תנ"ך - גם
בלא־דעת
נפש
לא־טוב
ואץ
ברגלים
חוטא:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
גַּ֤ם
בְּלֹא־דַ֣עַת
נֶ֣פֶשׁ
לֹא־ט֑וֹב
וְאָ֖ץ
בְּרַגְלַ֣יִם
חוֹטֵֽא:
(משלי פרק יט פסוק ב)
גַּם
בְּלֹא־דַעַת
נֶפֶשׁ
לֹא־טוֹב
וְאָץ
בְּרַגְלַיִם
חוֹטֵא:
(משלי פרק יט פסוק ב)
גם
בלא־דעת
נפש
לא־טוב
ואץ
ברגלים
חוטא:
(משלי פרק יט פסוק ב)
גם
בלא־דעת
נפש
לא־טוב
ואץ
ברגלים
חוטא:
(משלי פרק יט פסוק ב)
ואץ
-
ו'
(בלישנא):
יהו'
י
,
יג;
יז
,
טו;
מש'
יט
,
ב;
כא
,
ה;
כח
,
כ;
כט
,
כ.
גם
בלא
דעת
נפש
לא
טוב
-
אין
טוב
לאדם
שהוא
בלא
תורה.
ואץ
ברגלים
חוטא
-
החוטא
רופס
ודש
העונות
בעקביו
,
ואומר:
קל
הוא
זה
,
אעבור
עליו.
ורבותינו
פירשו
(ראה
עירובין
ק
,
ב):
גם
בלא
דעת
-
בכופה
את
אשתו
לתשמיש
המטה
בעל
כרחה.
ואץ
ברגלים
חוטא
-
זה
הבועל
ושונה.
דבר
אחר
(שם):
זה
המהלך
על
גבי
עשבים
בשבת.
גם
בלא
דעת
-
העושה
מעשיו
בלי
דעת
אינו
טוב
לנפשו
,
כי
לא
יקנה
לה
טובה
במעשיו
,
שתזכה
לחיי
העולם
הבא.
ורבותינו
ז"ל
פירשו
(עירובין
ק
,
ב)
על
הכופה
אשתו
לתשמיש;
ואיזה
הוא?
הבועל
ושונה.
והחוטא
מתחזק
לרוץ
ברגליו
לעשות
רע.
גם
בלא
דעת
-
גם
בסבת
העדר
הדעות
יהיה
רצון
האדם
ותאותו
אל
מה
שהוא
לא
טוב
,
ומי
שהוא
מהיר
ללכת
אל
התאוות
ההם
,
הוא
חוטא.
גם
בלא
דעת
נפש
לא
טוב
-
ישגה
בדבריו
ויוכח.
כמו
כן
אץ
ברגלים
חוטא
כמו
ממהר
לדבר.
טוב
רש;
גם
בלא
דעת;
אולת
אדם
-
שלשה
דבקים.
וכן
הפירוש:
טוב
רש
הולך
בדרך
תמו
,
מעקש
-
מצד
שפתיו
המעוקשים
יקרא
כן.
גם
-
לרבות
על
גנותו
שהוא
כסיל;
וטעמו:
גם
בעבור
שאין
לו
דעת
הנפש
השכלית
לשוב
מדרכי
העקשות
,
לא
טוב
הוא.
ואץ
ברגלים
-
שירוץ
לגזול
,
הוא
חוטא.
אולת
אדם
תסלף
ותְעַוֵת
דרכו;
וטעמו:
עסקו
ומלאכתו;
וכמהו
"לעשות
דרכו"
(שו'
יז
,
ח).
יזעף
-
טעמו:
יתעצב
ויכעס
ולא
ישוע
לאל
(ע"פ
איוב
לח
,
מא)
בעת
צרתו.
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
א
-
ב).
יש
מפרשים
(ראה
רש"י)
איש
רעים
-
איש
הרגיל
באהבת
חברים;
ואמר
עליו
,
שכוונתו
תמיד
להתרועע
רוצה
לומר:
להתחבר
עם
חברים
ולקנות
רעים.
ולהודיע
שהיא
מדה
טובה
,
ראוי
לכל
משכיל
לקנותה
,
אמר:
ויש
אוהב
דבק
מאח
-
כלומר
,
שימצאהו
לעת
צר
יותר
מן
האח.
ואמר
החכם:
"האח
שאר
הגוף
,
והאוהב
שאר
הנפש";
רוצה
לומר
,
שהאח
-
אין
אהבתו
מצד
הבחירה
,
רק
מצד
קורבה
גופנית
,
אבל
האהבה
באה
מצד
הבחירה
,
ולזה
נקראת
קורבת
נפש.
ואמר
רעים
בלשון
רבים
,
כמאמר
החכם
שאמר
לבנו:
"אל
ירבו
בעיניך
אלף
אוהבים
,
ואל
ימעט
בעיניך
שונא
אחד".
ועם
כל
זה
הזהירו
לבחון
האוהבים
,
ושידע
במי
מהם
ראוי
להתחבר
,
ושיתחבר
עם
מי
שימצאהו
נאמן
רוח
,
וירחיק
מחברת
האחרים.
והוא
שאמר
החכם:
יש
חבר
שיעזרך
בנפשו
ובממונו
,
והוא
נאמן
רוח
באהבתו.
ויש
שיקח
ממך
צרכו
,
ויזיקך
להנאה
מועטת;
אל
תחשבהו
נאמן
,
הרחק
מעליו
דרכך
,
ואל
תתע
בנתיבותיו.
ואמר
אחר:
אל
תבטח
בדובר
שלום
והוא
יצפון
רע
,
הרף
ממנו
כי
כולו
חנף
ומרע.
וכן
אמר:
נסה
רעך
הרבה
פעמים
בקורות
הימים
,
והרחק
מהם
עד
אשר
תמצא
אחד
מהם
בלב
תמים;
ועל
זה
אמר:
טוב
רש
הולך
בתומו
-
כלומר:
טוב
להתחבר
עם
רש
הולך
בתומו
,
בלב
נקי
ונבר
באהבתך
,
מחברת
עקש
שפתים
והוא
כסיל;
כלומר:
אע"פ
שהוא
עשיר.
כי
הכזבן
ועקש
השפה
והכסיל
-
אין
ראוי
למשכיל
להתחבר
עמהם
,
וכן
האיש
הנמהר.
והוא
ענין
בלא
דעת
נפש
-
רוצה
לומר:
בלא
שכל
,
כי
השכל
הוא
דעת
הנפש
המיוחדת.
לא
טוב
-
כלומר:
לא
טובה
חברתו.
ואץ
ברגלים
-
בלכתו
,
חוטא;
כלומר:
חסר
השלימות
,
כי
הוא
מורה
היותו
נמהר
ובלתי
מיושב
בדעת.
ואפשר
שענין
טוב
רש
הולך
בתומו
-
ענין
בפני
עצמו.
כלומר:
טוב
להיות
משאו
ומתנו
של
אדם
בעסקיו
ובסחורותיו
עם
הולך
בתומו
בנאמנות
,
מלהיות
עם
מי
שהוא
עקש
שפתים
,
רוצה
לומר:
מעוות
בדברי
משאו
ומתנו;
וכן
עם
מי
שהוא
כסיל
ובלא
דעת
נפש.
ואץ
ברגלים
-
רוצה
לומר:
נמהר
בתנועותיו.
ובדרך
נסתר
-
תדע
שמצינו
במקומות
איש
במקום
יש;
כמו
"איש
להימין
ולהשמאיל"
(ש"ב
יד
,
יט)
,
שפירושו:
אם
יש
להימין
ולהשמאיל;
וכן
"האיש
בית
רשע"
(מי'
ו
,
י)
,
שפירושו:
היש
בית
רשע.
ובעל
המסרה
(ראה
מס"ג
לש"ב
יד
,
יט)
חשב
עמהם
זה
איש
רעים
,
ואע"פ
שזה
נכתב
ביו"ד
והשנים
הנזכרים
בלא
יו"ד.
ולדעת
זה
נראה
לי
להתרועע
-
מענין
שבר;
והכוונה:
יש
רעים
שחברתם
מזקת
,
ויש
שאהבתם
טובה
מאהבת
אח.
ואף
בנגלה
אפשר
לפרשו
כן
על
הדרך
שביארנו
בבחינת
האוהבים.
ובדרך
נסתר
-
כמה
רעים
הם
להתרועע
,
כמו
המדמה
והמרגיש
הכולל
חמשת
החושים;
ויש
אוהב
דבק
מאח
-
והוא
השפע
השכלי
שהוא
הדבוק
בין
השם
ובין
השלמים.
וטוב
רש
הולך
בתומו
-
קרא
השכל
העיוני
רש
,
על
הדרך
שביארנו
"בתחנונים
ידבר
רש"
(לעיל
,
כג);
כלומר
,
שהוא
הולך
דרך
ישרה
קו
קו
,
לא
יטה
ימין
ושמאל
,
אבל
לוקח
הדברים
כסדר
,
ולפיכך
הוא
משיג
המבוקש.
והוא
טוב
מעקש
שפתים
הנמהר
להתחכם
במה
שאין
ראוי
לו
או
אף
במה
שראוי
לאדם
,
והוא
כסיל
אשר
לא
ידע
ללכת
אל
עיר
(ע"פ
קה'
י
,
טו);
וכאשר
יחשוב
היותו
בפתח
העיר
ימצא
שם
נהרות
וגאיות
ימנעוהו
מבוא
בעיר.
והוא
אצלי
ענין
"דומה
דודי
לצבי"
(שה"ש
ב
,
ט)
,
כי
כשאדם
רודף
אחריו
הוא
מביט
בצורה
בהמית
שלו
,
עד
שהאדם
קרוב
אצלו;
וכאשר
יחשוב
הרודף
להניח
ידו
עליו
,
ירוץ
במרוצה
קלה
והתרחק
יותר
ממה
שהיה
רחוק
בתחלת
רדיפתו
אחריו.
ולהודיע
שלא
כיון
בזה
לסגור
שער
העיון
לגמרי
,
אמר:
גם
בלא
דעת
נפש
לא
טוב;
ולא
טוב
נקשר
עם
נפש;
כלומר:
לא
טוב
לנפש
להיותה
בלא
דעת
,
רוצה
לומר:
בלא
שכל;
אבל
שהוא
מרחיק
ההריסה.
והוא
ענין
ואץ
ברגלים
חוטא
-
כלומר:
הנמהר
וההורס
חוטא
בכוונתו.
גם
-
בעבור
ששבח
הרש
ההולך
בתֻמו
(ראה
לעיל
,
א)
,
אמר
שלא
יספיק
בהליכה
בתֹם
,
אלא
אם
כן
תצרף
לו
פעֻלת
הטוב
,
כאשר
קדם
לנו.
ואולם
אץ
ברגלים
,
והוא
הנמהר
בעיון
,
הוא
חוטא
,
כאלישע
אחר
(ראה
אומ'
ע' 257
).
ואץ
ברגלים
-
הוא
הנמהר
במהלכו
ובעסקיו;
כי
בהכרח
יכשל.
גם
בלא
דעת
נפש
-
לעשות
אדם
מעשיו
בלא
דעת
ובלא
חכמה
ובלא
עצה
,
לא
יבוא
לו
טוב
לנפשו
ולעצמו.
ואץ
ברגלים
-
ומי
שממהר
וירגיל
לרוץ
ברגליו
ולעשות
הדבר
בלא
המתנה
ועצה
,
הוא
חוטא
-
שפעמים
הולך
למקום
שיחטא.
או
יש
לומר:
הוא
חסר
דעת
,
כמו
"אל
השערה
ולא
יחטיא"
(שו'
כ
,
טז).