תנ"ך - בחסד
ואמת
יכפר
עון
וביראת
ה'
סור
מרע:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
בְּחֶ֣סֶד
וֶ֭אֱמֶת
יְכֻפַּ֣ר
עָוֺ֑ן
וּבְיִרְאַ֥ת
יְ֝הוָ֗ה
ס֣וּר
מֵרָֽע:
(משלי פרק טז פסוק ו)
בְּחֶסֶד
וֶאֱמֶת
יְכֻפַּר
עָוֺן
וּבְיִרְאַת
יְהוָה
סוּר
מֵרָע:
(משלי פרק טז פסוק ו)
בחסד
ואמת
יכפר
עון
וביראת
ה'
סור
מרע:
(משלי פרק טז פסוק ו)
בחסד
ואמת
יכפר
עון
וביראת
יהוה
סור
מרע:
(משלי פרק טז פסוק ו)
יכפר
-
ד':
*במ'
לה
,
לג;
יש'
כב
,
יד;
כז
,
ט;
מש'
טז
,
ו.
יכפר
ד'
ולארץ
לא
יכפר
ונגלה
באזני
לכן
בזאת
בחסד
ואמת.
יכפר
-
ד';
וביראת
יי'
-
ל'.
וביראת
יי'
סור
מרע
-
על
ידי
יראת
יי'
סור
מרע.
בחסד
ואמת
יכפר
עון
-
עתה
מדבר
על
החוטא
שישוב
בתשובה
לפני
האל
,
כי
יכפר
עונו
אם
יעזב
דרכו
הרעה
ויעש
חסד
ואמת
חלף
עותתו
,
ושיסור
מעשות
רע
מיראתו
את
יי'
שאם
יזדמן
לו
דבר
חט
,
ולא
יעשהו
מיראתו
את
יי'.
בחסד
ואמת
-
הנה
מי
שיתנהג
ביושר
ובאמת
ובגמילות
חסדים
,
יכופר
לו
העונש
שהיה
ראוי
לבא
עליו.
בחסד
-
בעבור
מעשה
החסד
והאמת
יכפר
עון
,
ובעבור
יראת
יי'
,
האדם
סור
מרע;
כי
סור
-
פעול
,
במשקל
"סוג
לב"
(מש'
יד
,
יד)
או
סור
-
שם
הפועל
,
וכמוהו
"על
מות
לבן"
(תה'
ט
,
א);
"לא
יוכלו
קום"
(תה'
יח
,
לט);
והטעם:
היראה
גוררת
שיסור
מרע.
בחסד
ואמת
יכפר
עון
וביראת
יי'
סור
מרע.
הערה
תוריית
בענין
התשובה.
אמר
,
שבמעשה
החסד
והאמת
יכופר
העון
לשב
ממנו
,
אך
ביראת
יי'
,
רוצה
לומר:
בשלימות
המדות
,
תמנע
עשיית
החטאים
מעיקרם
,
וזהו
סור
מרע.
ולכן
הזהיר
על
שלימות
המדות
,
כדי
שלא
יחטא.
והערה
אחרת
,
שאם
חטא
יזדרז
על
התשובה
,
ויובטח
שהתשובה
מכפרת.
ויש
לפרש
בחסד
ואמת
יכופר
עון
-
כלומר:
שייעד
כפרת
החטא
בסבת
התשובה
בדרכי
האל
יתעלה
-
חסד;
שמאחר
שנתנה
הבחירה
ביד
האדם
לבחור
בטוב
ולמאוס
ברע
(ע"פ
יש'
ו
,
טז)
,
נמצא
קבלת
תשובתו
-
חסד
הוא.
אלא
שמצד
אחר
הוא
אמת
,
רוצה
לומר:
דבר
צודק
בקו
המשפט
,
והוא
להיות
סבת
מְרוֹתָם
נטועה
בלבו
מדרך
הבריאה
,
כאמרם
ז"ל
(ראה
ברכות
לב
,
א):
אלמלא
שלשה
פסוקים
הללו
נתמוטטו
רגליהם
של
שונאי
ישראל:
חד
"ואשר
הרעותי"
(מי'
ד
,
ו)
,
ואידך
"כחומר
ביד
היוצר
כן
אתם
בידי"
(יר'
יח
,
ו)
,
ואידך
"והסירותי
את
לב
האבן"
(יח'
לו
,
כו).
רצה
בו
,
שכל
אלו
הפסוקים
יורו
על
החומר
אשר
אדני
תכונתם
הוטבעו
עליו
(ע"פ
איוב
לח
,
ו)
,
והוא
סבה
למרי
ולעון;
אלא
שמצד
היות
בחירת
מעשיו
נתונה
בידו
מדרך
הבריאה
גם
כן
להרע
או
להיטיב
,
היה
מחוקו
להתגבר
על
תאותו
ולמשול
ברוחו.
וכענין
אמרם
ז"ל
(ראה
קידושין
ל
,
ב):
בראתי
יצר
הרע
,
בראתי
לו
תורה
תבלין.
ונמצאת
קבלת
התשובה
חסד
מצד
ואמת
מצד.
ובדרך
נסתר
-
קרא
ענין
האמנת
הפנות
המקובלות
חסד
,
והמושכלות
אמת
,
ובזה
לא
יחסר
דבר
באמונה.
והוא
ענין
יכופר
עון;
כלומר:
יעביר
כל
חסרון.
כי
לשון
כפרה
הוא
לשון
העברה:
"אכפרה
פניו"
(בר'
לב
,
כא).
ועון
הוא
נאמר
לפעמים
על
דבר
חסר
,
כמו
שפירשנו
במלת
"חטאת"
(מש'
יג
,
ו).
ובלבד
ביראת
יי'
סור
מרע
,
שהוא
רמז
על
שלימות
המדות.
בחסד.
דע
בני
,
כי
ענין
התשובה
הנרמז
בזה
,
הוא
עקר
גדול.
וכבר
הודעתיך
,
כי
העדר
הטוב
מן
האדם
הוא
חסרון
,
וזה
אם
במעשה
אם
בלב;
ויותר
חסרון
לו
בהמצא
אצלו
הרע.
ומבואר
אצלך
שהלב
הוא
העיקר
,
כאמרם
ז"ל
(סנה'
קו
,
ב):
רחמנא
לבא
בעי;
לכן
החובל
בחבירו
או
המזיק
ממונו
אינו
מתכפר
לו
עד
שישיב
לו.
והנה
כל
זה
ראוי
,
מצד
שהגמול
והענש
הוא
לנפש
,
ובאמת
השלם
הוא
הטוב
בלב
,
בפועל
לא
בכח.
ולכן
,
כאשר
אמרנו
לפנים
,
הסר
מרע
לבד
-
יש
לו
חלק
,
אבל
לא
בשעור
הקודם
שהצטרף
לו
הטוב.
והנה
אמרו
חכמינו
ז"ל
(ראה
יומא
פו
,
א
-
ב)
,
כי
אם
עבר
כל
ימיו
ועשה
תשובה
ביום
מותו
,
עונותיו
נמחלין
,
וגָדרוּ
התשובה
,
כמו
שמפורש
בספר
רבינו
משה
(מש"ת
תשובה
ב
,
ב)
,
בתנאי
שיעזב
החוטא
חטאו
ויסירנו
מלבו
וממחשבתו
ויגמור
בלבו
שלא
יעשה
עוד.
ויחזקאל
אמר
"ועשה
משפט
וצדקה"
(יח
,
ה)
,
והוא
הגמור;
ושלמה
אמר
כי
יהיה
סורו
מרע
ביראת
יי'
(ראה
לעיל
,
ו)
,
והכונה:
בעבור
יראת
,
לא
בסבת
כשלון
כח
,
או
שאי
אפשר
לעשותו.
וזהו
מגדר
התשובה
הגמורה
,
לכן
"אויביו..."
(ראה
לעיל
,
ז).
ושמור
כל
זה.
בחסד
ואמת
יכופר
עון
וגו'
-
אע"פ
שיתכן
שיכופר
עון
ישרת
לכל
,
רצוני
,
שיכופר
עון
בחסד
ואמת
וביראת
יי'
וסור
מרע
-
הנה
הנכון
אצלי
,
כי
אין
זה
כונת
שלמה
,
רק
שהגזרה
האחת
הוא:
בחסד
ואמת
יכופר
עון
,
והגזרה
האחרת
הוא:
וביראת
יי'
יהיה
סור
מרע.
וכבר
נאמר
במליצה
,
כי
מלות
המציאות
-
נכון
השמטתם
כי
הם
לקשר
,
כמלות
הטעם.
בחסד
ואמת
-
בשביל
החסד
והאמת
שעושה
האדם
יכופר
עונו;
וגם
ביראת
יי'
ולסור
מרע
-
שחוזר
בתשובה
,
יכופר
עונו.