תנ"ך - גל
אל־ה'
מעשיך
ויכנו
מחשבתיך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
גֹּ֣ל
אֶל־יְהוָ֣ה
מַעֲשֶׂ֑יךָ
וְ֝יִכֹּ֗נוּ
מַחְשְׁבֹתֶֽיךָ:
(משלי פרק טז פסוק ג)
גֹּל
אֶל־יְהוָה
מַעֲשֶׂיךָ
וְיִכֹּנוּ
מַחְשְׁבֹתֶיךָ:
(משלי פרק טז פסוק ג)
גל
אל־ה'
מעשיך
ויכנו
מחשבתיך:
(משלי פרק טז פסוק ג)
גל
אל־יהוה
מעשיך
ויכנו
מחשבתיך:
(משלי פרק טז פסוק ג)
מחשבתיך
-
ג'
חסר
(בלישנא):
תה'
מ
,
ו;
צב
,
ו;
מש'
טז
,
ג.
גול
אל
יי'
מעשיך
-
גלגל
והשלך
עליו
צרכיך
ויכונו
מחשבותיך.
דבר
אחר:
גול
אל
יי'
מעשיך
-
התפלל
לפניו
על
כל
צרכיך.
ויכונו
-
יתבססו
ויתקיימו.
גל
אל
יי'
-
שרשו
'גלל'
,
כמו
"סב"
(דב'
ב
,
ג)
מן
'סבב'.
רוצה
לומר:
גלגל
על
יי'
כל
מעשיך;
כמו
"השלך
על
יי'
יהבך"
(תה'
נה
,
כג);
והוא
יכין
מחשבותיך
כשתבקש
להעזר
בו.
גול
אל
יי'
מעשיך
-
סבב
כל
מעשיך
לעבודת
השם
יתברך
,
ואז
יכונו
מחשבותיך
,
כי
השם
יתברך
יעזרך
להשלימה.
גול
אל
יי'
מעשיך
-
ובטח
עליו
,
ואל
תבטח
בבינתך;
ואז
יכונו
מחשבותיך.
לאדם;
כל
דרכי;
גול
אל
יי';
כל
פעל
יי'
-
ארבעה
דבקים.
מערכי
-
שיערוך
לבו
המחשבות.
ומאת
יי'
דבור
הלשון
,
שהוא
יוציאנו;
כי
טרם
הדבור
יֵדָעֶנו
,
כענין
"אין
מלה
בלשוני
הן
יי'
ידעת
כלה"
(תה'
קלט
,
ד).
והשם
היודע
מערכי
לב
רואה
מעשי
איש;
וזהו
כל
דרכי
איש
שהוא
זך
ונקי
בעיניו
-
רואה
השם
דרכיו
,
כי
הוא
תוכן
הרוחות
לעשות
רצונו.
גל
אל
יי'
-
לבן
המוזהר
ידבר
,
והטעם:
הודיעהו
צרכך
,
כי
הכל
יפעל
השם
למען
הזך
,
ויתן
שאלתו
ויעשה
חפצו
וכאשר
ישאל.
וכאשר
תגול
אליו
,
ימלא
משאלותיך.
וגם
-
לרבות
על
משאלות
הזך;
וטעמו:
אפילו
גם
הרשע
יביא
ליום
רעה
הנגזרת
,
שלא
יזיק
לזך.
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
פסוקים
ב
-
ג).
הערה
להיות
כל
אדם
שוקל
פעולותיו
בפלס
היושר
והמשפט
,
ולא
ישא
פנים
לעצמו
להתפתות
אחר
רצונו
,
כי
כל
דרכי
איש
,
רוצה
לומר:
כל
אחד
מדרכיו
הוא
זך
בעיניו.
ותוכן
רוחות
יי'
-
רוצה
לומר:
מביאן
לחשבון
ולמצרף;
מענין
"ותוכן
לבנים
תתנו"
(שמ'
ה
,
יח).
ואפשר
שהזהירו
שיגול
אליו
מעשיו
,
רוצה
לומר
,
שיכוין
כל
מעשיו
לעבודתו
,
ואז
יכונו
מחשבותיו
,
כענין
'וכל
מעשיך
יהיו
לשם
שמים'
(ראה
משנה
אבות
ב
,
יב).
ובדרך
נסתר
נקשר
עם
הפסוק
שלפניו.
כלומר
,
שידע
בחקירתו
שכל
אחד
מן
הסותרים
זך
וערב
בעין
בעליו
,
אחר
שאין
המופת
מכריח
על
אחד
מהם;
והשם
,
אשר
לו
נתכנו
עלילות
(ע"פ
ש"א
ב
,
ג)
,
תכן
נפשותינו
וישרם
להכריע
בעדותו
אחד
משני
חלקי
האפשר
,
ואלינו
המצוה
לבלתי
סור
ממנה
ימין
ושמאל
(ע"פ
דב'
יז
,
כ).
והוא
בעצמו
ענין
גול
אל
יי'
מעשיך
,
כלומר:
סבב
וגלגל
מעשיך
אליו;
רוצה
לומר
,
שתסמוך
על
דבריו
במה
שאין
יד
העיון
משגת
,
ואז
יכונו
מחשבותיך
בלא
מבוכה
ובלבול.
גול
אל
יי'
מעשיך
-
לעשותם
לשם
שמים
,
ואז
יכונו
מחשבותיך;
כמו
שתאמר
מן
'סבב':
"סוב"
(ש"א
כב
,
יח)
,
כן
תאמר
מן
'גלל':
גול.