תנ"ך - טוב־מעט
בצדקה
מרב
תבואות
בלא
משפט:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
טוֹב־מְ֭עַט
בִּצְדָקָ֑ה
מֵרֹ֥ב
תְּ֝בוּא֗וֹת
בְּלֹ֣א
מִשְׁפָּֽט:
(משלי פרק טז פסוק ח)
טוֹב־מְעַט
בִּצְדָקָה
מֵרֹב
תְּבוּאוֹת
בְּלֹא
מִשְׁפָּט:
(משלי פרק טז פסוק ח)
טוב־מעט
בצדקה
מרב
תבואות
בלא
משפט:
(משלי פרק טז פסוק ח)
טוב־מעט
בצדקה
מרב
תבואות
בלא
משפט:
(משלי פרק טז פסוק ח)
תבואות
-
ב'
מלא:
מש'
יד
,
ד;
טז
,
ח.
(ושארא
תבואת
כתב).
תבואות
-
ז'
(בלישנא):
ראה
מש'
יד
,
ד.
טוב
מעט
-
פירשתיו
למעלה
(מש'
טו
,
טז).
טוב
מעט
מהממון
שיקובץ
בצדק
וביושר
,
ממי
שיקבץ
רב
תבואות
בלא
משפט
,
רוצה
לומר:
בגזל
ובחמס
ובדרכים
בלתי
ישרים.
וכן
העיר
בזה
בענינים
העיוניים
,
ואמר
כי
טוב
שישיג
האדם
מעט
מהדברים
העיוניים
וישלים
בהם
החקירה
בצדק
וביושר
,
מאשר
ישיג
מהם
הרבה
בזולת
חקירה
ישרה
,
כי
זה
ממה
שיביאהו
לחשוב
שהשיג
האמת
מזולת
שיהיה
כן;
וגם
אם
השיג
האמת
,
הנה
לא
השיגהו
בדרכיו
,
ולא
יכנס
זה
בגדר
הידיעה.
טוב
מעט
-
שיאסוף
אדם
בצדקה
,
מהרבה
בלא
משפט.
טוב
מעט
-
מקבץ
ממון
בצדקה;
פירושו:
טוב
מעט
ממון
לקבץ
בצדקה.
בלא
משפט
-
שיגזלהו
,
ולא
יעשה
הצדק
במשפט.
וזה
הפירוש
כענין
"טוב
מעט
ביראת
יי'"
(מש'
טו
,
טז).
טוב
מעט
בצדקה
מרב
תבואות
בלא
משפט.
יש
מפרשים
שהיא
הערה
להזהר
מן
הגזילות
והחמסים.
והכוונה:
טוב
מעט
ממון
שיקובץ
בצדקה
,
רוצה
לומר:
ביושר
,
מרוב
תבואות
מקובצות
בלא
משפט
,
רק
בעול
וחמס.
ואפשר
שהיא
הערה
המונית
,
להיות
האדם
מסדר
בהוצאותיו
ומכלכל
דבריו
במשפט
,
ומלת
צדקה
מונחת
לפעמים
על
ההליכה
בקו
היושר
,
כמו
משפט.
ואמר:
טוב
מעט
ממון
,
בהיות
בעליו
שם
ארחותיו
בצמצום
בהוצאותיו
,
ממי
שיש
לו
רוב
תבואות
,
והוא
מפזר
ומוציא
ממונו
בלא
משפט
,
רוצה
לומר:
בזולת
מיצוע
הדרכים
,
רק
בפיזור
ובדרך
המיה
ושטות.
ויש
לפרש
טוב
מעט
בצדקה
-
רוצה
לומר:
בנתינה
ממנו
צדקה
לעניים
כראוי
,
כדרך
"מלח
ממון
חסר"
(כתובות
סו
,
ב).
מרוב
תבואות
בלא
משפט
,
רוצה
לומר:
בלא
נתינת
הראוי
ליתן
מהם
,
כענין
אמרם
ז"ל
(ראה
שם
סז
,
א):
כדבעי
ליה
לא
עבד.
ובדרך
נסתר
קרא
שלימות
המדות
צדקה
ומשפט
,
ואמר
שטוב
מעט
לימוד
עם
שלימות
המדות
,
מהרבות
בזולתם;
כי
כל
לימוד
בלא
שלימות
המדות
יתבלבל
סדרו
ויבוא
ממנו
לידי
הריסה
וכיוצא
בה.
או
פירושו:
טוב
להתלמד
מעט
מעט
בצדקה
,
רוצה
לומר:
בסדר
הראוי
,
מהרבה
בלא
סדר
הראוי;
כי
הלימוד
בבלתי
סדר
ישחית
השכל
ויבלבל
תועלת
הלימוד.