תנ"ך - הות
לאביו
בן
כסיל
ודלף
טרד
מדיני
אשה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הַוֹּ֣ת
לְ֭אָבִיו
בֵּ֣ן
כְּסִ֑יל
וְדֶ֥לֶף
טֹ֝רֵ֗ד
מִדְיְנֵ֥י
אִשָּֽׁה:
(משלי פרק יט פסוק יג)
הַוֹּת
לְאָבִיו
בֵּן
כְּסִיל
וְדֶלֶף
טֹרֵד
מִדְיְנֵי
אִשָּׁה:
(משלי פרק יט פסוק יג)
הות
לאביו
בן
כסיל
ודלף
טרד
מדיני
אשה:
(משלי פרק יט פסוק יג)
הות
לאביו
בן
כסיל
ודלף
טרד
מדיני
אשה:
(משלי פרק יט פסוק יג)
הות
-
ב'
חסר:
מש'
יז
,
ד;
יט
,
יג.
הות
-
ב'
חס';
טרד
-
ל'
חס'.
ודלף
טורד
-
דלף
גשמים
היורד
בבית
ומטריח
וטורד
ליושבי
הבית
,
כך
מדיני
אשה
רעה.
הוות
לאביו
-
הבן
הכסיל
הוא
גורם
לאביו
שבר
ומהומות
,
כי
הוא
מקלקל
מעשיו
תמיד
ויאבד
אביו
עליו
ממונו
ולפעמים
מביאו
לסכנת
גופו.
אמר
הוות
לשון
רבים
,
כי
לא
יקלקל
פעם
אחת
בלבד
אלא
פעמים
רבות.
ודלף
טורד
-
כי
האדם
שיש
לו
אשה
רעה
הוא
תמיד
עמה
בקטטה
,
וכל
פעם
שהוא
הולך
לביתו
היא
מצערתו
,
כמי
שידלוף
ביתו
,
שאין
לו
מנוחה
בו.
הוות
לאביו
בן
כסיל
-
הבן
הכסיל
הוא
לאביו
הוות
ושברים
מרוב
כעסו
ויגונו
על
רוע
ענינו.
ויצטער
האדם
כשתהיה
אשתו
מעוררת
לו
מדנים
,
כמו
שיצטער
בדלף
הטורד
שידלוף
בבית
בהתמדה
,
כי
זה
סבה
שתצר
לו
העמידה
בבית
,
וכן
באשת
מדנים
בשוה
,
כמו
שיאמר
אחר
זה
(מש'
כז
,
טו).
הוות
לאביו
בן
כסיל
-
הכסיל
-
אפילו
לאביו
שברון.
ודמה
לו
מדיני
אשה
,
שהיא
דומה
לדלף
טורד
בבית
שאין
התקרה
מתוקנת
,
והגשם
יורד
בו.
וסמך
לו:
הות
לאביו;
בית
והון
-
שנים
דבקים.
הוות
-
שם
דבר
,
מענין
"הוה
להם
למלך"
(נחמ'
ו
,
ו)
והקורות
שתהיינה
,
נקראות
הוות.
וטעמו:
הבן
הכסיל
יסבב
הוות
לאביו;
כענין
"תוגת
אמו"
(מש'
י
,
י).
ודלף
-
מן
"דלפה
עיני"
(איוב
טז
,
כ)
,
שפירושו
תזל
עיני
-
חסרת
כ"ף
,
והראוי:
וכדלף.
טורד
-
מגרש
בני
אדם;
כן
מדיני
אשה;
וחברו:
"ולך
טרדין"
(דנ'
ד
,
כב).
ואחר
שדבר
בכסיל
ובאשה
רעה
,
אמר:
בית
או
הון
ינחילו
האבות
לבניהם
,
ואינם
יכולים
להנחיל
להם
אשה
חכמה
ומשכלת
,
כי
מאת
השם
היא.
הות
לאביו
בן
כסיל
ודלף
טרד
מדיני
אשה.
הוות
-
פירושו:
ענין
שבר.
ואמר
,
שהבן
הכסיל
שבר
ויגון
לאביו
בהכזבת
תוחלתו
(ע"פ
איוב
מא
,
א).
ואמר
הוות
-
לשון
רבים
,
כי
יכאב
בו
נפשו
וגופו
,
שהיה
מיחל
ממנו
הצלחה
בנפשו
ובקניינים
,
והכזיב
כל
תוחלתו.
והאשה
הרעה
בעלת
מריבות
ומדינים
היא
כדלף
טורד
,
רוצה
לומר:
מטריח
בעל
הבית
בהתמדה.
והוא
מלשון
תלמוד
(ראה
ב"מ
צא
,
א)
,
שקורין
לטורח
באיזה
ענין
בלא
הפסק
'טריד'
ויש
מפרשים
(ראה
ראב"ע)
טורד
-
מגרש;
כלומר:
כמו
שהדלף
מגרש
האדם
מביתו
,
כן
מדיני
אשה.
וטורד
-
לשון
תרגום:
"ומן
אנשא
לך
טרדין"
(דנ'
ד
,
כט).
ולפירוש
הראשון
,
לועזים
אותו
כמו
'מטריח';
אנגואינט
(בלעז).
ולפירוש
השני
כמו
'מגרש'.
וכל
זה
הערה
להשמר
ממנה
כהשמר
מן
האפעה.
ובדרך
נסתר
-
קרא
החומר
הנרדף
אחר
התאוות
יותר
מדאי
בן
כסיל.
ורדיפתו
אחר
התאוות
דימה
למדיני
אשה
שהם
סיבת
הריסת
הבית
,
וכן
שהוא
רמוז
בלשון
אשה
כמו
שהתבאר.
ודימה
אותה
לדלף
טורד
,
שהמטר
-
האדם
מיחל
בו
לתועלת
,
וכשהוא
כן
שב
לו
להזיק.
וכן
ענין
האשה
הרעה.
הוות
-
עושה
לאביו
בן
כסיל.
הוות
-
עצבונות
וזדונות;
כמו
"מדבר
הוות"
(תה'
צא
,
ג).