תנ"ך - כל
אחי־רש׀
שנאהו
אף
כי
מרעהו
רחקו
ממנו
מרדף
אמרים
לא־לו־המה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כָּ֥ל
אֲחֵי־רָ֨שׁ׀
שְֽׂנֵאֻ֗הוּ
אַ֤ף
כִּ֣י
מְ֭רֵעֵהוּ
רָחֲק֣וּ
מִמֶּ֑נּוּ
מְרַדֵּ֖ף
אֲמָרִ֣ים
לֹא־לוֹ־הֵֽמָּה:
(משלי פרק יט פסוק ז)
כָּל
אֲחֵי־רָשׁ׀
שְׂנֵאֻהוּ
אַף
כִּי
מְרֵעֵהוּ
רָחֲקוּ
מִמֶּנּוּ
מְרַדֵּף
אֲמָרִים
לֹא־לוֹ־הֵמָּה:
(משלי פרק יט פסוק ז)
כל
אחי־רש׀
שנאהו
אף
כי
מרעהו
רחקו
ממנו
מרדף
אמרים
לא־לו־המה:
(משלי פרק יט פסוק ז)
כל
אחי־רש׀
שנאהו
אף
כי
מרעהו
רחקו
ממנו
מרדף
אמרים
לא־לו־המה:
(משלי פרק יט פסוק ז)
כל
-
ב'
בטעמא
(מרכא):
תה'
לה
,
י;
מש'
יט
,
ז.
אמרים
-
ב':
מש'
יט
,
ז;
כב
,
כא.
כל
אחי
רש
-
קרוביו.
אף
כי
מרעהו
רחקו
-
וכל
שכן
מרעיו
ושושביניו
ואוהביו.
מרדף
אמרים
לא
המה
-
אומר:
פלוני
ופלוני
קרובי
ופלוני
ופלוני
מרעי
,
והכל
דברי
הבל.
ויש
לפותרו
במי
שהוא
רש
בתורה
ובמעשים
טובים:
מרדף
אמרים
לא
המה
-
מחזר
להורות
הלכה
ולאו
בידו.
והמדרש
פותרו
(ראה
ב"ר
פד
,
ז)
ביוסף
,
שהיה
מוציא
על
אחיו
דבה
ואמר
לאביו
שהן
חשודין
על
אבר
מן
החי
,
לכך
שנאוהו.
ונקרא
רש
לפי
שהיה
מוציא
דבת
שקר
עליהם.
ומחזר
אחר
אמרים
לא
המה
-
לו
קרינן.
ומרדף
אמרים
-
להנאתו.
ולענין
יוסף:
לו
המה
,
כי
עליו
חזרו
דבתו:
הוא
היה
אומר
שהיו
אוכלים
אבר
מן
החי
,
והכתוב
מעיד
עליהם
אפילו
בשעת
הקלקלה
היו
שוחטין
שעיר
עזים
,
שנאמר
"וישחטו
שעיר
עזים"
(בר'
לז
,
לט).
הוא
אמר
שהיו
מזלזלין
בבני
השפחות
,
לכך
"לעבד
נמכר
יוסף"
(תה'
קה
,
יז).
הוא
אמר
שהיו
נותנים
עיניהם
בבנות
הארץ
,
אמר
הקדוש
ברוך
הוא:
חייך
שאני
מגרה
בך
את
הדוב
,
לכך
"ותשא
אשת
אדוניו"
וגו'
(שם
בר'
לט
,
ז).
כל
אוהבי
רש
שנאוהו
-
מפורש
הוא
בפסוק
של
מעלה
"ודל
מרעהו
יפרד"
(לעיל
,
ד).
מרדף
אמרים
לא
המה
-
כי
אף
על
פי
שנותנין
לו
,
הוא
אינו
מודה
בטובה
שעושין
לו
,
ואומר
כי
אינם
גומלים
עמו
חסד;
כי
העני
הוא
כמו
המשפך
,
שכל
מה
שנותנין
בו
מלמעלה
יוצא
מלמטה
,
ואין
אדם
יכול
למלאתו.
כל
אחי
רש
-
וזה
,
כי
גם
אחי
העני
שנאוהו
בראותם
שלא
יקבלו
בו
תועלת
,
ואם
הם
עצמו
ובשרו
(ע"פ
בר'
כט
,
יד);
ואין
צריך
לומר
שהאנשים
שהיו
מרעיו
קודם
זה
,
עתה
רחקו
ממנו
-
הנה
דלותו
הוא
סבה
שירדפו
אחיו
ומרעיו
אמרים
לא
המה
-
רוצה
לומר
,
שיעלילוהו
שאמר
או
עשה
כנגדם
מה
שאינו
כן.
כל
אחי
רש
שנאוהו
-
רש
וכסיל.
ואף
רעיו
כמו
כן
ירחקו
ממנו
,
כי
בעָניוֹ
ירדפו
אותו
במאמרים
להרחיקו
מהם
,
שמא
אמרם
שמא
לא
אמרם;
כי
כן
כתוב
לא
המה
באל"ף
,
ונקרא
לו.
אכן
החכם
,
ואם
הוא
רש
,
אומר
דברי
אמת
,
ועל
אשר
אין
ביכלתו
אין
לו
אשם.
על
כן
סמך
לו:
הון
יוסיף;
עד
שקרים;
רבים
יחלו;
כל
אחי
רש
-
ארבעה
דבקים
,
ובהם
הודיע
שבח
מחונן
דלים
וגנות
מפזר
הונו
ברעים.
יוסיף
רעים
-
על
רעיו;
וכאשר
הוא
דל
יפרד
מרעהו
,
כי
רעהו
ירחיקהו
,
עד
שיפרד
ממנו.
ויתכן
שיהיה
עד
שקרים
,
על
כן
נתדלדל.
לא
ינקה
-
לא
יהי
נקי
מן
השבר.
ויפיח
-
ענין
'דובר'.
רבים
-
לפי
דעתי
המלה
היא
מן
"רבי
המלך"
(יר'
מא
,
א)
,
שהענין:
'גדולים';
וכמהו
"רבים
ונכבדים"
(במ'
כב
,
טו).
וכן
הפירוש:
ונדיב
,
בעבור
שיתנדב
לבו
לתת
לעניים
,
תגדל
מעלתו
עד
שהגדולים
יחלו
פניו
שיעזרם
או
שיאהבם;
ענין
"פניך
יחלו"
(תה'
מה
,
יג).
וכל
הרעים
יתחברו
לאיש
נותן
להם
מתנות.
כל
-
לא
יקרא
חטוף
בעבור
ה'מאריך'
,
ואין
בו
מקף;
וכן
"כל
עצמותי"
(תה'
לה
,
י).
ומלת
רחקו
-
לשון
רבים
מחוברת
מן
היחידים
,
כי
מרעהו
-
אחד
הוא
―
וכן
"והיה
כי
תקראנה
מלחמה"
(שמ'
א
,
י)
מחברת
מן
מלחמה
ומלחמה
―
וטעמו:
כל
אחד
ואחד
,
עד
שירחקו
כולם.
והפך
זה:
"בנות
צעדה"
(בר'
מט
,
כב).
ומרדף
-
פועל
יוצא
אל
פּוֹעֵל
האמתי
הדבוק
בפעול
,
כי
הרש
הוא
המרדף
,
והאמרים
הם
הרודפים
והאחים
או
הרֵעים
מורדפים;
וכמהו
"ואויביו
ירדף
חשך"
(נח'
א
,
ח);
"ורדפה
את
מאהביה"
(הו'
ב
,
ט).
והענין
דבק
למעלה
עם
ודל
מרעהו
יפרד;
וכן
הוא
הפירוש:
כל
אחי
הרש
והדל
ישנאוהו
,
כל
שכן
רעיו
,
כי
הם
רחקו
ממנו
אחר
התחברות
אליו
בעבור
מתנותיו.
והרש
מצוה
לרדוף
אחריהם
שלוחי
אמריו
,
אולי
יתקרבו
אליו
רעיו;
ולא
המה
שומעים.
כל
אחי
רש
שנאהו
אף
כי
מרעהו
רחקו
ממנו
מרדף
אמרים
לא
המה.
כאשר
סיפר
במעלת
העושר
,
כן
סיפר
בגנות
העוני;
וכאשר
אמר
בעושר
שיוסיף
רעים
רבים
(ראה
לעיל
,
ד)
,
אמר
בהפך:
כל
אחי
רש
שנאוהו.
וכל
-
קרי
בקמץ
רחב
ולא
בחטף;
וכמוהו
"כל
עצמותי
תאמרנה"
(תה'
לה
,
י).
אף
כי
מרעהו
רחקו
ממנו
-
רוצה
לומר:
אוהביו;
מאין
קורבה
רחקו
ממנו.
ואמר
מרעהו
לשון
יחיד
,
ורחקו
לשון
רבים
,
כדרך
"כי
תקראנה
מלחמה"
(שמ'
א
,
י);
כלומר:
כל
רע
ורע
,
או
כל
מלחמה
ומלחמה.
והוא
הפך
"בנות
צעדה"
(בר'
מט
,
כב).
וענין
מרדף
אמרים
לא
(בנוסחנו:
לו)
המה
-
אומר
,
שהדל
מרדף
,
רוצה
לומר:
מתמיד
ומחזר
אחריהם
בדברים
רבים
ורכים
,
והכל
אצלם
לא
ואין.
והכתיב
(בנוסחנו:
הקרי)
לו
בוי"ו
,
כמו
שכתוב
"ולא
אבוא"
(יש'
כח
,
יא).
ונראה
לפרש
בו
,
שהוא
,
בראותו
הרחקתם
מחרפם
ומֵרָדפם
באמרים
,
לו
המה;
כלומר:
הולך
בפחי
נפש
עם
דבריו
ואמריו
,
ואמר
כי
לא
יועילו
לו.
ויש
לפרש
על
העשיר
הפחות
והכילי
בממונו
,
כמו
שביארנו
לעיל
,
בענין
"ודל
מרעהו
יפרד"
(פס'
ד).
וענין
מרדף
אמרים
-
כלומר
,
שכל
נדיבותו
בדברים
שאינם
כלום;
רוצה
לומר:
שמגזם
לעשות
ואינו
עושה
ומתהלל
במתת
שקר.
ובדרך
נסתר
-
קרא
השכל
רש
,
כשמו
המיועד
לו:
ילד
מסכן
וחכם
(ראה
קה'
ד
,
יג);
ואמר
שכל
אחיו
שנאוהו
ורחקו
ממנו
,
ורעהו
הגדול
מרדפו
באמרים
שאינם
כלום
,
והם
פיתויו
וחלקלקותיו.
כל.
אף
כי
מרעהו
-
כל
שכן
שרעיו
ירחקו
ממנו
,
אחר
שאחיו
שניאהו.
והטעם:
מי
שהיה
רֵעו
בהיותו
עשיר
,
אם
אבד
עשרו
ירחק
ממנו.
מרדף
-
הפך
רחקו;
והטעם
,
כי
בהיותו
עשיר
לא
היה
קרבת
אחיו
ורעיו
לו
בעבור
צחות
דבריו
,
ושיֵאות
להם
חברתו
ודבורו
עמם;
אבל
סבת
הקורבה
לו
היה
העשר
לתועלתם.
והעד
על
זה:
רחקם
מעליו
כאשר
אבד
העשר.
מרדף
אמרים
לא
המה
-
הטעם
מרדפים
תועלת
במעשה;
לכן
לא
יתרדפו
אחריו
רק
בעת
עשרו
,
ויעזבוהו
כי
יהיה
רש
,
כי
הם
דברים
בלא
מעות.
כל
אחי
רש
-
כל
אחים
שהיו
לו
לרש
שנאוהו
-
בשביל
עניו;
אף
-
כל
שכן
מרעהו
-
שראו
אותו
עני
,
שרחקו
ממנו.
מרדף
אמרים
-
אם
מרדף
עני
אמרים
,
ליתן
שלום
לריעיו
לאחיו
,
לא
המה
-
מראים
עצמם
כאלו
לא
היו
המה.