצא
טוב
,
כי
האל
מכין
דרכיו
ויצליח
בהם;
והבוטח
באל
-
אשריו
וטוב
לו.
משכיל
על
דבר
ימצא
טוב
-
הנה
מי
שהוא
מעיין
ומסתכל
איך
ראוי
שיתנהג
בדבר
דבר
,
ולא
יעשה
מעשיו
בזריזות
ובבהלה
,
הוא
ימצא
טוב
בדברים
,
כי
זה
ממה
שיתיישר
בו
להגיע
אל
התכלית
הנרצה.
ומי
ששם
מבטחו
עם
זה
ביי'
,
לא
במה
שהכין
מהסבות
,
אשריו
,
כי
השם
יתברך
ימציא
לו
חפציו
,
ואף
אם
שגג
בהכנת
הסבות.
משכיל
על
דבר
ימצא
טוב
-
דברי
עולמו
,
אם
טוב
ואם
רע;
ואשר
הוא
ישכיל
שהוא
טוב
-
ידבק
בו
,
והרע
-
יפרד
ממנו.
ואשר
לא
יתברר
לו
היאך
יהיה
,
אם
טוב
ואם
רע
,
יבטח
אל
יי'
וישוגב
(ע"פ
מש'
כט
,
כה)
,
ויאמרו
רואיו:
אשריו!
משכיל
-
זה
דבק
למעלה;
וטעמו:
משכיל
על
דבר
השפלות
להִשָפל
,
הוא
ימצא
טוב
-
שייטיב
לו
השם.
ובוטח
ביי'
-
ולא
יחפץ
לחלק
"שלל
את
גאים"
(לעיל
,
יט)
,
אשריו
-
שיהיה
מאושר
ברבות
טובתו.
משכיל
על
דבר
ימצא
טוב
ובוטח
ביי'
אשריו.
רמז
בכאן
מה
שרמז
למעלה
באמרו:
"לב
אדם
יחשב
דרכו
ויי'
יכין
צעדו"
(מש'
טז
,
ט);
כלומר:
מי
שמשכיל
ומתבונן
על
הדבר
היאך
יעשהו
,
ולא
שיעשהו
בפתע
פתאום
,
ימצא
טוב.
ומכל
מקום
לא
שישים
כל
בטחונו
בהשתדלותו
,
לומר:
"כחי
ועוצם
ידי
עשה
לי
את
החיל
הזה"
(דב'
ח
,
יז);
אבל
שישים
כל
בטחונו
באל
יתעלה
בכל
עניניו.
וכן
בדרך
נסתר
רומז
למה
שביארנו
בפסוק
הנזכר
,
כלומר
שהמשכיל
והמתבונן
למצוא
כל
מה
שאפשר
בעיונו
,
ימצא
טוב
,
והבוטח
ביי'
להשען
על
אביו
שבשמים
ועל
עדותו
הנאמנה
במה
שאין
יד
העיון
משגת
,
אשריו.
משכיל
על
דבר
-
מי
שמשכיל
על
הדבר
ומעיין
קודם
שיעשנה
,
ימצא
טוב
-
שיצליח
ממנה.