תנ"ך - בחיק
יוטל
את־הגורל
ומה'
כל־משפטו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בַּ֭חֵיק
יוּטַ֣ל
אֶת־הַגּוֹרָ֑ל
וּ֝מֵיְהוָ֗ה
כָּל־מִשְׁפָּטֽוֹ:
(משלי פרק טז פסוק לג)
בַּחֵיק
יוּטַל
אֶת־הַגּוֹרָל
וּמֵיְהוָה
כָּל־מִשְׁפָּטוֹ:
(משלי פרק טז פסוק לג)
בחיק
יוטל
את־הגורל
ומה'
כל־משפטו:
(משלי פרק טז פסוק לג)
בחיק
יוטל
את־הגורל
ומיהוה
כל־משפטו:
(משלי פרק טז פסוק לג)
יוטל
-
ג'
,
ב'
מלא
וחד
חסר:
תה'
לז
,
כד;
מש'
טז
,
לג;
איוב
מא
,
א.
ומיי'
-
ד':
מש'
טז
,
א
,
לג;
יט
,
יד;
כט
,
כו.
משפטו
-
ו':
ש"א
כז
,
יא;
יר'
ל
,
יח;
חב'
א
,
ז;
צפ'
ב
,
ג;
ג
,
ה;
מש'
טז
,
לג.
יוטל
ג'
ב'
מל'
וחד
חס'
כי
יפל
לא
יוטל
הגם
אל
מראיו
יטל
בחיק.
יוטל
-
ג';
ומיי'
-
ד';
משפטו
-
ו'.
בחיק
יוטל
את
הגורל
-
בינו
לבין
עצמו
אדם
מטיל
גורל.
ומיי'
כל
משפטו
-
לברור
לכל
אחד
ואחד
חלקו.
בחיק
יוטל
את
הגורל
-
האנשים
הרוצים
לחלק
דבר
עושים
ממנו
[...]
ומשליכין
גורלות
,
ומשימין
אותן
בחיק
ומנענעים
אותם
,
ואחר
כך
אדם
אחד
לוקח
אותם
ומשליך
אחת
לכל
חלק.
ומיי'
יבא
למי
שיבא
גורלו
בחלק
הטוב.
טוב
ארך
-
הנה
מי
שימשול
בכעסו
,
שיוכל
להאריך
אפו
,
הוא
יותר
טוב
מגבור
המנצח
זולתו
במלחמה;
ומי
שימשול
ברצונו
ותאותו
להניעם
אל
אשר
יחפוץ
,
הוא
יותר
משובח
ממי
שלכד
עיר
,
כי
איך
ימשול
בזולתו
מי
שלא
יוכל
למשול
ברצונו?!
יש
דברים
יחשוב
שיהיה
חדושם
קרי
והזדמן
,
ובהם
באמת
הגבלה
וסדור
מהשם
יתברך
,
וזה
כי
הגורל
יוטל
בחיק
,
ויחשוב
שיהיה
משפטו
בדרך
הקרי
,
והנה
תמצא
כי
מיי'
כל
משפטו.
וזה
מפורסם
מענין
הגורל
בספורי
דברי
הנבואה
,
וכבר
תעמוד
על
זה
מהחוש
,
כי
למצליחים
יבא
על
הרוב
בגורל
היותר
טוב
,
וההפך
לאנשים
הקשי
יום.
והנה
אמר
לפי
מה
שאחשוב
,
כי
הגבורה
במלחמה
ולכידת
העיר
הוא
מיי'
,
ולזה
אין
להתפאר
בהם
,
ואולם
התכונות
המדותיות
אשר
לאדם
עם
נפשו
,
הם
מפאת
בחירתו
,
ולזה
יהיה
ההתפאר
בהם
יותר.
ועוד
,
כי
הטוב
שיגיע
מאורך
האף
הוא
יותר
עצום
ויותר
מעט
סכנה
מהטוב
שיגיע
מהגבורה
,
וכן
הענין
במושל
ברוחו
עם
לוכד
עיר
,
עם
שבזה
יגיע
לאדם
הטוב
וההמלט
מזולת
שירע
לזולתו.
בחיק
יוטל
את
הגורל
ומיי'
כל
משפטו
-
פירוש
פסוק
זה
,
כי
כל
ענייני
העולם
תלויים
ברצון
הבורא
חוץ
מיראתו
,
כי
זה
שם
ביד
אדם;
על
כן
יש
לו
שכר
על
הטוב
וייסורין
על
הרע.
ואמר
הכתוב:
"מפי
עליון
לא
תצא
הרעות
והטוב"
(איכה
ג
,
לח)
,
כי
ביד
אדם
הוא;
על
כן
אומר:
"נחפשה
דרכינו
ונחקורה
ונשובה
אל
יי'"
(שם
,
מ).
טוב
ארך;
בחיק
יוטל;
"טוב
פת
חרבה"
(מש'
יז
,
א)
-
שלשה
דבקים.
טוב
-
עומד
במקום
שנים.
ארך
-
תאר
,
וכמהו
"ארך
האבר"
(יח'
יז
,
ג);
ואפים
-
רמז
לחמה.
וארך
אפים
הוא
טוב
מגבור
,
כי
הוא
יכבוש
כעסו;
והגבור
,
אף
על
פי
שכובש
אחרים
,
אינו
יכול
לכבוש
כעסו.
ומושל
ברוחו
-
שיעצור
רוח
חמתו
ולא
תעלה
באפו
,
הוא
טוב
שמושל
ברוחו
לבדו
,
ממושל
-
לוכד
-
עיר
,
שצריך
לעזור
אחרים.
וכאשר
יוטל
הגורל
בחיק
,
ומיי'
משפטו
,
איך
יפול
כן
מאת
השם
מי
שיוכל
למשול
ברוחו?
בחיק
יוטל
את
הגורל
ומיי'
כל
משפטו.
זה
הערה
שלא
לבטוח
בהשתדלותו
לבד
,
רק
שעם
השתדלותו
כפי
כחו
ישים
כל
בטחונו
בהאל
יתעלה.
ואמר
,
שאף
הדברים
המתחלקים
בגורל
-
שדרך
להניח
הגורלות
בחיק
ולקחת
כל
אחד
מהם
-
עם
כל
זה
מיי'
המשפט
לברור
החלק
היפה
לאשר
ירצה.
ואמרו
ז"ל
(ראה
ברכות
לג
,
ב):
הכל
בידי
שמים
חוץ
מיראת
שמים.
ויוטל
-
לשון
השלכה.
בחיק
-
ידוע
כי
ענין
הגורלות
צודק
על
הרוב.
ואולי
נאמר
זה
על
דרך
משל
,
בעבור
מה
שזכר
ממקרי
הנפש;
כאלו
אמר
כי
אלו
המדות
ודומיהם
,
רֻבם
בתחלת
היצירה
הטבעי
,
כטעם:
"בטרם
אצרך"
(יר'
א
,
ה).
בחיק
יוטל
את
הגורל
-
אינו
מדבר
על
גורלות
הנשים
ועמי
הארץ
בזמנינו
זה
,
רק
על
חכמת
הגורלות.
בחיק
יוטל
את
הגורל
-
דרך
בני
אדם
,
כשרוצים
להטיל
גורלות
משימים
אותם
בחיק
ומנענעים
אותם
,
ואחר
כך
מטילים
אותם.
ומיי'
כל
משפטו
-
למי
שרוצה
השם
,
יוציא
גורלו
טוב.